بازدید 10221
پیمانه اقتصادی؛

هزینه ۴۰۰ تومانی برای تولید سکه ۵۰۰ تومانی/ بودجه کویت با نفت ۵۵ تا ۶۵ دلاری/ دو شوک بزرگ اقتصادی برای انگلیس در یک روز/ صادرات نفت عراق به ۳.۶۳ میلیون بشکه در روز نزدیک شد/ دلیل گرانی سکه چیست؟

این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت ۸۸۳ واحدی نماگر بورس، افت سهام آسیایی با نگرانی از رشد اقتصادی جهان، چهار دلیل اوج گیری دوباره قیمت سکه، حباب سکه به ۴۷۰ هزار تومان رسیده است، قیمت جهانی طلا به پایین‌ترین میزان در سه هفته اخیر نزدیک شد، IMF رشد اقتصاد جهانی را به ۳.۵ درصد کاهش داد، صادرات گوجه‌فرنگی آزاد، تخم‌مرغ ممنوع شد و افزایش ذخایر طلای ونزوئلا نزد بانک انگلیس را در بر دارد.
کد خبر: ۸۷۲۲۵۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 23 January 2019
تابناک اقتصادیپیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.  

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون تقویت ۸۸۳ واحدی نماگر بورس، افت سهام آسیایی با نگرانی از رشد اقتصادی جهان، چهار دلیل اوج گیری دوباره قیمت سکه، حباب سکه به ۴۷۰ هزار تومان رسیده است، قیمت جهانی طلا به پایین‌ترین میزان در سه هفته اخیر نزدیک شد، IMF رشد اقتصاد جهانی را به ۳.۵ درصد کاهش داد، صادرات گوجه‌فرنگی آزاد، تخم‌مرغ ممنوع شد و افزایش ذخایر طلای ونزوئلا نزد بانک انگلیس را در بر دارد.

هزینه ۴۰۰ تومانی برای تولید سکه ۵۰۰ تومانی

شب گذشته همتی، رئیس کل بانک مرکزی در گفت وگویی اظهار داشت: پول‌های مسکوک فلزی ما ارزش فلزشان بیشتر از ارزش اسمی پول است و همین باعث شده تا گونی گونی می‌برند و نیکل آن را می‌فروشند و باید این را بپذیریم که رخ داده و برای آن راهکار داشته باشیم. وی با تأکید بر تأثیر حذف چهار صفر بر سرانه اسکناس گفت: میانگین سرانه اسکناس کشور به ۱۰۳ عدد رسیده، در حالی که با حذف چهار صفر به ۲۵ عدد کاهش پیدا می‌کند. همتی افزود: اسکناس ۵۰۰ تومانی ضرب می‌شود که هزینه ساخت آن ۴۰۰ تومان است، در حالی که ارزش این اسکناس، صرفا ۱۰۰ تومان بیشتر از هزینه تولید آن است و باعث شده تا دیگر نتوان چاپ و ضرب این دسته از مسکوکات را ادامه داد.

تقویت ۸۸۳ واحدی نماگر بورس در چهارمین روز هفته

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، بر خلاف روز قبل، با افزایش ۸۸۳ واحدی معادل ۰.۵۵ درصد به رقم ۱۶۲ هزار و ۸۰۵ واحد رسید. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۲۵۶ واحدی معادل ۰.۵۵ درصد به رقم ۴۷ هزار و ۱۹۴ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۲۶۸ واحدی معادل ۰.۹۴ درصد، عدد ۲۸ هزار و ۹۸۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۸۸ واحدی معادل ۰.۹۴ درصد به رقم ۲۰ هزار و ۳۷۵ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۱۲۲۲ واحد افزایش معادل ۰.۶۹ درصد را رقم زد و به سطح ۱۷۷ هزار و ۶۱۱ واحد رسید. شاخص بازار اول با ۷۶۵ واحد کاهش معادل ۰.۶۳ درصد به رقم ۱۲۱ هزار و ۳۱۵ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۱۲۱۰ واحد افزایش معادل ۰.۳۸ درصد همراه بود و عدد ۳۱۷ هزار و ۷۱۱ واحد را به نمایش گذاشت.
 
شاخص بورس
سهام آسیایی با نگرانی از رشد اقتصادی جهان افت کرد

روز سه‌شنبه، در حالی که بدبینی نسبت به رشد اقتصادی جهان، سرمایه‌گذاران را از دارایی‌های ریسک‌دار دور کرده است، سهام آسیایی و آمریکایی افت کردند. گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا ـ اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی، ۰.۵ درصد پایین آمد و از رکورد ۷ هفته‌ای خود دور شد. در این میان، سهام چین بیشترین میزان افت را داشتند. شاخص شرکت‌های برتر چین، سی‌اس‌آی۳۰۰ با افت ۰.۶ درصدی روبه رو شد، هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۴ درصد پایین آمد. شاخص اصلی بورس استرالیا ۰.۵ درصد از ارزش خود را از دست داد.

کف سه‌هفته‌ای «تسه‌ها» در بازار اوراق مسکن

اوراق تسهیلات مسکن اسفند ۹۵ (تسه ۹۵۱۲) طی معاملات دیروز ۸/ ۰ درصد افت کرد و به سطح ۵۴ هزار و ۹۳۹ تومان رسید. به این ترتیب ارزش این اوراق پس از ۲۱ روز دوباره به زیر مرز ۵۵ هزار تومانی سقوط کرد. با ورود بازار معاملات مسکن به وضعیت رکود، رونق از بازار اوراق وام مسکن رخت بربست. وقتی تعداد معاملات واحد‌های مسکونی کاهش می‌یابد، استفاده از وام مسکن نیز به تبعیت نزولی می‌شود. در عین حال، محدود شدن قدرت خرید متقاضیان عاملی شده تا خانه‌های قدیمی که شامل وام نمی‌شوند و قیمت‌های مناسب‌تری نسبت به واحد‌های نوساز دارند، مورد استقبال خریداران قرار بگیرند. در روز‌های آتی گزارش تحولات بازار مسکن توسط بانک مرکزی منتشر می‌شود و باید منتظر ماند و دید، آیا روند رشد قیمت آپارتمان در پایتخت متوقف شده است یا نه.

بودجه کویت با نفت ۵۵ تا ۶۵ دلاری

کویت بودجه دولتی خود را برای سال مالی منتهی به سی و یکم مارس ۲۰۲۰ میلادی به منظور رشد اقتصادی بیشتر با ۴.۷ درصد افزایش ۲۲.۵ میلیارد دینار، معادل ۷۴.۱۵ میلیارد دلار اعلام کرد. در همین حال وزیر دارایی کویت گفت: پیش بینی کویت برای قیمت نفت بین ۵۵ تا ۶۵ دلار در بودجه است که این رقم در بودجه سال گذشته ۵۰ دلار پیش بینی شده بود. بر پایه این گزارش، کسری بودجه کویت در سال جدید مالی ۷.۷ میلیارد دینار برآورد شده و این رقم در مقایسه با بودجه ۲۰۱۸/۲۰۱۹ میلادی این کشور ۲.۱ درصد کمتر است. هر ۰.۳۰۳۴ دینار کویت در برابر یک دلار معامله می‌شود.

چهار دلیل اوج گیری دوباره قیمت سکه در سرمای زمستان

محمد کشتی آرای، عضو هیأت مدیره طلا و جواهر تهران در گفت وگو با تابناک اقتصادی پیرامون روند بازار سکه تهران اظهار داشت: در چند روز گذشته، قیمت جهانی طلا با کاهش قیمت و تا حدودی با ثبات قیمت همراه بوده است. اما قیمت طلا و سکه در بازار داخلی، بر خلاف بازار جهانی روبه افزایش بوده است. در این افزایش قیمت، عوامل مختلفی دخیل بوده اند. از جمله: با توجه به اینکه به روز‌های پایانی سال ۹۷ نزدیک می‌شویم، در نتیجه تقاضای طبیعی برای خرید سکه وجود دارد. دومین عامل مربوط به ورود نقدینگی جدید به بازار طلاست. این نقدینگی جدید به دلیل تغییر فرمول محاسبه سود سپرده‌های کوتاه مدت از روزشمار به ماه شمار می‌باشد. سومین عامل، از روند صعودی قیمت‌ها حاصل شده است. به گونه‌ای که وقتی سکه در بازار با افزایش قیمت همراه است، یک تقاضای کاذب در بازار به وجود می‌آید. این تقاضای کاذب مربوط به افرادی می‌شود که قصد خرید داشته اند و حالا وقتی می‌بینند قیمت‌ها صعودی شده است، تصور می‌کنند در صورتی که الان خرید نکنند، قیمت با افزایش بیشتری همراه خواهد شد و به قول معروف از قافله عقب می‌مانند. عامل چهارم نیز افزایش قیمت ارز است؛ افزایش قیمتی که با شروع آن، باعث شد دیگر عوامل ذکر شده تقویت شوند.

حباب سکه ۴۷۰ هزار تومان رسیده است

به گفته کشتی آرای، ابتدای هفته حباب سکه حدودا ۳۸۰ هزار تومان بود و دیروز تا ۴۷۰ هزار تومان نیز رسید. این حباب نتیجه افزایش تقاضاست، یعنی وقتی عرضه و تقاضا تعادل نداشته باشد، این حباب ایجاد می‌شود. وی دیروز در خصوص آخرین قیمت‌ها در بازار اظهار داشت: قیمت سکه تمام بهار آزادی طرح جدید (سکه امامی) تا ۴ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان نیز افزایش پیدا کرد، اما در حال حاضر ۴ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان است. همچنین بهای سکه تمام طرح قدیم ۳ میلیون و ۹۸۰ هزار تومان است. نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۱۵۰ هزار تومان و ربع سکه بهار آزادی نیز یک میلیون و ۳۱۰ هزار تومان معامله شده است. همچنین سکه‌های یک گرمی ۷۰۵ هزار تومان می‌باشد. هر گرم طلای ۱۸ عیار هم ۳۶۶ هزار و ۵۰۰ تومان قیمت گذاری شده است، حال آنکه این سکه در امروز صبح ۳۷۳ هزار تومان بود. همچنین هر مثقال طلای ۱۷ عیار که به عنوان مبنا برای محاسبات نرخ گذاری است، در بازار امروز تهران، یک میلیون و ۶۱۵ هزار تومان بود و در حال حاضر یک میلیون و ۵۸۵ هزار تومان ارزشگذاری شده است.

کاهش بهای نفت در پی گسترش نگرانی‌های اقتصادی

قیمت نفت روز سه‌شنبه تحت تأثیر نشانه‌های گسترش کندی رشد اقتصاد جهانی که نگرانی‌ها نسبت به تقاضای آتی برای سوخت را برانگیخت، کاهش پیدا کرد. بهای معاملات آتی نفت برنت ۴۸ سنت یا ۰.۸ درصد نسبت به روز گذشته کاهش یافت و به ۶۲.۲۶ دلار در هر بشکه رسید. بهای معاملات آتی وست تگزاس اینترمدیت آمریکا ۰.۷ درصد یا ۳۶ سنت کاهش یافت و به ۵۳.۴۴ دلار در هر بشکه رسید. چین روز دوشنبه پایین‌ترین نرخ رشد اقتصادی خود از سال ۱۹۹۰ به این سو را اعلام کرد. تولید ناخالص داخلی این کشور ۶.۶ درصد در سال ۲۰۱۸ رشد کرد.

دو شوک بزرگ اقتصادی برای انگلیس در یک روز

«جیمز دایسون» میلیاردر و مخترع انگلیسی از جابه‌جایی مقر شرکت دایسون به کشور سنگاپور خبر داد و شرکت زنجیره‌ای «پتیسری ولری» هم اعلام ورشکستگی کرد تا با تعمیق ابهامات ناشی از خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، دو شوک بزرگ اقتصادی برای انگلیس در یک روز ثبت شود. به گزارش سه شنبه شب ایرنا، دایسون که با اختراع جاروبرقی‌های بدون کیسه و پنکه‌های بدون پره انقلابی را در عرصه محصولات خانگی ایجاد کرد، قصد دارد دفترش را به بازار فروش محصولاتش نزدیک کند. با این ‌حال، خروج این شرکت انگلیسی که به‌ تازگی رکورد درآمد یک میلیارد پوندی خود را به ثبت رساند، خسارت قابل‌توجهی به درآمد‌های دولت انگلیس از محل مالیات‌ها می‌زند.

جیم روان رئیس اجرایی دایسون، تصمیم این شرکت را با خروج انگلیس از اتحادیه اروپا بی‌ارتباط توصیف، اما تأکید کرد که این جابه‌جایی قبل از برگزیت محقق خواهد شد. شرکت زنجیره‌ای «پتیسری ولری» با بیش از دو هزار و ۸۰۰ کارمند نیز امروز اعلام کرد که به دلیل مشکلات مالی در وضعیت ادمینستریشن قرار گرفته است. بر اساس رویه حقوقی در انگلیس، شرکت‌هایی که توانایی تسویه بدهی خود را ندارند، در وضعیت «ادمینستریشن» قرار می‌گیرند که مشابه اعلام ورشکستگی در سایر کشورهاست، با این تفاوت که شرکت بدهکار امتیاز مدیریت تشکیلات خود را برای تسویه بدهی به مجموعه‌ی دیگری واگذار می‌کند. گزارش‌ها حاکی است که شرکت هلندی «ک. پی. ام. جی» امتیاز شرکت «پتیسری ولری» را خریداری کرده است. این تحولات درحالی‌ صورت می‌گیرد که تعدادی از شرکت‌های خارجی تولیدکننده خودرو از جمله نیسان، فورد، تویوتا و هوندا هشدار داده‌اند که خروج بی توافق انگلیس از اتحادیه اروپا به فعالیت‌های آن‌ها خسارت می‌زند.


قیمت جهانی طلا به پایین‌ترین میزان در سه هفته اخیر نزدیک شد

روز سه‌شنبه، در حالی که با افزایش نگرانی‌ها از کند شدن اقتصاد جهان، قیمت دلار بالا رفت و تقاضا برای سرمایه‌های امن را کاهش داد، قیمت جهانی طلا به پایین‌ترین سطح در سه هفته اخیر خود ـ که روز دوشنبه ثبت کرده بود ـ نزدیک شد. قیمت نقدی طلا پس از این‌که دوشنبه شب، به کمترین میزان خود از ۲۸ دسامبر تا کنون، یعنی ۱۲۷۶.۳۱ دلار برای هر اونس رسید، امروز در ۱۲۷۹.۶۸ دلار برای هر اونس ماند. قیمت پیش‌خرید هر اونس طلای آمریکا هم امروز ۰.۳ درصد افت کرد و به ۱۲۷۹.۴۰ دلار رسید. این درحالی است که روز سه‌شنبه، شاخص دلار، که ارزش ارز آمریکا را در برابر ۶ ارز مهم جهان می‌سنجد، به بالاترین نرخ دو هفته‌ای خود دست یافت. تحلیلگر «اینتل اف‌سی‌استون» در یادداشتی نوشت: به نظر می‌رسد عواملی که پیش از این در ماه ژانویه قیمت طلا را بالا می‌بردند، کم‌اثر شده‌اند؛ خبری از افزایش نرخ بهره وجود ندارد و اقتصاد جهانی در حال کندتر شدن است. او ادامه داد: به نظر می‌رسد طلا تحت فشار تقویت دلار و افزایش نرخ سود اوراق قرضه ده ساله خزانه‌داری آمریکا، قرار گرفته است.

IMF رشد اقتصاد جهانی را به ۳.۵ درصد کاهش داد

صندوق بین المللی پول در تازه‌ترین گزارش خود اعلام کرد، ریسک کاهش بیشتر در رشد اقتصاد جهانی افزایش یافته و خواستار حل و فصل جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین شد؛ بنابراین، صندوق بین المللی پول پیش بینی خود از رشد اقتصاد جهانی را در سال ۲۰۱۹ میلادی با ۰.۲ درصد کاهش به ۳.۵ درصد تنزل داد؛ ضمن اینکه پیش بینی این نهاد بین المللی از رشد اقتصاد جهانی در سال ۲۰۲۰ ملادی با ۰.۱ درصد روند نزولی ۳.۶ درصد اعلام شد. «گیتا گوپیناس» رئیس بخش تحقیقات صندوق بین المللی پول گفت: رشد جهانی در یک نرخ سالمی روبه افزایش است؛ اما ضرب آهنگ آن کُند است و ریسک‌های نزولی بسیار مهمی برای اقتصاد جهانی وجود دارد.

۸۰ درصد مردم توان خرید مسکن را ندارند

محمد دامادی، عضو کمیسیون عمران مجلس با اشاره به پیش بینی‌های صورت گرفته برای کاهش قیمت مسکن در سال آینده، گفت: به طور حتم مشکل مسکن در شرایط کنونی تنها در تهران خلاصه نشده و تمام شهر‌ها عملا با این معضل درگیر هستند و این گونه نیست که تلاطمات بازار مسکن تنها بر خانوار‌های تهرانی اثر سوء گذاشته باشد، بلکه تمام استان‌ها به این مسأله روبه رو هستند.  نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی با اعلام اینکه در شرایط کنونی حدود ۸۰ درصد مردم توان خرید مسکن ندارند، ادامه داد: این مسأله موجب می‌شود که مردم به سمت اجاره مسکن بروند و امروز به دلیل هجوم خانواده‌ها برای اجاره خانه، عملا شاهد افزایش چندبرابری نرخ اجاره بها هستیم. وی گفت: یکی از اهداف کشور در ادوار گذشته، خانه دار شدن خانواده‌ها بوده، اما امروز مردم نه تنها نمی‌توانند خانه خریداری کنند، بلکه حتی قدرت پرداخت اجاره بها را نیز ندارند و این شرایط واقعا بحرانی است. /خانه ملت

صادرات گوجه‌فرنگی آزاد، تخم‌مرغ ممنوع شد

تسنیم نوشت: بر اساس مکاتبات انجام‌گرفته از سوی وزارت صنعت، سازمان توسعه تجارت و گمرک کشور، صادرات آخال حبوبات و گوجه‌فرنگی آزاد شد و در مقابل صادرات کاغذ و کارتن بسته‌بندی، فیلم پلی‌استر شفاف، تخم‌مرغ خوراکی و غیرخوراکی، جوجه یک‌روزه، پیله کرم ابریشم، ابریشم خام، ضایعات ابریشم، نخ ابریشم، پشم خام و نخ و الیاف پشمی تابیده‌شده ممنوع شد. بر اساس این گزارش، صادرات گوجه‌فرنگی و محصولات آن تا پایان بهمن ماه بلامانع است.

صادرات نفت عراق به ۳.۶۳ میلیون بشکه در روز نزدیک شده است

آمار نفتکش‌ها در رفینیتیو آیکان نشان داد، صادرات نفت از جنوب عراق در ۲۱ روز نخست ژانویه، به ۳.۶ میلیون بشکه در روز بالغ شد که نزدیک به رکورد ۳.۶۳ میلیون بشکه در روز دسامبر بود. این آمار سیگنال قوی از عرضه کمتر عراق با وجود آغاز اجرای توافق اوپک و غیراوپک برای کاهش تولید به میزان ۱.۲ میلیون بشکه در روز از اول ژانویه، نشان نمی‌دهد. به نقل از ایسنا، یک منبع آگاه به رویترز گفت: تاکنون هیچ کاهشی در نرخ صادرات عراق صورت نگرفته است. عمده صادرات نفت عراق از جنوب این کشور انجام می‌گیرد. مدیر شرکت دولتی "نفت بصره" در ۱۱ ژانویه آمار مشابهی برای صادرات ژانویه ارایه کرده بود. عراق که سرگرم توسعه ظرفیت صادرات نفت خود است، تمایلی برای پیوستن به اقدامات اوپک برای تنظیم عرضه نفت در سال ۲۰۱۷ نداشت و در آن زمان پایینترین نرخ پایبندی را به این پیمان نشان داد. البته توافق اوپک مربوط به محدودیت تولید و نه صادرات است و ممکن است که عراق تولید خود را کاهش داده باشد، اما از ذخایرش نفت برداشت می‌کند یا این که نفت کمتری به پالایشگاه‌های داخلی اختصاص می‌دهد.

ذخایر طلای ونزوئلا نزد بانک انگلیس افزایش یافت

منابع آگاه اعلام کردند، دولت ونزوئلا بعد از آنکه قرارداد سوآپ طلا با دویچه بانک را به پایان رسید، اکنون ذخایر طلای خود را در بانک مرکزی انگلیس افزایش می‌دهد. البته دولت نیکولاس مادورا از سال گذشته میلادی به دنبال بازگرداندن تقریبا ۵۵۰ میلیون دلار طلا از بانک انگلیس به دلیل ترس از مصادره آن به دلیل تحریم‌های بین المللی بود. ذخایر طلای ونزوئلا در سامبر سال ۲۰۱۸ میلادی در نزد بانک انگلیس با بیش از دو برابر به ۳۱ تن رسید که تقریبا ۱.۴ میلیارد دلار ارزش آن است. پیش از این ونزوئلا از طلای خود در نزد دویچه بانک به عنوان وثیقه استفاده می‌کرد. بر اساس قرار داد سوآپ طلا میان ونزوئلا و دویچه بانک در سال ۲۰۱۵ میلادی، ونزوئلا ۱۷ تن از طلای خود را در مقابل دریافت وام از دویچه در نزد این بانک آلمانی گذاشته بود. آمار بانک مرکزی ونزوئلا حاکی از آن دارد که مجموع ذخایر طلای این کشور در نوامبر سال ۲۰۱۸ میلادی به ۱۳۴ تن کاهش پیدا کرد که این رقم در ابتدای سال ۲۰۱۸ میلادی ۱۵۰ تن ثبت شده بود. علت کاهش ذخایر طلای ونزوئلا به معاملات تهاتری با ترکیه برمی‌گردد که طلا در برابر واردات غذا به دلیل تحریم‌های آمریکا بود و بانک‌های بین المللی را از انجام تراکنش با ونزوئلا بی میل کرده بود.

ورود تعزیرات به بازار مرغ شرایط را بدتر می‌کند

رئیس انجمن پرورش دهندگان مرغ گوشتی با بیان اینکه فشار تعزیرات برای کنترل قیمت مرغ، باعث بدتر شدن اوضاع و افزایش قیمت خواهد شد، گفت: در حال حاضر شرکت پشتیبانی امور دام، تا حدود زیادی نهاده مورد نیاز مرغداران را تأمین می‌کند و به همین دلیل، تولیدکنندگان به جوجه ریزی تشویق می‌شوند. وی با تأکید بر اینکه نیازی به ورود تعزیرات به این حوزه نیست، افزود: با شرایطی که ایجاد شده به تدریج مرغ قیمت واقعی و منطقی خود را پیدا می‌کند.   
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱۲
تدبیر و عمل برای کاهش قیمت طلا و سکه و مسکن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۹ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۳
انشالله درست میشه..تهش ادم میره تو یه وجب خاک می خوابه...نگران تدبیرشم نباش..راه حلش سادست..جلو احتکار مسکن رو بگیرند...اما نمی خواهند چون دلالش...خودشان هستند.پس بگذرون و خوش باش
اجاره فشار بسیار زیادی به بدنه جامعه 80 درصد مردم وارد می کند و این فاجعه بار است ..... با تعریف یک کارشناس که در تابناک مقاله ای گذاشته بود موافقم ..... ظاهرا کودتای اقتصادی در حال شکل گیری است !!!
ما که میخاییم آمریکا نابود بشه - البته نه همه- خب این کار ترامپ پس عالیه . فقط چرا توی این یکماه که دولتشون تعطیل شده دلار ارزون نشد ؟؟؟؟. اوضاع اقتصادی مون خوب نشدش ؟؟؟ حالا تصور کنین دولت آمریکا دوباره فعال بشه . وآآآآآآآآآآآ مصیبتا داریم
۸۰ درصد مردم توان خرید مسکن را ندارند


مگه مهمه ؟؟؟؟ مگه معيشت مردم براشون مهمه ؟؟؟؟ مگه مهمه كه يه مريض پول دوا نداره ؟؟؟؟
برادران وخواهران عراقی با سلام واحترام شما خوب میدانید که ما با شما ملتی واحد هستیم واز نظر نژاد ومذهب هم یکی هستیم مردم کوفه درحق سیدالشهدا کوتاهی کردند وبعدا پشیمان شدند درزمان صدام هم نبایستی تحت فرمان آن نا نجیب به برادران خود حمله میکردید اما هنوز داعش به طور کامل ریشه کن نشده وشما خوب میدانید اگر ایرانیان نبودند بغداد سقوط میکرد وما مردانه ازشما واعتاب مقدسه دفاع کردیم وشهید دادیم امروز روز مواخات وبرادری شماست امروز شمابایستی ایران را در اولویت تجارت خود قرار دهید وتحریمها علیه ایران را بشکنید وحتی نفت ایران را بخرید وبنام خود بفروشید
قیمت ساخت سکه از خود سکه بیشتره ؟!!!!؟

آی خدا بکش مرا / دلِ خوشی نیست مرا

خسته منم مرگ رسان / این زندگی کشت مرا


یهویی سرودم !!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۱۱/۰۴
ایول . . . شاعری ها . . .
وقتشه خسارت 1000 میلیاردی جنگ رو از برادران پولدار عراقی بگبریم!
استاد حیف و میل منابع و نعمت ها هستیم ... بهتر نیست کمی هم به فکر تنظیم خانواده و کنترل جمعیت باشیم آیا کشوری که بیش از نیمی از آن کویر و بیابان است ظرفیت جمعیت 80 میلیونی را دارد ؟
سختیش صد سال است
سکه یک میلیون تومان شده 4 اونوقت حبابش 400 تومنه؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها