بازدید 4535
فرهاد فخرالدینی؛

رهبری توانا و معلمی صبور

صدیق تعریف *
کد خبر: ۸۸۳۴۸۳
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱ 06 March 2019

آشنایی من با آثاراستاد فخرالدینی برمی گردد به سال‌ها پیش ازانقلاب، آن زمان آثار ایشان از تلویزیون ملی ایران و رادیو ایران به‌طورمتناوب پخش می‌شد، آثاری زیبا واغلب ارکسترال که رهبری اجرای آن را هم خود ایشان برعهده داشتند، همچنین آثاری زیبا و ماندگارهم درحوزه موسیقی بی‌کلام وهم موسیقی با کلام وموسیقی برای فیلم و سریال. اساساً یکی از علایق من به آثار ایشان برمی گردد به دوران دانشجویی من در تهران و شنیدن و لذت بردن از ساخته‌ها و تنظیمات ایشان برروی برخی اشعار ازجمله شعر «داروک» نیما و یا «در کوچه سارشب» سایه و.... و دیگر قطعات بی‌کلام و با کلام ایشان دربرنامه‌های معروفی چون «گلهای تازه» و «گلچین هفته». دامنه این فعالیت‌ها با چند سال وقفه بعد ازانقلاب دراغلب حوزه‌های موسیقی بسیار وسیع‌تر وگسترده تر شد.ساخت موسیقی برای سریال‌های ماندگاری چون «سربداران»، «ابن سینا»، «امام علی» و....

آشنایی نزدیک من با این استاد ارجمند برمی‌گردد به بعد از انقلاب و اوایل سال‌های 60؛به واسطه چند تن از دوستان و توفیق دیدارمکرر درمنزل ایشان و بهره بردن از محضر ایشان و خانواده محترم و ارجمندشان. در اوایل دهه 60 به همت استاد هوشنگ ابتهاج درمنزل قدیمی و زیبایشان در خیابان ارباب جمشید که امروز گویا از بناهایی است که متعلق به سازمان میراث فرهنگی است، هفته‌ای یک روز، روزهای یکشنبه برخی ازاهالی ادب وهنر و موسیقی استادانی چون دکتر شفیعی کدکنی و شرف الدین شرف خراسانی، فرهاد فخرالدین ومرتضی کاخی، پرویز مشکاتیان، ناصرفرهنگ فر، حسین علیزاده و چند تن ازبرادران کامکار وجمشید عندلیبی و به تناوب دیگرانی دردیگرحوزها جمع می‌شدند.برگزاری چنین جلساتی درآن روزگار فترت غنیمتی ارجمند و نادر به حساب می‌آمد. در یکی از این جلسات آقای فخرالدینی پارتیتوری از یکی از آثار آهنگساز قدیمی و ارزشمند و بزرگ قرن نهم ایران عبدالقادر مراغه‌ای همراه خود آورده بودند، این قطعه را در همان جلسه با چند تن از حاضران اهل موسیقی درآن جلسه، برادران کامکار و جمشید عندلیبی به عنوان نوازنده و بنده به عنوان خواننده بعداز یک تمرین یک ساعته در همان محل، فی المجلس برای دیگر حضار حاضر در جلسه اجرا کردیم، قطعه‌ای به نام «کل صبح»، اشعار این قطعه ترکیبی از اشعار عربی و فارسی بوده و گویا جناب فخرالدینی چندین سال روی این قطعه تحقیق و تفحص کرده‌اند، چند روز بعد ازاجرای آن جلسه، آن کار باهمان ترکیب وهمان افراد دراستودیو ضبط شد، پانزده سال بعد این اثر به صورتی کامل‌تر و با اجرایی مفصل‌ترمجدداً باصدای بنده و به رهبری خود استاد فخرالدینی اجرا وضبط شد و شد تیتراژ سریال امام علی(ع).

این دومین همکاری من با استاد فخرالدینی بود اما اولین همکاری من با این بزرگوار همکاری در سریال «ابن سینا» است، استاد در این سریال روی چند رباعی از خود ابن سینا ملودی‌های زیبایی ساختند و من هم افتخار خواندنش را پیدا کردم که در چند قسمت از این سریال گنجانیده شده است. به‌طور کلی و اساساً آقای فخرالدینی در حوزه هنر موسیقی شخصیتی چند وجهی دارند، از یک طرف آهنگساز و تنظیم کننده قدرتمند هستند و ازطرفی دیگردرحوزه آموزش، معلمی هستند صبور وخردمند و در وجهی دیگر رهبری توانا و پرانرژی و از جنبه ای دیگر در حوزه تألیف و کتابت موسیقی.. و وجوهی دیگر که در این مقال واین فرصت نمی‌گنجند. حسن اخلاق و بیانی خوش و مهربان و... ازدیگر خصوصیات این استاد ارجمند است که صحبت راجع به این مباحث ودیگرمباحث مربوط به ایشان فرصتی دیگر می‌طلبد و مجالی دیگر.

به‌طور کلی آقای فرهاد فخرالدینی یکی از مفاخر فرهنگی و هنری ایران به شمار می‌روند، هنرمندی بسیار سختکوش و پرکار که تجربه و تبحر ودانش بسیاری درحوزه آهنگسازی و رهبری ارکستر دارد و صدا دهی‌هایی که در ارکسترملی ایشان به گوش می‌رسد خاص خودآقای فخرالدینی است و امضای خود را دارد.از دیگر ویژگی‌های شاخص ایشان خلق ملودی‌های زیبا و ماندگار و شنیدنی درموسیقی است چه با کلام و چه بی‌کلام، آثاری که تاریخ مصرف ندارد و..... عمرشان دراز باد.

* خواننده پیشکسوت

این مطلب نخستین بار در روزنامه ایران منتشر شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل