بازدید 12694

با رفتن نمایندگان چند دوره‌ای، یک نخبه از جوانان خواهد آمد/ حذف لاریجانی یا رئیس مجلس شدن قالیباف، تحلیل‌های سطحی هستند

چند وقتی است، نمایندگان مجلس شوای اسلامی در لابلای بررسی اصلاح قانون انتخابات مجلس به طرح جدیدی رأی دادند که به موجب آن، دیگر نمانده های مجلس نمی توانند بیش از سه دوره نماینده شوند؛ هرچند این طرح با اکثریت آرای نمایندگان به تصویب رسید، هنوز شورای نگهبان درباره آن نظر قطعی نداده است.
کد خبر: ۸۸۶۰۴۶
تاریخ انتشار: ۲۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۵۶ 16 March 2019

با رفتن نمایندگان چند دوره‌ای، یک نخبه از جوانان خواهد آمد/ حذف لاریجانی یا رئیس مجلس شدن قالیباف تحلیل‌های سطحی هستندچند وقتی است، نمایندگان مجلس شوای اسلامی در لابلای بررسی اصلاح قانون انتخابات مجلس به طرح جدیدی رأی دادند که به موجب آن، دیگر نمانده های مجلس نمی توانند بیش از سه دوره نماینده شوند؛ هرچند این طرح با اکثریت آرای نمایندگان به تصویب رسید، هنوز شورای نگهبان درباره آن نظر قطعی نداده است.

به گزارش «تابناک» ـ با این حال برخی نمایندگان مجلس این مصوبه را تبلیغاتی می دانند و برخی حتی بر این باورند که طراحان طرح با علم به اینکه شورای نگهبان آن را نخواهد پذیرفت این موضوع را مطرح کرده اند تا بتوانند در آینده از آن استفاده تبلیغاتی کنند؛ هرچند برخی تحلیل های دیگری نیز از این موضوع دارند.

به طوری که برخی نمایندگان مجلس و سیاستمداران خارج از بهارستان، این اقدام نمایندگان را در راستای حذف لاریجانی از مجلس و گاهی ورود قالیباف و تکیه بر کرسی راست مجلس تعبیر کرده اند. به هر حال، همان قدر که این مصوبه طرفدار دارد، مخالفانی نیز دارد. آنان بر باورند که این مصوبه خلاف قانون اساسی است و حتی باعث می شود تا مردم نتوانند نمایندگان خود را درست انتخاب کنند.

در مقابل عده ای دیگر نیز بر این اعتقاد هستند که اجرایی شدن این طرح، باعث نخبه پروی در سیاستگذاری و همچنین گردش نخبگان می شود و نمایندگانی که چندین سال تجربه دارند با رفتن به مناصب بالاتر، جای خود را به جوانان می دهند تا آنها نیز با ورود به این چرخه دستی در سیاست داشته باشند.

در همین زمینه، جلال میرزایی با ارزیابی خود از مصوبه اخیر مجلس مبنی بر اینکه نمایندگان بیش از سه دوره پیاپی نمی‌توانند نامزد انتخابات مجلس شوند، گفت: واقعیت این است که پیشنهاد این مصوبه در حین بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس مطرح شد و پیشنهاد نمایندگان هم بود.

وی تأکید کرد: پیشنهاد این طرح را آقای خامکانی با هماهنگی تابش و دیگر نمایندگان مطرح کردند. به عبارتی، این پیشنهاد را خود اصلاح‌طلبان مطرح نمودند. این پیشنهاد مطرح شد و رأی آورد، ولی گویا برخی دوستان خود ما هم به دنبال آن بودند که این موضوع را به نحوی مطرح کنند که در انتخابات به نفع‌شان تمام شود، چون شاید فرضشان بر این باشد که شورای نگهبان این را تأیید نمی‌کند، بلکه یک کار تبلیغاتی انجام دادند که بگویند ما نمی‌خواهیم بیاییم و خودمان هم پیشنهاد دادیم.

این عضو فراکسیون امید مجلس خاطرنشان کرد:‌ تحلیل بعضی از همکاران این بود که شاید نیت بانیان این پیشنهاد این بوده که فرضا شورای نگهبان این طرح را تأیید نمی‌کند و می‌توانند از آن استفاده تبلیغاتی کنند. در این میان، بعضی از تحلیل‌ها عجیب است که می‌گویند هدف حذف لاریجانی هست یا می‌گویند می‌خواهند قالیباف را رئیس مجلس کنند که این‌ها به نظر من تحلیل‌های سطحی است.

بیشتر بخوانید

رئیس کمیته سیاسی فراکسیون امید مجلس در پاسخ به این که اجرایی شدن این مصوبه را مفید می‌دانید یا خیر گفت: به نظر من، هم قابل دفاع است و هم می‌توان نقدهایی بر آن وارد کرد. اینکه کسی خوب عمل کند و مردم در چند دوره انتخابات به او اعتماد کنند، مشکلی نیست؛ اما از طرف دیگر هم وقتی کسی چند دوره باشد، هرچه خلاقیت و ابتکار داشته در این چند دوره اجرا کرده، ولی باید اجازه دهیم افراد جوان‌تری حضور پیدا کنند و گردش نخبگان هم در مجلس ساری و جاری شود و اجازه دهیم مردم چهره‌های جدیدتری را انتخاب کنند.

میرزایی در پاسخ به این که فکر می‌کنید اگر ممنوعیت نمایندگی بیش از سه دوره به قانون تبدیل شود ـ با توجه به حزبی و لیستی شدن انتخابات مجلس ـ صف‌بندی‌های انتخاباتی برای سال آینده به چه شکل خواهد بود، اظهار کرد: جریان اصلاح‌طلب که وضعیتش در انتخابات تحت تأثیر تأیید صلاحیت‌هاست. البته این به طیف اصولگرایان هم بستگی دارد. برای اصولگرایان هم در دوره قبل جریانی منظم و تشکیلاتی که حمایت برخی‌ جریان‌های دیگر را دارد، به نام جمنا شکل گرفت. الان شعارها این است که نه اصولگرا نه اصلاح‌طلب بلکه یک جریان انقلابی با اتکا به درون که با ادبیاتی خاص به دنبال جذب آرای مردم هستند.

وی افزود: به نظر می‌رسد جمنا با یک تبلیغات مضاعف وارد عرصه انتخابات شود و این باعث می‌شود جریان سنتی اصولگرایی که قبلا تحت عنوان جبهه پیروان خط امام و رهبری در انتخابات می‌دیدیم مقداری به حاشیه رود. در میان اصلاح‌طلبان هم باید ببینیم تأیید صلاحیت‌ها به چه نحو است و چگونه وارد عرصه انتخابات می‌شوند، چون اصلاح‌طبان از اینکه نمی‌توانند چهره‌های اصلی را بیاورند، مقداری سرخورده شده‌اند و توقعاتی هم از کسانی که مورد حمایت قرار می‌دهند، دارند.

این عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد:‌ اصلاح‌طلبان در انتخابات ریاست جمهوری از آقای روحانی و چهره‌های متمایل به اصلاح‌طلبان حمایت کردند؛ اما آن توقعاتی که داشتند بعضا برآورده نشده و این مقداری بدنه اصلاح‌طلبان را مردد کرده که آیا باز به همین صورت وارد شوند و سرمایه‌ اجتماعی خود را این طور هزینه کنند یا اینکه به شکل دیگری ظاهر شوند؛ این‌ها مباحث اصلی جریان اصلاح‌طلب برای ماه‌های آینده خواهد بود.

اما سیدابوالفضل موسوی درباره معایب و محاسن مصوبه مجلس مبنی بر ممنوعیت کاندیداتوری نمایندگی مجلس پس از سه دوره متوالی بیان کرد: از نظر من مدتی زمان می برد تا نمایندگان با هر سابقه‌ای که به مجلس آمده باشند، با قواعد ملی آشنا شوند و کیفیت و کارآیی خود را نشان دهند. زمانی که نماینده بتواند بین خود و مردم و قوانین و وظایفش رابطه برقرار کند، نقش مؤثرتری خواهد داشت.

وی در ادامه با بیان اینکه «زمانی که نمایندگان بیش از سه دوره در مجلس باشند، تجربیات آنها یکنواخت می‌شود و به گونه‌ای اگر منحنی ریاضی آن را بکشیم خط مستقیمی خواهد شد»، اظهار کرد: از سوی دیگر، باید فرصت نخبه پروری و حضور جوانان را نیز فراهم کنیم. مسلماً زمانی که یک فرد چند دوره در مجلس نماینده باشد، به طور طبیعی قدرت نفوذش افزایش یافته و دیگر اجازه رشد و کسب فرصت به نخبگان و جوانان داده نمی‌شود.

نماینده مردم یزد در مجلس تصریح کرد: از نظر من ممنوعیت کاندیداتوری نمایندگان در انتخابات مجلس پس از سه دوره متوالی تصمیم خوبی است. از سوی دیگر درست است که یک نماینده در بین مردم است اما حداقل در یک بازه زمانی پس از چند دوره نمایندگی باید ارتباطش با مجلس قطع و در جامعه و در بین مردم حاضر شود و مسائل جامعه را از بیرون مجلس درک کند. چراکه نگاه از داخل مجلس با نگاه از بیرون مجلس متفاوت است.

موسوی در ادامه تأکید کرد: با رفتن نمایندگان پس از چند دوره متوالی، یک نخبه دیگر از جوانان خواهد آمد که این امر می‌تواند در تصمیم گیری ها مؤثر باشد. بر اساس قانون اساسی نیز ما نمی‌توانیم جلوی انتخاب آزاد مردم را بگیریم و مردم حق دارند آزادانه رأی دهند. از آنجا که در قانون برای ریاست جمهوری نیز یک بازه دو ساله تعیین شده است می‌توان یک سه دوره نیز برای نمایندگی مجلس تعیین کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۱۱
انتشار یافته: ۱۷
سه دوره نمایندگی یعنی محدود کردن دمکراسی!
به قانون انتخابات شفاف و اجرای قوانین مردمی بپردازید تا اینهمه اختلاس و بی عدالتی از بین برود و گر نه نماینده جوان عجله بیشتری برای سو استفاده می یابد چون برای بستن بارش زمان کمتری در اختیار دارد.
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۰۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
دموکراسی ؟ شوخی میکنی ؟
بله به میزان کافی ژن خوب ذخیره داریم!
مجلس یازدهم و وظیفه سنگین در برابر سند راهبردی ، تحول خواه و ضروری مقام معظم رهبری مدظله العالی در گام دوم انقلاب:

بمنظور احیاء جایگاه خانه ملت بعنوان عصاره واقعی ملت انقلابی و دفاع از حقوق مردم ضعیف و محروم شامل جوانان بیکار ، مجرد، تحصیلکرده و نخبه انقلابی و پس از گذشت چهار دهه از فراز و فرود کم بهره نمایندگان در خانه ملت با تصویب قوانینی که کمتر اثر بخشی مثبت آن در زندگی،سفره مردم و گشایش در حمایت واقعی از جوانان و کسب و کارهای نوپا،فن آور و دانش بنیان مشاهده گردیده.می بایستی بدور از محافظه کاری طیف سنتی اصول گرایی (شامل امثال باهنر ، حداد عادل، و ….) که امتحان خود را در ادوار گذشته مجلس همچون طیف به اصطلاح اعتدال گرا و اصلاح طلب لاریجانی - مطهری و امثالهم و …در طول ۱۰دوره گذشته مجلس و طی ۴۰ سال پس داده و بی حسی ،بی انگیزگی و ناتوانی آنان در ایجاد تحول اساسی مورد نظر مقام معظم رهبری مدظله العالی در بیانیه راهبردی و حیاتی گام دوم انقلاب در جهت پیشبرد اهداف انقلاب اسلامی برای مردم کاملامشهود بوده و همچنین در جهت ایجاد تحول در حوزه قانونگذاری براساس آرای مردمی و نظارت صحیح و موثر بر عملکرد نمایندگان در خانه ملت و مسئولین اجرایی کشور هم راستا با قوه محترم قضاییه و به منظور تصویب قوانین مورد نیاز برای احیای حقوق عامه، اجرای عدالت و مبارزه جدی با تبعیض،رانت و پاکسازی دامان انقلاب اسلامی و نظام از عناصر رذل آلوده به مفاسد اقتصادی، افرادی از طیف انقلابی وارد انتخابات و هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در سال ۹۸ گردند که از توانایی،انگیزه، نشاط جوانی و مقبولیت عمومی برای اجرای فرامین مقام معظم رهبری مدظله العالی براساس سند تحول گام دوم انقلاب در دهه حساس و حیاتی پنجم انقلاب اسلامی همچون ریاست محترم قوه قضاییه برخوردار باشند.
لذا در ارتباط با لیست پیشنهادی جبهه انقلابی و برای ریاست و هیئت رئیسه مجلس یازدهم ، نظرخواهی از مقام معظم رهبری در این برهه حساس کنونی برای اقدام تحول خواه در مجلس و ایجاد امید و نشاط در بین مردم صبور انقلابی امری لازم و ضروری می نماید.
با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
دلار به 80هزار تومان برسه
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
ناشناس 15:27، بد نیست این تغییرات تو نهادهای انتصابی هم رخ بده
یعنی الان اون هایی که در مجلس هستند نخبه محسوب می شوند؟ پس نخبه زیاد داریم ولی نخبه چی؟
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
نخبه مدرک دار کم سواد بس است
ناشناس
| United States of America |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
نخبه بی فکری و ناکارآمدی
اگر این قانون تایید بشه نماینده گان نگران نباشید از جایی به جای دیگر می روید با حفظ سمت دوره بعد می ایید و سورپرایز هم میشوید. شغل های در انتظار،،،، نماینده مجمع. عضو خبرگان. استاندار و......... و بعد از چار سال نماینده مجلس
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۲ - ۱۳۹۷/۱۲/۲۵
تقریبا افرادی که سر کار قرار گرفتند
هیچ کدامشان حذف نشده اند و فقط جابجا شدند و عده ای هم که به رحمت خدا رفته اند
و درصد خیلی کوچکی هم فراری و حصر و مهاجرت و خانه نشین شده اند
اصلا نگران نباشید که برای شماها همیشه تا ملک الموت بیاید شغل عالی وجود دارد
عجب
فرقي نمي کند ما از اين نمايندگان و ژنهاي بي تخصص مسئول در اين سال ها جز فقر و فلاکت و نابودي اقتصاد و توليد و ايجاد رانت و انحصار براي خودشان چيزي نديديم و فرقي نمي کند هر کسي بيايد چون در بر روي يک پاشنه مي چرخد.
این نمایندگانی که چند دوره هست تو مجلس هستن چه گلی به سر ما زدند
اینم از اوضاع ما
امام فرمودند مجلس در راس امور است،و ما مردم هم به مجلس احترام می گذاریم و قطعا ایشان ازپیکره مردم جدا نیستند.اما در این میان انتظارات همه مردم از همه این حرف و حدیث ها مهمتر است.حقیقتا مردم از شرایط نمایندگان فعلی راضی نیستند.
وضعیت اقتصادی به شدت مردم را ازار می دهد،بیکاری جوانان تحصیل کرده بسیاری از خانواده ها را زمین گیر کرده،اختلاس و سوئ استفاده شدید از بیت المال شاید در تاریخ کشور بی نظیر بوده!!!!!!!!!خودرو ساز مملکت که از حقوق و اب و خاک این مرز و بوم بهره می برد،تبدیل به دلال شده ووووووو غیره.
این ها خواست مردم از نمایندگان است ،این خواسته ها پیر یا جوان نمی شناسد،بسیاری از نمایندگان کشور های اروپائی در دهه شش یا هقت زندگی خویش بسر می برند،مهم برایند کار است،باید دید چه قدر مجلس گره گشا بوده و جقدر رضایت خدا و بندگانش حاصل شده.
اصلا این قانون در حال حاضر فقط استفاده تبلیغاتی دارد و هیچ کاربرد راهبردی حتی به اندازه ارزنی گره از مشکلات مردم نمی گشاید.چه فرقی می کند سه دوره یا شش دوره؟
مثال:

وقتی درچند کیلومتری مجلس اسلامی ،خودرو دپو می شود و چند برابر به مردم به فروش می رسد،حقیقتا چه باید گفت؟
با رفتن نمایندگان چند دوره‌ای یکی از بچه های خودشان خواهد آمد چون نخبگان واقعی پول میلیاردی ندارند خرج کنند و رای بیاورند
یعنی بعد از این نخبه های اصلاح نژاد شده و تراریخته که از ترکیب ژن های نخبه های قبلی تهیه شده اند ، در مجلس حضور خواهند یافت
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر