بازدید 7925

نظر مطهری درباره اینستکس

کد خبر: ۸۷۵۳۸۲
تاریخ انتشار: ۱۴ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۸ 03 February 2019

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ساز و کار مالی موسوم به ابزار حمایت از تبادلات تجاری (اینستکس) از نظر استقلال اروپا در مقابل آمریکا و از نظر تلاش برای شکست سلطه دلار برای اروپا، نافع است.

به گزارش «تابناک» به نقل از ایسنا، علی مطهری در نطق قبل از دستور امروز (یکشنبه) مجلس شورای اسلامی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی را به نمایندگان، ملت بزرگ ایران و رهبر معظم انقلاب تبریک گفت.

نماینده مردم تهران در مجلس جایگاه ایران در دنیا و منطقه خاورمیانه در قبل و بعد از انقلاب را قابل قیاس با هم ندانست و اظهار کرد: امروز دنیا در اکثر تصمیمات جهانی و منطقه‌ای نمی‌تواند ایران را نادیده بگیرد در حالی که قبل از انقلاب، ایران فرمانبر آمریکا بود و به حساب نمی‌آمد. کشور جعلی اسراییل که در جنگ ۱۹۷۳ با مصر و سوریه، هواپیماهایش در ایران سوخت‌گیری می‌کردند و سودای نیل تا فرات را داشت در مرزهای ساختگی خود محصور شده و در کابوس به سر می‌برد.

وی ادامه داد: بالاتر از همه، اسلام در جهان مطرح است و سخن از فراگیری آن می‌گویند. امروز ایران در استقلال سیاسی سرآمد کشورهای جهان است زیرا خودش برای خودش تصمیم می‌گیرد و تابع سفیر آمریکا و انگلیس و سایر کشورها نیست. همینطور در استقلال فرهنگی و عدم خودباختگی نسبت به فرهنگ غربی. امروز فاصله رشد علمی ایران با مغرب‌زمین به مراتب کمتر از این در پیش از انقلاب اسلامی است. اعتماد به نفسی که ملت ایران در حوزه‌های مختلف از جمله صنعت هسته‌ای، دفاعی، فناوری نانو، پزشکی و مهندسی به دست آورده است دستاورد کوچکی نیست.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: بالاتر از همه اینها، راه جدیدی است که انقلاب اسلامی پیش پای همه بشریت قرار داده است. این انقلاب یک انقلاب پیامبرانه است و با فطرت انسان‌ها سر و کار دارد و سودای هدایت بشر به سوی سعادتش را دارد. ما اسلام را یک حقیقت می‌دانیم نه یک مصلحت، حقیقتی که تنها راه سعادت بشر است. ملت ایران از چنان رشد اجتماعی و سیاسی برخوردار است که هیچگاه دست از این دستاوردها به خاطر تنگی معیشتی که بیشتر ناشی از خباثت دشمنان است، برنمی‌دارد.

مطهری با بیان اینکه مردم ایران به عظمت کاری که انجام داده اند، آگاه هستند و آن را به هدف نهایی یعنی حکومت واحد جهانی به رهبری حضرت ولی‌عصر (عج) خواهند رساند، متذکر شد: اما همیشه لازم است به راه طی شده توجه داشته باشیم و میزان سیر به سوی اهداف را ارزیابی کنیم. روشن کنیم که هدف کلی ما همانطور که حضرت امام (ره) بارها تکرار کردند «اسلام» بوده و هدفهایی مثل عدالت و آزادی در قالب مفاهیم اسلامی مورد نظر بوده است و همین است که انقلاب ما را از انقلاب فرانسه و انقلاب اکتبر روسیه متمایز می‌کند.

نماینده مردم تهران در مجلس تصریح کرد: در موضوع عدالت قطعاً پیشرفت‌هایی داشته‌ایم از جمله می‌توانیم ادعا کنیم که فاصله روستاها و شهرها از نظر برخورداری از امکانات رفاهی نسبت به قبل از انقلاب به طور محسوس کاهش یافته است اما باید قبول کنیم که شکاف طبقاتی در جامعه که ناشی از مدیریت دولت‌ها از جمله در اجرای اصل ۴۴ قانون اساسی و واگذاری بنگاه‌های اقتصادی به بخش خصوصی است، چیزی نیست که با عدالت اسلامی سازگار باشد.

وی یادآور شد: انقلاب صدر اسلام بیشتر در اثر تبعیض در تقسیم بیت‌المال و منافع به انحراف کشیده شد. شهید مطهری چند روز بعد از پیروزی انقلاب فرمود «اگر دولتها به عدالت اجتماعی اهمیت ندهند انقلاب ما شکست خواهد خورد».

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در موضوع آزادی در مجموع کارنامه قابل قبولی داریم اما باید بدانیم که انقلاب ما از پایگاه اجتماعی محکمی برخوردار است و نیازی به برخی سخت‌گیری‌ها بر منتقدان و مخالفان به بهانه حفظ نظام نیست. آیت‌الله مطهری در همان روزهای ابتدای انقلاب گفت «از اسلام فقط با یک نیرو می‌توان دفاع کرد و آن آزادی دادن به افکار مخالف و پاسخگویی صریح به آن است»

مطهری مهمترین مسئله در شرایط امروز کشور را مسئله «وحدت» دانست و افزود: به یاد داریم که «وحدت کلمه» ترجیع‌بند سخنان امام (ره) بود و حقاً انقلاب ما با وحدت کلمه به پیروزی رسید و هیچ قشری نمی‌تواند پیروزی انقلاب را به خود نسبت دهد. به تعبیر فلاسفه علت موجدِ شیء، علت مُبقیه شیء است. همانطور که انقلاب اسلام و جنگ را پشت سر امام (ره) با وحدت کلمه به پیروزی رساندیم امروز نیز باید با وحدت کلمه پشت سر رهبر انقلاب حرکت کنیم.

نماینده مردم تهران در مجلس خاطرنشان کرد: ملتی که برای خدا قیام کرده است شکست ندارد. با تلاش و مقاومت آمریکا و اسراییل را به زانو در خواهیم آورد و از این شرایط عبور خواهیم کرد. این وحدت را باید در جهان اسلام نیز جاری و ساری کنیم. ما فلسطین را در سایه وحدت کشورهای اسلامی آسان‌تر آزاد خواهیم کرد. باید از فرقه‌گرایی و بزرگ کردن موضوع شیعه و سنی به شدت پرهیز کنیم. شعار ما باید اسلام باشد.

وی گفت: متاسفانه در سالهای گذشته خصوصاً پس از تبلیغات انتخابات ریاست جمهوری ۹۶ وحدت کلمه خصوصاً بین سیاسیون، آسیب دید. مصلحان باید این آسیب را ترمیم کنند. باید به تقوا و خلوص نیت اول انقلاب برگردیم.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی در ارزیابی از اقدام سه کشور اروپایی در ثبت ساز و کار مالی حمایت از تبادلات جاری با کشورمان، گفت: ثبت ساز و کار مالی موسوم به ابزار حمایت از تبادلات تجاری (اینستکس) از سوی سه کشور آلمان، انگلیس و فرانسه حاکی از اراده اروپا برای حفظ برجام است و از این نظر مثبت به نظر می‌رسد اما قضاوت نهایی زمانی است که اجرای آن را نظاره کنیم. این گام اول است و اروپا باید به همه تعهدات خود طبق بیانیه ماه می ۲۰۱۸ وزرای خارجه ایران و سه کشور اروپایی عمل کند. اینکه در خبرها آمده بود که یکی از این وزرا اجرای این ساز و کار را مشروط به پیوستن ایران به معاهده بین‌المللی اف‌ای‌تی‌اف دانسته است نوعی دخالت در امور داخلی ایران است و وزارت‌خارجه باید عکس‌العمل مناسب نشان دهد.

مطهری تاکید کرد: این دو موضوع را نباید به هم پیوند داد البته این ساز و کار از نظر استقلال اروپا در مقابل آمریکا و از نظر تلاش برای شکست سلطه دلار برای اروپا نیز نافع است.

نماینده مردم تهران در مجلس، تشکیل دولت لبنان پس از ۹ ماه از سوی کارشناسان را به پیروزی حزب‌الله در صحنه سیاسی این کشور ارزیابی کرد.

وی در پایان تاکید کرد: ملت ایران در روز ۲۲ بهمن با حضور خود در راهپیمایی پاسخ روشنی به ترامپ و پمپئو خواهند داد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان