بازدید 5666

پرونده PMD در شورای حکام بسته شد

کد خبر: ۸۹۰۴۳۹
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۵:۱۲ 09 April 2019

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: پرونده PMD موضوعی مربوط به گذشته است و به لحاظ حقوقی و سیاسی این موضوع در شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بسته شده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از مهر، بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز (سه شنبه) در حاشیه روز ملی فناوری هسته‌ای در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی در خصوص احتمال باز شدن مجدد پرونده پی ام دی، اظهار داشت: آقای آمانو آنچه را که باید بگوید، مرتباً بیان کرده است. ممکن است در ذهن نتانیاهو و یکی دو نفر باز کردن پی ام دی باشد و در ذهن آنها چنین آرزویی داشته باشند ولی هم به لحاظ حقوقی و هم سیاسی این موضوع کاملاً بسته شده است.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: آژانس بین‌المللی اتمی هم در سال ۲۰۱۵ گزارش آن را داده است و آمانو مکرر اشاره کرده که این موضوع مربوط به گذشته بوده و بررسی شده است و آقای آمانو حتی در پارچین آمد و نمونه گیری ها انجام و به همه سوالات جواب داده شد نهایتاً این پرونده در شورای حکام بسته شد.

کمالوندی با بیان اینکه تلاشی که امثال نتانیاهو می‌کنند تلاش بیهوده‌ای است، افزود: آنها حتی قبل از موضوع برجام این کار را می‌کردند بعد از برجام هم ادامه دادند، ولی تنها سر و صداهای رسانه‌ای می‌کنند.

وی گفت: نصب IR۶ زنجیره‌ای ده تایی را داشتیم، نصب زنجیره ۲۰ تایی را هم شروع کردیم که امروز ارائه شد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی بیان کرد: این برنامه در چهارچوب برجام انجام می‌شود ولی نکته مهم به لحاظ فنی جهشی است که ما داریم. وقتی آزمایش‌ها در زنجیره ۱۰ تایی سانتریفیوژ انجام می‌شود و سراغ زنجیره ۲۰ تایی سانتریفیوژ می روید در واقع برای تولید صنعتی آماده می‌شوید.

کمالوندی با بیان اینکه این کار زمان بر است و باید تست‌های خود را داشته باشد، افزود: در حال حاضر می‌توانیم بگوییم که این ماشین قابل اعتماد و قابل اتکاست و به فرض اینکه به هر دلیل بخواهیم از برجام بیرون بیاییم می‌توانیم روی آن حساب کنیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی تصریح کرد: ممکن است حتی اگر تست‌های آن را هم ادامه ندهیم بتوانیم تولید صنعتی کنیم ولی احتمال دارد شکستگی بیشتری داشته باشد، اما اگر بخواهیم ماشین صد در صد قابل اعتماد باشد و به راحتی تولید صنعتی داشته باشیم، نیاز به زمان داریم و ما بر اساس زمان بندی که در چارچوب برجام دیده شده کار را پیش می‌بریم.

وی گفت: زنجیره ده تایی مدت‌هاست که زیر گاز کار خود را انجام می‌دهد وقتی نصب زنجیره ۲۰ تایی تمام و تست‌های مکانیکال هم انجام شود، وارد مرحله گازدهی می‌شود.

کمالوندی بیان کرد: الان می‌توانیم بگوییم بالای ۵۰ الی ۶۰ درصد اقدامات اساسی انجام شده و باید تست‌ها انجام و گاز تزریق شود و معمولاً چند سالی باید تحت فشار گاز باشد تا اشکالات آن مرتفع شود.

وی بیان کرد: وقتی ماشین‌ها تک ماشین است یک رفتار دارند، یا ۴ ماشین و یا ۱۰ ماشین می‌شود، رفتار متفاوتی دارند و باید طوری باشد که هر چقدر تعداد اینها بیشتر می‌شود، ظرفیت اسمی و مشخصاتی که می‌خواهیم انجام دهد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: به لحاظ زمانی حتی جلوتر از چیزی هستیم که می‌تواند در برنامه باشد ولی ما در چارچوب برجام اقدام می‌کنیم.

کمالوندی گفت: ما تا ۸ سال با همین تعداد پیش می‌رویم ولی از سال هشتم شروع به تولید انبوه این ماشین‌ها خواهیم کرد. فعلاً به لحاظ برجام ما تولید انبوه نمی‌کنیم. در سال هشتم عملاً محدودیت‌ها رفع می‌شود و ما می‌توانیم بدون رُوتور به هر تعداد تولید کنیم البته رُتور محدودیتی دارد که از سال دهم و دوازدهم این محدودیت‌ها هم از بین می‌رود.

وی بیان کرد: تحقیق و توسعه کار زمان‌بری است. اگر فردا هم از برجام بیرون بیاییم این طور نیست که زنجیره ۱۰۰ تایی داشته باشیم. زنجیره باید کار خود را ادامه دهد، تست‌های آن انجام شود و ایرادات ماشین و آبشار گرفته شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی گفت: زمانی شما می‌خواهید مواد غنی شده را به سرعت افزایش دهید برای شما مهم نیست که ماشین کاملاً خوب نباشد یا شکستگی هم داشته باشد و به لحاظ مالی برای شما موضوع اهمیت ندارد که ماشین چه مدت کار کند و شما دنبال مواد هستید اما به لحاظ اقتصادی ما باید زمانی دنبال تولید انبوه برویم که تمام تست‌های آن انجام شده باشد.

کمالوندی ادامه داد: آنچه در مذاکرات برجام در قالب برنامه ۱۵ ساله درباره تحقیق و توسعه و غنی سازی انجام شد و به تأیید شورای امنیت رسید و مسئولین نظام این برنامه را تأیید کردند، این است که در انتها ما به ۲۵۲ هزار سو می‌رسیم.

وی تصریح کرد: حداقل مد نظر رهبری ۱۹۰ هزار سو بود ولی برنامه‌ای که ارائه و به آژانس هم داده شد این بود که ما در سال پانزدهم به ۲۵۲ هزار سو برسیم.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در خصوص بازطراحی راکتور اراک گفت: بازطراحی اراک بر اساس برنامه زمانبندی خود پیش می‌رود و مدام ما و چینی‌ها رفت و آمد داریم و به طور موازی کارها پیش می‌رود. یعنی از یک طرف ما طراحی اولیه را انجام داده و به چینی‌ها می‌دهیم چینی‌ها آن را تأیید می‌کنند و طراحی ثانویه را هم انجام می‌دهیم در واقع دو طرف به طور همزمان کار می‌کنند.

وی با بیان اینکه موضوع مهم راکتور اراک طراحی است نه ساخت و نصب، اظهار داشت: همانطور که آقای صالحی هم اشاره کرد اگر خُلف وعده آنها ادامه پیدا کند و تصمیمی گرفته شود، می‌توانیم رآکتور قبلی را احیا کنیم و آقای صالحی هم اشاره کردند که ما لوله‌ها را داریم آنها را عوض می‌کنیم و دوباره رآکتور برقرار می‌شود.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی افزود: ما دنبال این نیستیم که راکتور قبلی را دوباره راه بیاندازیم. اگر بتوانیم کار بازطراحی را با سرعت پیش ببریم نیازی به آن نیست. این امر مستلزم این است که طرف‌های مقابل هم تعهدات خود را انجام دهند.

کمالوندی بیان کرد: سازمان انرژی اتمی از هر لحاظ آمادگی دارد هم می‌تواند با سرعت به شرایط قبل برگردد هم اینکه پیشرفت‌های کنونی مانند IR۶ را ادامه دهیم.

وی در خصوص رادیو داروی مربوط به درمان کبد، اظهار داشت: تست‌های بالینی این دارو انجام شده نتایج خوبی هم داشته و مورد تأیید وزارت بهداشت است. این پروژه‌ها زمان‌بر هست باید مراحل آزمایشگاهی و بالینی را طی کند و نتایج آن کاملاً مثبت باشد.

سخنگوی سازمان انرژی اتمی در پایان خاطرنشان کرد: آنچه الان گفته شده کسانی که بر روی آنها کار شده حدود ۶۰ درصد جواب مثبت گرفتند ولی خود وزارت بهداشت هم شاخص‌هایی دارد و ما منتظر آنها هستیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل