بازدید 12570
عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت وگو با «تابناک»؛

دریاچه ارومیه از کما خارج شده اما هنوز بستری است/ ما امیدمان در احیای این دریاچه به خداست

بارش باران در روز‌های اخیر در بسیاری از نقاط کشور، باعث ایجاد سیل‌های ویرانگر شد و خسارات‌ سنگینی به این مناطق وارد کرد، به گونه ای که گفته می‌شود میزان این خسارات از مرز ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز فراتر رفته است؛ هر چند این بارش‌ها در برخی نقاط با فجایعی همراه شد، در برخی دیگر از نقاط کشور، شادی مردم را با خود به همراه آورد.
کد خبر: ۸۹۰۱۳۸
تاریخ انتشار: ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۷:۵۲ 08 April 2019

دریاچه ارومیه از کما خارج شده اما هنوز بستری است/ ما امیدمان در احیای این دریاچه به خداست، نه دولتبارش باران در روز‌های اخیر در بسیاری از نقاط کشور، باعث ایجاد سیل‌های ویرانگر شد و خسارات‌ سنگینی به این مناطق وارد کرد، به گونه ای که گفته می‌شود میزان خسارات از مرز ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز فراتر رفته است، حال آنکه این بارش‌ها در برخی نقاط با فجایعی همراه شد، در برخی دیگر از نقاط کشور، شادی مردم را با خود به همراه آورد.

به گزارش «تابناک»؛ بارش های شدید و فراوان در منطقه آذربایجان باعث شد تا یکی از بحران های کشور تا حدودی رفع شود و دریاچه ارومیه که به مرز خشکی رسیده بود، جانی تازه بگیرد؛ هر چند تا رسیدن به تراز اصلی راه زیادی در پیش دارد و باید همچنان مراقبت های لازم برای افزایش ورود آب به این دریاچه به صورت جدی انجام شود.

افزایش بارندگی‌های اخیر و رهاسازی آب از سدها و رودخانه‌های استان باعث شده است تا تراز فعلی دریاچه ارومیه ۱۲۷۱.۱۹ شود که نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۴۵ سانتی‌متر افزایش نشان می دهد. هم اکنون وسعت فعلی دریاچه ارومیه ۲۷۴۱ کیلومتر مربع است که در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴۶۴ کیلومتر افزایش داشته است.

همچنین حجم آب فعلی موجود در دریاچه ارومیه، ۳ میلیارد و ۱۳۰ میلیون مترمکعب است، که در مقایسه با سال گذشته، یک میلیارد و۹۹۰ میلیون متر مکعب بود و امسال نسبت به سال گذشته، یک میلیارد و ۱۴۰ میلیون مترمکعب افزایش یافته است.

نادر قاضی پور، عضو فراکسیون محیط زیست مجلس در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: خوشبختانه در سال آبی جاری، وضعیت آبی و زیرزمینی شهرستان ارومیه و استان آذربایجان غربی و شرقی رشد خوبی داشته و آب به سمت دریاچه ارومیه سرازیر شده است.

این نماینده مجلس در ادامه افزود: سال گذشته در همین زمان، دریاچه ارومیه حدود دو میلیون متر مکعب آب داشت؛ اما اکنون حدود 3.5 میلیارد متر مکعب آب دارد و عمق دریاچه نیز به 271.19 سانتی متر رسیده که نسبت به سال گذشته، حدود 46 سانت افزایش نشان می دهد؛ اما این دریاچه هنوز به میزان لازم پر نشده و اگر بخواهد به خط اکوسیستم خود برسد، باید بین 14 تا 16 میلیارد متر مکعب آب داشته باشد؛ البته در زمان پر آبی سال 75 حدود 33 میلیارد متر مکعب آب در این دریاچه وجود داشت.

وی همچنین یادآور شد: دریاچه امروز از سی سی یو بیرون آمده ولی هنوز در بیمارستان بستری است و باید به حد طبیعی خود ـ که 14 میلیارد متر معکب است ـ برسد. به عبارت دیگر، هم اکنون دریاچه ارومیه حدود 10 میلیارد متر مکعب کمبود آب دارد تا جزایر آن بار دیگر جزیره بشوند. این در حالی است که اکنون بسیاری از جزایر این دریاچه خشک است که با افزایش سطح آب باید این خشکی ها از بین برود تا حیوانات و پرندگان این دریاچه بار دیگر در آن ساکن شوند.

قاضی پور گفت: اگر از خسارت سیل که باعث بروز خسارات سنگین به کشور شده و اسباب ناراحتی هموطنانمان در نقاط مختلف را فراهم آورده، بگذریم، در منطقه آذربایجان باعث بالا رفتن روحیه مردم شده و مردم منطقه را امیدوارتر کرده است؛ بنابراین، اگر بارندگی ها ادامه داشته باشد، پیش بینی ما این است که تا پایان سال آبی جاری بتوانیم حداقل به نیمی از طراز آبی واقعی این دریاچه برسیم. ما امیدمان در احیای این دریاچه به خداست، نه دولت و این حرف که من چند سال پیش گفته بودم، امروز عملیاتی شده است. این دریاچه به لطف خدا احیا شده و دولت برای این دریاچه نتوانست کار خاصی انجام دهد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲۷
اميدتون به خدا باشه .از مسولين كه كاري بر نمياد!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
عزیزم بیشتر از 50درصد آب زرینه رود برای شرب استفاده میشه آب شرب تبریز و ارومیه دیگه برا دریاچه ارومیه آبی نمیمونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۳۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
طبیعت رو در همه جا نابود کردند بعد انتظار دارید خدا خیانت به طبیعت رو جبران کنه؟
خدا رو شکر. البته نا شکر هم نباشید. دولت تلاشش رو کرده بود....
چندين سال است براي احياي درياچه اروميه بودجه اختصاص و عده اي خاص آن را مي بلعند و هر کسي به خشکيدن و عدم مديريت در مهار بحران اين درياچه اعتراض مي کرد به اسم محارب و عوامل بيگانه دستگير و مجازات کردند در حاليکه مردم دلسوز قطره قطره کشورشان هستند و لي رانتخواران عرصه قدرت و بي تخصصي عرصه را بر مردم تنگتر کرده و کشور را عده اي نابود کردند و رانت و انحصار واردات راه انداختند
الان دیگر در همه چیز فقط امیدمان به خداست
خدایا
امیدمان را ناامید نکن.
حال که طبیعت عامل احیای دریاچه شده ان اعنبارات نجومی تخصیصی چه شد چرا از روشنگری اباء واکراه میکنید
لطفاً شما و سازمانهای محیط زیستی اظهار نظر نکنید و همان بهتر که در سکوت به دعای خود نزد حضرت حق که انصافاً نعمت خود را کامل ارزانی نمود، ادامه دهید. واقعاً خجالت آور است که فراکسیون شما یا سازمان محیط زیست در طول چند سال گذشته هیچ تحرک و طرح خاصی در خصوص احیای تالابها یا دریاچه ها و ... نداشتید! اکنون میخواهید از لطف الهی بعنوان یک رانت نمایشی استفاده کنید و با طرحهای عجیب غریب خرابکاری کنید!!!؟؟؟؟؟؟ خیر بهترین کارتان همان دعا به درگاه الهی است و لاغیر.
پس امید شما باید به که باشد؟
کشور شده اتوبوس بدون راننده در این پیچ و خم جاده همه امیدمون بخداست خدایا خودت کمک کن
پاسخ ها
قلعه سری
| United States of America |
۲۱:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
اتوبوس نه، قطار
بنظر بنده که یک جراح فوق تخصص مغز و اعصاب و اعمی و احشی هستم دریاچه ارومیه از کما خارج شده و هم اکنون در بخش ریکاوری زیر سرم هست
ولی خوزستان و پلدختر دچار مرگ مغزی شده اند و شهر معمولان هم که ایست کامل قلبی کرده. و ازطرفی شیراز و گمیشان نیاز به پیوند کلیه دارند و آق قلا هم پاهایش سیاه شده و باید هرچه سریعتر قطع شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Czechia |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
نعمت یدونه ای
عیسی کلانتری با هزینه میلیاردها تومان دریاچه ارومیه راخشکاند ولی طبیعت مجددا احیا نمود حیف میلیاردتومانی که بربادرفت
دکترعیسی کلانتری که متجاوزاز12سال صدارت وزارت کشاورزی و مسیولیت احیای دریاچه ارومیه واخیرا ریاست سازمان حفاظت محیط زیست رایدک میکشد طی انتقادهای شدید پیش بینی کرده بود تا 50سال آینده ایران خشک خواهدشد ازاین فارغ التحصیل دکترای کشاورزی از آمریکا انتظارداریم شهامت داشته باشد وطی مصاحبه با صدا وسیما به اشتباه فاحش خودش دراین زمینه اعتراف نماید تا ملت اندکی از عملکرد سرتا پا اشتباهش درپست وزارت کشاورزی واحیای دریاچه ارومیه و حفاظت محیط زیست بگذرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
ایشون سالها قبل در زمان تصدی وزارت کشاورزی امتحانش رو پس داده اما نمیدانم چه اصراریه که از مدیران ناکارآمد ناآخر عمرشون استفاده بشه
با سلام، از دولت و ملت حرکت از خدا برکت.
ای کاش تصاویری از دریاچه و بالا امدن تراز ابیش میزاشتین بعد سالها دلتنگش شدیم یکم ذوقشو بکنیم
متاسفانه دخالت در طبیعت اگر به صورت نامناسب صورت نگیرد ، فاجعه بار خواهد بود . در این سیل متوجه شدیم که در مسیر رودخانه هایی که به دریاچه ارومیه میرزند سد زده شده بوده و هورالعظیم را به خاطر استخراج نفت خشکانیده بوده اند و آن همه گرد وغبار و مشکلات ایجاد شده بود . بهتر بود بارعایت بیشترمسائل زیست محیطی این مسائل انجام میگرفت
از بی بیسواد اید، واحد مساحت را به جای کیلومتر مربع به صورت کیلومتر نوشته اید و اگر خواننده بخواند نمیفهمد که منظور شما محیط دریاچه است یا مساحت و این نوع کارها باعث شده که سایر ملل راحت سر شما با سلبریتی و ورزشکار گرین کارت دار و چه بسا جاسوس ام ای شش و موساد و سیا کلاه بگذارند و خشکسالی و نازایی و جرایم خیابانی و توزیع مواد مخدر را هم موجب شوند.
دکتر عیسی کلانتری که ازتریبون صدا وسیما به سهولت استفاده میکند مدعی بود تا چندسال آینده ایران دچارخشکسالی خواهدشد ومدام ازعملکرد مدیران دیگر انتقاد میکرد گویی 12سال در مصدروزارت کشاورزی نبود وکشاورزی کشوررانابود نکرد ودرسمت احیای دریاچه ارومیه با هزینه نجومی دریاچه ارومیه را خشکاند حداقل انتظارازاین پیشگوی بزرگ این است ازملت ایران بابت عملکرد ناکارآمد دروزارت کشاورزی واحیای دریاچه ارومیه عذرخواهی نماید
عیسی کلانتری که بطورمکرر مدعی بود تا 50سال آینده ایران را خشکسالی فراخواهدگرفت ای کاش در ایام تعطیلات عید بجای سفروسیاحت درایران بودند و بارانهای سیل آسارا را مشاهده میکردند وازپیشگوییهای اشتباه واظهارات غیرکارشناسانه خودداری میکردند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
دوست عزیز این بارندگی ها سال دیگه هم خواهد بود؟
تنها دلیل خشک شدن دریاچه ارومیه عوامل انسانیه ربطی به طبیعت نداره سد زدن جلوی رودهاش و ریختن خاک یک کوه عظیم وسط دریا و نصف کردن دریا بخاطر راه زدن!!!!کاش کار رو میدادن به کار بلد
دریاچه ارومیه رو اون کارشناسی که خواست وسطش جاده بزنه خشکوند
ما امیدمان نه تنها در احیای این دریاچه به خداست بلکه برای احیای ایرانی با سو مدیریت هم دست به دامن پروردگار شده ایم.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل