بازدید 10971
۳
گزارش «تابناک اقتصادی» از روند معاملات هفته گذشته و آتی تالار حافظ؛

سه پارامتر، سمت و سوی نقدینگی در بورس را مشخص خواهد کرد/ کفه سنگینی ترازو همچنان به نفع شرکت‌های صادرات محور/ پیش بینی دوئل پالایشی‌ها و بانکی‌ها/ تصمیم هیجانی بازار نسبت به تحریم‌ها

معاملات بورس تهران در هفته دوم دی ماه جان تازه‌ای گرفته و تزریق نقدینگی توانسته بود، کمی فضای رخوت بازار را تعدیل دهد، ولی هفته گذشته هرچند شاخص‌های اصلی بورس تهران روند صعودی داشتند، ارزش و حجم و تعداد معاملات و همچنین مشارکت سهامداران حقیقی با کاهش محسوس همراه بود.
کد خبر: ۸۶۸۸۲۲
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۸:۰۶ 11 January 2019
علی رغم افزایش شاخص ها، ارزش معاملات و میزان مشارکت سهامداران حقیقی کاهش داشت / دوئل پالایشی‌ها و بانکی‌هامعاملات بورس تهران در هفته دوم دی ماه جان تازه‌ای گرفته و تزریق نقدینگی توانسته بود، کمی فضای رخوت بازار را تعدیل دهد، ولی هفته گذشته هرچند شاخص‌های اصلی بورس تهران روند صعودی داشتند، ارزش و حجم و تعداد معاملات و همچنین مشارکت سهامداران حقیقی با کاهش محسوس همراه بود.
 
به گزارش خبرنگار بورس تابناک اقتصادی، طی ۵ روز معاملاتی هفته سوم دی ماه ۲۸ هزار و ۵۶۳ میلیارد ریال ارزش معاملات بورس تهران بود که کاهش چشمگیری نسبت به هفته قبل از آن را ثبت کرد چرا که در هفته منتهی به دوازدهم دی ماه ارزش معاملات ۳۷ هزار و ۵۶ میلیارد ریال رسیده بود.
 
حجم معاملات نیز البته روند نزولی داشته و براین اساس از ۱۶ میلیون و ۲۲ هزار سهم و اوراق مالی قابل معامله در هفته دوم دی به ۱۰ میلیون و ۶۶۹ سهم کاهش داشت و همچنین تعداد معاملات نیز از ۸۳۸ هزار و ۵۱۴ نوبت معاملاتی به کمتر از ۷۹۶ هزار و ۲۷۸ نوبت رسید.
 
در کنار کاهش ارزش و حجم و تعداد معاملات در بورس تهران، ارزش معاملات خرد به عنوان یکی دیگر از فاکتور‌های موثر و قابل توجه در میزان مشارکت سهامداران حقیقی کاهش قابل توجهی داشت و بر این اساس این رقم که در روز ۱۲ دی ماه و در پایان هفته دوم بیش از ۷۲۷۲ میلیارد ریال برآورد شده بود در نخستین روز هفته گذشته به ۳۷۳۸ میلیارد رسید و گرچه از روز یکشنبه تا سه شنبه روند صعودی داشته و ارقام ۵۰۷۸، ۵۲۴۴ و ۵۶۵۴ میلیارد ریال را ثبت کرد، ولی روز چهارشنبه با کاهش محسوسی ۳۷۳۵ میلیارد ریال گزارش شد.
 
در هفته دوم دی ماه شاهد تزریق نقدینگی به گروه‌های خودرویی و بانکی بودیم که در آن مقطع زمانی همچنان با ابهاماتی مواجه بودند، لیکن در هفته گذشته متأثر از افزایش قیمت نفت شاهد اقبال سهامداران به نماد‌های نفتی و سایر نماد‌های متاثر از قیمت جهانی کامودیتی‌ها بودیم.
 
کاهش ریسک جنگ تجاری بین دو ابرقدرت فعلی اقتصاد جهان یعنی آمریکا و چین و تضعیف شاخص دلار منجر به اقبال بازار به سمت گروه‌های دلاری شد، عدم اقبال سهامداران به صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله همچنان مشهود بوده و براین اساس ارزش معاملات در ETF‌ها از ۱۵۶ میلیارد تومان به ۱۴۰ میلیارد تومان رسیده است.
 
بررسی شاخص‌های اصلی بورس تهران نیز نشان می‌دهد، شاخص کل با افزایش ۳۹۳۱ واحدی از کانال ۱۶۰ هزار واحدی تا یک قدمی ارتفاع ۱۶۵ هزار واحدی پیشروی کرده است.
 
شاخص قیمت وزنی ارزشی نیز با یک هزار و ۱۸ واحد افزایش در کانال ۴۶ هزار و ۷۷۲ واحدی قرار گرفته و شاخص کل هم وزن با رشد ۴۹۹ واحدی در ارتفاع ۲۸ هزار و ۴۳۴ واحدی قرار گرفته است.
 
شاخص قیمت هم وزن نیز با رشد ۳۴۴ واحدی مواجه و در ارتفاع ۲۰ هزار واحدی تثبیت شده، شاخص آزاد شناور نیز با رشد ۳۶۸۱ واحدی در ارتفاع ۱۷۹ هزار و ۵۶۴ واحدی ایستاد.
 
شاخص بازار اول با رشد ۳۱۵۷ واحدی رقم ۱۲۱ هزار و ۸۵۱ واحدی را به نمایش گذاشت و شاخص بازار دوم نیز با ۶ هزار و ۵۶۸ واحد رشد ریال رقم ۳۲۶ هزار و ۳۳۱ واحدی را ثبت کرده است.
 
هفته آتی سه پارامتر سمت و سوی نقدینگی در بورس را مشخص خواهد کرد/ کفه سنگینی ترازو همچنان به نفع شرکت‌های صادرات محور/ پیش بینی از دوئل پالایشی‌ها و بانکی‌ها
 
دوئل پالایشی‌ها و بانکی‌ها
 
در همین زمینه رضا اسماعیل زاده، کارشناس بازار سرمایه در گفت وگو با خبرنگار بورس تابناک اقتصادی گفـت: افزایش ۸ دلاری قیمت نفت، هضم شوک ناشی از اعمال تحریم‌ها و پیدا کردن دید منطقی نسبت به این موضوع باعث شد تا نه تنها اقبال بازار به سمت گروه‌های پترو پالایشی و صادرات محور بیشتر شود بلکه ارتفاع شاخص بورس تهران در هفته گذشته با ثبت تقریبی چهار هزار واحد افزایش هفته امیدوارکننده‌ای را رقم بزند.
 
فعال بازار سرمایه ادامه داد: پس از تثبیت بازار و فروکش کردن هیجانات مثبت و منفی آن با توجه به نقدینگی فعال محدود در مقطع فعلی، روند بازار به گونه ای شده که در مورد هفته آتی همچنان سه پارامتر سمت و سوی نقدینگی را تعیین خواهند کرد. گزارش های نه ماهه شرکت ها، قیمت جهانی کامودیتی ها و قیمت دلار در بازار سه پارامتر هستند که در مقطع فعلی سمت و سوی این نقدینگی فعال را تعیین می کنند.
 
وی افزود: گزارش‌های ارسالی تا این مقطع به بازار، حکایت از آن دارد که بازار در مورد تحریم‌ها بیش از اندازه هیجانی تصمیم گرفته و با وجود افت نسبی در مقادیر صادرات، این میزان افت هم در حال بهبود است، چه آن که از طرف دیگر کشور‌های وارد کننده نفت نیز واردات نفت ایران را از سر گرفته اند. قیمت جهانی کامودیتی‌ها هم پس از فروکش کردن نسبی جنگ تجاری ایالات متحده و چین کمی امیدوار کننده ظاهر شده اند که در این میان قیمت نفت برنت نیز صعودی جانانه داشت.
 
اسماعیل زاده تأکید کرد: ولی باید به این نکته نیز اشاره کرد که قیمت ذاتی نفت فعلا در همین حدود نوسان خواهد کرد، مگر آن که اتفاق خاصی در ایندکس دلار رخ دهد. در مورد قیمت دلار در بازار نیز به نظر می‌رسد، فعلا دولت اجازه افزایش غیر طبیعی دلار را نخواهد داد و از طرف دیگر تئوری همگرایی قیمتی ارز بازار آزاد و سامانه نیما در حال محقق شدن است که این امر برای سودآوری شرکت‌های صادرات محور نیز مؤثر خواهد بود.
 
به گفته این کارشناس بازار سرمایه با در نظر گرفتن جمیع پارامتر‌های مذکور به نظر می‌رسد کفه سنگینی ترازو همچنان به نفع شرکت‌های صادرات محور سنگینی می‌کند، ولی نباید جذابیت‌های خبر‌های مربوط به افزایش سرمایه بانکی‌ها را نیز نادیده گرفت، چه آن که در مقطع فعلی با توجه به افت قیمتی هفته قبل در نقاط جذابی در حال معامله هستند. شاید این هفته دوئل پالایشی‌ها و بانکی‌ها بدون جنجال و سروصدای بیشتر به نفع هر دو گروه تمام شود.
 
سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳
شما را به خدا به داد بورس برسید..سهمداران
وضعیت فعلی بورس دقیقا مشابه وضعیت ان درسال ۹۲ است در ان سال هم بخاطرسه برابرشدن قیمت ارز شاخص بورس بصورت عمودی رشد کردوچندین هفته متمادی رکورد زد وبه قله ۹۰ هزارواحدی رسید اما ازدیماه ۹۲ روندنزولی بورس اغازشد وبیش از ۳۰ هزارواحد ریزش کرد وبعدازان به مدت ۴-۵ سال نوسان ناچیزداشت وعملا درجازد درحالیکه درمدت مشابه سایربازارهای رقیب ازجمله مسکن رشدچشمگیری داشتند.درسال ۹۷ نیز درحالیکه قیمت ارز وطلا حدود۳۰۰ درصد ومسکن بیش از۱۰۰درصدرشد داشته اند بازار بورس نتوانست بیشتراز۶۰ درصدرشد کندکه انهم درحال کاهش است !!!
پنجشنبه به چندصرافی مراجعه کردم که ۲۲۰۰ دلارباکارت ملی بخرم هیچکدام به این مقداردلارنداشتند هرچندهمه قیمت های یکسانی راروی تابلوهای خوددرج کرده بودند اما عملا فروشی نداشتند! درپاسخ به اعتراض من که این چه صرافی است که ۲۰۰۰ دلارموجودی ندارد میگفتند بایدازمردم بخریم تابه شمابفروشیم جالب هم این بودکه همه خریداربودندوحتی یکنفرراندیدم که بخواهددلارش رابفروشد واخرش هم دست ازپادرازتر به خانه برگشتم!!!
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر