بازدید 6854

توصیه سحنگوی اسبق قوه قضاییه به سخنگوی جدید

کد خبر: ۸۹۰۳۰۴
تاریخ انتشار: ۲۰ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۰۰ 09 April 2019

به گزارش «تابناک»، حسین میرمحمدصادقی سخنگوی اسبق قوه قضاییه در یادداشتی در روزنامه اعتماد نوشت: سخنگوی دستگاه قضا فارغ از ملاحظات سیاسی و صرفا بر اساس قانون سخنگو باشد و خودش را یک سوی ماجرا قرار ندهد. اگر سخنگو با این رویکرد در سمت خود حضور یابد و این نکته را رعایت کند حتما در جلب اعتماد مردم نسبت به دستگاه قضا هم موثر خواهد بود.

یکی از مواردی که باید از سوی سخنگوی قوه قضاییه رعایت شود، خارج نشدن از حدود و ثغور قانونی در ایفای وظیفه سخنگویی است. سخنگو نباید اطلاعات و مسائلی را بیان کند که فراقانونی باشد. در واقع پیش از قطعی شدن حکم نمی‌توان اطلاعاتی از پرونده داد. همچنین ممنوعیت‌های قانونی دیگری نیز باید رعایت شود تا اظهارت سخنگوی دستگاه قضایی منجر به ایجاد آرامش شود. در واقع زمانی که مسائل و پرونده‌های مهمی در دستگاه قضا مطرح می‌شود سخنگو باید بتواند با توضیحات خود هم جو داخل کشور را آرام کند هم در مقابل جو خارج از کشور واکنش معقول و منطقی داشته ‌باشد.

شیوه و روش اطلاع‌رسانی در مورد پرونده‌های خاص از اهمیت بسزایی برخوردار است. در مورد برخی پرونده‌ها نباید به تفصیل و با جزییات صحبت کرد. اساسا تا پیش از قطعی شدن حکم دادگاه صحبت از جزییات پرونده غیرقانونی است.

گاهی اوقات پاسخ به سوالاتی در مورد پرونده‌هایی خاص منجر به نقض قانون، نقض بی‌طرفی و تاثیر بر ذهن قضاتی که باید آرایی را صادر کنند، می‌شود. در دنیا هم این موضوع مرسوم نیست. در واقع ورود به صورت جزیی در پرونده‌های قضایی که حکم آنها نهایی نشده است، عواقبی منفی دارد. ورود به جزییات پرونده‌هایی که حکم آنها نهایی نشده، نقض قانون است که زیبنده سخنگوی دستگاهی که بیش از هر دستگاهی باید به قانون پایبند باشد، نیست.البته شاید در خلال این توضیحات چنین سوالی مطرح شود که عدم بیان جزییات پرونده‌ها منجر به مخدوش شدن ارتباط قوه قضاییه با رسانه‌ها می‌شود اما اینچنین نیست.

نباید خلاف قانون رفتار کرد و پرونده‌ای که در حال بررسی است با جزییات مطرح شود. به‌طور کلی باید اطلاعاتی که افکار عمومی نیازمند دریافت آن است، مطرح شود. رعایت حقوق متهمان و قربانیان جرم باید رعایت شود. این موضوع البته ظرافت خاصی را می‌طلبد که در عین حفظ ارتباط با رسانه‌ها از حدود و ثغور قانون نیز تخطی صورت نگیرد.اگر این موارد رعایت شود، وجود نهادی به نام سخنگو موثر است و می‌تواند ابهامات را رفع کند، اما اگر این مسائل رعایت نشود و مردم به سخنگو و مواضعش اعتماد نکنند یا سخنگو آن قدر وارد جزییات شود که برخی مفاد قانون نقض شود وجود این نهاد خیلی مفید و موثر نخواهد بود.

موضوع دیگری که اهمیت زیادی دارد، برخورد با خبرنگاران در نشست‌های خبری است. لحن و برخوردهای پرتنش با خبرنگاران سم مهلکی برای این جایگاه است. جلب اعتماد مردم و رسانه‌ها به عنوان نمایندگان افکار عمومی بسیار اهمیت دارد و با تهدید و جلوگیری از طرح پرسش از سوی خبرنگاران تنها به اعتماد عمومی لطمه می‌زنیم. در همه جای دنیا خبرنگاران به نوعی از مصونیت برخوردار هستند و اگر ما این مصونیت را برای آنها قائل نباشیم که بتوانند پرسش‌های خود را بدون ترس از عواقب آن مطرح کنند طبعا منجر به خودسانسوری آنها می‌شویم. البته در این فرآیند بیش از همه، دستگاه مربوطه ضرر می‌کند چون انتقادات مردم را نمی‌شنود و نمی‌تواند دست به اصلاح خود بزند.

حضور آقای اژه‌ای در مقام سخنگویی دستگاه قضا همچون سایر مقامات و مسوولان حتما نکات مثبت و منفی داشته است. اما نفس تغییر و تحول در سمت‌ها مفید است. این تغییر و تحول در مورد پست‌هایی که در معرض دید مردم هستند و حضور بیشتری در رسانه‌ها دارند از اهمیت بیشتری برخوردار است. معمولا مردم دوست دارند تغییر و تحولاتی اینچنین در دستگاه‌ها شاهد باشند. این تغییرات فارغ از عملکرد مثبت و منفی برای کسانی که در معرض دید مردم هستند، مفید است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل