بازدید 9540
پروانه مافی در گفت و گو با تابناک

مجلس قدرت دارد اما قدرت آن محدود است

قبل از پایان سال 97 تقریبا همه پیش بینی ها حکایت از سخت تر شدن شرایط کشور در سال جدید داشت، به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و سیاسی با شدید شدن تحریم های ثانویه و همچنین اتمام مهلت معافیت های برخی کشورها برای خرید نفت از ایران در اردیبهشت امسال ممکن است شرایط از این نیز بدتر شود.
کد خبر: ۸۸۷۶۴۹
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۳:۵۲ 25 March 2019

قبل از پایان سال 97 تقریبا همه پیش بینی ها حکایت از سخت تر شدن شرایط کشور در سال جدید داشت، به اعتقاد کارشناسان اقتصادی و سیاسی با  شدید شدن تحریم های ثانویه و همچنین اتمام مهلت معافیت های برخی کشورها برای خرید نفت از ایران  در اردیبهشت امسال ممکن است شرایط از این نیز بدتر شود.

اما در این میان برخی دیگر از جمله بعضی از نمایندگان مجلس  اعتقاد دارند که می توان شرایط را کنترل کرد و می توان با برنامه ریزی و مدیریت مسیرهایی را انتخاب کرد تا از این بحران ها خارج شد.

بیشتر بخوانید

پروانه مافی در گفت و گو با تابناک در خصوص این موضوع گفت: پیشبینی برای سال 98 کمی سخت است اما این به معنی آن نیست که ما نمی توانیم اوضاع را مدیریت کنیم و نمی توان این سختی ها را کنترل کرد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که سختی ها کدام موارد هستند گفت: واقعیت این است که ما در سیاست خارجی با مشکل مواجه هستیم و به عبارت دیگر خروج ترامپ از برجام و تحریم های ثانویه مشکلات زیادی برای ما ایجاد کرده که قابل کتمان هم نیستند ونمی شود گفت که همه چیز خوب است.

وی گفت: اما ما به توانایی های مردم و بشر اعتقاد داریم و می توانیم از عهده آن برآییم اما باید راهکارهای آن را پیدا کرد، شاید تا سه یا چهار ماه پیش هم مسئولان باور نداشتند که تحریم ها مشکل ساز خواهد شد اما الان کاملا برایشان ملموس است و فهمیده اند که موضع جدی تر ازاین حرفها است.

وی گفت: در نتیجه به آن فکر می کنند و به دنبال راهکار می گردند، قطعا هم می توانند برخی راهکارها را پیدا کنند، که نتایج خوبی هم در پی داشته باشد، برای مثال توجه به کشور های همسایه و استفاده از ظرفیت های آنها است، ما در گذشته خیلی در فکر کشورهای همسایه و مبادلات پولی و مالی نبودیم اما اکنون به جد وارد آن شدیم.

سفر اخیر روحانی به عراق نیز در راستای همین موضوع بود و قبل از پایان سال سفری به عراق کردند که نتیجه بسیار خوبی هم از نظر ساسی و اقتصادی داشت، همسایه های شمالی و شرقی و قبلی هم ظرفیت های بلقوه دارند و اگر بتوانیم روی آن تمرکز کنیم می توانیم این مشلات را حل کنیم.

وی در ادامه گفت: به نظر من مشکلات داخلی ما از مشکلات خارجی بیشتر است و مهار کردن آن نیز بسیار کمک کننده خواهد بود اما اینکه ما یک گروه را مقصر بدانیم و بقیه را مبرا درست نیست، سیستم سیاسی ما به هم تنیده است و همه به هم مرتبط هستند، این حرف ها فقط مصرف انتخاباتی دارند و تنها خوراک انتخاباتی است.

وی گفت: مجلس ما قدرت دارد اما قدرت آن نیز محدود است، و در حد خود می تواند اثر گذار باشد و نمی تواند در همه زمینه ها پاسخگو باشد ما نهاد های تاثیر گذار دیگری هم داریم که فقط یکی از آنها مجلس است و حتی برخی از نهاد های حاکمیتی تاثیر بیشتری از مجلس نیز دارند.

وی گفت: اما نمی خواهم بگویم که مجلس در ته قدرت است و اینگونه هم نیست و کار خود را می کند، به نظر من مجلس دهم تلاش خوبی داشته و به اذعان بسیاری از سیاست مداران و حتی نمایندگان سابق مجلس، این مجلس را پرکار می دانند اما فرایند کار در مجلس دهم به دلیل برخی مشکلات سخت شده است و مشکلاتی که انتظار داشتیم و پیش آمده یا مشکلات تلانبار شده کمی مجلس را کند کرده است.

مافی در ادامه گفت: مشکلات اختلاس ها، موسسات مالی و صدها مورد از اینها که ارتباطی به مجلس دهم نداشته بر سر این مجلس آوار شده و در واقع ما مجبور هستیم محصول تصمیم گیری های غلط گذشتگان را جمع کنیم و به سامان برسانیم.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۲۵
مجلس قدرت داره ؟! شوخی نکن خانم
پاسخ ها
ناامید
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
پس کجا رفت شعار مجلس در راس امور است؟
چرا از برجام خارج نمیشیم حداقل خارج بشیم یه کارت دیگه خواهیم داشت برای مذاکرات
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۹ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
خروج از برجام دقیقا همان چیزی است که آمریکا می خواهد، چون دگربار ایران را مشمول فصل هفتم منشور سازمان ملل می کند که به جنگ با ایران مشروعیت می دهد. در آن صورت حتی اگر افغانستان هم زورش به ما برسد می تواند با ما وارد جنگ شود، و البته برخی از مسئولان در داخل نیز معلوم نیست به چه دلیل به دنبال چنین فاجعه ای می گردند، گویا مصیبت هیا هشت سال جنگ را برای ملت ایران کافی نمی بینند یا کسیه ای که برای خود دوخته اند چنان بزرگ است که تنها در سایه یک جنگ بتوان آن را پر کرد. عدم خروج از برجام هم مصیبت را کمی به تاخیر خواهد انداخت. چاره کار کمی انعطاف در سیاست خارجیف و کمی عطوفت و مهربانی در حق محرومان داخلی است، همین و بس
مجلس اگرواقعامیخواهد از قدرتش استفاده کند باید هرچه زودتر طرح عدم کفایت رییس جمهور راکلیدبزند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۱۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
مملکت راسیل برده اقای روحانی مشغول گذراندن تعطیلات درجزیره قشم هستند !!!!
مجلسی اگر تصمیمات قدرتمندی گرفت و روی ان پا فشار می کرد از دولت هم که باید اجرا کند قوی تر می بود ولی امثال شما و دیگران در مجلس کارهای دست چندمی و حزبی می کنید تا مجلس داری!!!!!!
این قدرتی هم که دارد اضافی هست، حیف این قدرت که دست این مجلس است.
اساتید سلفی، اساتید رانت، اساتید متخصص حقوق بین الملل و ووو دور هم جمع شدن و این مجلس را تشکیل دادند.
هر چند وقت یکبار هم در مقام دفاع از خود چند نفر رو متهم می کنن.
مجلس قدرت ندارد و کاملاً فرمایشی هست.
مجلس مانند دولت از اختیاراتی که دارد استفاده کافی نمی کند و تنها به دنبال بررسی مواردی است که دارای قدرت نیست.
چطور است وقتی این مجلس و شهرداری و دولت در اختیار رقبا است قدرت زیادی دارد، اما در اختیار اینها که باشد تنها به دنبال زیر سوال بردن دین و مذهب و مانند آن می افتند و برنامه ای چندان مدون ندارند
قویترین مجلس جهان در گرفتن عکس سلفی را دستکم نگیرید.
قدرت دارد خوب هم دارد
اکثر نماینده ها دوتابعیتی و ثروتمندند.
تحریم ها یکطرف،ولی واقعیتش اختلاس‌های داخلی و رسیدگی نکردن ازاونم بدتره
نمایندگان مجلس بیش از اونکه نگران مردم باشند نگران این هستند که کاری نکنند که شورای نگهبان اونها رو ردصلاحیت کنه! این مجلس نمیتونه بصورت جدی از مردم نمایندگی کنه.
شما که نهایت تلاشتان را کردید در هر بحران و خطری شما مسافرت بودید از بهترین امکانات استفاده کردید
ما مردم واقعا مدعون شماییم شما نبودید ما الان هم تحریم بودیم هم گرونی فشار واردمی کرد
سال ۹۸ و اعلام لبیک به منویات مقام معظم رهبری مدظله العالی در سال رونق تولید:
لزوم عزم راسخ دستگاه قضایی در برخورد با مفاسد بانکی بعنوان یکی از گلوگاههای اصلی فساد در کنار اقدام انقلابی مجلس شورای اسلامی در ارائه و تصویب هرچه سریعتر لایحه اصلاح نظام بانکی در صورت تعلل مسئولین دولتی و انحلال موسسات و تعاونی های مالی و اعتباری قارچ گونه براساس منویات مقام معظم رهبری در آغاز سال ۱۳۹۸ در آستان مقدس حرم رضوی در راستای گام دوم انقلاب و نام گذاری سال ۹۸ بنام سال رونق تولید بمنظور ارائه کارنامه قابل قبولی در پایان سال کاری مجلس دهم.

رونق تولید مورد تاکید مقام معظم رهبری در سال ۹۸ در صورتی عملی و اجرایی خواهد گردید که با اقدام جدی در حمایت عملی از تولید همراه گردد و حمایت عملی از تولید یعنی به جریان انداختن نقدینگی کشور و سرمایه های مردمی از بانک ها به سمت تولید و حمایت از کسب و کارهای جوانان بجای برج سازی ،مال سازی -مجتمع های تجاری و پاساژ سازی- و خروج سرمایه کشور بشکل ارز به اسم واردات کالاهای اساسی و ورود غذای سگ و گربه و ماشین های سواری لوکس و فرار سرمایه های مردم برای خرید املاک در خارج از کشور.

یک نمونه بارز از موسساتی که با فریب افکار عمومی خسارات جبران ناپذیری را به سرمایه های مردمی و اعتماد عمومی به بانک ها در سالیان گذشته وارد آورده و با توسل به شیوه های متقلبانه و کلاهبردارانه سرمایه های مردم را در ساخت مجتمع های تجاری و املاک مسکونی لوکس و ماشین های لاکچری در شمال تهران حیف و میل نموده موسسه مالی فرشتگان-کاسپین بوده که متاسفانه در سایه نبود نظارت از سوی بانک مرکزی و همدستی عوامل سابق بانک مرکزی موفق به اقدامات مجرمانه خود گردیده است. از آن ناگوارتر اقدام شبه آمیز قوه قضاییه در طول ۳ سال گذشته در عدم برگزاری دادگاه متهمین این موسسه علارغم فریادهای مردمی و نمایندگان مردم در خانه ملت و سازمانهای مردم نهاد و رسانه های داخلی و معاند خارجی است که بواسطه عدم تشکیل دادگاه این موسسه متخلف منجر به رواج تهمت هایی به نهادهای رسمی کشور از سوی رسانه های معاند و پذیرش اجباری آن از سوی مردم بواسطه عدم تشکیل دادگاه ، گردیده است.

لذا ضروری است در دوره جدید دستگاه قضایی کشور اقدام شایسته ای در تسریع برگزاری دادگاه متهمین سهامدار این موسسه و همدستانشان در بانک مرکزی صورت گرفته و پاسخ شایسته ای به شایعات و تهمت های رواج داده شده توسط رسانه های معاند در خلاء برگزاری و تشکیل دادگاه داده شود.
با وجود شما تعجبى ندارد كه وضع روز به روز بدتر شود.فرزندان شما كجا هستند؟!
متاسفانه در کل دوره مجلس دهم شاهد تصویب یک قانون مهم و اثر گذار در اوضاع اقتصادی و سیاسی نبودیم و اطلاعات قریب به اتفاق نمایندگان از نیازهای واقعی کشور و روش رفع آن تقریبا صفر است مجلس فعلی بیشتر به یک دوره همی الزامی شبیه است تا یک نهاد قانون گدار
مجلس برای همیشه تعطیل بشه و دولت اگر طرحی داشته باشه بده شورای نگهبان تا قانونش تصویب بشه .این همه نماینده حقوق چند ده میلیونی میگیرند دقیقا چکار میکنند بجز خدمت به گروه یا جیب خودشون؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
شتر در خواب بیند پنبه دانه....گگگ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۸/۰۱/۰۵
فکر خوبی است مجلس در برابر شورای نگهبان مانند مجمع عمومی در برابر شوری امنیت است
مجلسی که نمایندگانش از فیلتر تایید صلاحیت عبور کند و مصوباتش هم دوباره از همان فیلتر عبور کند هیچ قدرتی ندارد و فقط یک ویترین نمایشی و یک نهاد هزینه بر است ما اصولا چیزی به نام قوه مقننه و قوه مجریه در کشور نداریم این دو فقط منویات را اجرا می کنند!!!!
خانم مافی سلام
از صحبت های بسیار خوب شما ممنونیم . ولی لطفا روشن بفرمایید که وقتی یک نماینده محترمه مجلس بجای پیگیری امور مملکت به فکر فامیل های محترم خود برای استفاده از رانت های دانشگاهی هست ایا باید به بهتر شدن وضع مملکت امیدوار بود .؟.
ع ز
این کلمه فیلتر رو دستاویز قرار ندیم. در تایید یا رد کاندیدا بحث جناح مطرح نیس بلکه عدم سوء سابقه و التزام و این موارد اولیه مطرحه وگرنه همین سلفی بگیرها الان مجلس نبودن. انتظار ندارید که شهرام شبپره هم بخواد کاندید بشه. در موضوع مصوبه ها هم بحث سر عدم مغایرت با شرع و قوانین موجود هست وگرنه شورای نگهبان خودش قانونی وضع نمیکنه. مسئله اصلی، مدعیان بی هنر هستن که رقص بلد نیستن و میگن اتاق کجه!
خبر/
روحانی به تعطیلات در جزیره قشم پایان داد!

حسن روحانی رئیس‌جمهور که تعطیلات نوروز را در جزیره قشم به سر می‌برد، امروز به تهران بازگشت.98/1/6
ببخشید شما از کدوم قسمت این قدرت محدود استفاده کردین که دنبال نامحدود کردن قدرتتون هستید؟ همین قدرت بقول خودتون نیمبند چه نظارتی روی دولت انجام دادید؟ کدوم فساد رو جلوشو گرفتین که دنبال قدرت فراتر از این هستید؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی