بازدید 4059
۱
تاملی بر سخنان وزیر علوم درباره حذف کنکور سراسری؛

تمرین حذف کنکور با غیبت برخی از بازیکنان اصلی؟!

به رغم آنکه قرار است تغییرات کنکور از سال آتی اجرایی شود، وزیر علوم در اظهار نظری عجیب، از توسعه این تغییرات در سال آتی خبر می‌دهد.
کد خبر: ۸۸۱۲۹۳
تاریخ انتشار: ۰۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۹:۰۰ 25 February 2019
به رغم آنکه قرار است تغییرات کنکور از سال آتی اجرایی شود، وزیر علوم در اظهار نظری عجیب، از توسعه این تغییرات در سال آتی خبر می‌دهد.

به گزارش «تابناک»، چند ماه پیش زمانی که خبر رسید نحوه پذیرش دانشگاه‌ها در کشورمان تغییر کرده و قرار است ۸۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها با تکیه به سوابق تحصیلی متقاضیان پر شود و کنکور تنها تکلیف ۱۵ درصد دیگر ظرفیت دانشگاه‌ها را مشخص خواهد کرد، کمتر کسی تصور می‌کرد که این تغییر خیلی زود اجرایی شده و جامه عمل بپوشد.

رویدادی که کمی بعد مشخص شد رقم زدن آن در دستور کار قرار گرفته و از بهمن ماه امسال، برای پذیرش دانشجویان برای نمیسال تحصیلی دوم، به اجرا در خواهد آمد. رویدادی که وقتی رقم خورد، مشخص شد با آنچه به نظر می‌رسید، تفاوتی مهم دارد: اینکه اثری از دانشگاه‌های دولتی در آن به چشم نمی‌خورد.

به عبارت بهتر، در پذیرش بهمن ماه، تنها ظرفیت‌هایی اعلام شدند که به دانشگاه‌های آزاد، پیام نور و یکی دو مجموعه دیگر آموزش عالی اختصاص داشتند نه ظرفیتی در دانشگاه‌های دولتی. مساله‌ای که به جهاتی موجه هم به نظر می‌رسید چراکه صحبت درباره کنکور ۹۸ بود و انتظار می‌رفت این تغییرات به شکل جامع از کنکور ۹۸ اجرایی شوند.

توقعی که پاسخ هم داده شد چراکه فهرست رشته‌های بدون کنکور سال آتی اعلام شد و ثبت نام کنکور سراسری نیز کلید خورد تا مشخص شود از سال تحصیلی ۹۸-۹۹، بخش غالب ظرفیت دانشگاه‌ها از طریق مراجعه به سوابق تحصیلی متقاضیان پر خواهد شد و بخش کوچکتر این ظرفیت، از روی نتیجه کنکور متقاضیان پر خواهد گردید.

رویدادی که معلوم نیست فرجام آن چه خواهد بود و می‌بایست اظهار نظر درباره موفق بودن یا نبودن آن را به آینده موکول کرد؛ گزاره‌ای که ظاهرا وزیر عالوم، تحقیقات و فناوری با آن مخالف است چراکه در گفتگو با خبرگزاری دانشجو گفته: «مراحل حذف کنکور تا جایی پیش رفته است که دانشگاه‌ها برای اولین بار برای ظرفیت پذیرش بهمن ماه، بدون کنکور دانشجو می‌پذیرند؛ یعنی صرفا بر اساس سوابق تحصیلی. این نوعی تمرین است که دانشگاه‌ها به عرصه پذیرش دانشجو ورود پیدا کنند و درنهایت در مرحله حذف کنکور بتوانند به جذب دانشجویان بپردازند.»

اظهار نظری قابل تامل و تا حدودی عجیب که جا دارد کمی در خصوص آن مکث کرده و در آن دقیق شویم: در این نکته که آیا واقعا پذیرش ماه، تمرینی برای حذف کنکور سراسری است؟ تمرین با چه هدف و به چه منظوری؟ پرسشی که غلامی در ادامه سخنانش به آن پاسخ گفته است: «اگر این برنامه آزمایشی موفق عمل کند، در کنکور ۹۸ [آن را]برای تعداد زیادی از رشته‌ها اجرایی خواهیم کرد؛ این برنامه شامل بعضی از رشته‌های دانشگاه‌های معتبر نیز می‌شود.»

جملاتی که تنها راه تفسیر و تعبیرشان، تکیه بر این مهم است که نادقیق بیان یا روایت شده‌اند چراکه سازمان سنجش آموزش کشور لیست رشته‌های بدون کنکور سال ۹۸ را مشخص کرده و بر این اساس، اساسا نمی‌شود مسائلی مانند تمرینی بودن پذیرش بهمن ماه امسال را مطرح کرد و از طرح توسعه آن، در صورت موفقیت آمیز بودن این آزمون سخن به میان آورد.

اما صرف نظر از این موضوع نیز سخنان وزیر عجیب جلوه می‌کند چراکه می‌دانیم در پذیرش بهمن ماه هیچ یک از دانشگاه‌های دولتی پذیرش نداشته اند؛ دانشگاه‌هایی که وقتی می‌گوییم کنکور و بر معایب آن، از جمله دشواری قبولی در آن سخن به میان می‌آوریم، بیشتر به ظرفیت آن‌ها اشاره داریم، نه دانشگاه‌هایی که تحصیل در آن‌ها مستلزم پرداخت هزینه است.

واقعیتی که با تکیه به آن، می‌توان این سوال را مطرح کرد که چگونه پذیرش بدون کنکور اخیر (که هنوز نتیجه آن اعلام نشده است)، حکم تمرین و آزمایشی را دارد که قرار است ملاک طرح‌های توسعه‌ای در این خصوص قرار گیرد، اما دانشگاه‌های پررقابت کشور در آن جایی ندارند؟ آیا نتایج چنین آزمایشی قابل اعتنا و اتکا خواهد بود؟!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
از نظر ما دانشجویان هیچ امیدی به هیچ مسئول در کشور نیست!!خودمان باید شروع کنیم به ......!!!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر