بازدید 2408
۱
وزیر صنعت:

خودروسازان اموال غیرتولیدی خود را باید واگذار کنند

کد خبر: ۸۹۰۶۱۲
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۲۳:۴۹ 09 April 2019

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به تدوین بسته‌ای از سوی این وزارتخانه برای صنعت خودروسازی از دستور به خودروسازان برای واگذاری اموال غیرتولیدی و شرکت‌های وابسته خبر داد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت صنعت، معدن و تجارت، رضا رحمانی در گردهمایی قطعه سازان خودروی کشور با موضوع «چشم‌انداز صنعت قطعه‌سازی در سال ۱۳۹۸، فرصت‌ها و چالش‌ها» با بیان اینکه تولیدکنندگان سربازان جبهه جنگ اقتصادی هستند، گفت: قطعه سازان با روحیه جهادی، صبر و تحمل در سال گذشته، نگذاشتند این صنعت متوقف شود، در حالی که در خارج از مرزها برخی به دنبال تعطیلی این صنعت بودند و افرادی نیز در داخل پیش بینی می‌کردند صنعت قطعه‌سازی و خودروسازی متوقف می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اواسط سال گذشته تولید شرکت سایپا به روزی ۴۰۰ دستگاه و ایران خودرو ۸۰۰ دستگاه کاهش یافته بود، افزود: با اقداماتی که انجام شد این روند متوقف و مجموع تولید دو خودرو ساز در اواخر اسفندماه ۹۷، با افزایش ۴ برابری به بیش از ۴ هزار دستگاه رسید.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با تاکید بر اینکه ناملایمتی‌ها را برای حفظ تولید، به ویژه صنعت خودرو با نزدیک به ۷۰۰ هزار نفر اشتغال به جان می خرد، اظهار کرد: اولویت اول وزارتخانه در سال گذشته حفظ تولید خودرو بود، چنانکه شرکت‌های خودروساز نزدیک به یک میلیون دستگاه و شرکت‌های واردکننده خودرو نیز ۱۰۰ هزار دستگاه پیش فروش کرده بودند که برای اجرای این تعهدات خودروسازان باید تولید خودرو را افزایش می‌دادند.

رحمانی اضافه کرد: سال گذشته قطعه سازان و خودروسازان از لحاظ تأمین مالی در بدترین شرایط بودند و ما در این وضعیت ضمن حفظ روند تولید باید با نگاهی به آینده در پی حل مشکلات می‌بودیم.

وی با بیان اینکه وزارت صنعت، معدن و تجارت بسته حمایتی را برای خودروسازی در سال ۹۸ تدوین کرده است، گفت: سهم صنعت خودروسازی در اشتغال، اقتصاد و… بالاست که متناسب با این تأثیر گذاری پکیجی را تهیه کرده ایم.

رحمانی انتخاب عنوان رونق تولید برای سال ۹۸ از سوی رهبر معظم انقلاب را فرصتی برای تولیدکنندگان و وزارت صنعت، معدن و تجارت دانست و افزود: سال گذشته از خودروسازان خواستیم که پکیج قطعات وارداتی خودروها را باز کرده و در نمایشگاهی به قطعه سازان ارائه کنند تا آنها قطعاتی که توان تولیدش در داخل وجود دارد را تولید کنند.

وی اضافه کرد: این موضوع تنها محدود به قطعه سازی خودرو نمی‌شود و در پتروشیمی و… هر قطعه‌ای که امکان تولید داخل است باید در کشور تولید کنیم که این باید به فرهنگ تبدیل شود.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب که فرمودند راه حل مشکلات اساسی کشور توجه به تولید است، گفت: حوزه تحقیق و توسعه در صنعت و به طور ویژه خودروسازی، اقدامی است که باید به آن توجه ویژه شود و دولت هم حمایت و سرمایه گذاری کند.

رحمانی همچنین بر ضرورت اصلاح رابطه خودروساز و قطعه ساز تاکید کرد که به گفته‌ی او این دو بخش باید خود را در یک خانواده ببینند، در غیر این صورت موفقیت حاصل نمی‌شود.

وی با اشاره به برنامه توسعه کشور که بر اساس آن، ایران باید در سال ۱۴۰۰، سه میلیون دستگاه خودرو تولید کند که یک میلیون آن باید صادر شود، گفت: خودروسازان باید برخی امور مانند قطعه سازی را واگذار کند، چراکه بر اساس اطلاعات ما ۱۵ استان درگیر قطعه سازی هستند، همچنین آنها حداکثر تا آخر شهریورماه ضمن واگذاری اموال غیرتولیدی باید شرکت‌های وابسته را هم حداکثر تا پایان سال واگذار کنند.

فضا برای صادرات فراهم شده است

وزیر صنعت، معدن و تجارت با بیان اینکه فضا برای صادرات محصولات ایرانی فراهم است، درباره اولویت‌های این وزارتخانه اظهار کرد: افزایش ساخت داخل و صادرات به ویژه به کشورهای همسایه از برنامه‌های جدی وزارت خانه است چراکه در حال حاضر فقط ۲ درصد از واردات ۱۵ کشور همسایه از ایران است که البته این میزان از لحاظ ارزشی به ۲۵ میلیارد دلار می‌رسد و این عدد کوچکی نیست.

وی با بیان اینکه اگر این مقدار را دو برابر کنیم عدد بزرگی می‌شود و صدها هزار فرصت شغلی ایجاد می‌کند، به اهمیت کیفیت و تنوع محصولات خودرویی برای وزارت صنعت تاکید کرد و گفت: در دنیای امروز هر محصولی که تولید می‌شود باید توان رقابت با محصولات دیگر کشورها را داشته باشد.

رحمانی اضافه کرد: یکی از کارهای ما توجه به بخش خصوصی است و در این خصوص انجمن‌ها و تشکل‌ها باید خودشان در تصمیم گیری و اجرا نقش بگیرند.

وزیر صنعت، معدن و تجارت با اشاره به همراهی خودروسازان و قطعه سازان برای عبور از مشکلات در سال گذشته، به همراهی خریداران خودرو اشاره کرد که به گفته‌ی او عموماً از توضیحات مسؤولین وزارتخانه درباره وضعیت قانع می‌شدند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
با سلام
توروخدا یکی حرف ما را به گوش مسئولین برساند
ما خرید قطعی داشته ایم و تمام پول را پرداخت کرده ایم و موعد تحویل هم چندین ماه است که گذشته است
ایران خودرو به جای فروش فوری، تعهدات قبلی خودش را به انجام برساند، سپس اقدام به فوروش فوری نماید
یک مرجع قضائی باید به این امر بپردازد. زیرا که وعده های تحویل ایران خودرو هیچکدام ، حتی بر اساس اتفاق، محقق نمی شوند...
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان