بازدید 19811
گزارش تفصیلی ـ تحلیلی تابناک از پایان یک عصر مهم و روشنگر با شکست مقابل ژاپن و حذف از جام ملت‌ها

ظهور و سقوط کی‌روش در فوتبال ایران / بازخوانی پرونده هشت ساله مرد پرتغالی در تیم ملی

فوتبال ایران و مدیرانش عمدتا تمایل دارند با استخدام یک سرمربی نامدار مثل کی روش، همه امور را به او منتهی کرده و با مدلی شبیه آنچه برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس انجام می دهد، پشت او پنهان شوند. این مربی است که در صورت شکست مقصر جلوه داده شده و کنار گذاشته می شود و در صورت پیروزی، غنیمت را اجبارا با مدیران دولتی و بیگانه با ورزش به شراکت می گذارد. در استقلال نیز از وینفرد شفر همین توقع و انتظار می رود و گویا قرار نیست، هیچ گاه فوتبال ایران در ساختار و زیربنا اصلاح شده و به سطح بزرگان برسد!
کد خبر: ۸۷۴۰۵۵
تاریخ انتشار: ۰۹ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۵ 29 January 2019

تیم ملی فوتبال ایران، در حالی نیمه نهایی جام ملت های آسیا را به حریف حرفه ای و آماده اش ژاپن واگذار کرد و از راهیابی به فینال بازماند که منتقدترین کارشناسان فوتبال ایران و حتی رسانه های خارجی، نقش یک اشتباه فردی و بچگانه را در رقم خوردن این شکست بارز و پررنگ می دانند.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ به این ترتیب، تیم ملی ایران رویای صعود به فینال قاره را بر باد داد و همزمان به پایان مسیری هشت ساله با کارلوس کی روش، سرمربی پرتغالی اش رسید. همکاری هشت ساله ای که همیشه مسالمت آمیز نبود و به خصوص در نیمه دوم آن، تبدیل به عرصه دشمنی و کشمکش او و مخالفانش در فوتبال ایران شد.

در این هفت بند قصد داریم نگاهی فشرده، فراگیر و همه جانبه به شروع و پایان کار کی روش در تیم ملی فوتبال ایران بیندازیم و عملکرد تیم ملی در این هشت سال را جمع بندی کنیم.

همچنین در این مطلب سعی داریم از جاده انصاف خارج نشویم و مواضع منتقدان و موافقان از آنچه در این دوران گذشت را طرح کنیم.

ظهور و سقوط کی روش در فوتبال ایران / بازخوانی پرونده هشت ساله مرد پرتغالی در تیم ملی

یک/ فوتبال ایران قبل از ورود کارلوس کی روش

کارلوس کی روش در اوج دوران بی سروسامانی وارد فوتبال ایران شد. تیم ملی پیش از کی روش طی تنها چهارسال (حدفاصل سال 2007 - 2011) هفت سرمربی عوض کرد که چهار تن از آنها تنها یک تا چهار بازی مسئول کادرفنی تیم ملی بودند! رکوردی که به جرأت در هیچ تیم ملی دیگری سراغ نخواهیم داشت.

فدراسیون فوتبال ایران بعد از تعلیق فیفا به دلیل دخالت دولت، تن به یک انتخابات بسته و هدایت شده داد و در مجمعی که قرار بود رئیس سازمان تربیت بدنی اش را به ریاست فدراسیون فوتبال بنشاند، با دخالت فدراسیون جهانی و حذف علی آبادی از چرخه ثبت نام، علی کفاشیان مدیری بیگانه با فوتبال که به عنوان سیاهی لشکر و رقیبی فرمالیته با اشاره رئیسش نام نویسی کرده بود، به عنوان تنها نامزد باقی مانده به ریاست رسید!

چنین بود که فوتبال ایران عرصه یادگیری، آموزش و شناسایی مدیری شد که سعی داشت ضعف های پرشمار خود را پشت نقاب بذله گویی و طنازی پنهان کند. او بارها اعتراف کرد آمدنش به فوتبال دست خودش نبود، ولی پس از تنها دو سه سال و تغییر جو سیاسی جامعه، مدعی شد که رفتنش دست خودش است!

در عرصه نتیجه گیری نیز تیم ایران در این دوران با پرویز مظلومی(چهارمسابقه)، منصور ابراهیم زاده(سه مسابقه)، علی دایی (24مسابقه)، اریش روته مولر (یک مسابقه)، افشین قطبی ( 30 مسابقه) و علیرضا منصوریان (یک مسابقه) هیچ دستاوردی جز شکست و ناکامی در مسابقات مقدماتی جام جهانی و مرحله نهایی جام ملتهای آسیا نداشت. نکته عجیب نشستن روته مولر روی نیمکت تیم ملی بعنوان سرمربی بود؛ مدرس پیر آلمانی که برای تدریس مربیگری فیفا در تهران مهمان بود، اینجا ماندگار و به شکل عجیبی نفر اول کادرفنی شد تا هرج و مرج در فدراسیون ایران به تصویر کشیده شود.

ظهور و سقوط کی‌روش در فوتبال ایران / بازخوانی پرونده هشت ساله مرد پرتغالی در تیم ملی

در این دوره بازیکن سالاری و ستاره محوری به اوج خود رسیده بود و این سوپراستارها بودند که برای تیم ملی تعیین تکلیف می کردند. از دیسیپلین خبری نبود و جایگاه سرمربی گری تیم ملی به چالش اعتباری کشیده شد. درگیری ها علنی شد و انتقام گیری و خصومت بین بزرگان فوتبال ایران به درجه اعلا رسیده بود.

فدراسیون فوتبال کامل استقلال نیم بندی که در دوره محمد دادکان به زحمت کسب کرده بود را از دست داد و حتی توان انتخاب مستقل و سریع یک سرمربی برای تیم بزرگسالانش را نداشت. در چنین فضا و شرایطی ناگهان نام کارلوس کی روش سرمربی سابق رئال مادرید پرافتخارترین باشگاه فوتبال دنیا و دستیار پیشین سرالکس فرگوسن در منچستریونایتد سر زبان ها افتاد.

دو/ ظهور کی روش در فوتبال ایران و تحکیم سیطره مرد پرتغالی درفدراسیون بحران زده

ابتدا تصور می شد کی روش هم یکی از اسم های پرطمطراق و دهان پرکنی است که فدراسیون فوتبال برای بازی دادن افکارعمومی و خریدن وقت رسانه ای کرده است و این وصلت سرنخواهد گرفت؛ اما وقتی مرد پرتغالی در جایگاه ویژه ورزشگاه ابوظبی برای تماشای بازی دوستانه ایران و روسیه دیده شد، زمزمه ها رنگ واقعیت گرفت.

کارلوس کی روش به نسل مربیان مؤلف و دارای قوه آموزش تعلق داشت و برای فوتبال ایران که در رده ملی نیز بعضا نیازمند تدریس الفبای فوتبال به برخی ملی پوشان بود، بهترین گزینه محسوب می شد؛ هر چند کی روش در همان بدو ورود به فوتبال ایران، بلبشوی فدراسیون را بو کشید و به اصطلاح دندان یکایک مدیران فعال را شمرد و سرانجام قراردادی بی سابقه برای در اختیار گرفتن سکان هدایت تیم ملی پیشنهاد داد. قرارداد اولیه بارها در رسانه های عمومی داخلی منتشر شده است و مرورش جز شرمساری و تاسف نخواهد داشت؛ پیمانی یکسویه و تحمیلی که مطبوعات آن را ترکمنچای فوتبال نامیدند.

Image result for ‫کی روش + گودرزی‬‎

کی روش بلافاصله فتح خاکریزهای اختیارات در فوتبال ایران را استارت زد و هر مانعی را در این مسیر با سماجتی حوصله و مثالزدنی کنار زد. او با ابزار رسانه و قرارداد یکطرفه اش، بر منتقدانش تاخت و از دبیرکل گرفته تا نایب رئیس و رئیس کمیته فدراسیون را به باد حملات بی امان خود گرفت و تا حذف کامل آنها از پای ننشست. هر مدیر و بازیکن و مربی که علیه کی روش جمله ای به زبان راند، به طرز شگفت انگیزی دیر یا زود حذف می شد. در این میان مدیرعامل باشگاهی و همکاران داخلی و خارجی اش در تیم های باشگاه نیز مصون نماندند.

کی روش بعد از حذف کمیته فنی فدراسیون، کمیته تیم های ملی را نیز از ساختار فوتبال ایران محو کرد و سپس سراغ جایگاه سرپرست تیم ملی رفت و کم کم این پست مدیریتی را تا حد یکی از زیرمجموعه های سرمربی در تشکیلات تیم ملی تنزل داد. او تشکیلات روابط بین الملل فدراسیون را هم به خدمت خود درآورد و قرارداد بازی های دوستانه و کمپ اردوهای خارجی به امر او بسته می شد و در یک کلام، فدراسیون بدون اجازه او اجازه آب خوردن هم نداشت. او حتی کوچکترین نظر مخالف از دستیاران خود را نیز برنمی تافت و علی کریمی، مجید صالح، امید نمازی و ... را از تیم ملی کنار گذاشت.

کی روش در چند نوبت با نفر اول دستگاه ورزش ایران که وزیر یا معاون رئیس جمهور محسوب می شد نیز درگیر شد و هر بار نوک هرم را نیز نشانه گرفت. کی روش از سعیدلو گرفته تا عباسی و محمود گودرزی را بی نصیب نگذاشت و در آخرین نمونه نیز چندی پیش مسعود سلطانی فر را هم از دم تیغ مصاحبه های نیش دار خود گذراند.

سه/ منتقدان علیه کی روش چه در چنته دارند؟

مخالفان کی روش پرونده ای قطور علیه او دارند و با استناد به آن سال ها، علیه کی روش فریاد می زنند؛ اما واقعیت این است که هر بار مغلوب محبوبیت فوق العاده وی شده و ناچار به سکوت مقابل موج ویران کننده خواست عمومی شده اند.

دخالت غیرقابل قبول در تشکیلات مدیریتی فوتبال ایران، دریافت های مالی نجومی با مزایای بی نظیر و پاداش های ارزی هنگفت، انتخاب های مشکوک در آستانه برخی تورنمنت های بزرگ و حذف چندین مهره شایسته از لیست تیم ملی، ورود به مسائل مالی تیم ملی مثل قراردادهای کمپ خارجی، سفرها و البسه تیم، نگاه از بالا به پایین و بکارگیری توهین و جملات غیرمسئولانه علیه مدیران ایرانی و تحقیر عناصر رده بالای فوتبال ایران، بازی تدافعی صرف مقابل تیم های قدتمند فوتبال جهان ونداشتن پلان B در زمان شکست، عدم به کارگیری مربیان شایسته ایرانی در کادرفنی تیم ملی به عنوان دستیار در جهت انتقال دانش و تجربه در جهت ساختن نسل بعد از خود، بی اعتنایی به لیگ برتر ایران و عدم سرکشی به استادیوم های شهرستانی، رد بازی تدارکاتی با تیم های سرشناس دنیا و ترس از تقابل با رقبای قوی تر، انتخاب تیم های بحث برانگیز آفریقایی برای بازی های دوستانه و نقش یک شرکت دلال در قرارداهای فی مابین که شائبه زدوبند مالی را مطرح نمود، همه و همه تنها بخشی از ایرادها و انتقاداتی است که مخالفان و دشمنان کی روش به او نسبت داده اند و شاید بتوان بخش عمده ای از آن را تأیید کرد.

کی روش بیش از هر سرمربی دیگری فرصت و مجال برای تغییر تاکتیک و سبک بازی فوتبال ایران داشته است، اما هیچگاه تاثیر عمیق و زیربنایی روی فوتبال کشورمان نگذاشت و تیمهای ملی او اغلب گلخانه ای تمرین و آموزش داده شدند و بدنه فوتبال ایران هیچ استفاده عمده ای از علم روز کی روش نکرد. در این میان شاه بیت غزل منتقدان کی روش این جمله است: «او با دستمزد سرسام آور یک حلبی هم برای فوتبال ایران نیاورد!»

ظهور و سقوط کی روش در فوتبال ایران / بازخوانی پرونده هشت ساله مرد پرتغالی در تیم ملی

چهار / دستاوردها و رهاورد کی روش در فوتبال ایران چه بود؟

کی روش تیم ملی فوتبال ایران را به صدر رنکینگ فوتبال آسیا برگرداند و برای شش سال متوالی این تیم را در نوک قله قاره کهن نگاه داشت. این اما نمی تواند به تنهایی دلیلی بر موفقیت فنی او و دستیارانش باشد. کی روش برای نخستین بار برای دو بار متوالی، ایران را به جام جهانی رساند که بار دوم تیم ملی اقتدار بی نظیری از خود به نمایش گذاشت. او در دو دوره جام ملتها هدایت تیم ملی را برعهده گرفت که هر بار با یک اتفاق تلخ و اشتباهی عجیب از رسیدن به فینال بازماند.

کی روش برای فوتبال بدون امکاناتِ ایران چانه زنی کرد و با پافشاری، مرکزی حرفه ای و تخصصی برای آماده سازی تیمهای ملی با بودجه فدراسیون و فیفا برجای گذاشت که پیش از او یک رویا بود. چمن های کمپ تیم ملی از زمین هایی عام المنفعه، به محلی اختصاصی برای تیم های ملی بدل شد.

او ریشه بازیکن سالاری را در تیم ملی ایران خشکاند و از تیم ملی مجموعه ای منظم و منضبط ساخت. کی روش انحصار دعوت بازیکنان به تیم ملی را شکست و دیگر قرمز و آبی حاکم لیست های مختلف مدعوین به تیم ملی نیستند. در آغاز کار کی روش چشمه فوتبال ایران در اعزام بازیکن به فوتبال اروپا خشکیده بود اما امروز بخش عمده ای از ترکیب اصلی تیم ملی در لیگ های اروپایی هر چند درجه دو بازی می کنند. در هر پست تیم ملی دو یا سه بازیکن توسط کی روش مهیای حضور در مسابقات شده اند و امروز می توان به آسانی سه تیم ملی برای رقابت با حریفان آماده کرد.

نحوه بازی تیم ملی در دوران کی روش یکی از مهمترین دستاوردهای مرد پرتغالی است. از تیم او به جز مواردی نادر، بازی سردرگم و بی برنامه ندیدیم و اگر تیم ملی در مسابقه ای دفاع کرده، آن را روی تاکتیک دیکته و از پیش تعیین شده به مرحله اجرا گذاشته است. مدتهاست از بازی سردرگم و دیمی خبری نیست و بازیکنی که در میدان ساز خودش را بزند از ترکیب و کل تیم کنار گذاشته خواهد شد.

ظهور و سقوط کی روش در فوتبال ایران / بازخوانی پرونده هشت ساله مرد پرتغالی در تیم ملی

کی روش تیم ملی کشورمان را به کابوسی برای حریفان آسیایی و بعضا قدرت های بزرگ دنیا تبدیل کرد و برای نخستین بار در جام جهانی تیم ملی ایران با هدایت او چهار امتیاز کسب کرد و تنها یک بار و آن هم با کمترین اختلاف ممکن باخت. اعتماد به نفس در تیم ملی به اوج خود رسید و تیم ملی با ساختاری پیچیده به غول های دنیا هم باج نداد.

حریفانی که سابق تصور می شد مقابلشان زنگ تفریح باشیم و گلباران شویم، به قدرت دفاع ایران ایمان پیدا کردند. دیدارهای خاطره انگیز مقابل آرژانتین، اسپانیا، پرتغال و کره جنوبی در ذهن هواداران تیم ملی مانده است.

کی روش به تیم ملی شخصیت داد و دٌم افراد غیرضرور و همراهان همیشگی تیم ملی را از اطراف بازیکنان قیچی کرد. او در جدال های بین المللی از حیثیت و اعتبار پرچم کشورمان دفاع کرد و در ظاهر یا باطن، تعصب خود به پیراهن تیم ملی ایران را بارها علیه حریفان به رخ کشید. کی روش هیچ گاه از سکوهای کم لطف فوتبال ایران «هو» نشد و همواره رابطه خوبی با کلیت فوتبال دوستان و هواداران تیم ملی داشت.

پنج/دلایل قدرت نمایی مطلق کی روش در فوتبال ما

این همه اما تنها یک روی سکه است. اگر حکومت کارلوس کی روش تا این حد بر فوتبال ایران سایه افکند، حتما به دلیل وجود پیش زمینه هایی است که این پدیده را موجب شد که مهمترین آن بدون تردید ضعف مطلق مدیریتی و فقدان یک رئیس مقتدر و با کفایت بود. کی روش، ستون های قدرت خود را در اوج بحران فدراسیون علی کفاشیان گذاشت و این پایه ها چنان قطور و قدرتمند بود که در دوره مهدی تاج طی دو سه سال اخیر، به سختی قابل رسوخ نشان می داد.

تاج در آستانه بازی های مهم مقدماتی جام جهانی فدراسیون را تحویل گرفت و پس از جام جهانی روسیه نیز تعویض مربی در فاصله شش ماه تا جام ملتها را غیرممکن و غیراصولی دید. در واقع او به رغم مخالفت با بسیاری از بندهای قرارداد کی روش و حتی رفتارهای خارج از چارچوب سرمربی سرشناس، مجالی برای تغییرات نیافت و ابقای کی روش تا پایان جام هفدهم آسیا، به او تحمیل شده بود. با این حال اجازه فعالیت برخی ایجنت های بدنام کنار کی روش برای تدارک بازی های دوستانه و جنجالی تیم ملی با تیم های درجه چهار آفریقایی و آمریکایی و کشورهای بدون لیگ و رئیس فدراسیون، از جمله انتقاداتی است که به مهدی تاج وارد است.

در واقع افکار عمومی و مخالفان کی روش در فوتبال ایران، باید این نکته را دریابند که سیطره بی حدومرز مرد سیاستمدار پرتغالی در فوتبال ایران، بدون چراغ سبز مدیریت فدراسیون به خصوص در دوره کفاشیان، غیرممکن بوده است. هر آنچه در این هشت سال اتفاق افتاد، برآیندی واقعی از اختیاراتی است که در قرارداد همکاری دو طرف روی آن تصریح و تأکید شده است و هر آنچه اضافه بر آن رخ داده، تنها به عدم درایت و کفایت مدیران ارشد فدراسیون برمی گردد.

ظهور و سقوط کی روش در فوتبال ایران / بازخوانی پرونده هشت ساله مرد پرتغالی در تیم ملی

شش/آیا کی روش در ایران موفق بود؟

واقعیت این است که فوتبال ایران سرمربی خارجی را به چشم یک ناجی تام و تمام می نگرد و با استخدام یک مربی تراز اول، خواسته هایی را از او طلب می کند که انجامش تنها در حیطه توانایی ها و اختیارات او نیست.

فوتبالی که سال هاست در گرفتن حق پخش تلویزیونی مهمترین ممر درآمد فوتبال حرفه ای دنیا ناکام مانده است، فوتبالی که توان مطالبه قرارداد تبلیغات محیطی اش را ندارد، فوتبالی که اختیار نام و برند تجاری اش را ندارد و آنها را در کف کوچه و بازار بر چوب حراج و تاراج می بیند، فوتبالی که تعداد ورزشگاه های استانداردش برای برگزاری رویدادهای بین المللی حتی به عدد سه هم نمی رسد و اصل پرورش استعداد در آکادمی هایش را به باد فراموشی سپرده است و 5 درصد بودجه باشگاه ها و فدراسیونش هم در فوتبال پایه هزینه نمی شود، فوتبالی که تا همین اواخر اجازه بلیت فروشی مسابقاتش را نیز نداشت، فوتبالی که در محافظت دیوار استقلال خود از سیاست و دولت عاجز است و چهره های سیاسی کنارمانده و بیگانه با فوتبال را در هیأت مدیره ها و هیأت رئیسه هایش می بیند، چگونه ادعای قهرمانی آسیا در حضور کشورهای سازمان یافته این رشته مثل کره جنوبی، استرالیا و ژاپن را دارد؟

هفت/ فوتبال ایران از سرمربی خارجی چه می خواهد؟

به نظر می رسد فوتبال ایران و مدیرانش عمدتا تمایل دارند با استخدام یک سرمربی نامدار، همه امور را به او منتهی کرده و با مدلی شبیه آنچه برانکو ایوانکوویچ در پرسپولیس انجام می دهد، پشت او پنهان شوند. این مربی است که در صورت شکست کنار گذاشته شده و مقصر جلوه داده می شود و در صورت پیروزی، غنیمت را با مدیران دولتی به شراکت می گذارد. در استقلال نیز از وینفرد شفر همین توقع و انتظار می روند که یک تنه بر همه کاستی ها سرپوش بگذارد و با چوب جادوی خود معجزه کرده و برای باشگاه بدون ساختار حرفه ای، ستاره سوم آسیایی را به ارمغان بیاورد!

اگر کی روش، کت قهرمانی آسیا را برای ایران گشاد دانست، اشاره صریحی بود بر همین نکات مهم و محوری، که نمی شود بدون ساختن پله های نردبان، از دیوار فوتبال حرفه ای دنیا بالا رفت و خیلی ارزان به موفقیت های عظیم و جهانی رسید. کی روش بارها در کنایه یا با صراحت، فریاد زد که آنچه مسئولان ارشد ورزش به عنوان امکانات لاکچری تیم ملی در نظر می گیرند، اولیه ترین تجهیزات و پیش نیازها برای داشتن یک تیم معمولی است و با فاکتورهای لازم برای ساختن یک مجموعه باکیفیت فاصله ای بعید دارد.

ظهور و سقوط کی روش در فوتبال ایران / بازخوانی پرونده هشت ساله مرد پرتغالی در تیم ملی

کی روش در فوتبال ایران دانش و توان خود را به کار گرفت و دستمزدی متعارف با نام خود نیز دریافت کرد و هر گونه اعتراض به میزان دریافتی او و عدم سنخیت آن با کارنامه این سرمربی، در فوتبال روز و حرفه ای دنیا کاملا مردود و مسخره است. چه اگر قرار به انتقاد و مخالف خوانی بود، بیش از یک میلیارد چینی باید برای پرداخت سالانه حدود شش میلیون دلار دستمزد به مارچلو لیپی آن هم در شش سال فعالیت بی حاصل او قیام می کردند. مربی که با خیل نیروی انسانی، بودجه ای غیرقابل مقایسه با تیم ملی ایران، امکاناتی کم نظیر در دنیا و بالاترین حقوق در فوتبال جهان، بعد از شکست سه بر صفر مقابل ایران همه چیز را به نفرات بعد از خود محول کرد و بدون هیچ دستاوردی به ایتالیا برگشت.

واقعیت این است که کارلوس کی روش مانند هر انسان دیگری مجموعه ای از نقاط تیره و روشن است و نمی توان با یک حکم کلی او را «پیروز یا مغلوب»، «خوب یا بد» و «موفق یا ناکام» خواند. این ماییم که باید دریابیم با استخدام بزرگترین و سرشناس ترین مربیان دنیا نیز بدون اصلاح بنیادی ساختار و تشکیلات فوتبال کشورمان، راه به جایی نخواهیم برد و فارغ از برد و باخت های مقطعی، حق ادعای قهرمانی در تورنمنت هایی چون جام ملت های آسیا را نخواهیم داشت.

نویسنده: مجید کوهستانی

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۶۲
بسیار عالی و بجا
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۴۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
امروز گوشت گوسفند آشغال را خریدم هر کیلو 120 هزار تومان
منتقد
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
چند میلیون دلار از کشور ما برد !!
میشه این را بگویید.؟
در مجموع با جرات میتوان گفت برانکو بهتر از کی روش بود ولی هردو برای فوتبال ایران کوچکند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
اتفاقا برای ایران با این مدیریت افتضاح و مملکت داری خیلی هم بزرگ هستند. حتی دستیارانشان هم بالاتر از حد ایران هستند
مردم ایران احساسی عمل میکنند و قدر داشته هایشان را نمیدانند.
مثال ساده اش همین امکاناتی که در ایران داریم هیچوقت به دیده مثبت ندیده اند و همیشه مرغ همسایه برامون غازه.
الان هم از کیروش زده شده اند چون برایشان تکراری شده است .
اگر سهمیه ی آسیا مانند دوران قبل از کی روش یک تیم مستقیم و یک تیم پلی آف بود عمرا کی روش می تونست دو دوره به راحتی تیم رو ببره جام جهانی. تیم های اون موقع رو هم نباید دست کم گرفت. آیا کره ی شمالی اون موقع این جوری 6 تا 6 تا گل می خورد؟
اگر قلعه نویی در پنالتی به کره ببازد کنار گذاشته می شود اگر تیم ما با بازی درخشان آمریکا را ببرد و با یک اشتباه به یوگوسلاوی ببازد اگر تیم ما ایرلند را در پلی آف ببرد و ... مربی سریغ عوض می شود ولی اگر مربی کی روش باشد و به لبنان و سوریه ببازد و تیم در جام جهانی اون نتایج افتضاح دور اول را بگیرد (حتی دور دوم هم به لطف وی ای آر و گل به خودی امتیاز گرفتیم) طرف 8 سال کنگر می خورد و لنگر می اندازد!
وقتی مربی پرسپولیس از مهرماه علیه کیروش هر روز صحبت می کند فدراسیون چرا با برانکو برخورد نکرد؟
مربی بزرگ می اوریم باید امکانات مان هم متناسب با ان باشد از قبیل کمپ تیم ملی و همکاری مطلوب باشگاهها و بازی های تدارکاتی مهم و قوی.
کروش بسیار خوب بود .
منطقی باشیم تا تحلیل درست کنیم.
مربی بزرگ برای جایگزین او اگر باز میخواهیم بباوریم باید امکانات بزرگ هم فراهم کنیم مخصوصا بازی با تیم های بزرگ تا اشتباه بچه گانه دیشب ۵ ملی پوش در صحنه گل اول ژاپن تکرار نشود.
خیلی ممنون آقای کوهستانی نویسنده این مقاله - خوب و منصفانه قضاوت کردید

خداحافظ و خدا نگهدار آقای کی روش - مطمئنا ملت بزرگ ایران قدر شما رو خواهند دانست - ممنون که این سال ها رو
دوام آوردید و تیم خوبی از خودتون به جا گذاشتید - مربی که بعد از شما می آید کار بزرگ و سختی پیش رو خواهد

داشت .
کی روش تمام شد و رفت .‌آلان‌بحث بر سر این هست که آمارات چند ورزشگاه یا میدان ورزشی مجهز .جهت برگزاری مسابقات بین المللی را دارد آلان تکلیف ورزشگاه آزادی که سقف درست و حسابی برای مواقع برف و باران ندارد چی میشود کی درست میکنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
ما هم داریم ورزشگاه تبریز مشهد اصفهان و اهواز نمونه هاش!
مردمی هستیم که برایمان پهلوان را زنده عشق است مثل اینکه بازیهای ایران در این جام جهانی و قبلی را یادمان رفت با یک باخت همه چیز فراموش شد
زنده باد کی روش این مربی دلسوز واینده نگر که اصول حرفهای خودش را با هیچی معامله نکرد
تحلیل خوبی بود،،،کشوری که تویوتاولکسوس میسازد،،،بایدباکشوری که پژووپرایدمونتاژمیکند،،،،فرق کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
احسنتتتتت بر شما دمت گرم
من از آقای مجید کوهستانی بابت این نقد و بررسی تشکر می کنم و با نظر ایشان کاملا موافق هستم
دستاورد را شما چی تعریف می کنید؟ اینکه بریم با تیمهای درجه سه دنیا بازی کنیم و نتیجه بگیریم و بعد بشیم اول آسیا نتیجه موفقی است؟ کی روش در این 8 سال توانست ما را به مرحله بعد در جام جهانی برساند؟ توانست قهرمان آسیا کند؟ نتوانست همانطور که قبلی ها هم نتوانستند. نتیج نهایی عملکرد مربی را نشان می دهد، اتفاقا بزرگترین ضربه رو کی روش به فوتبال ایران زد و آن هم عدم توجه به بازیکنان لیگ برتری بود که انگیزه را برای رسیدن به تیم ملی در بین بازیکنان از بین برد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
کوهستانی کلی قلم زد تا امثال شما بفهمند برای قهرمانی یک تیم ساختار واجب تر از مربیه. خوش به حال ات. اصلا حالتو میخرم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۲۳ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۹
زیرساخت چی مثلا؟ اگر زیر ساخت الان از سال 1998 بهتر نباشد بدتر هم نیست ولی اون موقع ما 2 تا به آمریکا زدیم الان آمریکا با مربی گری کلینزمن رفت دور دوم جام جهانی ما با گل به خودی از مراکش بردیم و دور اول حذف شدیم!!!
قله در فوتبال جهان جام جهانی است که کروش دو بار رساندمان بدون دردسر منتهی اقایون دارند برعکس اعلام می کنند و قهرمانی در جام ملتهای اسیا را قله فرض گرفته اند.
عزیزان شیپور را دارید از سر گشادش می دمید و تحلیلهاتون تماما اشتباه.
بزارید کمی واقعگرا باشیم: باخت ما دیروز بیشتر ریشه فرهنگی و اخلاقی داشت. شما با بازیکنانی که هنوز بازی در جریان است به داور حمله می کنند چکار می توانید بکنید؟ چقدر ما باید خودبرتربین مغرور و خودخواه باشیم. مگر ما با بقیه ملت دنیا چه فرقی داریم؟ هشت سال این آقا اومد مثلا احترام متقابل رو به ما آوزش داد. نتیجه آن شد که تمام تیم ها رو با تحقیر نگاه کردیم بهشون برچسب زدیم دنبال عیار بودیم و خیلی از اون تیم ها مردانه تر از ما بازی کردند. این تیمهای عربی که ما به اونها اینهمه بدوبیراه می‍گیم هیچ وقت افتضاح اخلاقی دیروز رو رقم نزدند. شما بهترین مربی دنیا رو هم بیارید تا مشکل رو ریشه ای حل نکنید فقط صورت مساله پاک شده. از ویتنام یاد ب‍یرید که باختند ولی مردانه. در جواب سوال شما چه کیروش بماند و چه برود آش همانست و کاسه دیز همان. از غلط املایی پوزش می خواهم. لطفا منتشر کنید.
فقط کیروش!
نه مربیان کارنابلد و همیشه نالان و معترض داخلی!
ما هشت سال توسط همین مرد در اوج بودیم! با یک باخت حالا شد آدم بد!
کسیکه هیچ موقع بخاطر مسائل مالی و حمایت نشدن تیم ملی و سیاست های نادرست داخلی نتوانست حتی رقابتی دوستانه و تمرینی با یک تیم قوی تر برگزار کند!
احمقانه است اگر امروز کسی او را مورد انتقاد بی انصافانه قرار دهد. او مردی جدی ، پرتلاش، کاربلد، حرفه ای و عاشق مردم و تک تک بازیکنانش بود!
حرف حساب.
دستاورد را در فوتبال چه معنا می کنید؟

1. نتایج؟ کیروش در نتیجه گیری در 2 جام ملت ها بد عمل کرد و حذف شد.

2. ساخت نسل فوتبالی؟ کیروش مطلقا این کار را نکرد. نگاهی به بازیکنان تیم ملی بیندازید: اکثرا بالای 30سال و در آستانه خداحافظی.

میراث کیروش چه بوده؟؟

جز بداخلاقی و دعوا و مرافعه؟؟

او بعد از بازی با یمن (بدترین تیم جام بعد از کره شمالی) هنوز از زمین خارج نشده شروع به حاشیه سازی علیه وزارت ورزش و با ادبیاتی سخیف کرد.

شاید از نظر فنی خوب بود.

اما مثلث مافیائی کفاشیان، تاج و فردوسی پور او را تبدیل به این موجودی کردند که حرمت هیچکس را نگاه نداشت.
کی روش در کل به فوتبال ایران خدمت کرد.امیدوارم هرکجا که بره پیروز و سلامت باشه.
تحلیل بسیار خوبی بود در سرجمع کی روش برای ما خیلی کار کرد. اما ما برای او چکار کردیم .همه برعلیه او .اما او باز هم موفق بود.متشکرم از تحلیل شما
مطلب بسیار کامل است و کیروش به زور وارد فضای فوتبالی ما نشد و به خواست ما شد آنگاه این فضای فاسد را خوب شناخت اما هر اقدامی کرد با آنها فاسد نشد چون او یک فرد حرفه ای است شاید منهم با خیلی اعمال او مخالف باشم مثل نیاوردن جلال حسینی یا آوردن رامین رضاییان که از بازی چین به دوستان گفتم پاشنه آشیل تیم است اما اعتقاد دارم که او به آبرویش بیش از منافعش فکر میکرد و اگر با برانکو با همه علاقه ای که بهش دارم دهن به دهن شد باید از پشت پرده ها خبر داشت که من ندارم و باید گفت سپاسگذاری از او شایسته اش میباشد
ایراد از سواد فنی کی روش نیست ، ایراد درساختار فوتبال و فراتر در ورزش ماست ، ما دنبال ورزش نیستیم دنبال کسب عنوان و حفظ پست و درآمد. ارزشها وآثار کی روش را حراست کنید. درهدایت تیم ملی فوتبال موفق بوده ، ظرفیت فعلی ما همین قدر بیشتر نبود.
تحلیل کاملا درستی بود. مخصوصا نتیجه گیری آخرش.
به دستمزد این مربی کاری ندارم ولی چیزی که عیان است اینکه این تیم این دوره راحت میتوانست قهرمان آسیا شود ولی شجاعت و جسارتی میخواست که این مربی در بازیهای مهم نتوانست به تیم منتقل کند اگر جلوی پرتقال و اسپانیا توپ و زمین و به حریف میدهیم که آنهم جای بحث دارد ولی دیگه جلوی ژاپن چرا صرف دفاعی بازی کردن و از همه بدتر وقتی عقب میمانیم دست و پا گم کردن چیزیست که ما دیدیم وقتی این تیم توانایی اینو دارد که به راحتی توپ و میدان و در اختیار بگیرد و بازی زیبایی انجام دهد دست و پا بستن بازیکنان معنایی ندارد.
عالی بود
بسیار مطلب جامعی بود که در مورد ورزش و بخصوص فوتبال و تیم ملی نوشته شده بود. بخصوص آنکه از جاده اعتدال خارج نشد و همه جانبه گرایشی لحاظ شد. چند نکته در تکمیل این نوشته را مینویسم.
همانطورکه بدرستی اشاره گردید وضعیت فوتبال و تیم ملی ( مجموعه تیم ملی از جمله فدراسیون و غیره) که تحویل ایشان شد هم در بعد نظم، تاکتیک تیمی و حتی تکنیک بازیکنان و هم در بعد دست اندرکاران فوتبال در بدترین شرایط بود. باشگاهها و لیگ گرچه برگزار می‌شدند ولی چنان بهم ریخته بودند که کی روش ناچار به انتقاد از هموطن خود بعنوان مربی پرسپولیس شد. علت را هم چنین کفت: “ تیمی ( پرسپولیس ) که ۸ بازیکن در تیم ملی دارد اگر در لیگ نتایج خوبی نگیرد ااجرم تیم ملی هم نتیجه نخواهد گرفت “ . برگزاری اردوهای تیم ملی چنان از کیفیت بالا برخوردار بودند که بعضی از مربیان فهیم و جوان آن دوره ( آقای ویسی ) در آنها شرکت کرده بود و بسیار هم مفید و اموزنده میدانست. تأثیر دانش این مربی گرچه در پشت درهای معمولا بسته اردوها به شاگردانش منتقل می‌شد ولی تأثیر خود بر باشگاهها و بازیهای لیگ را به نحو احسن گذاشت. گاها از تاکتیک دفاعی او انتقاد می‌شد ولی یادمان باشد که قبل از ورود کی روش به تیم ملی، برای سال‌های متمادی و با سرمربیان مختلف ساختار دفاعی تیم ملی همواره باعث شکست تیم ملی حتی در مقابل تیم‌های ضعیف میگردید. سایر موارد در مطلب تحلیلی آمده است و تکرار ان‌ آرومی ندارد. فقط یادآوری دو نکته برای قدری مقایسه و تصمیم گیری برای آینده فوتبال کشور لازم است. اول اینکه کافیست نگاهی به تیم ملی امید کشور بیندازیم ( زیر ۲۳ ساله ها ) با توجه به اینکه بسیاری از بازیکنان تیم های فوتبال کشورمان و سایر کشورهای دنیا روزهای اوج خود را تا فیل از ۲۳ سالگی تجربه کرده و می‌کنند. آیا دست بدست شدن تیم کلی و بکار گیری سرمربیان تیم ملی امید از غلامحسین پیروانی تا حمید استیلی و سایرین ( بدون آنکه قصد توهین به مربیان تیم ملی امید باشد) موجب چه موفقیتی برای تیم ملی امید بوده است؟ وضعیت تیم ملی امید از جهت سازماندهی و افزایش تکنیک و تاکتیک و دیگر عوامل مؤثر در فوتبال ، هم پای تیم ملی ایران پیش رفته است ؟ اما در مورد وظیفه فدراسیون به جهت انتخاب سر مربی جدید . فدراسیون و تصمیم سازان دیگر الزاما باید برای تیم ملی فوتبال کشورمان سرمربی جدیدی در شأن بازیکنان و تیمی که مربی بزرگی همچون کی روش انرا ساخته را انتخاب کنند تا در ادامه این تیم بتواند به موفقیتهای بهتری دست یابد. با باخت و یا برد ما زندگی ادامه دارد و فوتبال هم به عنوان جزئی از زندگی فوتبال دوستان، جاریست و متوقف نمی‌شود پس باید از همین امروز ، فوتبال و بخصوص تیم ملی کشور دارای برنامه رو به جلو باشد. انشاالله.
صعود دو بار به جام جهانى صعود به مرحله يك چهارم جام آسيا سقوط است ؟؟؟؟ ببخشيد چرا شما اعتقاد دارى تيم ايران بايد اول بشه رو چى حسابى ؟؟؟
ما با کارلوس کیروش به هیچ افتخاری نائل نیامدیم! حتی این جام جهانی رفتن هم الان دیگر کار ساده ای است چون تیم های بیشتری از آسیا به جام جهانی می روند... پس درنتیجه احتمالا همین نتایج را با کادر فنی داخلی هم می توانستیم بگیریم چنان که قبلا هم همین اتفاق افتاده بود
واقعا عالی بود آقای کوهستانی خوشحالم که هنوز بین این همه فحاشی ها و بی فرهنگی های برخی از مردمم میبینم آدمهای فرهیخته ای مثل نویسنده این متن وجود دارن درود
بنظرم رسانه ملي نقش مهمي در شكست ديشب داشت .
مجري ها بالاتفاق به همه قبولاندند كه ايران ژاپن را ميزنه و قهرمان هم ميشه
و تيم را مثل بادكنك باد كردند و ژاپن با يك سوزن
ان را تركاند.
یک دهه عمر عزیزمون رو با پوپولیست موزامبیکی تلف کردین. وای بر به مهدی تاج و کفاشیان و عادل فردوسی پور و علی دایی و همه هواداران جعلی کیروش
عجیب ولی واقعی . کی روش از ژاپن ترسیده بود! به محض شروع بازی کاملا مشخص بود که ترکیب اشتباه است . و مسئول صد درصد کی روش است . با یک مهاجم مقابل دفاع مستحکم ژاپن کار دست تیم داد حتی در نیمه دوم مردد بود انصاری فر را به زمین بفرسته یا نه! سه بار بنده خدا جلیقه رو از تن در آورد و دوباره پوشید . وقتی تیم هجومی بازی میکرد و سوار بازی بود باید مهاجم اضاف میکرد که ژاپن جرات خیمه زدن پشت 18 نداشته باشه.
حیف پولی که خرج کردیم با این پولها چند تا زمین بازی خالی بدون هیچ امکاناتی خریداری می کردن ازاد می گذاشتن بچه های مردم برن توش برای خودشان فوتبال بازی کنند هر کو چه ای یک زمین داشته باشد که دورش توری کشید ه باشند که توپ بیرون نرود این برای مردم خیلی بهتراست تا ورزش های حرفه ای با این همه هزینه و ادم های نالایق
ما نه تکنبک و نه تاکتیک از او دیدیم نه برنامه تیم ملی عملا نه هجوم - پاسکاری - سرعت عمل از بازیکنان که درمانده ترین تیمهای اسیا اینها را دارند نداشت . در پیروزی ها رفتار معقولانه و در شکست ها بی ادب بودند
به نظر من باید منطقی باشیم. من خودم دیروز تو همین سایت تابناک به زمین و زمان فحش می دادم. چون غرورمون جریحه دار شد. چون بد باختیم، چون اخلاق رو هم باختیم، چون گل های تاکتیکی نخوردیم، چون هنوز از فرهنگ 2500 سال قبلمون دم می زنیم و .... در هر صورت به نظر من درسته که تیم کیروش مثلا قهرمان دوره قبل و یا این دوره جام ملتها نشد و یا از گروه خود تو جام جهانی بالا نرفت اما نباید بی انصاف هم باشیم. من خودم طرفدار شدید پرسپولیس هستم اما کیروش هم تو این سال ها بد عمل نکرد. قبول کنیم که یه کیروش به تنهایی نمی تونه فوتبال کل مملکت رو درست کنه! قبول کنیم تا همین چند سال پیش با ترس و لرز جلو بحرین و عمان و ... بازی می کردیم. اما به نظر من یکی از بزرگترین ضعف های کیروش هم (البته اگه ضعف کیروش باشه) این بود که تیم کیروش هیچوقت با تیم های مطرح اونم در اوج امادگی بازی نکرد(حالا شاید دلیلش لو نرفتن تاکتیم تیم بود و یا هر چی ) اما این منطقی نبود. شاید خیلی ها الان بگن که فدراسیون و وزارت ورزش مقصر هستن که بازیهای تدارکاتی با تیم های قوی نزاشتن. اما من با این موافق نیستم. همین کیروش اگه اراده می کرد می تونست رئیس جمهور رو هم متقاعد کنه تا مثلا با برزیل و المان و اینالیا بازی تدارکاتی کنه. اما همین بزرگترین ضعف تیم ملی بود. نکته بعدی هم استرس گل نخوردن، استرس نباختن!!! کاش تو همون دور مقدماتی سه گل خوده بودیم، کاش از ویتنام و ... گل خورده بودیم تا این استرس همراه تیم نبود. نکته بعدی که به نظر من یکی از بزرگترین ضعف های کیروش بود، بحث درست کردن حاشیه بود!!!!!! البته مربی های بزرگ در تیم های بزرگ همیشه روی موضوعات روانی کار می کنند اما متاسفانه درسته که مربی ما(کیروش) یه حرفه ای به تمام معنا بود و به درستی حاشیه ها، جنگ های روانی رو درست می کرد و به درستی هم آنها رو مدیریت می کرد اما بازیکنان ما به اندازه مربی حرفه ای نبودند. البته از نظر روحی، روانی و احساسی حرفه ای نبودند. این هم بر می گرده به فرهنگ ما!!! بازی ایران و کره رو یادتون هست؟؟؟ بازیکن های ما توپ رو ول کردن و فک کردن توپ میره بیرون، اما بازیکن کره توپ رو گرفت و از زاویه بسته دروازه غلامپور و تیم ملی زمان پروین رو باز کرد و تو لون بازی هم از کره 3 تا خوردیم. متاسفانه مربی تیم ملی نمی تونه بازیکنی که سالها با یه فرهنگ بزرگ شده رو تغییر بده. ما باید مثل ژاپن اول روی تیم های پایه ای برنامه ریزی کنیم. ژاپنی ها وقتی کارتون فوتبالیست ها رو درست کردند همه به اونا و رویاهاشون می خندیدند. اما همه داریم می بینیم که برنامه ریزی درست چه جوری می تونه همه چی رو تغییر بده. درسته که اگه بازیکنان ما اون اشتباه بچه گانه و مرگ بار رو مرتکب نمی شدند چه بسا الان ما فینال بودیم اما همیشه نمیشه به اتفاقات دل خوش کرد. واقعیت اینه که ما سال های سال هست که هیچ برنامه ریزی برای فوتبالمون و البته کل ورزش مون نکردیم(مانند دیگر بخش های این مملکت).
پر ادعای لاف زن فقط پول مفت گرفت و هیچ کاری هم نکرد.
مربی قطر را نگاه کنید تک تک قدرت های آسیا را حذف و به فینال رسید سعودی و عراق و کره جنوبی و میزبان همه از قربانیان تیم ملی قطر هستند در خالی که کیروش در این جام فقط دو بازی مهم انجام داد که مقابل عراق نمایشی ضعیف داشت و مقابل ژاپن که زنگ تفریح شدیم
اینهایی که از کیروش خوششون میاد چون میبینن تیم سریع پاسکاری میکنه که البته تا حدی خوبه اما فوتبال فقط پاسکاری نیست! تازه پاسکاری سریع به درد بازیکنان ما نمیخوره چون دقت کار رو میاره پایین و امکان خلاقیت و کار تکنیکی برای باز کردن خط دفاع حریف رو کم میکنه. درضمن نه ما خط دفاع هماهنگ و درستی داشتیم نه برنامه مشخصی برای حمله.
ذرود بر مربی محبوب جناب کارلوس کیروش
كيروش رفت و پاييز فوتبال ايران فرا رسيد، معناي اين حرف را بعدها متوجه خواهيد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۰۸:۳۲ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۰
لطفا حرف تکنیکال بزنید ، وقتی با 8 سال پشتیبانی حذف شدیم دیگه چه کاری می خواهد انجام دهد....
تابناك جان اينقدر عالي تحليل كردين كه جاي نظري نميمونه. ممنون از روشنگري.
اگه سواد داشت از رئال اخراج نمیشد
من تخصص در زمینه فوتبال ندارم ولی قبول ندار م که در باخت به ژاپن فقط مقصر بازیکن ها بودن و مربی تقصیر نداره ...به هر حال اون مربی هست که اینها رو انتخاب کرده و آموزش داده.ما واقعا مهاجم قوی نداریم واین ضعف به کیروش ربط داره
اصلا گیرم که که کیروش مربی خوبیست که نیست
امااخلاق چیزی بالاتر از امور فنی است شماهمین بازی با ژاپن رادر نظربگیرید مربی نه چندان نامی ژاپن کجا ومربی به اصطلاح نامی ایران کجا ؟؟جلف بازیهای کیروش مثل شوت بطری اب به سمت نیمکت کجا ومتانت و وقار مربی ژاپن کجا؟؟حتی بعداز زدن سه به ایران
میدونید چرا بازیکنان تو گل اول دست به اعتراض زدند چون این رفتار رو دقیقا ازمربیشان یاد گرفته اندکه در این هشت سال بارها وبارها انجام داده وبعضا نتیجه گرفته
اماغافل ازاینکه این اعتراضات فقط در ایران نتیجه میده نه در زمین فوتبال
کیروش وحتی دستیاران خارجیش بارها وبارها به مسولین ورزش ومهمتراز اون به ملت ایران تو مصاحبه هاشون توهین کردند به نظر من اگراین مدت زمان بهرمربی دیگری داده میشد مطمئنا نتایج بهتری میگرفت
اگر همین ژاپن بازی راواگذار میکرد مطمئنا مربیشون از مردم ژاپن عذرخواهی میکرد کاری که کیروش نکرد
نتیجه گیری منطقی ای بود. بی توجهی به علوم پایه و آموزش از پایه٬ در تمام زمینه ها و نه فقط ورزش باعث عقب افتادگی ماست. فدراسیون باید مربیانش رو به علم روز فوتبال مجهز کنه و بفرسته به شهرستانها تا از پایه مشغول آموزش اصولی فوتبال به کودکان و نوجوانان بشن. فقط در این صورته که میشه امید داشت ده پونزده سال بعد یک تیم واقعا حرفه ای داشته باشیم.
باید قبول توان فوتبال ما بیشتر از این نیست. تیم ما راه قهرمانی رو بلد نیست. همون طور که هلند بلد نیست. همون طور که آرژانتین بلد نیست
کی روش اولش خوب بود ولی فدراسیون بدرد نخوره غیره فوتبالی نظیر کفاشیان و تاج که مثل اینکه باید تمام بردها مال اینها و شکستها مال دیگران باید برند اشخاصی مثل علی دایی خداد عزیزی علی کریمی چرا رییس فدراسیون نشوند که تو دنیا اسمی دارند
مربی زیاد تاثیری در یک تیم که ریشه دارد و واقعا پایه های قوی و مدیریتی علمی دارد ندارد.شما تیم ژاپن را نگاه کنید در جام جهانی مربی خارجی داشتند و واقعا هم در حال صعود به جمع ۸تیم برتر جهان بودند ولی به سد قهرمان اروپا خوردند.الانهم با مربی وطنی امده اند و به فینال رفتند.نتیجه اینکه مربی هم۲۰تا۳۰درصد در نتایج یک تیم موثر است.قطعا ما اگر مورینو یا زیدان یا اسکولاری و یا....هم بیاوریم نمیتوانیم معجزه کنیم.فوتبال ایران باید مانند والیبال متحول شود.
واقعگرا - بی فرهنگ و هزار تا حرف مفت نصیب بچه های ایران میکنید در صورتی که این کیروش مفتی پول گرفته و خودشو به سر زبانها انداخته والله این پولی که به ایشان داده اند به بازیکنها میدادند بچه ها خودشونو نشان میدادند . بست است این غرب پرستی . یک عده تو ایران نمیدونم چرا بیخودی به یک شخص غربی اینهمه ارزش و پاداش میدهند. وزیر ورزش سر کیسه را برای مربی های ایرانی و فوتبالیستها باز کنه صد ها کیروش به جهان میفرستیم.
خود علی مطهری در درگیری و زشتگویی بدسابقه است
هموطنان عزیز ، سلام
قبل از هر مطلبی لازم است از بازیکنان که تمام تلاش خود را برای اعتلای نام و پرچم کشور انجام دادند تشکر و خسته نباشید بگوییم .
آنچه که همه ما بیان میکنیم به چند دسته بندی خلاصه میشود :
اگر ما مرد پرتغالی میگوییم باید این نکته را بدانیم که هر کس با هر تخصصی وارد کشورمان شد باید تحت مدیریت و خواسته ما باشد و در واقع ما کارفرما و او پیمانکار است و دیگر گلایه کردن از دیگران امری بی مورد است .

امروزه در دنیا همه امور حتی پیش پا افتاده ترینش با علم و دانش قابل انجام است و مسلما علم هر کاری را کننده آن کار میداند نه غیر متخصص آن کار

در رابطه با شکست از ژاپن باید گفت که همه ما دوست داریم که را به نحو خوبی انجام دهیم ولی راه خوب انجام دادنش را باید آموزش ببینیم ، فقط صرف ادعا داشتن کافی نیست باید مسئولیت پذیری را یاد بگیریم .
همه دیدند که پنج نفر از بازیکنان کار اصلی دفاع را رها و در جهت مخالف بازیکن حریف حرکت کردند ، اگر تنها یک نفر از این پنج نفر که بازیکن دفاع است کار خود را انجام داده بود گل اول را دریافت نمی‌کردیم تا بعد با عصبانیت های زیاد و دستپاچگی نتوانیم آنرا جبران نمائیم .

در نهایت مگر دروازه بانی که کاملا همه محیط را باید زیر نظر داشته باشد ، نمی‌دید که یک بازیکن در نقطه نزدیک به کرنر و دیگر بازیکن در فاصله کمی از او قرار دارد ، آیا این توپ را نباید می‌گرفت ، غرور در حد اعتدالش خوب است ولی این شرایطی که پیش آمد همه تلاشهای قبلی او را بی اثر کرد .
کیروش زحمت کشید. اما ایشون نشون داده که هیچ برنامه ای برای حمله نداره. تیم را هجومی بار نیاورده. انگار برای ضربات ایستگاهی، کرنرها و شروع مجددها اصلاً برنامه ای نداره. برای "پس از گل خوردن" هم برنامه نداره!
به نظرم- ضمن تشکر از کیروش- بهتره روح تازه ای در تیم دمیده بشه و مربی ای بیاد که تیم را تهاجمی و "تمام کننده" بار بیاره.
با سلام.بنظر من فدراسیون ورزش فوتبال بایستی از تیمهای امید و جوانان شروع کنه تربیت و پرورش فوتبالیست .در غیر اینصورت بزرگترین سرمربی دنیا را هم بیاره وضع همین است خودمون را قول ندیم و پولهای بیزبان مردم را دور نریزیم.چطوری ژاپن با مربی از جنس مردم خودش اینچنین جذاب و شیرین بازی کردو...
یاشاسین سلطان کیروش... سلطان قلبها کیروش..
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر