بازدید 6606
۱
گام دوم مجلس برای افزایش درآمدهای مالیاتی دولت:

"آستان قدس" ملزم به پرداخت مالیات شد

دولت در لایحه بودجه سال 98 میزان درآمدهای مالیاتی را 153 هزار میلیارد تومان پیش بینی نموده بود که این رقم در مقایسه با سال قبل، رشد 11 هزار میلیارد تومانی را نشان می داد. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که این پیش بینی محقق نخواهد شد اما دولت عنوان نمود که این افزایش از محل جلوگیری از فرار مالیاتی و معافیت های مالیاتی محقق خواهد شد. در مورخه 4 اسفند 97 مجلس دومین تصمیم مهم مالیاتی را برای محقق نمودن درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده، گرفت.
کد خبر: ۸۸۰۹۷۳
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۳ 24 February 2019

تابناک اقتصادیدولت در لایحه بودجه سال 98 میزان درآمدهای مالیاتی را 153 هزار میلیارد تومان پیش بینی نموده بود که این رقم در مقایسه با سال قبل، رشد 11 هزار میلیارد تومانی را نشان می داد. بسیاری از کارشناسان معتقد بودند که این پیش بینی محقق نخواهد شد اما دولت عنوان نمود که این افزایش از محل جلوگیری از فرار مالیاتی و معافیت های مالیاتی محقق خواهد شد. در مورخه 4 اسفند 97 مجلس دومین تصمیم مهم مالیاتی را برای محقق نمودن درآمدهای مالیاتی پیش بینی شده، گرفت.

به گزارش تابناک اقتصادی، هنگامی که رئیس جمهور لایحه بودجه سال 1398 را تقدیم مجلس نمود مشخص شد که دولت گویا در شرایط فعلی حساب ویژه ای را بر روی درآمدهای مالیاتی باز کرده است. لایحه بودجه سال 98 نشان می داد که دولت برای درآمدهای مالیاتی سال 98 رقم 153 هزار میلیارد تومان را پیش بینی نموده است که این رقم 11 هزار میلیارد تومان بیشتر از درآمدهای مالیاتی در نظر گرفته شده برای قانون بودجه سال 1397 بود.

پیش بینی های انجام شده از وضعیت اقتصادی ایران نشان می داد که اقتصاد کشور در سال آینده در شرایط رکودی قرار خواهد گرفت و به همین منظور بسیاری از کارشناسان نسبت به احتمال عدم تحقق درآمدهای مالیاتی و کسری بودجه هشدار دادند. با این وضعیت این پرسش مطرح بود که دولت چگونه می خواهد در شرایط رکودی این میزان مالیات پیش بینی شده برای سال 98 را محقق سازد؟

کلید پاسخ این پرسش در سخنان رئیس جمهور بعد از ارائه لایحه بودجه 98 نهفته بود. رئیس جمهور در بخشی از سخنان خود گفت: در مالیات مشکل داریم و باید رئیس برنامه و بودجه معافیت های مالیاتی را به همه مردم اعلام کند که چه کسانی از مالیات معافند و کدام بنگاه ‌ها مالیات نمی‌ دهند تا مردم با شفافیت و صراحت بدانند.

این سخنان نشان می داد که رئیس جمهور روحانی و دولت به دنبال آن هستند که با کاهش معافیت های مالیاتی و جلوگیری از فرارهای مالیاتی، میزان درآمدهای مالیاتی خود در سال 1398را افزایش دهند، بدون آن که به مودیان مالیاتی فعلی، فشار جدیدی وارد آید.

در روزهای گذشته نمایندگان مجلس به کلیات لایحه بودجه سال 98 رای مثبت دادند و آن را تصویب نمودند. پس از آن کار بررسی جزئیات لایحه بودجه آغاز شد. از ابتدای اسفند ماه تاکنون، مجلس در زمان بررسی جزئیات لایحه بودجه دو تصمیم مالیاتی مهم را گرفته است که این دو تصمیم می تواند در سال آینده درآمدهای مالیاتی دولت را افزایش دهد و پیش بینی های صورت گرفته برای درآمدهای مالیاتی سال آینده را به واقعیت نزدیکتر کند.

اولین تصمیم مهم مالیاتی در مورخه 1 اسفند 1397 توسط نمایندگان مجلس گرفته شد. نمایندگان مجلس در جلسه علنی رسیدگی به لایحه بودجه 98 مصوب کردند که ۱۰ درصد از حق ‌الزحمه یا حق ‌العمل پزشکی پزشکان را به عنوان علی الحساب مالیات کسر کنند. همچنین تصویب شد که تمامی صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، پیراپزشکی، داروسازی و دامپزشکی که مجوز فعالیت آنها توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، سازمان نظام پزشکی ایران و یا سازمان نظام دامپزشکی ایران صادر می‌ شود، مکلفند در چهارچوب آیین ‌­نامه تبصره(2) ماده(169) قانون مالیات‌ های مستقیم مصوب 4/12/1366 و اصلاحات و الحاقات بعدی آن از ابتدای سال 1398 از پایانه فروشگاهی استفاده کنند. بدین ترتیب پیش بینی می شود که با این تصمیم بیش از 6 هزار میلیارد تومان به درآمدهای مالیاتی دولت افزوده شود.

دومین تصمیم مهم مالیاتی نیز در مورخه 4 اسفند 1397 توسط نمایندگان مجلس گرفته شد. نمایندگان مجلس در جلسه علنی مورخه 4 اسفند بند الحاقی ۶ تبصره ۹ را به تصویب رساندند که بر اساس آن در راستای تحقق ماده (۷۸) قانون الحاق برخی از مواد به قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت (۲) و در جهت اجرای اصل سی ‌ام قانون اساسی، آستان قدس رضوی و آن دسته از مؤسسات و بنگاههای اقتصادی زیرمجموعه نیروهای مسلح و ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به استثنای مواردی که اذن صریح ولی فقیه مبنی بر عدم پرداخت مالیات و یا نحوه تسویه آن را دارند، موظفند نسبت به واریز مالیات خود به خزانه موضوع ردیف ۱۱۰۱۱۲ اقدام کنند. بدین ترتیب آستان قدس رضوی، ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره)  و بنگاه های اقتصادی نیروهای مسلح در سال آینده موظف به پرداخت مالیات شدند.

حالا باید منتظر ماند و دید که در روزهای آینده و در ادامه بررسی جزئیات لایحه بودجه، مجلس علاوه بر دو تصمیم مالیاتی فوق، چه تصمیماتی را در راستای محقق نمودن پیش بینی های انجام شده برای درآمدهای مالیاتی توسط دولت خواهد گرفت.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
تازه حالا مبخاند مالیات بدند افرین اقای ریسی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان