بازدید 2581

وظیفه وزارت علوم ایجاد نظام رتبه بندی نیست

کد خبر: ۸۸۰۹۳۷
تاریخ انتشار: ۰۵ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۵ 24 February 2019

رئیس دانشگاه تهران گفت: وظیفه وزارت علوم برای قرارگرفتن دانشگاه ها در تراز بین المللی، ایجاد نظام رتبه بندی نیست بلکه وظیفه آن فراهم کردن شرایط و امکانات است.

به گزارش مهر، محمود نیلی احمدآبادی امروز در نشست هم اندیشی ارتقاء ۵ دانشگاه و ۵ واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین المللی که با حضور منصور غلامی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری و روسای دانشگاه های برتر در وزارت علوم، تحقیقات و فناوری برگزار شد، گفت: هدف از اجرای این طرح (ارتقاء ۵ دانشگاه و ۵ واحد پژوهشی برتر کشور به تراز بین المللی) چیست. اگر هدف این است که دانشگاه های ایران در ردیف بندی بالای ترازهای بین المللی جهانی قرار گیرند ما باید دانشگاه هایی که در نظام بین المللی رتبه هایی دارند را پیگیری کنیم.

وی افزود: اگر برنامه ما این است که یک نظام جدید بین المللی در کشور ایجاد کنیم باید شاخص هایی برای آن قرار دهیم. برداشت من این است که می خواهیم نظام جدید بین المللی را ابداع کنیم و اگر قرار است این کار را انجام دهیم باید خیلی قوی وارد این حوزه شویم.

نیلی احمدآبادی تصریح کرد: به اعتقاد من اصلاً وظیفه وزارت علوم ایجاد چنین نظام رتبه بندی ای نیست. وزارت علوم نباید خود نظام رده بندی ایجاد کند. وزارت علوم باید شرایط و امکانات را فراهم کند. آنچه که مهم است، تصمیم گیری در خصوص مواردی است که نتیجه آن ۵ سال آینده منجر به یک اتفاق مهم در دانشگاه ها شود. به اعتقاد من وزارت علوم نباید خود شاخص هایی را ایجاد کند. باید چند نظام رده بندی دنیا را ملاک قرار دهد تا دانشگاه ها در آن جهت قدم بردارند.

رئیس دانشگاه تهران خاطرنشان کرد: وظیفه وزارت علوم ایجاد نظام رتبه بندی برای ورود به تراز بین المللی نیست. وزارت علوم باید امکانات و شرایط را فراهم کند.

در ادامه دکتر یوسف ثبوتی رئیس سابق دانشگاه تحصیلات تکمیلی علوم پایه زنجان گفت: فارغ التحصیلان ما مشتریان برون مرزی دارند. آیا کشاورزی و صنعت خودروی ما می تواند ادعا کند که مشتری برون مرزی دارد؟

وی یادآور شد: در حال حاضر ما نمی توانیم فارغ التحصیلان را در کشور نگاه کنیم. البته این موضوع به دانشگاه ها بر نمی گردد بلکه به خاطر این است که کشور نمی تواند برای فارغ التحصیلان شغل ایجاد کند.

ثبوتی در ادامه به تفویض اختیار به دانشگاه ها اشاره و اظهار داشت: به تازگی به برخی از دانشگاه های بزرگ اجازه داده شده است که برخی از مواد درسی خود را تهیه کنند، در گذشته به این صورت بود که باید مطابق ابلاغ های وزارت علوم این کار صورت می گرفت که این موضوع خود یکی از آسیب هایی بود که دانشگاه ها با آن مواجه بودند.

در ادامه دکتر میررضا مجیدی، رئیس دانشگاه تبریز گفت: در این چند سال بلایی سر عزیزان دانشگاهیمان آورده ایم که نخبگان ما فقط به دنبال رشته های پزشکی هستند و از رشته های دیگر که مورد نیاز جامعه است، غافل شده اند.

مجیدی تصریح کرد: رشته های علوم فنی و مهندسی، موتور حرکت و پیشرفت جامعه هستند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل