بازدید 10550
پیمانه اقتصادی؛

برنامه جدید دولت برای خانه دار کردن مردم/ وزیر جهاد کشاورزی: قیمت مرغ ۹ هزار و ۸۰۰ تومان/ افراد رانت خوار قیمت خودرو را در بازار آزاد تعیین می‌کنند/ رده‌بندی آزادترین اقتصادهای جهان؛ جایگاه ایران؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس هفته را با سبزپوشی به پایان رساند، سرمایه‌گذاران در انتظار اخبار مذاکرات چین و آمریکا، واکنش همتی به نوسانات این روز‌های بازار ارز، درآمد اپل در چین ۲۷ درصد سقوط کرد، فعالیت کارتخوان‌های خارج از کشور متوقف می‌شود، سه خودروی پرفروش آمریکای لاتین، آسیایی‌ها روزانه یک میلیون بشکه نفت از ایران می‌خرند، کاهش قیمت محصولات اپل در خارج از آمریکا و ممنوعیت واردات کالا‌های گروه چهارم در مناطق آزاد را در بر دارد.
کد خبر: ۸۷۴۵۵۰
تاریخ انتشار: ۱۱ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 31 January 2019
تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.  

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون بورس هفته را با سبزپوشی به پایان رساند، سرمایه‌گذاران در انتظار اخبار مذاکرات چین و آمریکا، واکنش همتی به نوسانات این روز‌های بازار ارز، درآمد اپل در چین ۲۷ درصد سقوط کرد، فعالیت کارتخوان‌های خارج از کشور متوقف می‌شود، سه خودروی پرفروش آمریکای لاتین، آسیایی‌ها روزانه یک میلیون بشکه نفت از ایران می‌خرند، کاهش قیمت محصولات اپل در خارج از آمریکا و ممنوعیت واردات کالا‌های گروه چهارم در مناطق آزاد را در بر دارد.


بورس هفته را با سبزپوشی به پایان رساند

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، همانند روز قبل، با تقویت ۱۴۱ واحدی معادل ۰.۰۹ درصد به رقم ۱۶۰ هزار و ۲۹۴ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۴۱ واحدی معادل ۰.۰۹ درصد به رقم ۴۶ هزار و ۴۶۶ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز همانند چهار روز گذشته با رشد ۲۰۶ واحدی معادل ۰.۷۰ درصد، عدد ۲۹ هزار و ۸۳۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۴۵ واحدی معادل ۰.۷۰ درصد به رقم ۲۰ هزار و ۹۷۳ واحد رسید. شاخص سهام آزاد شناور، ۳۰۵ واحد افزایش معادل ۰.۱۷ درصد را رقم زد و به سطح ۱۷۵ هزار و ۵۸۶ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۳۷ واحد افزایش معادل ۰.۱۲ درصد به رقم ۱۱۹ هزار و ۳۷۴ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۲۲ واحد افزایش معادل ۰.۰۴ درصد همراه بود و عدد ۳۱۳ هزار و ۱۴۸ واحد را به نمایش گذاشت.
 
شاخص بورس

سرمایه‌گذاران در انتظار اخبار مذاکرات چین و آمریکا

چهارشنبه در حالی‌ که سرمایه‌گذاران منتظر جلسه سیاست‌گذاری فدرال‌رزرو و اخبار و نتایج مذاکرات سطح بالای تجاری چین و آمریکا هستند، با آسودگی خاطر از اعلام درآمد شرکت اپل، سهام آسیایی تثبیت شدند. پس از این که قانون‌گذاران انگلیس اکثر بند‌های توافقی را که از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بدون توافق تجاری، جلوگیری می‌کرد، رد کردند، پوند به شدت سقوط کرد، اما دیروز توانست بخشی از ضرر خود را جبران کند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی در خارج از ژاپن، تنها تغییراتی جزئی داشت، در حالی ‌که نیکی ژاپن خارج از روند بازار‌های آسیایی ۰.۵۲ درصد افت کرد. کوسپی کره‌جنوبی ۱.۰۵ درصد جهش داشت، درحالی‌که سهام استرالیا ۰.۲۱ درصد رشد کرد. سهام کامپوزیت شانگ‌های چین ۰.۷۲ درصد افت کردند، در حالی ‌که هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۲۹ درصد بالا آمد. پس از این که اپل در گزارش اعلام درآمد خود از رشد شدید بخش خدماتی خود خبر داد، سهام این شرکت پس از ساعات کار بازارها، در معاملات اینترنتی ۵.۷ درصد جهش کرد و باعث شد شاخص ای‌مینی اس‌ان‌پی ۵۰۰ آمریکا ۰.۲ درصد بالا بیاید.

برنامه جدید دولت برای خانه دار کردن مردم

وزیر راه و شهرسازی در جمع خبرنگاران با ابراز اینکه "در بخش تولید مصالح ساختمانی در رکود هستیم و در تلاش برای ایجاد بازار برای تولیدکنندگان این بخش هستیم" درباره کارت اعتباری مصالح ساختمانی افزود: امروز در بخش مصالح ساختمانی رکود داریم و کارت اعتباری برای این بوده تا سیستم‌ها و مشوق‌هایی را برای کنترل قیمت تمام‌شده مسکن اجرا کنیم. محمد اسلامی ادامه داد: این طرح برای کاهش قیمت اقشار هدف اجرا می‌شود، در راهکار دوم نیز زمین‌هایی را به سازندگان واگذار می‌کنیم تا فعالیت آن‌ها بازدهی اقتصادی داشته باشد. وی گفت: تلاش می‌کنیم با سهولت بیشتری مردم را خانه‌دار کنیم. وزیر راه این را هم گفت: ۴۰ درصد قیمت ساخت واحد‌های مسکونی مربوط به مصالح ساختمانی است که ما در طرح کارت اعتباری مصالح را انبوه با تخفیف ۱۵ درصدی در اختیار تولیدکنندگان قرار می‌دهیم و این امر به همان اندازه باعث کاهش قیمت مسکن می‌شود. /تسنیم

هفته تماما صعودی اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) طی معاملات روز چهارشنبه ضمن ثبت رشد ۸/ ۱ درصدی، با رسیدن به سطح ۵۶ هزار و ۳۰۰ تومان به کار خود در این هفته پایان بخشید. تمام سررسید‌های وام مسکن نیز (به غیر از تسه ۹۵۱۱) با رشد چشمگیر در محدوده مثبت معاملاتی قرار گرفتند و میانگین قیمتی آن‌ها به کانال ۵۶ هزار تومان صعود کرد. اوراق وام مسکن با پنج صعود متوالی به کار خود در این هفته پایان دادند. این روند در حالی شکل گرفت که هنوز نشانه‌های بارزی از خروج بازار معاملات مسکن از رکود دیده نمی‌شود و افزایش بهای مصالح ساختمانی همچون سیمان بر افزایش قیمت خانه‌های نوساز خواهد افزود و رخوت معاملات تسه‌ها و بازار مسکن را تعمیق خواهد کرد. با این حال زمزمه رسیدن موج افزایش سرمایه بانک‌ها به بانک مسکن بار دیگر بازار «تسه‌ها» را گرم کرده است.

واکنش رئیس کل بانک مرکزی به نوسانات این روز‌های بازار ارز

عبدالناصر همتی در پست اینستاگرامی خود نوشت: این روز‌ها متأسفانه برخی افراد و صاحب منصبان و بعضا ذینفعان، به تریبونی که دسترسی پیدا می‌کنند، با بی توجهی به جنگ تبلیغاتی و روانی دشمنان علیه کشورمان و در حد خود، آینده منفی را به غلط برای کشورمان به تصویر می‌کشند. دلالان و نوسان گیران هم سوار بر این گونه القائات و بزرگ نمایی ها، بحث‌هایی مانند تاثیر رد یا قبول پالرمو و SPV و سایر بهانه ها، کسب و کار خود را، با فروش ارز‌های بالاخریده خود، رونق می‌دهند. وی ادامه داده است: عوامل اقتصادی و توانایی مداخله بانک  مرکزی، نرخ‌هایی که امروز توسط فرصت جویان و در فضا‌های مجازی مطرح می‌شود را ماندگار نمی‌داند. به مردم عزیز توصیه می‌کنم دارایی خود را در معرض ریسک بازار ارز قرار ندهند. بانک مرکزی همچنان که تا به حال نیز نشان داده است، در موقع مقتضی تدابیر پیش بینی شده را عملیاتی خواهد کرد. زمان و نوع مداخله را بانک مرکزی تعیین می‌کند، نه فضاسازی دلالان و فرصت جویان.  

درآمد اپل در چین ۲۷ درصد سقوط کرد

در سه‌ ماه منتهی به دسامبر، درآمد اپل در چین به ۱۳.۱۷ میلیارد دلار رسید، که نسبت به سال گذشته حدود ۵ میلیارد دلار کمتر است، حال آنکه معمولا درآمد اپل در این سه‌ماهه، که آغاز سال مالی این شرکت است، از سایر مواقع سال بهتر است. در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶ هم درآمد سه‌ماهه منتهی به دسامبر اپل به شکل مشابهی در چین کاهش یافت و ۱۲ درصد افت کرد. همچنین با انتشار گزارش جدید اپل مشخص شد که درآمد این شرکت در اروپا و ژاپن هم با اندکی افت نسبت به سال گذشته همراه بوده است. پس از انتشار این گزارش مبنی بر کاهش ۲۷ درصدی درآمد‌های اپل، مدیرعامل اپل، تیم کوک گفت: در ماه ژانویه اوضاع ما نسبت به ماه دسامبر بهتر شد، که این باعث شد ما نسبت به آینده خوش‌بین باشیم. البته من احساس می‌کنم این به خبر‌هایی که در ماه ژانویه در مورد تنش‌های تجاری شنیدیم هم مرتبط باشد. من با اظهارات امیدبخشی که از سوی مسئولان دو کشور منتشر شد، انرژی گرفتم. سخنان تیم کوک در حالی است که او اوایل ژانویه در مورد کاهش درآمد در چین، به علت کند شدن اقتصاد و کاهش تقاضای این کشور هشدار داد و همین موجب شد سرمایه گذاران نسبت به افت فروش در چین دچار هراس شوند. علاوه بر افت فروش جهانی آیفون، تیم کوک تنش‌های بین آمریکا و چین را هم مقصر کند شدن فروش این شرکت اعلام کرد.

فعالیت کارتخوان‌های خارج از کشور متوقف می‌شود

معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه با توجه به استفاده ازکارتخوان‌های ایرانی در خارج از مرز‌ها و خروج سرمایه از این طریق و یا نمی‌توان با ابزار‌های فناوری اطلاعات فعالیت حوزه‌ها خارج از مرز‌ها را متوقف کرد، اظهار داشت: بله این امکان وجود دارد. وی افزود: هم‌اکنون اگر آی‌پی خارجی باشد، آن را می‌بندیم و در حالتی دیگر، اگر دارنده کارتخوان از وی‌پی‌ان استفاده کند، برای آن هم راه‌حل‌هایی درنظر گرفتیم که با همکاری وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، فعالیت آن تشخیص داده و مانع از فعالیت شویم. ناصر حکیمی تأکید کرد: محدودیت تراکنش‌های کارتخوان‌ها در ثبت ۵۰ تا ۱۰۰ میلیون تومان قسمت عمده نگرانی ما را در این زمینه رفع کرده است. وی در واکنش به این که از کارت‌های اجاره‌ای برای نقل و انتقال پول استفاده می‌شود، گفت: چیزی که در حال حاضر جا افتاده این است که ما روی کد ملی کار و از اجاره کارت‌ها برای دور زدن این محدودیت استفاده می‌کنیم و اگر ما باز هم جلوی این کار را بگیریم، از روش دیگری استفاده خواهد شد. حکیمی تصریح کرد: واقعیت این است که ما اقدامی در جهت پروفایل کردن مشتریان انجام می‌دهیم که این اقدام سطح نظارت را بیشتر می‌کند و اگر کار نهایی شد، جزئیات آن را اعلام خواهیم کرد. /فارس

سه خودروی پرفروش آمریکای لاتین در ۲۰۱۸ کدامند؟

آمریکای لاتین بیش از بیست کشور مختلف را در برمی‌گیرد، ولی سه کشور برزیل، مکزیک و آرژانتین در صدر فهرست فروش خودرو در این منطقه قرار داشته و تقریبا نیمی از مجموع فروش خودروی آمریکای لاتین را این سه کشور به خود اختصاص داده‌اند. به نقل از دنیای اقتصاد؛  شورولت اونیکس نسخه هاچ‌بک پریسما محسوب می‌شود و خودرویی ویژه برای بازار آمریکای لاتین است. این هاچ‌بک ساب‌کامپکت آمریکایی همچنان با اختلاف زیادی عنوان پرفروش‌ترین خودروی بازار آمریکای لاتین را در اختیار دارد. فروش اونیکس در سال ۲۰۱۸ افزایشی ۱/ ۸ درصدی داشته و به بیش از ۲۴۹ هزار دستگاه رسیده است. سدان ساب‌کامپکت نیسان ورسا طی سال ۲۰۱۸ در بازار آمریکای لاتین ۱۳۷ هزار دستگاه فروش داشته که ۳/ ۴ درصد افزایش را نسبت به سال ۲۰۱۷ نشان می‌دهد. با این افزایش فروش، ورسا در جایگاه دومین خودروی پرفروش آمریکای لاتین قرار گرفت. فروش فورد کا در این بازار طی سال ۲۰۱۸ با افزایش قابل‌توجه ۸/ ۸ درصدی مواجه شده و خودرو را از رتبه ششم در سال ۲۰۱۷ به رتبه سوم رسانده است. فروش این خودرو در آمریکای لاتین در سال ۲۰۱۸ به ۱۳۳ هزار دستگاه افزایش یافت.

آسیایی‌ها روزانه یک میلیون بشکه نفت از ایران می‌خرند

مرکز تحلیلی «اس اند پی گلوبال پلاتس» آمریکا می‌گوید، کشور‌های آسیایی مانند چین، ژاپن، کره جنوبی و هند در سه ماه اول سال ۲۰۱۹ میلادی روزانه بیش از یک میلیون بشکه نفت خام از ایران وارد خواهند کرد.  به گزارش ایرنا در تحلیل این مرکز آمده است انتظار می‌رود با توجه به معافیت از تحریم‌های آمریکا، کشور‌های آسیایی بتوانند در مجموع روزانه یک میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه نفت خام از ایران خریداری می‌کنند. تحلیلگران مرکز گلوبال همچنین بر این باورند که با توجه به اتمام معافیت تحریم‌های آمریکا بعد از سه ماه اول سال جاری میلادی، کشور‌های آسیایی بتوانند به واردات نفت خود از ایران ادامه دهند، اما با حجم کمتر حدود ۸۶۰ هزار بشکه در روز. کشور‌های آسیایی از جمله کره جنوبی، ژاپن، هند و چین بعد از قرار گرفتن در فهرست معافیت از تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه مردم ایران، دوباره به واردات نفت از ایران ادامه دادند و قرار است تا ماه می‌مصادف با اردیبهشت و خرداد سال جاری از ایران نفت خریداری کنند. بعد از دریافت اولین محموله نفتی توسط کره جنوبی در اوایل ماه میلادی جاری، ژاپن نیز توانست در هفته گذشته اولین محموله نفتی خود را از ایران بارگیری کند و انتظار می‌رود که محموله نفتی در اوایل روز‌های ماه فوریه در بنادر ژاپن تخلیه شود. کشور‌های آسیایی پیش از آغاز تحریم‌های دوباره امریکا، خریدار بیش از نیمی از صادرات نفت خام ایران بودند و در این میان دو کشور چین و هند ۸۰ درصد از فروش نفت ایران را به خود اختصاص می‌دادند.

اپل قیمت محصولات را در خارج از آمریکا کاهش می‌دهد

شرکت اپل قصد دارد با هدف بازگرداندن قیمت گوشی‌های خود در بازار‌های خارج از آمریکا به قیمت پیش از افزایش ارزش دلار، برای دومین بار در دوازده سال گذشته، قیمت گوشی‌های خود را کاهش دهد. این کاهش در بازار‌های خارج از آمریکا با این هدف انجام می‌شود که قیمت گوشی‌ها به ارز کشور‌های مقصد با توجه به افزایش ارزش دلار در برابر ارز ملی کشور‌ها به میزان سابق برگردد. اپل قصد دارد از کاهش فروش محصولات خود به خصوص در بازار‌های خارجی نظیر چین جلوگیری کند. افزایش ارزش دلار در بازار‌های جهانی طی سال گذشته که به طور متوسط ۱۰ درصد بالا رفته، باعث شده است که قیمت گوشی‌های آیفون نسبت به رقبای آن در بازار بین المللی بسیار گرانتر باشد. این طرح اپل روز گذشته از سوی مدیر عامل آن و انتشار گزارش پس از کاهش فروش گوشی‌های این شرکت در تعطیلات اخیر رسانه‌ای شد. شرکت اپل تا کنون فقط یک بار و در سال ۲۰۰۷  قیمت‌های خود را کاهش داده بود.

وزیر جهاد کشاورزی: قیمت مرغ ۹ هزار و ۸۰۰ تومان است

محمود حجتی در خصوص افزایش قیمت برخی محصولات دامی، گفت: بخشی از افزایش هزینه‌ها و قیمت‌ها طبیعی است، چرا که نرخ ارز ترجیحی و قیمت نهاده‌هایی که از خارج کشور وارد می‌شود تغییر کرده است. وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه بخشی از مشکلات در حوزه افزایش قیمت محصولات دامی به نظام توزیع  بازمی‌گردد که باید در فعالیت‌های بیشتری برای جلوگیری از قاچاق این محصولات انجام شود.  وی با تأکید بر اینکه قیمت برخی اقلام و کالا‌ها بالاست، افزود: باید راهکار‌هایی پیدا کرد تا این کالا‌ها به ویژه گوشت را با قیمت پایین‌تر در اختیار مردم قرار گیرد و هدف اصلی وزارت جهاد کشاورزی در جنگ اقتصادی تأمین نیاز‌های مردم است. وزیر جهادکشاورزی با اشاره به اینکه قیمت کنونی مرغ بر اساس قیمت مصوب سازمان حمایت از مصرف‌کننده و تولیدکننده ۹ هزار و ۸۰۰ تومان است، ادامه داد: در میادین میوه و تره‌بار نیز مرغ با این قیمت عرضه می‌شود، اما برخی هزینه‌های مرغداران به ویژه مسائل مربوط به حمل و نقل و قیمت نهاده‌ها افزایش یافته که سازمان حمایت از مصرف‌کننده و ستاد تنظیم بازار نیز به دنبال بررسی و تعیین قیمت نهایی مرغ برای بازار شب عید هستند.

رده‌بندی آزادترین اقتصاد‌های جهان؛ جایگاه ایران؟

بنیاد آمریکایی "هریتیج" به مانند سال‌های گذشته، کشور‌های جهان را بر اساس شاخص آزادی اقتصادی رده بندی کرد. طبق تعریف هریتیج، آزادی اقتصادی به عنوان حق هر انسان در کنترل نیروی کار و اموال خود، حق اشخاص در انتخاب آزادانه مشاغل و حق تولید، مصرف و سرمایه‌گذاری آزادانه است. شاخص آزادی اقتصادی که بر حسب عددی از صفر تا صد (بسته‌ترین اقتصاد صفر و آزادترین صد) بیان می‌شود خود از چهار شاخص: حاکمیت قانون (حقوق اموال، یکپارچگی دولت، کارایی قضائی)، اندازه دولت (مخارج دولت، بار مالیاتی، سلامت مالی)، کارایی قوانین (آزادی کسب و کارها، آزادی بازار کار، آزادی بازار پول) و میزان باز بودن بازار‌ها (آزادی در تجارت، آزادی در سرمایه‌گذاری و آزادی مالی) تشکیل شده است. در رده بندی امسال، اطلاعات تا نیمه نخست سال ۲۰۱۸ مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار گرفته‌اند. شاخص آزادی ۲۰۱۹ در بردارنده اطلاعات ۱۸۰ کشور جهان است و کشورهای: عراق، لیبی، لیختن اشتاین، سومالی، سوریه و یمن در این رده بندی نیامده‌اند. به نقل از ایسنا؛  ایران در رده بندی امسال با ۵۱.۱ امتیاز در بین کشور‌های دارای نظام اقتصادی تقریباً بسته، بالاتر از کشور‌های آنگولا، توگو و چاد و پایین‌تر از کشور‌های لبنان، مالاوی و افغانستان در رده ۱۵۵ جهان قرار گرفته است. امتیاز ایران در مقایسه با سال قبل ۰.۲ درصد بهبود داشته است.

واردات کالا‌های گروه چهارم در مناطق آزاد هم ممنوع شد

پیرو صدور مجوز واردات کالا‌های گروه چهارم به برخی از مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی توسط برخی مسئولان استان‌های مرتبط آن مناطق، رئیس کل بانک مرکزی اعلام کرد، در جلسه هیأت دولت این تخلف برخی مناطق مطرح شد. طبق اعلام بانک مرکزی و به گفته همتی، نظر دولت همچنان بر ممنوع بودن ورود این کالا‌ها به کشور حتی در مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی است.
گفتنی است، ممنوعیت واردات کالا‌های گروه چهارم به کشور در خرداد ماه امسال طی یک لیست شامل ۱۳۳۹ قلم کالا از سوی محمد شریعتمداری - وزیر صنعت، معدن و تجارت وقت - ابلاغ شده بود که اینک این ممنوعیت به مناطق آزاد و ویژه تجاری نیز تسری پیدا کرده است. از عمده‌ترین اقلام گروه چهارم کالایی برای واردات، لباس و منسوجات، لوازم آشپزخانه، ابزار کار، لوازم مورد استفاده در ساخت مسکن، خودرو، کفش و کیف و سایر مصنوعات چرمی، لوازم آرایشی بهداشتی و مبلمان و مصنوعات چوبی هستند.

افراد رانت خوار قیمت خودرو را در بازار آزاد تعیین می‌کنند

رئیس فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی مجلس وعده داد: ۴۰۰ هزار خودرویی که تا پایان دی ماه ثبت سفارش شده بود با نرخ سابق در اختیار مشتریان قرار می‌گیرد. امیر خجسته در جمع خبرنگاران بیان کرد: مجلس شورای اسلامی، کمیسیون اصل ۹۰ و فراکسیون مبارزه با مفاسد اقتصادی بر فرآیند واگذاری این خودرو‌ها نظارت می‌کنند. وی اظهار داشت: این ۴۰۰ هزار خودرو قبل از بالارفتن نرخ دلار ثبت سفارش شده بود و مردم پول‌های درخواستی را به شرکت‌های سایپا و ایران خودرو واریز کرده بودند. وی گفت: ایران خودرو و سایپا درصدد تحویل بخشی از خودرو‌ها بوده و بقیه خودرو‌ها را می‌خواستند با نرخ جدید دلار تحویل مردم دهند. خجسته ادامه داد: آن‌ها مدعی بودند قیمت خودرو 5درصد زیر قیمت بازار آزاد تحویل مشتری می‌شود، درحالی که این پرسش مطرح بود که قیمت بازار را چه کسی تعیین می‌کند. وی افزود: با توجه به اینکه افراد رانت خوار قیمت خودرو را در بازار آزاد تعیین می‌کنند، نباید این نرخ مبنایی برای قیمت خودرو در شرکت‌های ایران خودرو و سایپا باشد. وی در ادامه گفت: واردات خودرو‌های خارجی دست چهار خانواده بود که تنها یکی از خانواده‌ها زندانی شدند. خجسته ادامه داد: یکی از خانواده‌ها که هم اینک در زندان به سر می‌برند ۱۲۵ هزار دستگاه خودرو خارجی وارد کرده بود که وضعیت آن‌ها تعیین تکلیف شد. /ایرنا
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۶۳
دولت جیب ما رو نزنه بقیه ش پیشکش
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
فقط دولت؟ یه بار مردم انتخاب کردن باشه ما دیگه رای نمیدیم شما انتخاب کنید ببینیم چه فرقی میکنه,.
از نظر شما , فقط دولت مقصره, دولتی که 100% امور دستش نیست. البته خداروشکرررر فهمیدیم واقعا فرقی نداشته و نخواهد داشت, میتونید راحت باشید چون تو انتخابات بعدی امثال من شرکت نمیکنیم, هر کیرو دوست دارید بیارید بالا.
ناشناس
| Canada |
۱۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
دوست عزیز نگران نباش. بابا دولت که از این کارا بلد نیست!!!!! راستی تا یادم نرفته، جایگاه اقتصاد ایران رو بین کشورهای جهان تبریک بگم. هورااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااااا امسال امتیاز ما نسبت به سال قبل دو دهم درصد بهتر شده و ما با خوشی و سلامتی بین 180 کشور 155 شدیم. چرا وایسادین !!!! بوق، دست، جیغ و هورااااااااا
بابا دمتون گرم خدایی،با این همه نبوغ، با اینهمه توانایی باید مدیریت کل جهان رو به شما بدهند. نه صبر کنید!!!! کل جهان کمه!! باید مدیریت کهکشان راه شیری رو به مسئولان لایق، توانمند، کار درست و .... بدهند. نه خدایی انصافه این؟ ببینید چقدر قشنگ اقتصاد رو به اینجا رسوندن. یعنی اگه تمام متخصصین جهان رو یه جا جمع می کردین و ازشون می خواستید که اقتصاد یه مملکت رو به این نقطه برسونن، همشون هنگ می کردن. ادمین منتشر کن. نکنه شما هم جزء اون دسته از مسئولین بودی که تو کار اقتصاد این مملکت بودن؟!؟!؟!؟!؟
سبوس برنج شمال
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
نه بابا از این خبرها نیست

این همون آشی هست که خاله پخته

بخوری پاته نخوری پاته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
آقای محترم در ایران هرچندسال یک بار جیب مردم را محترمانه میزنند بدون اینکه خودش خبرداربشه .جوانی را در نظر یگیریدکه مثلا8سال کارکرده و پس انداز کرده تا تشکیل خانواده دهد ویاخونه ای بخرد تا درآن زندگی کند. یک باره دولت ارزش پول این جوان را به 10 در صد میرساند شما بفرمایید این خالی کردن جیب نیست پس چیست .این اتفاق هر شش هفت سال یک بار می افتد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۳
دولت مدتهاست که جیبت را میزنه نکنه خودت خبر نداری.
جناب وزیر ؛ پس چرا الآن مرغ را بالای 15 هزار تومان میفروشند ؟؟؟؟!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
دولتی که ناتوان باشد یعنی همین
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۴۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
امروز برای اولین بار رفتم در صف مرغ دهها نفر در دو صف مرد و زن کاملا بهم ریخته ایستاده بودند به هر دوعدد مرغ می دادند یک ساعتی در صف بودم احساسم این بود که در ونزوئلا زندگی می کنم
ناشناس
| Canada |
۱۷:۳۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
احتمالا اون مرغ های خارجی هستن
ناشناس
| Canada |
۱۷:۳۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
دوست ناشناس 12:40 تازه رفتی صف مرغ!!!!! بابا ما که سالهاست با گوشت یخی زندگی می کنیم.باز خدا رو شکر کنیم که همین هم هست!! و صد البته باید شاکر خداوند باشیم که یه هوای حالا هر چند الوده هم هست که تنفس کنیم و گرنه خیلی از مردم کشورهای دیگه هستن که هوا هم ندارند تا تنفس کنند
راهکار آقای همتی مشخصه همینجور که در خبر بعدی میبینیم محدودیت کارتخوان ها در خارج از کشور یعنی اجازه ندادن خرید ارز توسط همیهنان خارج از کشور راهکارش هست آقایون بهتره به جای پلیسی کردن و محدود کردن راه های خرید ارز به فکر راه چاره بهتری باشن اینکه نشد دسترسی ملت رو به ارز هر روز کمتر کنن این خودش باعث جهش بیشتر قیمت ارز خواهد شد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
چماق را از رو سر دلار بردارن ظرف يك هفته دلار بالاي 30 هزار تومانه
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
خود تحریمی دقیقا یعنی پوزهای خارج از کشور را از مدار اقتصاد خارج کردن.
اقای همتی نوسان بعدی ارزی چه بهانه ای خواهید اورد؟؟؟
ایشان در پست جدیدشان فرموده اند انها که ارز گران خریده اند و .....شما حالتان خوبه؟قیمت مرغ و گوشت قرمز و لبنیات و پراید و ... حتما تقصیر انها است که ارز گران خریدند و ....واقعا عملکرد ایشان تاسف بار است
جناب خجسته عزیز اگر میتونی برو از خودروساز ورشکست شده بواسطه سرکوب قیمت فروش خودروهایش ۴۰۰ هزار خودرو با قیمت قدیم بگیر تنها چاره این کار ان است که خودتان دست در جیب مبارک کرده و زیان خودروسازان را حبران کنید وگرنه نه انها پولی دارند که به قطعه سازان بدهند و نه اینکه قطعه ساز به ایشان قطعه می دهد که خودرو تولید کنند و نه این کارها برای شما در انتخابات رای می شود
عجب جایگاه خوبی در اقتصاد داریم افغانستان هم از ما جلوتره .اون وقت وزیر ما بجای اینکه به رفع مشکلات بپردازه میره به خارجیا مشاوره میده که چطور بیان از ایران قرضشونو بگیرن و 3 ملیارد حق!! مشاوره!!!! میگیره .
جناب همتی تنها راه کنترل نرخ ارز کنترل رشد نقدینگی و دست برداشتن از سیاست های پوپولیستی است وگرنه برای خروج ارز اصلا نیاز به کارت خوان نیست و میشود این کار را با چک بانکی هم در داخل کشور انجام داد
دلارراتا۲۰تومان بالابردن وبعداوردن رو۱۲تومان ،منت سرمون گذاشتندقیمت دلارراکاهش دادیم،الان نوبت گوشت است تا۱۰۰تومان رسیده فرداقیمتش رامیارن روی۸۰وبازمنت سرمون میزارن که قیمت گوشت راکاهش دادیم ،وظیفه هرایرانی شرافت مندی هست که تاقیمت گوشت به ۳۰تومان ومرغ به۶تومان نرسیده نخوره
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
آخه الان کار بجایی رسیده که مهم نیست گوشتو مرغ بخورن ملت یا نخورن به اسم صادرات قاچاق رسمی میکنن شیکو مجلسی پولشو به
دلار میگیرن!
آقایان میشه لطفا شما کاری واسه ما نکنید !؟
لطفا انقدر به مردم فکر نکنید چون هر بار بدتر میشه
برای خودشان تمام تسهیلات ارزی فراهم است مردم ارزش و اهمیتی ندارند
اقا همه جوان ها و میانسال ها افسرده و ناامید هستن.این از سرطان هم بدتر هست ولی متوجه نیستید از ما گفتن.حالا هی قیمت ها رو ببرین بالا هی اختلاص کنید هی حداقل شادی ها رو بگیرن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
اختلاص ؟ ؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟چرا تهمت میزنی.ی جوری میگی اختلاص ک مردم فک میکنن منظورت اختلاسه.
خب خدارو شکر از آنگولا بالاتریم
واقعا مردم ایران برا مسولین اولویته یا که جیب سهام داران .جلوصادرات رو بگیرین هرجه دارین مفت به بیگانه ها می دیدین .
جناب وزیر کشاورزی خدا را شکر کن که همین مرغ 15هزارتومانی هست وقحطی نیست
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۶ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
و خدا را شکر که مسئولین حداقل گرسنه نیستند و با حقوقهای ۲۰ میلیون تومانی راحت زندگی میکنند و همه چیز براشون هههههسسسسسستتتتتت
با اقتصاد رده ۱۵۵وپایین تر از افغانستان در حال جنگ وبدون نفت می خواهیم دنیا را فتح کنیم آقایان شما کار فرهنگی کنید اقتصاد وسیاست را به اهلش بسپارید.
اقای همتی دوران صحبت کردن حماسی گذشته است.
بیلان کاری خود را شرح دهید که بانکها تا ساعت ۱۳ بیشتر نقل و انتقال نمی کنند و پوزهای خارج از کشور را از مدار خارج کردن و پوزهای داخل را جور دیگر محدود و رکود وحشتناک بر اقتصاد مجددا حاکم کردید و همان کارهایی وحشتناک طیب نیا را تکرار و ....نرخ تورم دوره خودتان را بفرمایید بعد مدام پست بگذارید.
بانکهای سوریه پول دارند که ذوق ارتباط شبکه بانکی با سوریه را می کنید؟؟؟؟
به لطف دولت مهر ورزي احمدي نژاد مردم صاحب خانه شدند (مسكن مهر) و حالا به لطف دولت تدبير و اميد روحاني هم صاحب خودرو شديم (با نرخ هاي آنچناني) خدا مي داند از دولت بعدي چه نصيب ملت خواهد شد و چه مشكل ديگري حل خواهد شد . دولتمردان محترم ،ميشه لطف كنيد و مشكلات مردم را حل نكنيد و به حال خودشان بگذاريد ، مطمئناً خود بخود بهتر حل ميشن .
ایران هیچ دولتی نداشته باشد بهتر میتواند اقتصاد خود را جمع و جور کند دولتهای کنونی بجز مزاحمت خیری برای مردم ندارند و فقط به درامد برای خود می نگرند نه دلسوزی برای مردم
آقا مگر خودرو ساز قیمت تمام شده نداره مگر حاشیه سود نداره.
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
برادر من یک قطعه سازم خداوکیلی دل خوشی هم از خودرو سازها ندارم که کلی به ما لطمه زده اند اما اگر واقعا اینهایی را که گفتی حساب کنیم به پراید بالای ۵۰ میلیون می رسیم و زیاد در قید اوهام عوام نباش که فکر می کنند پراید ۳ میلیون تومان است چون بیشتر از این پول ندارند فکر می کنند پراید باید بشود ۳ میلیون تومان پس حتی با نرخ ۴۰ میلیون هم خودرویی تولید نمی شود چون دولت توان جبران زیان خودرو سازان را ندارد تحویل ۴۰۰ هزار خودرو با قیمت قدیم هم که جزو محالات است مگر اینکه دولت ۱۵۰۰۰ میلیارد تومان کمک بلاعوض به خودروسازان بدهد در حال حاضرهم، هم صنفان ما در حال تولید قطعه برای بازار یدکی هستند و قطعه چندانی به خودروسازان نمی دهند پس خودرویی در کار نخواهد بود
توصیه میکنم مردم را خانه دار نکنید، چون اونوقت تو خونه هاشون می نشینن و میشن خانه نشین. که خود معظلی دیگر است!!!! اجازه دهید همینطور "سرکار" باشند تا آمار بیکاری پایین بیاد و برخی از مشکلات آماری حل بشود.
ما چه گناهی کرده این طلای همسرمان را فروخته و در ایرن خودرو ثبت نام کرده ایم به امیداینکه با قیمت مناسب ماشین دار شویم

حالا ایران خودرو میگوید تا دی قیمت قبل از بهمن طبق بازار ازاد
ایا این کار قانونی و منصفانه است؟
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
حالا ببین به قبلی ها می دهند یا نه و بعد قصه بخور
آقای وزیر گفتند قیمت مرغ 9هزارو800تومان است .حالا برای قسمش دریک مکان به مقدارمحدود هم توزیع میکنند .جناب وزیر حقیقت اینه که به جای اینکه شمابربازارنظارت کنید بازار برشما نظارت میکند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۴۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
ربطی به دولت ندارد
جاي بسي تاسف و شرمه كه دولتي با اين همه ادعا در كنترل قيمت ارز كه هيچ ،توان كنترل قيمت مرغ را هم ندارد و عرضه نظارت و كنترل زير مجموعه هاي خود را كه همواره از بحث خودرو عاجزه اونوقت قلدرم بلدرم مي كنه.
باسلام
1- آقای همتی از کار پلیسی دست بردار و با برنامه های کلاسیک مانند کشورهای ترکیه و کره و و جدیدا ویتنام و سنگاپور به جنگ اقتصادی برو. نقدینگی مهم ترین نقش را در افزایش شاخص تورم و نیز کاهش ارزش پول ملی دارد.
2- آقای حجتی چرا استفا نمی دهی تا لااقل با این شوک مقداری از قیمت گوشت و مرغ برای چند روز ارزان شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Netherlands |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۱
به زارع = اینها تازه به این پست وسمت رسیده اند حالا حالا باید اینها را باسیاستهایشان ببینی
شاخص آزادی ۲۰۱۹ در بردارنده اطلاعات ۱۸۰ کشور جهان است و کشورهای: عراق، لیبی، لیختن اشتاین، سومالی، سوریه و یمن در این رده بندی نیامده‌اند. به نقل از ایسنا؛ ایران در رده بندی امسال با ۵۱.۱ امتیاز در بین کشور‌های دارای نظام اقتصادی تقریباً بسته، بالاتر از کشور‌های آنگولا، توگو و چاد و پایین‌تر از کشور‌های لبنان، مالاوی و افغانستان در رده ۱۵۵ جهان قرار گرفته است. هرچه تلسکوپ نگاه میکنیم هیچ کشور پیشرفته ای را درنزدیکی خود نمیبینیم همت کنیم آنگولا و توگو و چاد به ما نرسند
خداییش ببینید از چه کشورهایی از نظر اقتصادی بالاتریم.
از افغانستان هم پایین تریم. البته این دور از انتظار نیست. چند روز پیش تو همین تابناک خوندم به نظر یکی از علما(مصباح یزدی) هدف انقلاب محرومیت زدایی و رفع فقر نبوده بلکه تبلیغ دین بوده.
موشک به اقتصاد خورده
پوزهای خارج از کشور را چرا قطع میکنند.
کلی ایرانیان خارج از کشور به خانواده هاشون از طریق همین پوزها وصل هستند.
پوزهای خارج از کشور هر کدامش میتواند نقش یک spv را برای ایران بازی کند ان وقت اقایون بانک مرکزی ان ها را قطع کرده اند و از ان طرف التماس اروپایی هارا می کنند برای راه اندازی spv.
ایرانیان خارج از کشور نظرشان این است که فرانسوی ها بسیار عوضی تر از امریکا هستند.
احتمالا اقای همتی خبر نداره که خود آقای رئیس جمهور در مجلس ، شخصا اقرار کردن که خودمون بنا به مصالحی ارز رو گرون کردیم و اگر بخواهیم، میتونیم ظرف مدت چند هفته ،قیمت ارز رو حتی به زیرقیمت های سال گذشتش هم برسونیم
پس جناب همتی :
بهتره هممون با هم صادق باشیم
اینجوری ،
با یک سینرژی بیشتر ، میتونیم هممون با هم، به مبارزمون ادامه بدیم
چه اشکالی داره که شما هم خالصانه بگین که دولت بخاطر جبران کسری دریافت ارزهای نفتی در اینده
تصمیم گرفت که قیمت ارز رو بالا ببره که بتونه با ریالش مملکت رو ، باز هم اداره کنه
خب فکر میکنین چی میشه اگه راست بگین ؟؟؟
باور کنین مردمی که هروقت لازم بوده جونشون رو هم برای این نظام دادن
آیا این دفعه از دادن پولشون مضایقه میکنن؟؟؟؟
مسلما نه
به شرط اینکه ، بیشتر صداقت کلامی و عملی داشته باشیم
مردم خیلی اگاهن
به اونها اگر بهای کافی رو بدین
خیلللللللی کمکن
باعرض سلام .انبارهای بزرگی ذرتهران وشهرهای بزرگ وجود داره که مملو از ماشینهای آک تولید ایران خودرو وسایپاست وهرروز به این انبارها خودرو وارد وخارج میشه چراکسی بااین مافیا برخورد نمیکنه
ملت: قیمت مرغ 14000 تومان است.
استاد حیف و میل منابع و نعمت ها هستیم ... بهتر نیست کمی هم به فکر تنظیم خانواده و کنترل جمعیت باشیم آیا کشوری که بیش از نیمی از آن کویر و بیابان است ظرفیت جمعیت 80 میلیونی را دارد ؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۰ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
اتفاقا بی بی سی در یک پژوهش علمی این مطلب را محاسبه کرده بود و ایران را مناسب زندگی ۳۰ میلیون نفر تشخیص دادند شاید اگر مدیریت هلند را داشتیم میشد برای ۱۰۰ میلیون نفر هم زیست مناسب تهیه کرد ولی الان ۳۰ میلیون هم زیاد است
دولت الان متوجه شده حی مردم خالی شده جای امنی برای زدن نیست ،،،،خودرو سازان هم متوجه شدند ،،،،،،،،،،،حالا دیگه بر گردید
اصلا این اقای وزیر تو ایران زندگی می کنه قیمت مرغ امروز ۱۵هزار تومن شد نماینده ها هم که انگار براشون اهمیتی نداره
یعنی این دولت این همه ناتوان وذلیل است که زورش به رانت خواران نمی رسه این رانت خواران شاید خودش یک دولت باشه و وزیر وکیل دارد وشاید هم خودتون باشید .
رده اقتصادی ایران با این همه نفت وگاز مایه شرم مسوولینه
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۲
برادر دوران نفت گذشته و زمان فروش فراورده های مغز مانند گوشی اپل و ویندوز ماکروسافت است که در این زمینه ما حرفی برای گفتن نداریم
من از کرمان موتور جک اس 3 پیش فروش تحویل دی گرفتم. با حرف وزیر صنعت قیمت را بالاتر از قیمت بازار 161 میلیون تومان اعلام کردند بعد وزیر گفت تحویل دی ماه باید با قیمت قبلی باشد. حالا کرمان موتور توجه نمی کند و با همان قیمت افزایش یافته میدهد مقصر اصلی وزیر صنعت است که فقط مردم متضرر میشوند.
دولت هيچ برنامه اي براي مردم ندارد چه برسد براي خانه دار كردن مردم
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی