بازدید 8977
محمدرضا تابش در گفت وگو با «تابناک»؛

شاید صندوق توسعه ملی کشش جبران خسارت سیل را نداشته باشد/ خسارات‌ سیل، حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان است

از اوایل فرودین ماه سال جاری، در برخی نقاط کشور از جمله شمال شرق و غرب و جنوب غرب، سیلی ویرانگر خانه و کاشانه مردم این دیار را با خود برد. همچنین بسیاری از راه‌های اصلی و روستایی نیز تا هم اکنون زیر آب مانده و برخی از آن‌ها هم که سر از آب برآورده اند، قابل استفاده نیستند.
کد خبر: ۸۸۹۹۰۸
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۵۳ 07 April 2019

صندوق توسعه ملی شاید کشش جبران خسارت سیل را نداشته باشد/ خسارات‌ سیل حدود ۵۰ هزار میلیارد تومان استاز اوایل فرودین ماه سال جاری، در برخی نقاط کشور از جمله شمال شرق و غرب و جنوب غرب، سیلی ویرانگر خانه و کاشانه مردم این دیار را با خود برد و بسیاری از راه‌های اصلی و روستایی نیز تاکنون زیر آب رفته و برخی از آن‌ها هم که سر از آب برآورده اند، قابل استفاده نیستند.

به گزارش «تابناک»؛ بنابراین، تقریبا همه نهاد‌های مرتبط با بحران در کشور درگیر موضوع سیل هستند و هر کس بسته به فعالیت خود، در فکر کمک به مردان این خطه از سرزمین‌مان است.

بنا بر این گزارش، برآورد‌ها از آمار خسارات سیل متفاوت است، ولی بنا بر اعلام دولت، سیل جاری تا کنون حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان به کشور آسیب رسانده؛ اما همه اینها در حالی است که هنوز سیل تمام نشده و ممکن است در روز‌های آینده، بارندگی‌های دیگری نیز داشته باشم؛ بنابراین، برخی دستگاه‌ها از هم اکنون به فکر تأمین هزینه‌های جبران خسارت در مناطق سیل زده افتاده اند؛ برای نمونه، مجلس شورای اسلامی در رأس دیگر نهاد‌ها اقدام به این کار کرده است.

برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی بر این اعتقاد بودند که دولت باید لایحه متمم قانون بودجه را به مجلس بدهد تا از این طریق اعتبارات لازم برای جبران خسارات‌ سیل در مجلس بررسی و تصویب شود؛ اما برخی دیگر بر این باورند که با توجه به وجود شرایط خاص در کشور و اینکه قانون بودجه به تازگی در مجلس تصویب شده، محلی برای تأمین هزینه‌های اضافه در بودجه وجود ندارد و دولت اگر می‌خواهد کاری بکند، باید اعتبارات بودجه را جابجا کند.

با این حال برخی نمایندگان امروز طرحی ارائه کرده اند که به موجب آن، اعتبار لازم برای تأمین هزینه‌های جبران خسارت در نظر گرفته شده، ولی اشکال کار اینجا بود که این طرح به دلیل داشتن بار مالی برای دولت، شاید به تصویب شورای نگهبان نرسد!

محمدرضا تابش، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با تابناک در خصوص این موضوع اظهار داشت: ما در فراکسیون امید از ششم فروردین بررسی‌های خود را در رابطه با میزان خسارت در مناطق سیل زده آغاز کردیم؛ بنابراین، در این طرح پیش بینی شده که تعیین خسارت ضابطه‌مند و با روش علمی و فنی صورت گیرد.

وی در ادامه گفت: برآورد‌های اولیه نشان می‌دهد که حدود ۲۰ هزار میلیارد تومان مجموعا در استان‌های سیل زده خسارت وارد شده است، اما برآورد‌های ما، نشان می‌دهد که دامنه خسارات‌ به ۵۰ هزار میلیارد تومان نیز می‌رسد.

این نماینده مجلس در خصوص تأمین خسارات‌ سیل نیز گفت: محل اصلی تأمین خسارت، صندوق توسعه ملی است. البته این صندوق با توجه به بسته شدن بودجه در سال ۹۷ و برداشت ۲.۵ میلیارد دلار، شاید کشش آنچنانی نداشته باشد، ولی به هر حال یک بخش از خسارات باید از همین محل تهیه شود. بخش دیگر هم از جابجایی همان ۲.۵ میلیارد دلار قانون بودجه و بخشی نیز از محل صرفه جویی‌ها و از محل فروش اوراق مشارکتی خواهد بود و بخشی نیز قرار است از فروش دارایی‌های مازاد دولت باشد؛ البته قرار است مقداری از هزینه‌ها نیز از طریق فروش شرکت‌های دولتی و بانک‌ها تأمین شود.

بیشتر بخوانید

این نماینده مجلس در پاسخ به این که بهتر نبود این کار توسط دولت انجام و به صورت لایحه به مجلس ارسال می شد، گفت: ما این را به صورت طرح ارائه کرده ایم و دولت هم به هر حال سپر و سینه کار است. اگر دولت قبول کند، اصل ۷۵ شامل آن نمی‌شود و اگر هم نشد همه این کار به صورت لایحه توسط دولت ارائه می‌شود.

وی در ادامه یادآور شد: این طرح با مشارکت دولت و مرکز پژوهش‌های مجلس صورت گرفته است و اگر دولت بخواهد کاری برای این مردم انجام دهد، می‌تواند از این طرح استفاده کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۲
بنیاد مستضعفان مگه برای مستضعفین نیست خب اموالشو بفروشه بده مردم گرفتار
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۱۳ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
بنیاد اموالی نداره، فقط یک لکسوس داره که آنرا هم بفروشد بدرد نمیخوره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۴ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
نه از جیب ملت میدن از دلار ۱۳۷۰۰ تومنی امروز مشخص شد
احمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
دولت اولین کاری که خواهد کرد حقوق کارمندان و بازنشسته ها را کم خواهد کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
آگاهی حق مردم است
دوشنبه ۱۹ فروردین ۹۸
دلار ۱۳۹۵۰
یورو ۱۵۶۰۰
سکه ۴۹۰۰۰۰۰
برخی مسئولان کمتر پول به جیب بزنند تا بودجه به مناطق سیل زده برسه
کی بود می گفت سیل نعمت ورحمت است !؟
وقتی دولت به بهانه کاهش قدرت خرید مردم سرمایه کشور را نابود حالا باید پاسخگوی کمبود نقدینگی نماید
از صندوق توسعه ملی چرا؟ دولت باید از امثال تشکیلات موتلفه اسلامی و آستان قدس و غیره مالیات بگیرد و خرج بازسازی کند.
آخرش میشه انتشار پول بدون پشتوانه ، تکانۀ شدید پایه پولی و موج سوزان جدیدی از تورم سه رقمی . سلام ونزوئلا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
امروز دلار ۱۳۷۰۰
از پزشكان بگيريد
اگر از اول مدیریت بحران سیل ها را به رانندگان تاکسی های تهران واگذار کرده بودیم الان مشکلات رفع شده بود.
از پزشكان ماليات بگيريد
کلا این صندوق کشش داخلی ندارد ... هنوز زخم زلزلزه برتن مردم کرمانشاه خون جاری می کند و این سیل بنیان کن ؟؟
پس چرا کردستان عراق و مردم بصره را سیل نبرد ؟؟؟ پس چرا کشورهای مسلمان خاصه پاکستان که در مواقع سیل و زلزلزه کمک نقدی و انسانی ما سرازیر میشود هیچ خبری نیست ؟؟؟ از کشورهای امارات- قطر- عربستان - عمان خبری نیست ! از کشورهای اسیایی اروپایی و امریکایی هیچ خبری نیست ؟؟؟ نکند ما کشش این همه کمک را نداشته ایم و آنها فهمیده اند ؟؟؟؟؟
وقتی افراد نالایق و غیر متخصص و فرصت طلب در پستهای مختلف باشند غیر ازاین نباید انتظار داشت ...با یک دهم این مبلغ میشد تونلها و کانالهای انتقال آبی رو ساخت که در مواقع اینچنینی که قبلا هم اتفاق افتاده بود ، سرریز سدها رو به مناطق کم آب مرکزی منتقل کرد وهم این مناطق رو از خشکسالی و فقر و بیکاری نجات داد هم از وقوع سیلهای ویرانگر جلوگیری کرد ولی افسوس که حکومتگران فاسد به فکر همه جا هستند جز داخل کشور و مردم ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
کلام شما نشان از بی تخصصی و نادانی در امور سیل و سد ها و انتقال آب است پس حرف بی ربط نزنید
صندوق توسعه ملی را که احمدی نژاد خالی کرد.
مسلم است که پولی نمانده که برای سیل زده ها خرج شود بخصوص در تحریم ،هر بچه ای این را می داند.
لبنان و سوریه و عراق ...الان پولهای ایران را برگردونن کافیه‌، از مسوولین هم خواهش میکنیم دیگه بدون اجازه مردم پول مردم ایران را به کشورهای دیگه نبخشن اونا وضعشون خوبه
پاسخ ها
پرویز
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
تازه داریم میریم سوریه اپارتمان سازی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۸/۰۱/۲۰
تحت تاثیر شبکه های ماهواره ای قرار نگیریم مسایل خارجی به اندازه مسایل داخلی مهم و در اینده ما تاثیر دارند.
با سلام، اول اینکه از اواخر سال ۹۷، نه اوایل فروردین سال جاری، دوما کاملا مشخصه خسارات هنگفتی به کشور و مردم وارد شده و تامین این همه هزینه هم به خصوص با شرایط کنونی، کار بسیار دشواریه، ولی یه موضوعی خیلی ذهنم رو درگیر کرده و اون اینکه چرا آستان قدس رضوی که بودجه چند سال کشور رو ذخیره داره به کمک مردم نمیاد؟؟!!!! خب کلی از این سرمایه برای خود همین مردم هست چه اشکالی داره تو این شرایط بحرانی برای خودشون خرج بشه؟؟ و صد البته کمک اساسی نه نمایشی
از اقاياني بگيريد
بكبار هم كه شده و فرصتي إيجاد شده از اين ها ماليات أخذ كنيد و به اين بدبختان سيل زده بدهيد
بعدا كه اين بيچاره ها سر پا شديد دورمرتبه همين اقايان از همين بيچاره ها باز به طرق مختلف پول ها را جمع ميكنند
وقتی خداوند دید این پولها صرف جنگ و ابادانی تو سوریه و یمن و لبنان و عراق میشه خودش دست به کار شد و هزینه برای دولت تراشید بلکه یک سال صرف بازسازی کشور بشه
آستان قدس هست،بنیاد مستضعفان هست،صندوق توسعه ملی هم هست،ملت هم هست،کشوررا دوباره خواهیم ساخت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۸
هست ولی نه برای ایران وایرانی البته غیرت هم نیست
اگر یذره تدبیر داشتید هزار تا بیل و چهار هزار نهال سالی میکاشتید الان اوضاع اینجوری نمیشد
هر شهر متناسب با اقلیم خودش(گرمسیر یا سردسبر و کوهستانی و کم اب و...)
الان این همه نیاز به پول برای جبران این خسارات نبود
بهتر نیست بجای برداشت از حسابی که برای روز مبادا و برای همه مردم افتتاح شده و در شرایطی هستیم که تحریم هستیم بودجه هایی که خودمان میدانیم واقعا فقط یه اسم هست و منافعش به جیب معدود افرادی که تمکن مالی زیادی هم دارند و جامعه در جریان است کسر کنیم یا چند ردیف بودجه که به این شکل ایجاد شده را حذف و بودجه بلایای طبیعی را واقعی کنیم. تا کی خودمون رو گول بزنیم بس است.؟
اولا باید دید کی این هزینه رو براورد کرده که اگر دولتی باشه دوتا 3 برابر حساب کرده بعد دولت بیاد تعرفه ها رو صفر کنه واردات شروع بشه لوازم خونگی هم پایین میاد.
آیا بنیاد علوی ،و بنیاد مستضعفین ،،، و بنیاد مسکن ،و دهها بنگاه اقتصادی قادر به تامین اعتبار خسارات سیل زدگان نیستند؟ و آیا دولت جمهوری ایران نمیتواند از بانک اسلامی ،و بانک جهانی چند میلیارد دلار ،و یا یورو وام بلند مدت بگیرد ؟ آیا ایران اینقدر تنها ،و منزوی شده است ؟،،
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۸/۰۱/۱۹
جواب سلاممونم نمیدن پول بدن تحریممم اقا تحریم .کی این تحریم تموم میشه
خب کاری نداره هی پول چاپ کنید توزیع کنید بین سیل زده ها مشکل حله. اگر هم نمی خواهید این کار را بکنید یه زحمت بکشید با پیغام و پسغام هم که شده با دنیا آشتی کنید که فکر کنم گزینه دوم بهتر باشه
پول فروش نفت وسرمایه های بایگانی شده در انواع بنیادهارا برای سیل اختصاص دهید همه چیز درست میشود .
خدا رحم کند و احتمالا اقای همتی امسال ۲۰ تا ۳۰ بار بازار را پایین و بالا خواهد کرد تا پول مورد نیاز کسری شان تامین شود.
آره والله کشش نداره، کی اختلاس کنه اون وقت؟
حدود چهار میلیارد دلار با قیمت بازار آزاد میشه ، حدود 50 دلار و یا هفتصد هزار تومان سرانه هر ایرانی . یاد مصاحبه ای می افتم که صداو سیما تهیه کرده بود و سرانه هر ایرانی در کمک شانزده میلیارد دلاری کمک به سوریه را در عر ض چند سال تهیه کرده بود می افتم که همه به اتفاق میگفتند خیلی ناچیز بوده
ولی با این قیمت دلار و این درآمدها داستان کمی متفاوت میشه .توان مالی مردم هم بعد از جبران خسارت های موسسات مالی متعدد و تحمیل گرانی های ناشی از آن کاهش یافته
اگر از ظرفیت های ملی بجا استفاده میشد وضع بسیار بهتر بود.البته بحث اعتماد در جایگاه خود اهمیت زیادی دارد که تا حدود زیادی خدشه دار شده است
نماینده محترم شما کجا بودی وقتی بیش از چهار میلیارد دلار از صندوق برداشتن
اونجا صدات درنیومد حتی بدون نطق مخالف و موافق مجلس تصویب گرد چرا چرا
اگر سیل در یزد آمده بود باز هم همین حرف را میزدی آقای تابش؟
نصف پولی که آخرین اختلاس از پتروشیمی همان خانم معروف نیست!
برای جبران بخش عمده ای از خسارات این سیل گسترده پیشنهاد می شود مجلس طرحی مصوب کند که مشترکین آب در سایر مناطق کشور که گرفتار سیل نشده اند به میزان مبلغ قبض یک ماه آب بها عوارض تامین هزینه های سیل پرداخت کنند که قطعا برای هر خانواده پرداخت یک فبض اضافه مشکل خاصی ایجاد نمی کند ولی در کل کشور مبلغ قابل توجی خواهد بود
این همه بودجه خور وجود دارد بودجه آنها را قطع کنید و خسارات سیل را بدهید
35000 هزار ملیارد تومان کمتر یا بیشتر که برای موسسات اعتباری هزینه شد ازبدهکاران انها بگیرند وبه سیل زدگان پرداخت کنند. راستی خاوری هم بدهکار است یادم رفت دکل نفتی هم ....
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی