بازدید 4200
۱

چالش ده سال قبل وزارت علوم؛ ظرفیت کنکور!

اگر با چالش به راه افتاده در دنیای مجازی در این روز‌ها که گریزی به ده سال پیش و مرور خاطرات و تامل در تغییرات است آشنا باشید، شاید چالش ۱۰ سال قبل وزارت علوم برایتان جالب توجه باشد.
کد خبر: ۸۷۲۰۷۸
تاریخ انتشار: ۰۲ بهمن ۱۳۹۷ - ۱۲:۴۱ 22 January 2019
اگر با چالش به راه افتاده در دنیای مجازی در این روز‌ها که گریزی به ده سال پیش و مرور خاطرات و تامل در تغییرات است آشنا باشید، شاید چالش ۱۰ سال قبل وزارت علوم برایتان جالب توجه باشد.

به گزارش «تابناک»، برای شروع چالش بهتر است از اتفاقی شروع کنیم که چند روز پیش کلید خورده و به زودی به ثمر می‌نشیند؛ شروع ثبت نام بدون کنکور در دانشگاه‌ها برای نیمسال دوم تحصیلی که اجرای طرح محدود کردن کنکور به ۱۵ درصد ظرفیت دانشگاه‌ها و پرکردن ۸۵ درصدی دیگر ظرفیت بر اساس سوابق تحصیلی متقاضیان است.

اتفاقی که البته شامل دانشگاه‌های دولتی نشده و تنها برای بخشی از ظرفیت دانشگاه‌های آزاد، پیام نور، غیرانتفاعی و یکی از پردیس‌های یکی از دانشگاه‌ها در حال رقم خوردن است، اما به همین میزان نیز تغییری بزرگ در پذیرش دانشگاه‌ها معرفی می‌شود؛ تغییری که وزیر آموزش و پرورش آن را خداحافظی با کنکور نام نهاده است.

رویدادی که از کنکور ۹۸ قرار است به شکل کامل اجرایی شود تا بخش عمده و غالب ظرفیت دانشگاه‌ها بدون کنکور پر شود. اما کدام ظرفیت؟ اصلا ظرفیت دانشگاه‌ها کمتر از میزان متقاضیان است یا بیشتر؟ اگر بیشتر است، چرا کنکور کامل برچیده نشده و اگر کمتر است، چرا افزایش داده نمی‌شود؟

شاید برای این سوالات پاسخ‌هایی داشته باشید، اما بیایید ماجرا را به شیوه چالش اخیر شبکه‌های اجتماعی پیگیری کنیم و کنکاش در خصوص این سوالات را از ده سال پیش شروع کنیم؛ جست و جو در اخبار این حوزه در زمستان سال ۱۳۸۷ که به نتایج جالب توجهی می‌رسد.

شاید برایتان جالب باشد که بدانید در چنین روز‌هایی در سال ۸۷، وزیر وقت علوم یعنی دکتر محمدمهدی زاهدی از اتفاقی شگرف و بزرگ خبر داد؛ اینکه «ظرفیت دانشگاه‌ها بیش از داوطلبان شد». خبری که وزیر در تشریح آن گفت: «امسال ظرفیت کنکور یک میلیون و ۵۰۰ هزار نفر است و تعداد داوطلبان کنکور یک میلیون و ۲۵۰ هزار نفر. این برای اولین بار اتفاق می‌افتد که ظرفیت پذیرش بیش از داوطلبان کنکور باشد.»

جالب نیست؟ ده سال پیش ظرفیت دانشگاه‌ها از ظرفیت متقاضیان پیشی گرفت. اتفاقی که نشان می‌داد کنکور به آخر راه نزدیک شده و می‌شود حذفش کرد، اما ظاهرا حذف آن در اولویت مسئولان قرار نداشت. مسئولانی که ترجیح می‌دادند ظرفیت‌های جدیدی هم در دانشگاه‌ها به وجود آورند.

زاهدی آن روز در ترسیم اولویت‌های دانشگاه‌ها در دوران جاماندن شمار متقاضیان ورود به دانشگاه از ظرفیت دانشگاه گفت: «دانشگاه‌های کشور با توجه به اشباع رشته‌ها سعی در ایجاد رشته‌های بین رشته‌ای داشته باشند. در این زمینه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم ۲۲۰ رشته میان رشته‌ای در حوزه علوم انسانی تدوین کرده است که به تدریج به تصویب می‌رسند.»

طرح و برنامه‌ای که اجرای آن نیازمند جذب و تربیت اساتیدی برای تدریس رشته‌های بین رشته‌ای بود و وزیر وقت علوم تاکید داشت که موافقت رئیس جمهور را در این خصوص دریافت کرده است. اهدافی که با سپری شدن ده سال می‌شود بررسی کرد به چه میزان محقق شده اند، اما شاید بهتر باشد به جای آن بپرسیم آیا بهتر نبود به جای این برنامه‌ها تغییری که تازه برای کنکور مصوب شده و قرار است در کنکور ۹۸ اجرایی شود را همان ده سال پیش پیگیری می‌کردیم؟!
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
کنکور خیلی هم چیز خوبیه، به نظر من باید ظرفیت دانشگاه ها کمتر هم شده و کنکور هم سختتر شود تا فقط افراد نخبه وارد دانشگاه ها شوند به این شرط که تمامی سهیمه های دیگر حذف شود و فقط معیار نمره علمی افراد در کنکور ملاک گردد. بقیه افراد هم بعد از آزمودن بخت خود در کنکور بروند دنبال کار و حرفه. الان دانشگاه ها را پر کرده اند با افراد بی استعداد که نه علم دارند و نه تجربه و بعد از فارغ التحصیلی به افزایش امار بیکاران کشور می افزایند و حاضر هم نیستند دنبال شغل دیگری بروند. متاسفانه خیانت بزرگ را مجلس با افزایش ظرفیت دانشگاه ها ایجاد کرد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر