بازدید 2021

راهپیمایی بزرگ صرب‌ها در حمایت از رئیس‌جمهور

دهها هزار تن از مردم صربستان در حمایت از رئیس‌جمهور پوپولیست کشورشان که ماههاست با اعتراضات هفتگی علیه خود روبروست به خیابان‌های بلگراد آمدند.
کد خبر: ۸۹۳۲۰۰
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۹ 20 April 2019

دهها هزار تن از مردم صربستان در حمایت از رئیس‌جمهور پوپولیست کشورشان که ماههاست با اعتراضات هفتگی علیه خود روبروست به خیابان‌های بلگراد آمدند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، الکساندر ووجیچ، رئیس جمهوری صربستان در جریان سخنرانی طولانی در جمع راهپیمایان خواستار گفتگو با اپوزیسیون شد و افزود: ما به دنبال گرفتن هیچ اولتیماتومی نیستیم.

حامیان رئیس جمهور با کوبیدن بر روی طبل و تکان دادن پرچم‌های کشورشان شعار "آکو (مخفف الکساندر) یک صرب است" سر دادند.

یکی از حاضران در این راهپیمایی گفت: ما کسی را بهتر از ووجیچ نمی‌بینیم که بتواند کشور را اداره کند. او نجات دهنده صربستان است.

الکساندر ووجیچ که در جریان جنگ‌های ۱۹۹۰ بالکان یک ملی گرای افراطی بود پیش از روی کار آمدن در سال ۲۰۱۲، ارزش‌های اروپایی را به شدت ارج می‌نهاد.

وی با ایجاد ائتلاف با "ایویکا داجیچ"، وزیر خارجه سوسیالیست‌ها کنترل ۱۶۰ کرسی از ۲۵۰ کرسی پارلمان را به دست آورده است.

اپوزیسیون که در دسامبر گذشته میلادی اعتراضات ضد دولتی خود را کلید زده، رئیس جمهوری را به محدود کردن آزادی رسانه‌ای و بی اعتنایی به فساد در دولت و فعالیت‌های تبهکارانه نزدیکان رئیس جمهوری شامل برادرش متهم می‌کنند؛ این درحالی است که رئیس جمهوری صربستان این اتهامات را به شدت رد می‌کند.

ووجیچ در جمع حامیانش گفت: امروز، روزی برای صربستان است.

برخی از کارشناسان گفته‌اند که راهپیمایی روز جمعه در بلگراد که دور نهایی کمپین "آینده صربستان" ووجیچ است تلاشی برای تحکیم حمایت‌های مردمی پیش از توافق با کوزوو بوده است.

کوزوو در سال ۲۰۰۸ از صربستان اعلام استقلال کرد که یک دهه پس از جنگی خانمان برانداز و خونین صورت گرفته است. این کشور از سوی آمریکا و بسیاری از دیگر از کشورهای اروپایی به رسمیت شناخته می‌شود اما صربستان و روسیه این کشور را به رسمیت نمی‌شناسند و روابط بین پریشتینا و بلگراد همچنان متشنج است.

یک توافق الزام آور درباره عادی سازی روابط بین دو کشور پیش شرطی برای پیوستن این دو به اتحادیه اروپا تلقی می‌شود.

رئیس جمهوری صربستان در مصاحبه ماه گذشته خود گفته بود که ناکامی در احیای مذاکرات بین دو کشور درباره عادی سازی روابط می‌تواند به بی ثباتی در منطقه غرب بالکان منجر شود که هنوز از جنگ بالکان در حال التیام است.

در همین حال، ووجیچ قرار است با ولادیمیر پوتین و شی جینپینگ، رؤسای جمهوری روسیه و چین در پکن دیدار کند و یک هفته بعد با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و امانوئل ماکرون، رئیس جمهوری فرانسه دیداری داشته باشد. رسانه‌های محلی گزارش داده‌اند که کوزوو موضوع اصلی در مذاکرات مذکور است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار