بازدید 19277

درمان عرق کردن زیاد از طریق عمل سمپاتکتومی

کد خبر: ۸۸۴۵۲۱
تاریخ انتشار: ۱۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۱:۴۸ 10 March 2019

سمپاتکتومی بهترین روش درمان برای تعریق بیش از حد است.

دکتر کامبیز باقر‌زادی متخصص درد و آنستریولوژیک در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان در خصوص نحوه شناسایی بیماران مبتلا به هایپرهیدروزیس (تعریق بیش از حد نرمال) اظهار کرد: بیماران مبتلا به هایپرهیدروزیس به دلیل بیش فعالی سیستم سمپاتیک دچار انقباض عروق و در نتیجه تعریق بیش از حد نرمال می‌شوند که باعث یخ کردن دست‌های بیمار می‌شود.

وی افزود: بیماری هایپرهیدروزیس می‌تواند تمام زندگی بیمار، از جمله روابط اجتماعی و شغل را تحت شعاع خود قرار دهد لذا به همین دلیل این بیماران به دنبال راهی برای درمان هستند.

باقرزادی درباره روش‌های موجود برای کاهش میزان تعریق بدن گفت: روش‌های زیادی برای کاهش میزان تعریق بدن وجود دارد از درمان‌های دارویی مثل ترکیبات آلومینیوم که متخصصان پوست آن را تجویز می‌کنند، گرفته تا استفاده از دستگاه یونتوفورزیس که محلول الکترولیتی است که برق با ولتاژ پایین در آن جریان دارد که دست‌ها را به مدت حدود ۱۰ دقیقه داخل آن قرار داده تا غدد عرق را فلج کند و روش‌های دیگر مثل تزریق داروی ضد چروک بوتاکس در نواحی هایپروهیدوز که موجب تحریک عصبی غدد عرق و در نتیجه کاهش ترشح این غدد می‌گردد.

وی افزود: نهایتا درمان اساسی و پایه برای درمان هایپرهیدروزیس، درمان سمپاتکتومی است که روش‌های مختلفی دارد. در این روش زنجیره‌ای به شکل تسبیح در کنار مهره‌ها و نخاع قرار دارد که از عصب‌ها جدا و به دست‌ها و گردن و تمام نقاط بدن منشعب می‌شود که درگذشته برای دسترسی به این زنجیره و بریدن آن باید بیمار کاملا بیهوش و تحت یک عمل جراحی باز قفسه سینه به اندازه ۴۰-۵۰ سانتی‌متر شکاف و با کنار زدن ریه‌ها این زنجیره بریده می‌شد.

وی افزود: امروزه با پیشرفت جراحی، فوق‌تخصص‌های جراحی قفسه سینه عمل سمپاتکتومی را با روش‌های ساد‌ه‌تر انجام می‌دهند که باز هم بیمار بیهوش می‌شود، اما به جای اینکه برش سنگین و بزرگ ایجاد کنند برشی به اندازه ۰.۵ تا ۱ سانتیمتر ایجاد و از طریق دوربین عمل را انجام می‌دهند که دراین عمل از یکی از سوراخ‌ها دوربین و از دیگری دستگاه جراحی وارد بدن می‌شود و عمل بسته صورت می‌گیرد.

وی گفت: روشی که برای عمل سمپاتکتومی استفاده می‌کند در جهان خاص و تفاوت آن عدم نیاز به بیهوشی است که این عمل از طریق رادیو فرکوئسنی و توسط دستگاه راهنمای اشعه ایکس انجام می‌شود.

باقر زاده تاکید کرد: درمدت زمان عمل بیمار کاملا بیدار و همه فرآیند عمل را مشاهده می‌کند و تمام علائم حیاتی بیمار در حین عمل کنترل می‌شود.

وی ادامه داد: عمل سمپاتکتومی در دو مدت زمان ۲۰ دقیقه‌ای (۲۰ دقیقه برای سمت راست بدن و ۲۰ دقیقه برای سمت چپ بدن) یعنی ۴۰ دقیقه پایان می‌پذیرد و بیمار بعد از یک ساعت مرخص می‌شود و هیچگونه برش و بیهوشی صورت نمی‌گیرد لذا عوارض آن کمتر از جراحی است.

این متخصص اذعان داشت: معمولا کنترل تعریق از طریق سمپاتکتومی دائمی است، اما اگر عصب را ناقص بسوزانیم باید دوباره عمل تکرار شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار