بازدید 5477
دستاوردهای سفر رئیس جمهور به عراق

رایگان شدن ویزا برای ایران و عراق

کد خبر: ۸۸۵۱۲۷
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷ 12 March 2019

برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری دیشب با موضوع برنامه بررسی نتایج سفر رئیس جمهور به عراق برگزار شد.

به گزارش «تابناک» به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری دوشنبه (بیستم اسفند ماه) با موضوع برنامه بررسی نتایج سفر رئیس جمهور به عراق و با حضور محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور برگزار شد.

محمود واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به دستاورد‌های سفر رئیس جمهور به عراق، گفت: یک سند بین وزارت کشور ایران و عراق جهت برگزاری مراسم اربعین بود و محور‌های این مراسم مورد بررسی قرار گرفت؛ یکی از دستاورد‌های خوب این سفر این است که هر سال زیارت اربعین را برای مردم هموارتر کنیم.

رئیس دفتر رئیس جمهور افزود: موضوع بعدی درباره موافقت نامه امنیتی بود؛ وزارت تجارت عراق و وزارت صنعت کشورمان صورت جلسه‌ای را برای همکاری‌های تجاری امضا کردند و این موضوع خواسته تجار و سرمایه گذاران دو کشور است.

واعظی ادامه داد: موضوع بعدی در رابطه با یاداشت تفاهم نامه‌های بهداشتی بین وزارت بهداشت دو کشور بود؛ باتوجه به اینکه در حال حاضر در زیر ساخت‌های بهداشتی از جمله صادرات دارو استحکام پیدا کرده و در زمینه همکاری‌های صدور تجهیزات پزشکی آمادگی همکاری‌های مناسبی را داریم. سند بعدی که برای اربعین و رفت و آمد مهم است؛ همکاری‌های ریلی است که بر اساس این سند عملا خط راه آهن بصره به شلمچه متصل می‌شود و یک امر بسیار مهمی است.

واعظی خاطر نشان کرد: یادداشت آخر درباره همکاری‌های نفتی و گازی است؛ در حال حاضر صادارات گاز ما به کشور عراق است که در اینجا اعلام آمادگی افزایش صادرات شد؛ ضمن اینکه ما میدان مشترک‌های زیادی داریم که باید برای بهره برداری آن‌ها تبادل نظر کنیم؛ در مجموع همکاری‌هایی در بخش انرژی جزو همکاری‌های بسیار مهم است این درحالی است که در یک ماه گذشته وزیر نیروکشورمان و همتای ایشان سفری به دو کشور داشتند و حدود ۳ سند برای همکاری حوزه برق در به امضا رسید.

وی افزود: قسط اول درخصوص پرداخت‌های صادرات انرژی و نفت به ایران حدود ۲۰۰ میلیون دلار به حساب ایران واریز شده است.

واعظی با اشاره به موعد اجرایی شدن لغو روادید، خاطر نشان کرد: انشاء الله از اوایل سال آینده لغو روادید صورت می‌گیرد و این موضوع مستلزم مقدمه و آمادگی سفارتخانه دو کشور است.

وی با تاکید برا اینکه ایران آمادگی کامل را برای لغو روادید دارد، افزود: روادید تجار و صاحبان صنایع که در طول سال چندین بار به کشور‌ها سفر می‌کنند؛ توافق شد که روادید چندبار ورود برای آن‌ها صادر شود.

رئیس دفتر رئیس جمهور تصریح کرد: بخش خصوصی حضور فعالی در بازار عراق دارد و روسای جمهور دو کشور در جمع تجار و سرمایه گذاران بخش خصوصی دو کشور مباحث خوبی را مطرح کردند؛ از همین رو خوشبختانه حضور تجار ایران در بازار عراق فعال است و امسال حجم روابط به ۱۲ میلیارد دلار رسیده است و در این سفر رئیس جمهور کشومان با نخست وزیر عراق هدف گذاری کردند که حجم روابط به ۲۰ میلیارد دلار افزایش پیدا کند و امیدما این است که تجار را قوی کنیم و این حجم روابط توسط بخش خصوصی صورت بگیرد.

واعظی با بیان اینکه امسال با توجه به نزدیک به ۳۴ درصد حجم روابط وصادرات نسبت به سال گذشته افزایش پیدا کرده است، خاطر نشان کرد: امیدواریم که سال آینده هم بتوانیم جهش اینچنین را داشته باشیم، ضمن اینکه وزاری تجارت و صنعت دو کشور برای تسهیل روابط تجاری توافق نامه‌های موثری را امضا کردند.

وی با اشاره به اینکه موضوع صلح و ثبات در منطقه همیشه مورد تاکید روسای جمهور دو کشور بوده است، یادآورشد: ایران و عراق دارای مشترکات بسیار زیادی از جهت تاریخی قومی ونژادی هستند و همه این سرمایه‌ای است که بتوانند با یکدیگر فعالیت کنند و این درحالی است که در هیچ دورانی نداشتیم که روابط ایران و عراق بسیار نزدیک باشد و امروزه می‌توان گفت که روابط ما با این کشور به یک روابط کاملا راهبردی تبدیل شده است؛ البته عراق در طول رژیم صدام؛ جنگ‌های بعدی خود و فشار‌هایی که در این چند سال از سوی تروریست داشت بنیه این کشور تا اندازه‌ای تضعیف شد و از زمانی که بر تروریست‌ها پیروز شد تا کنون به سرعت در حال پیشرفت است.

واعظی رئیس دفتر رئیس جمهور با اشاره به اینکه موضوع همکاری نزدیک ایران و عراق می‌تواند پیام منطقه‌ای و بین‌المللی داشته باشد گفت: فردا جلسه‌ای با بزرگان سیاسی مذهبی، شیوخ و عشایر در بخش‌های مختلف خواهیم داشت برنامه امروز رئیس جمهور بسیار فشرده بود، سفری به کربلا خواهیم داشت به طوری که پس از زیارت به موضوعات مرتبط با بازسازی خواهیم پرداخت.

عباس خامه یار کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه در رابطه با مسائل منطقه‌ای در وضعیت فوق العاده‌ای به سر می‌بریم خاطرنشان کرد: عراق از ظرفیت، موقعیت استراتژیک و توانمندی‌های بالقوه‌ای برخوردار است، عراق کشوری ثروتمند است که خوشبختانه اکنون در مرحله ثبات به سر می‌برد لذا کشور‌ها می‌خواهند از این ظرفیت استفاده کند این در حالی است که برخی از کشور‌ها نقش بزرگی در ویرانی عراق داشتند.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه طرح مارشالی را برای عراق پیش‌بینی نمی‌کنیم گفت: باید از این ظرفیت بزرگ منطقه‌ای برای ایجاد تشکل‌های جدید برای مقابله با چالش‌های موجود بهره گرفت، مدل آستانه برای عراق می‌تواند موثر باشد.

وی با اشاره به اینکه عراقی‌ها باید به نیرو‌های خود متکی باشد لذا آن‌ها از حافظه تاریخی خوبی برخوردار هستند گفت: امروز به طور ویژه از رئیس جمهور کشورمان استقبال صورت گرفت لذا با نگاهی به مطالبی که در فضای مجازی منتشر می‌شود می‌توان گفت که مطالب مطرح شده به یادماندنی است، تاکنون سابقه تاریخی روابط دو کشور را تا به این حد نداشتیم.

وی با اشاره به اینکه هسته اصلی محور مقاومت دمشق بغداد و تهران است گفت: در آینده کشور‌های مختلف می‌توانند به این محور بپیوندند آمریکا به دنبال منافع خود است لذا وفاداری آمریکا بر این گونه رژیم‌ها کارساز نیست.

این کارشناس مسائل غرب آسیا اشاره به برخورد امریکا با رژیم‌های ساقط شده در طی ۵،۶ سال گذشته عنوان کرد: آمریکایی‌ها بیشتر ین بهره را از رژیم شاه و پهلوی بردند، اما حاضر نشدند تخت بیمارستانی در اختیار شاه قرار دهند، راه حل اساسی حل مشکلات اتکاء به ملت‌ها و نیرو‌های لایزال است.

خامه یار با اشاره به اینکه داعش همچنان بر روی فکر و اندیشه کار می‌کند لذا در قالب گروه‌های تکفیری دیگر و با عناوین جدید ظاهر می‌شود گفت: کارخانه تولید این ویروس در حال گسترش است؛داعش سکوی پرش خود را از دست داده است.

این کارشناس مسائل غرب آسیا با اشاره به اینکه برخورد با این گروه‌های تروریستی و تکفیری تنها بر عهده ایران و عراق نیست تصریح کرد: نیازمند خیز همگانی از سوی همه کشور‌ها هستیم بعد از شکست داعش نیاز به اقدام راهبردی برای ایجاد امنیت جمعی از سوی همه کشور‌های منطقه هستیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر