بازدید 1858

کمین شعله‌های آتش برای ۲۵۰۰ کلاس درس در کرمانشاه

کد خبر: ۸۷۲۲۸۳
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۹ 23 January 2019
 ۲۵۰۰ کلاس درس در کرمانشاه از سیستم گرمایشی ناایمن استفاده می‌کنند و شعله‌های آتش در کمین آنهاست.

به گزارش مهر، همواره از کودکان و نوجوانان به عنوان آینده سازان این سرزمین نام برده می شود اما همین کودکان و نوجوانان در برخی از مناطق در سخت ترین شرایط ممکن تحصیل می‌کنند. شرایطی که برای بسیاری از مسئولان حتی قابل تصور نیست و هیچ گاه حاضر نخواهند شد که فرزندانشان لحظه ای را در چنین اماکنی تحصیل کنند.

چندی پیش فیلمی کوتاه از کودکان دانش آموز روستای «تاویران سفلی» از استان کرمانشاه در فضای مجازی منتشر و در آن  صحنه‌هایی از یک کلاس درس در این منطقه به تصویر کشیده شده بود و در آن کودکان و دانش آموزان این روستا به دلیل نبود وسایل گرمایشی مناسب برای گرم کردن خود از آتش روشن در یک سطل فلزی رو باز استفاده کرده بودند.

جدای از اینکه همواره برای داشتن یک آینده مناسب باید یک سرمایه گذاری مناسب نیز صورت گیرد و اینکه سرمایه‌گذاری در حوزه آموزش و پرورش برای آینده مناسب کشور یک ضرورت است، استفاده این دانش آموزان از چنین سیستم های گرمایشی به شدت غیراستاندارد خطرات بسیار بزرگی چون آتش سوزی و مسمومیت با گاز بی رنگ و بی بوی مونوکسید کربن را برای آنها در پی دارد و ممکن است هر لحظه باعث مرگ آنها نیز شود.

هنوز ۲۵۰۰ کلاس درس در کرمانشاه از سیستم های ناایمن استفاده می‌کند

موضوع ایمنی وسایل گرمایشی مدارس و مراکز آموزشی از جمله مباحثی بوده که چندسالی است مورد بحث و توجه رسانه ها و متولیان این حوزه بوده است و با فرا رسیدن فصل سرما توجه به این موضوع شدت بیشتری می گیرد. البته حوادثی چون آتش سوزی مدارس روستای «شین آباد» و «اسوه حسنه» زاهدان نیز بر این دغدغه می افزاید و ضرورت توجه به این حوزه را بیش از پیش نشان می دهد.

در حالی که از سال ۹۲ تاکنون سازمان نوسازی و تجهیز مدارس در استان کرمانشاه به کمک خیرین مدرسه ساز، اقدام به تجهیز ۲۳۸۰  مدرسه با ۱۱ هزار و ۲۰۰ کلاس درس به سیستم های گرمایشی استاندارد کرده است، هنوز هم ۲۵۰۰ کلاس درس در استان کرمانشاه از سیستم‌های ناایمن و غیراستاندارد که تهدیدی بزرگ برای دانش‌آموزان محسوب می شود، استفاده می کنند.

کمک ۸۰۰۰ میلیاردی مجلس به آموزش و پرورش

حجت‌الاسلام سیدجواد حسینی کیا، رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه در گفت گو با خبرنگار مهر اظهار داشت: در کل بودجه آموزش و پرورش کافی نبوده و نیاز به یک جهش فوق العاده دارد.

وی تاکیدکرد: بخشی از این موضوع بستگی به بودجه کشور دارد، اما بودجه آموزش و پرورش کافی نیست و بر اساس معذورات بودجه ای قطعاً مجلس در این زمینه کمک خواهد کرد.

حسینی‌کیا تصریح کرد: در سال ۹۶ مجلس برای ارتقا آموزش و پرورش ۴ هزار میلیارد تومان علاوه بر بودجه‌ای که داشت، کمک کرد و در سال ۹۷ نیز ۸ هزار میلیارد تومان به این موضوع کمک کرده است.

رئیس مجمع نمایندگان استان کرمانشاه تاکید و خاطرنشان کرد: قطعاً در سال ۹۸ نیز مجلس بیش از این به آموزش و پرورش و ارتقاء آن کمک خواهد کرد.

باید به بودجه تجهیز و نوسازی مدارس کمک شود

وی درخصوص استاندارد سازی وسایل گرمایشی در مدارس استان نیز گفت: قطعاً در این زمینه باید در بودجه سازمان نوسازی و تجهیز مدارس کمک شود و از سوی دیگر نیز باید کاری کرد که خیرین پای کار بیایند تا این موضوع به نتیجه برسد.

حسینی کیا با بیان اینکه در مدارسی که جدیدا ساخته می شود، سیستم گرمایشی به صورت پکیج است، تاکید کرد: به هیچ وجه بخاری گازی در مدارس نصب نخواهد شد و این موضوع ممنوع است.

وی اشاره ای نیز به بحث طبقه بندی معلمان و بودجه امسال آموزش و پرورش داشت و گفت: برای بحث طبقه بندی معلمان نیز دولت ۲ هزار میلیارد تومان پیش‌بینی کرده که قطعاً این اعتبار کافی نیست، اما باید بگذاریم این موضوع در بودجه بیاید و سپس در سنوات بعدی یا کمیسیون تلفیق آن تکمیلی که نیاز دارد، اعمال شود.

۲۳۸۰ مدرسه به سیستم گرمایشی استاندارد تجهیز شد

مرزبان نظری، مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه گفت: اصلاح سیستم‌های گرمایشی مدارس استان کرمانشاه از سال ۹۲ آغاز شده و تا کنون ۲ هزار و ۳۸۰ مدرسه با ۱۱ هزار و ۲۰۰ کلاس درس در استان به سیستم های گرمایشی استاندارد مجهز شده‌اند.

مدیرکل نوسازی مدارس استان کرمانشاه، هزینه صرف شده برای اصلاح سیستم های گرمایشی مدارس استان و تجهیز آنها به سیستم های استاندارد را تا این لحظه ۳۵ میلیارد تومان عنوان کرد.

وی از وجود ۲ هزار و ۵۰۰ کلاس درس در مدارس ۲ و ۳ کلاسه نقاط روستایی استان خبر داد که هنوز به سیستم های ایمن و استاندارد تجهیز نشده اند.

نظری افزود: از این تعداد اصلاح سیستم گرمایشی ۳۷۰ کلاس درس در دست اقدام بوده و اصلاح سیستم گرمایشی کلاس های باقی مانده نیازمند تامین اعتبار است.

مدارس باقیمانده در صورت تامین اعتبار ظرف ۲ تا ۳ سال تجهیز می‌شوند

وی تاکید کرد: با برنامه ریزی انجام شده  در صورت تامین اعتبار مورد نیاز ظرف ۲ تا ۳ سال سیستم های گرمایشی مابقی کلاس های درس روستایی نیز اصلاح و به سیستم های جدید مجهز می شوند.

این مسئول اعتبار مورد نیاز برای اصلاح سیستم های گرمایشی کلاس های باقیمانده مدارس روستایی ۲ و ۳ کلاسه به بالا را ۲۵ میلیارد تومان اعلام کرد.

وی گفت: تجهیز کلاس های درس به سیستم های گرمایشی جدید و استاندارد در روستاهایی که از نعمت گاز برخوردار هستند، در اولویت ما است و و مدارس باقی مانده در روستاهایی است که یا تعداد کلاس های پایینی دارند و یا هنوز گازرسانی نشده اند.

نظری اشاره ای نیز به ساخت ۶۸ مدرسه آماده بهره برداری در نقاط زلزله زده استان داشت و گفت: تمام این مدارس به سیستم های گرمایشی ایمن و استاندارد مجهز شده اند. ۱۶۰ مدرسه دیگر نیز در این مناطق در دست احداث است که همگی به سیستم های ایمن و استاندارد مجهز می شوند.

تلاش برای جایگزینی سیستم های جدید با بخاریهای نفتی کاربراتوری

وی اعتبار مورد نیاز برای مدارس فوق را ۹۵ میلیارد تومان اعلام کرد و از مشارکت چشمگیر خیران در این زمینه خبر داد.

مدیرکل نوسازی مدارس استان تاکید کرد: هم اکنون ۶۰۰ بخاری استاندارد در انبارهای استان موجود است و برای تامین وسایل گرمایشی مدارس استان مشکلی نداریم و در صورت نیاز از این بخاری‌ها استفاده خواهد شد.

نظری یادآور شد: هم‌اکنون در برخی از مدارس استان از بخاری های نفتی کاربراتوری استاندارد استفاده می شود که سعی داریم سیستم های گرمایشی جدید و استاندارد را جایگزین این سیستم ها کنیم و این موضوع نیز در برنامه ما است.

دعوت از خیرین استان برای پیوستن به پویش «همه برپا»

وی از راه اندازی پویش «همه برپا» در کشور و به منظور اصلاح سیستم های گرمایشی مدارس خبر داد و از خیرین استان خواست تا به منظور استانداردسازی سیستم های گرمایشی مدارس باقی مانده در استان به این پویش بپیوندند.

نظری تصریح کرد: این پویش در کرمانشاه نیز به راه افتاده و امیدواریم با مشارکت خیرین بتوانیم سیستم های گرمایشی غیرایمن را از مدارس استان حذف کنیم.

مدیرکل تجهیز و نوسازی مدارس استان کرمانشاه گفت: خیرین استان کرمانشاه همواره در تحقق تعهدات خود در کشور پیشرو بوده اند و امیدواریم در پیوستن به پویش «همه برپا» نیز پیش قدم باشند.

وی خاطرنشان کرد: این پویش در راستای حذف سیستم های گرمایشی غیرایمن از مدارس با هدف ایجاد محیط امن برای تحصیل دانش‌آموزان به راه افتاده و امیدواریم با مشارکت خیرین منجر به حذف وسایل غیر استاندارد از مدارس استان کرمانشاه و کشور شود.

با توجه به حوادث دلخراشی که طی سال های اخیر در خصوص مدارسی چون دبستان دخترانه «اسوه حسنه» زاهدان و مدرسه روستای «شین‌آباد» از توابع پیرانشهر افتاد، می طلبد که مسئولان نگاه ویژه تری به بحث تجهیز مدارس استان نسبت به سیستم های گرمایشی استاندارد داشته باشد و در اقدامات لازم در این زمینه را نیز تسریع بخشند تا بار دیگر شاهد حوادثی از این دست و سوختن آینده سازان این سرزمین در آتش بی مسئولیتی ها و بی توجهی ها نباشیم.

همچنین می طلبد مسئولین استان در حوزه گازرسانی با همتی مضاعف نسبت به گازرسانی روستاهای محروم اقدام کنند تا پس از آن مدارس این روستاها نیز به سیستم های گازی استاندارد تجهیز شوند و کودکان و نوجوانان این مناطق، به دلایلی از این دست از نعمت بزرگ و البته ضروری سواد و تحصیل محروم نمانند.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار