بازدید 1903

گاردین: پادشاه برخی از اختیارات ولیعهد سعودی را لغو کرده است

روزنامه گاردین گزارش داد، ولیعهد سعودی در دو هفته گذشته در شماری از نشست‌های دیپلماتیک و وزارتی در عربستان شرکت نکرده است و به گفته منابع، برخی از اختیارات او در حوزه مالی و اقتصادی لغو شده است.
کد خبر: ۸۸۶۵۳۹
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۲ 18 March 2019

روزنامه گاردین گزارش داد، ولیعهد سعودی در دو هفته گذشته در شماری از نشست‌های دیپلماتیک و وزارتی در عربستان شرکت نکرده است و به گفته منابع، برخی از اختیارات او در حوزه مالی و اقتصادی لغو شده است.

به گزارش تابناک، به نوشته روزنامه گاردین، اقدام برای محدود کردن مسوولیت‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هفته گذشته از سوی پدر او ملک سلمان در جمع گروهی از وزیران ارشد فاش شده است. براساس گزارش‌ها، پادشاه سالخورده عربستان از بن سلمان خواسته بود تا در این جلسه کابینه حاضر شود اما او نیامد.

گرچه این تحولات به صورت علنی اعلام نشده است، منابع مطلع به گاردین گفتند یکی از مشاوران معتمد پادشاه به نام "مساعد العیبان" که دانش آموخته هاروارد است و اخیرا به عنوان مشاور امنیت ملی معرفی شد، به صورت غیر رسمی بر تصمیمات سرمایه‌گذاری از طرف پادشاه نظارت خواهد کرد.

سفارت عربستان در واشنگتن به درخواست‌های متعدد برای اظهارنظر واکنشی نشان نداده است.

روابط میان پادشاه عربستان و پسرش از زمان قتل جمال خاشقجی، روزنامه‌نگار منتقد سعودی به دقت زیر ذره‌بین منتقدان قرار گرفته است. این قتل که گفته می‌شود با دستور محمد بن سلمان صورت گرفت، موجی از محکومیت‌های بین‌المللی را به همراه داشت. با این حال دولت سعودی همدستی در این جریان را تکذیب می‌کند.

کارشناسان حوزه خاورمیانه باور دارند که قتل خاشقجی و نگرانی‌ها درباره نقش عربستان در درگیری یمن تنش‌هایی را در خاندان آل سعود ایجاد کرده است. در حالیکه اکثر ناظران انتظار داشتند تا ولیعهد به تاج و تخت نزدیکتر شود، نشانه‌ها حاکی از آن است که ملک سلمان در بحبوحه افزایش توجهات جهانی به سمت کشورش، قصد کنترل این ولیعهد جنجالی را دارد.   

منابع مطلع به گاردین گفتند، محمد بن سلمان در دو نشست اخیر وزیران کابینه به ریاست ملک سلمان حاضر نشده است. ولیعهد عربستان همچنین در سایر مذاکرات عالی‌رتبه با هیات‌های خارجی شامل هیات سرگئی لاوروف،‌ وزیر خارجه روسیه شرکت نداشت.

محمد بن سلمان همچنین در جلسه‌ اخیر با مقام‌های ارشد اقتصادی و مالی، یک نشست میان پادشاه و مفتی اعظم، نشست رئیس سازمان بهداشت جهانی و نشست نخست‌وزیر لبنان و همچنین سفیران هند و چین شرکت نداشت.

سخنگوی دولت عربستان در واشنگتن درباره غیبت ولیعهد سعودی یا مسائل دیگر اظهارنظری نکرده است. این سخنگو همچنین درباره تصمیم به حذف برخی از مسوولیت‌های مالی محمد بن سلمان یا تصمیم برای انتصاب مساعد العیبان برای نظارت بر مسائل مالی اظهارنظر نکرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان