بازدید 2957

اعلام آمادگی آلمان و فرانسه برای تعویق برگزیت

کد خبر: ۸۸۱۸۹۴
تاریخ انتشار: ۰۹ اسفند ۱۳۹۷ - ۰۸:۳۸ 28 February 2019

صدر اعظم آلمان و رئیس جمهور فرانسه در دیداری در پاریس برای تعویق تاریخ برگزیت در صورت درخواست لندن اعلام آمادگی کردند.

به گزارش «تابناک» به نقل از تسنیم به نقل از هفته نامه "اشپیگل"، "آنگلا مرکل"، صدر اعظم آلمان و "امانوئل ماکرون"، رئیس جمهور فرانسه برای به تعویق انداختن تاریخ برگزیت به درخواست انگلیس اعلام آمادگی کردند. این دو مقام اروپایی البته مذاکرات مجدد درباره توافق برگزیت را رد کردند.

"آنگلا مرکل"، در دیدار با "امانوئل ماکرون" در پاریس اعلام کرد که اگر انگلیس زمان بیشتری نیاز داشته باشد ما از این امر اجتناب نمی کنیم. ما البته همزمان کاملا در این باره اتفاق نظر داریم که توافق برگزیت همچنان معتبر است.

مرکل همچنین تصریح کرد که با ترزا می، نخست وزیر انگلیس در حاشیه نشست اتحادیه اروپا با اتحادیه عرب در مصر گفتگو کرده است. وی افزود: ما طبیعتا برای خروج منظم انگلیس از اتحادیه اروپا تلاش می کنیم. ما درباره چنین گامی متاسفیم اما این یک واقعیت است و ما باید حالا یک راه حل خوب پیدا کنیم.

ماکرون نیز در این دیدار تصریح کرد که حالا زمان آن است که انگلیس تصمیم بگیرد. برای تمدید تاریخ برگزیت باید یک دیدگاه شفاف و روشن وجود داشته باشد. ما در این باره اتفاق نظر داریم که اگر انگلیس زمان بیشتری نیاز داشته باشد توافق برگزیت نمی تواند از نو مورد مذاکره قرار گیرد.

ترزا می، نخست وزیر انگلیس روز گذشته برای اولین بار اعتراف کرد که لندن می تواند بعد از تاریخ مقرر 29 ماه مارس هم اتحادیه اروپا را ترک کند. وی اظهار داشت که در پارلمان انگلیس درباره تعویق تاریخ برگزیت رای گیری خواهد کرد. اگر طرح برگزیت ترزا می تا 12 ماه مارس بار دیگر در پارلمان انگلیس شکست بخورد ترزا می می خواهد نمایندگان را بر سر دوراهی انتخاب بین خروج نامنظم از اتحادیه اروپا و یا یک تمدید کوتاه مدت تاریخ برگزیت قرار دهد.

اخیرا روزنامه گاردین گزارش داده است که اتحادیه اروپا در نظر دارد برگزیت را برای مدت دو سال به تعویق بیاندازد. این خبر را روزنامه گاردین با استناد به اظهارات دیپلمات های اتحادیه اروپا منتشر کرده است.

بر این اساس اتحادیه اروپا این مسئله را مورد ارزیابی قرار می دهد که آیا به جای مرحله گذار 21 ماهه برنامه ریزی شده برای انگلیس تعویق تاریخ برگزیت تا سال 2021 امکان پذیر است. همچنین رئیس شورای اروپایی و دبیر کل کمیسیون اروپایی هم باید از این تصمیم حمایت کرده باشند.

دیپلمات های اتحادیه اروپا در هفته های اخیر بارها اعلام کرده اند که آن ها با تعویق تاریخ برگزیت موافقت خواهند کرد اگر انگلیس خواستار آن باشد و آمادگی خود برای تغییر در برنامه های برگزیت را نشان دهد. بدون چنین درخواستی از طرف لندن اتحادیه اروپا عملا در این راستا ناتوان است.

یکی از مهم‌ترین انتقادات به توافق برگزیت، مسئله مرز میان جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی بود. در صورت تعویق تاریخ برگزیت این مسئله هم فعلا دور زده می شود. طرح تعویق تاریخ برگزیت پیش بینی می کند که انگلیس این مدت در اتحادیه مشترک گمرکی باقی بماند تا این کشور با اتحادیه اروپا درباره یک قرارداد تجاری به توافق برسد. جمهوری ایرلند عضو اتحادیه اروپاست و قرار است عضو این اتحادیه باقی بماند. ایرلند شمالی اما جزیی از خاک بریتانیاست. با این طرح، ایرلند شمالی در بازار داخلی اروپا باقی می ماند.

با وجود هرج و مرج در پارلمان انگلیس درباره برگزیت میشل بارنیر، مذاکره کننده ارشد اتحادیه اروپا درباره برگزیت درباره دستیابی به توافقی در این باره با ترزا می ابراز خوش بینی کرده است. وی یک خروج منظم انگلیس از اتحادیه اروپا را همچنان امکان پذیر دانسته و امروز (چهارشنبه) در یک فرستنده فرانسوی اظهار داشت که این درست نیست که بگوییم یک برگزیت بدون توافق محتمل ترین سناریو است.

وی تاکید کرد که به عنوان رهبر مذاکرات برگزیت همه اقدامات لازم را انجام می دهد تا توافقی را بدست آورد. وی بر دستیابی به توافقی با ترزا می که همچنین پارلمان لندن هم با آن موافق باشد تاکید کرده و گفت : برای این مسئله هنوز یک امکان واقعی وجود دارد.

بارنیر همچنین تاکید کرد که انگلیسی ها اغلب عواقب برگزیت را دست کم می گیرند. عواقب این مسئله بخصوص برای انگلیسی ها فاجعه بار است.

بارنیر هم درباره مسئله برگزیت ابراز تاسف کرده و گفت من در وقوع چنین سناریویی هیچ ارزش افزوده ای نمی بینم و در مسئله برگزیت تنها بازنده وجود دارد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل