بازدید 5660

طرح برگزاری رفراندم برای پالرمو و CFT به معنای ایجاد التهاب در جامعه است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که برگزاری رفراندوم برای لوایح مرتبط با FATF چه از طرف مجلس شورای اسلامی و چه از طرف دولت باعث ایجاد فضای التهابی در کشور می‌شود به خصوص در جامعه فعلی که به اندازه کافی به دلیل مسائل اقتصادی رنجیده خاطر است.
کد خبر: ۸۸۳۲۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۳:۳۱ 05 March 2019

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تاکید کرد که برگزاری رفراندوم برای لوایح مرتبط با FATF چه از طرف مجلس شورای اسلامی و چه از طرف دولت باعث ایجاد فضای التهابی در کشور می‌شود به خصوص در جامعه فعلی که به اندازه کافی به دلیل مسائل اقتصادی رنجیده خاطر است.

حشمت‌الله فلاحت پیشه با اشاره به طرح مباحثی مبنی بر برگزاری رفراندوم در خصوص لوایح پالرمو و CFT، گفت:‌ اخیرا مباحثی درباره برگزاری رفراندوم برای کنوانسیون‌های مرتبط گروه اقدام ویژه مالی (FATF) مطرح شده است که بنده با برگزاری رفراندوم در این باره مخالف هستم.

وی با این توضیح که رفراندوم تعریف مشخصی دارد، اظهار کرد: در مواردی که محلی برای تصمیم‌گیری وجود نداشته باشد به مردم رجوع می‌شود تا نظرشان را اعلام کنند نمونه آن موضوع برگزیت در انگلیس است که برای خروج رفراندوم برگزار کردند، اما کنوانسیون‌های مرتبط با FATF محل قانون‌گذاری دارد و سیر آن از دولت، مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان گذشته و اکنون در مجمع تشخیص مصلحت نظام می‌باشد.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با انتقاد از عدم حضور رییس جمهور در جلسات مجمع تشخیص برای بررسی لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مبارزه با جرائم سازمان‌یافته فراملی (پالرمو) گفت: بنده در طول مدتی که به عنوان نماینده مجلس شورای اسلامی در مجمع تشخیص مصلحت نظام برای تشخیص پالرمو حضور داشتم آقای رییس جمهور در این جلسات نبودند، ولی معمولاً فضای مجمع تحت تاثیر مصاحبه‌های شخص رییس جمهور و برخی اعضای دولت، منفی می‌شد و این مصاحبه‌ها اثر منفی برموضع‌گیری‌ها می‌گذاشت.

فلاحت‌پیشه ادامه داد: بهتر است رییس جمهور به جای طرح مسائل در حوزه‌های عمومی و رسانه‌ها در مجمع تشخیص حضور یافته و از نظر دولت دفاع کند. متاسفانه بخش عمده‌ای از دوره‌های ریاست جمهوری کشور با این مشکل عجین شده بود که برخی روسای جمهور برخی از دستگاه‌های قانون‌گذاری را قبول نداشتند که تصمیم‌گیری‌های آنها کشور را تحت تاثیر قرار می‌داد. نمونه آن دوران آقای احمدی‌نژاد است که سیاست قهر با مجلس شورای اسلامی را در پیش گرفت و اکنون هم آقای روحانی هم سیاست قهر با مجمع را دارد.

وی با تاکید بر این‌که این رفتارها باعث عقب ماندن کشورها و تعلل در تصمیم‌گیری‌ها می‌شود، اظهار کرد: بخشی از تعلل در تصمیم گیری‌ها ناشی از آن است که افراد مستقیم مذاکره نمی‌کنند آن هم در وضعیتی که عمل به قانون برای کشور لازم است لذا در چنین شرایطی بنده برگزاری رفراندوم را درست نمی‌دانم. طرح برگزاری رفراندوم چه از طرف دولت و چه از طرف مجلس شورای اسلامی برای لوایح پالرمو و CFT به معنای ایجاد فضای التهاب در کشور است آن هم برای جامعه ما که به اندازه کافی به دلیل مسائل اقتصادی رنجور شده است.

لایحه الحاق ایران به کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم (CFT) و لایحه پالرمو دو کنوانسیون مورد تایید FATF است که در مرحله بررسی در مجمع تشخیص می‌باشد. اخیر FATF مهلت مجددی را به ایران جهت عمل به توصیه‌ها اعلام کرد که بعد از آن برخی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی و برخی از دولتی‌ها طرح رفراندوم درباره این لوایح را مطرح کردند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان