بازدید 19361

پشت پرده نامه پاکستان خطاب به ایران، پیش از سفر عمران خان به تهران!

یکی از مسائی که در سالیان اخیر در بسیاری از مواقع روابط میان ایران و پاکستان را تحت تأثیر قرار داده، اقدامات تروریستی در مرز‌های دو کشور و به ویژه پناه گرفتن تروریست‌ها در خاک پاکستان بوده است. پاکستان تاکنون اعلام کرده که ارتباطی به تروریست‌هایی که در خاک ایران عملیات تروریستی انجام می‌دهند، ندارد. با این حال، همواره تردید‌هایی در این رابطه وجود داشته است.
کد خبر: ۸۹۳۲۴۳
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۷ 20 April 2019

یکی از مسائی که در سالیان اخیر در بسیاری از مواقع روابط میان ایران و پاکستان را تحت تأثیر قرار داده، اقدامات تروریستی در مرز‌های دو کشور و به ویژه پناه گرفتن تروریست‌ها در خاک پاکستان بوده است.

به گزارش «تابناک»؛ پاکستان تاکنون اعلام کرده که ارتباطی به تروریست‌هایی که در خاک ایران عملیات تروریستی انجام می‌دهند، ندارد. با این حال، همواره تردید‌هایی در این رابطه وجود داشته است.

این در حالی است که اخیرا پاکستان نیز با حملات زیادی از سوی تروریست ها در خاک خود روبه رو شده است؛ مسأله ای که زمینه را برای نزدیکی مواضع دو کشور در رابطه با مبارزه با تروریسم فراهم کرده است.

در همین رابطه، روز شنبه وزارت امور خارجه پاکستان با ارسال نامه ای کتبی به سفارت ایران در اسلام‌آباد خواهان همکاری بیشتر برای مبارزه با تروریسم در بلوچستان شد.

در این نامه آمده است: 15 تا 20 شبه‌نظامی با استفاده از لباس نیروهای مرزی پاکستان، تعدادی اتوبوس را در ایالت بلوچستان متوقف کردند و مسافران را به رگبار بستند.

شبه‌نظامیان علاوه بر مسافران عادی 14 تن از نیروهای امنیتی پاکستان را بعد از شناسایی کشتند.

در ادامه نامه آمده است: پاکستان نیروهای مرزی ایران را از تحرکات جدایی‌طلبان بلوچ آگاه کرده اما تروریست‌ها با وجود تبادل اطلاعات بین نظامیان دو کشور به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

پاکستان در این نامه خواهان اقدامات جدی ایران علیه گروه‌های تروریستی به ویژه جدایی‌طلبان بلوچ شد.

این خبر در حالی منتشر می‌شود که مدیریت مرز مشترک، یکی از اهداف مهم سفر عمران‌خان نخست وزیر پاکستان به ایران است که فردا یکشنبه راهی مشهد و تهران می‌شود.

پشت پرده نامه پاکستان به سفارت ایران پیش از سفر عمران خان به تهران!

در همین رابطه، سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عملیات تروریستی اخیر در جاده اوماره به گوادر که منجر به جان باختن ١٤ تن از نیروهای نظامی و امنیتی پاکستان شد را به شدت محکوم و با دولت، مردم و ارتش پاکستان همدردی کرد.

بیشتر بخوانید

سید عباس موسوی تأکید کرد: تروریسم پدیده شومی است که جز با همکاری همه جانبه کشورهایی که قربانی آن هستند از بین نخواهد رفت.

سخنگوی وزارت امور خارجه ادامه داد: جمهوری اسلامی ایران آمادگی خود را برای هرگونه همکاری با دولت برادر و همسایه پاکستان در تمام عرصه‌های اطلاعاتی، امنیتی و عملیاتی برای مبارزه با تروریسم اعلام می‌کند.

قبل از آن انفجار تروریستی در بازار میوه منطقه هزارگنجی کویته مرکز ایالت بلوچستان دست کم 20 کشته و 48 زخمی بر جای گذاشت. بیشتر قربانیان این حادثه تروریستی شیعیان بودند.

سال گذشته و در پی شهادت 27 تن از سرنشینان یک اتوبوس متعلق به سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به دست تروریست‌های گروهک جیش‌الظلم در استان سیستان و بلوچستان، درخواست‌هایی برای اقدام نظامی علیه مواضع این گروهک در مناطق مرزی مطرح شده بود.

در رابطه با نامه پاکستان به سفارت ایران دو فرض قابل طرح است؛

نخست: نامه پاکستان به ایران پیش از سفر عمران خان معنادار و حاوی یک پیام مشخص است. به نظر می رسد، یکی از چالش های سفر عمران خان به ایران این بوده که از سوی مقامات ایران در رابطه با اقدامات تروریستی در مرزهای شرقی ایران بازخواست شود.

اما در این نامه عنوان شده که پاکستان اطلاعات لازم را به نیروهای مرزی ایران داده است؛ بدان معنا که ایران علیه تروریست ها اقدامی نکرده است. در واقع، آن ها با انداختن توپ در زمین ایران، تهران را نه در مقام مدعی، بلکه متهم نشان خواهند داد.

دوم: دولت پاکستان که تاکنون عزم جدی برای مقابله با اقدامات گروه های تروریستی ضد ایرانی در مرزهای خود نداشته، اکنون خود بیش از پیش با اقدامات تروریستی روبه روست و مقامات اسلام آباد به این نتیجه رسیده اند که جز با همکاری مؤثر با تهران قادر نخواهند بود موج اقدامات تروریستی در کشور خود را متوقف کنند؛ بنابراین به نظر می رسد بخشی از اهداف سفر عمران خان به تهران نیز به همین مسأله اختصاص یابد و پیش بینی می شود پاکستان پیشنهادهایی به مقامات ایرانی در زمینه مبارزه با گروه های تروریستی در مرزهای دو کشور را ارائه خواهد داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۱۶
خیلی ساده است آنها اقتدار دارند ما نداریم چون بخاطر مسائل اتمی و تحریمها وابسته آنها شدیم .سالی دو حمله تروریستی تو مرز داریم .گروگان میگیرندفقط سفیر را احضار میکنیم.. یه حمله به هند داشتن فوری بمباران کرد از ترس خلبان هندی را فورا آزاد کردن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
جان؟!!!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
مثل اینکه هنوز نمی دونی چه اتفاقی دارد می افتد ان هم توسط ایران در منطقه
م ع
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۳۱
میشه بفرمایی چطور وابسته اونا شدیم؟ مسائل اتمی ایران به هیچ جایی وابسته نبوده. نشستی الکی نظر میدی. قبول دارم که ما فقط سفیر احضار کردیم ولی هیچ ربطی به وابستگی و این چیزا نداره. واقعیت اینه که پاکستان یک همسایه واقعا بده و از لحاظ ایدئولوژی از عربستان تبعیت میکنه و کل تروریسم شرق ایران رو پشتیبانی میکنه. یک همسایه بدقلقه که مجبوریم کج دار و مریز باهاش بسازیم. چیکار میشه کرد؟ خوبه جنگ راه بندازیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
خودت فهمیدی چی گفتی ؟
امیدوارم با حل مشکل تروریسم هرچه سریعتر خط لوله صلح هم تعیین تکلیف بشه
مطمنا این موضوع موجب صلح پایدار در منطقه جنوب شرق ایران د، پاکستان ، کشمیر و هند خواهد شد و نتیج آن ثبات بیشتر در افغانستان را بهمراه خواهد داشت
پاسخ ها
میلیمتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
اگر این خط لوله را کشیدیم بهتون قول میدم پشیمان میشویم و ما تا همین الانش که این خط عملیاتی نشده خیلی هم خوش شانس بوده ایم
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۱ - ۱۳۹۸/۰۲/۰۱
حتما آمریکا و عربستان اجازه میدن!
عمران خان برخلاف امراى ارتش منتخب مردم ضدامريكايى پاكستان است عمران خان موافق نزديكى بيشتر كشورش باايران وامريكا وارتش طرفدارش درپاكستان مخالف حسن همجوارى هستند اين اقدامات تروريستى محصول اين دوگانگى دررفتار است كه اين مسئله درجهت منافع دوملت درحال حل شدن است
مبارزه جدی با طالبان وتروریست های منطقه نداشتند
ایران و هند باید همزمان به پاکستان حمله کنن و این کشور قلابی مشکل آفرین رو برای همیشه نابود کنن.بعد هم بین هم تقسیمش کنن.
پاکستان ادعا کرده است تروریست هایی که در پاکستان حمله تروریستی انجام داده اند در درون مرزهای ایران پناه گرفته اند و پایگاهای آنها در ایران است اتهامی است که اگر اثبات شود تبعات بسیار سنگینی خواهد داشت
بمب اتم نداریم خیلی بده حداقل کشورهای اتمی دیگه ادعای قدر تشون نمیومد
باسلام این درست است همکاری کنند تا همکاری کنیم این را می گویند مقابل به مثل وسیاست
دو تا کشور مسلمان و همسایه را دستانی از آنسوی آبها با آدمهایی که در منطقه دارند و ابزار ترور به تنش و ناخرسندی از هم وامیدارند.
سال های مدیدی است ایران از طرف پاکستان آزار می بیند و متاسفانه اقدام لازم از سوی مراجع کشور با قاطعیت صورت نمی گیرد. چرا؟
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر