بازدید 5772

تحلیلی بر تصمیم ترامپ

دکتر امیر حیات مقدم
کد خبر: ۸۹۱۴۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۴:۱۶ 13 April 2019

دولت استعمارگر و ظالم ترامپ با پیشنهاد وزیر امورخارجه اش، سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در لیست تروریست قرار داد. این در حالی است که سپاه باعث شکست تروریسم بین المللی داعش در عراق و سوریه در سال جاری میلادی شد. همانطور که از اسم سپاه روشن است سپاه پاسداران انقلاب اسلامی یعنی پاسدار ارزشهای انقلاب اسلامی در جمهوری اسلامی در هر کجایی که پرچم مبارزه با ظلم و ظالم بلند است. برای بررسی این موضوع ابعاد و پیامدهای تصمیم ترامپ بایستی نگاه های متفاوتی را مورد مداقه قرارداد. بر همین اساس باید گفت این دسته بندی شامل نگاه سیاسی و ژئوپلتیک، نگاه نظامی،نگاه اقتصادی، نگاه دینی و نگاه روانی می شود. که هر یک فرآیند و تحلیل خاص خود را می طلبد. بدیهی است این بررسی مطول خارج از حوصله این متن خواهد بود. اما به طورخلاصه می توان نگاهی کلی را به این موضوع داشت.

الف) تصمیم ترامپ، خلاف قواعد بین الملل: اقدام ترامپ تا سال 2020 در هر شرایطی با توجه به تحولات و کنش گری های داخلی خواهد بود و نمی توان بدون توجه به این مسئله، فرآیند تصمیم گیری واشنگتن را مورد تحلیل قرار داد. از سویی ترامپ حاضر به هزینه کردن برای طرح های مصوب خود نیست و بر همین اساس شاهد اعلام پشت سر هم طرح هایی هستیم که بعد رسانه ای و تبلیغاتی دارند. آمریکایی ها معتقدند تحریم جواب میدهند و بر همین اساس جنس سیاستگذاری شان در موضوع ایران، با نگاه به تحریم و اعمال فشار روانی و اقتصادی به ملت ایران است. هرچند این اقدام آمریکا مخالف کنوانسیون های چهارگانه ژنو است. به طوری که سپاه پاسداران انقلاب اسلامی بر طبق اصل 150 قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران جز ارکان سیاسی- امنیتی شناخته می شود و کشوری اجازه ندارد در امورات داخلی کشورهای دیگر دخالت کند. اما آمریکا این اقدام خلاف قواعد بین المللی را انجام داد. البته باید اذعان داشت بجز کشورهای سرسپرده کشوری دیگر از این طرح حمایت نخواهد کرد.

ب) دستور ترامپ، عامل وحدت ملی: دستاورد مهمی که در این اقدام آمریکا شاهد آن بودیم، شکل گیری انسجام ملی در تمام سطوح کشور بود به طوری که تا سخت ترین و اندک مخالفان سپاه به حامیان این نهاد تبدیل شدند و در کنار سپاه قرار گرفتند و حتی به کمپین من یک سپاهی هستم پیوستند.

البته این را بایستی اذعان داشت این طرح به درگیری احتمالی منجر نخواهد شد و ضرفا تبلیغات میدانی است. آمریکایی ها میدانند درگیری با ایران به طور حتم با شکست در میدان همراه خواهد شد. در چنین شرایطی بایستی به دنبال ساخت استحکام درون باشیم و تلاش کنیم از نارضایتی های عمومی با جدیت بکاهیم. و تلاشمان را در دولتف دستگاه قضا، قوع مقننه و حتی نیروهای مسلح رضایتمندی مردم قرار دهیم. و در چنین شرایطی بایستی نیروهای مسلح را از هر لحاظ تقویت کرده و به شدت از دوگانگی در نیروهای مسلح بپرهیزیم. برهمین اساس مشارکت اجتماعی و تقویت بسیج مردمی با محوریت سپاه می تواند میان مردم و نیروهای مسلح پلی باشد تا همچون دفاع مقدس شاهد انسجام و خودباوری ملی بود. آنچه رهبری معظم انقلاب فرمودند از بسیج ده ها میلیونی، حال فرصت تحقق آن به وجود آمده و می توان این نهاد را فراگیر تر از گذشته کرد.

انسجامی که ترامپ ایجاد کرده را بایستی حفظ کرد و برای مقابله با طرح های واشنگتن هدف اصلی را رضایتمندی مردم قرار داد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار