بازدید 2455

تلاش سعودی ها برای تضعیف اوپک با شکست مواجه شد

کد خبر: ۸۷۶۹۳۸
تاریخ انتشار: ۲۰ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۲:۳۸ 09 February 2019

وال استریت ژورنال از شکست تلاش های عربستان سعودی برای ایجاد یک سازمان نفتی جدید بجای اوپک بدلیل مخالفت قاطع اعضای اوپک و روسیه خبر داد.

به گزارش ایرنا، الفرات نیوز به نقل از وال استریت ژورنال نوشت که عربستان بتازگی ایجاد یک سازمان جدید متشکل از تولیدکنندگان نفت بجای اوپک را پیشنهاد کرده است که با مخالفت روسیه و اعضای اوپک مواجه شده است.

این پیشنهاد از سوی عربستان به 'الکساندر نواک'وزیر انرژی روسیه ارائه شده اما وی ضمن مخالفت با این پیشنهاد در عین گفته که تصمیم گیری در این خصوص در صلاحیت وی نیست و او موضوع را به اطلاع وزیر خارجه و کاخ کرملین خواهد رساند. 

بر اساس این پیشنهاد، همکاری سست کنونی میان اوپک و روسیه تبدیل به یک اتحادیه نفتی میان دو طرف خواهد شد که از یکسو تحت رهبری مسکو و از سوی دیگر اوپک کنونی تحت سیطره ریاض خواهد بود. 

وزیر انرژی روسیه گفته است که سازمان نفتی دیگر نباید ایجاد شود چرا که انحصار و بوروکراسی در بازار نفت را افزایش می دهد و تصمیم گیری ها را بازهم سخت تر خواهد کرد. 

در این گزارش آمده است که سعودی ها از طریق ارائه چنین پیشنهاداتی سعی دارند گناه افزایش قیمت جهانی نفت را به گردن روسیه بیاندازند و خود را که قول مهار قیمت را به کاخ سفید داده است نزد واشنگتن تبرئه کنند اما روسیه نیز ترجیح می دهد با روند فعلی دنبال تحقق راهبرد انرژی خود باشد بدون آنکه با آمریکا درگیر شود. 

یک مسوول در اوپک اعلام کرده است که برخی اعضای اوپک بویژه ایران، عراق، نیجریه، آنگولا و الجزایر با چنین پیشنهادی بخاطر نگرانی از تسلط مسکو و ریاض بر سیاست های نفتی مخالفت کرده اند. 

گزارش حاکی است از جمله این مخالفت ها، موضع 'ثامر الغضبان' وزیر نفت عراق بوده است که در نشست اخیر وین صریحا با این پیشنهاد مخالفت کرده است.

برخی ناظران بر این باورند که تحریم های اقتصادی یکجانبه آمریکا علیه ایران از یکسو و تلاش برای تضعیف جایگاه سازمان اوپک از سوی دیگر در راستای طرح های آمریکا در خاورمیانه از جمله معامله قرن در فلسطین با حمایت و برتری منطقه ای سعودی ها صورت می گیرد. 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر