بازدید 7868
۹
مدیرعامل یک کارگزاری در گفت وگو با «تابناک اقتصادی» مطرح کرد؛

سیاست‌های پولی، گزینه‌ای جز بورس برای سرمایه گذاری باقی نگذاشته/ دلیل اقبال سهامداران به نماد‌های بانکی و خودرویی/ پیش بینی تداوم رشد صعودی شاخص کل با شیب کمتر تا پایان سال

شاخص کل بورس تهران هفته گذشته با رشد دو هزار و ۴۵۵ واحدی، معادل ۲ درصد در کانال ۱۶۰ هزار و ۸۹۹ واحدی قرار گرفت، عملکرد نماگر اصلی بورس تهران از ابتدای سال تاکنون با رشد بیش از ۶۴ هزار و ۶۰۹ واحدی همراه بوده که معادل ۶۷ درصد رشد شاخص بوده است. پیش بینی می‌شود که روند صعودی شاخص کل در دو ماه باقی مانده تا پایان سال ادامه داشته باشد که البته با شیب کمتری نسبت به نیمه نخست سال همراه خواهد بود.
کد خبر: ۸۶۶۴۹۸
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۸ 04 January 2019
تابناک اقتصادیمدیر عامل یک کارگزاری با بیان اینکه عملکرد رئیس سازمان بورس در سی ماه به رغم برخی مسائل مثبت بوده، گفت: سایست‌های پولی و بانکی برای سرمایه گذاران، گزینه‌ای جز بورس باقی نگذاشته و بنابراین، پیش بینی می‌شود که روند صعودی شاخص کل در دو ماه باقی مانده تا پایان سال ادامه داشته باشد که البته با شیب کمتری نسبت به نیمه نخست سال همراه خواهد بود.
 
به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ طی هفته گذشته، در حالی شاهد افزایش ارزش و حجم معاملات در بازار اول سهام بودیم و سهامداران برای خرید سهام دست به نقد در صف ایستاده بودند که کاهش ارزش معاملات و عدم استقبال فعالان از بازار‌های بدهی، مشتقه و صندوق‌های سرمایه گذاری قابل معامله مشهود بود.

هفته گذشته، شاخص کل بورس تهران، با رشد دو هزار و ۴۵۵ واحدی، معادل ۲ درصد در کانال ۱۶۰ هزار و ۸۹۹ واحدی قرار گرفت، عملکرد نماگر اصلی بورس تهران از ابتدای سال تاکنون با رشد بیش از ۶۴ هزار و ۶۰۹ واحدی همراه بوده که معادل ۶۷ درصد رشد شاخص بوده است.

در بازار اول سهام ارزش معاملات در دومین هفته دی ماه به بیش از ۲۶۰۸ میلیارد تومان رسیده که نسبت به هفته قبل افزایش ۴۲ درصدی را نشان می‌دهد و حجم معاملات نیز در این بازار ۱۲ میلیون و ۵۱۲ هزار سهم بوده که رشد ۵۴ درصدی را نسبت به هفته قبل ثبت کرده، تعداد دفعات نیز افزایش ۳۱ درصدی داشته و رقم ۵۵۵ هزار و ۶۵۳ نوبت معاملاتی در بازار اول در هفته دوم دی ماه رقم خورده و از ابتدای سال نیز ۱۳ میلیون و ۳۴۶ هزار و ۸۱۲ بار معامله گران در بازار اول بورس تهران داد و ستد کرده اند.

این در حالی است که در بازار بدهی اوضاع مساعد نبود و افت ۸۴ درصدی ارزش معاملات و ۸۳ درصدی حجم معاملات و ۱۱ درصد کاهش دفعات معاملات، نشان از کساد بودن این بازار داشت.

در بازار مشتقه نیز ارزش معاملات با کاهش ۵۵ درصدی همراه بود، وضع، اما در صندوق‌های سرمایه گذاری اندکی بهتر بود و هرچند شاهد کاهش ۱۵ درصدی ارزش معاملات و حجم معاملات بودیم، نسبت به بازار بدهی وضعیت بهتر بود.

 
بورس شاخص سهامدار پیش بینی
 
فردین آقابزرگی، مدیر عامل کارگزاری بانک دی در گفت وگو با خبرنگار تابناک اقتصادی در پاسخ به پرسشی در خصوص چشم انداز آتی بازار سرمایه، با بیان این که سیاست‌های پولی و مالی دولت در کنار فضای کنترلی و نظارتی بر بازار ارز هیچ تقاضا و زمینه سرمایه گذاری برای برخی سهامداران به جز بازار سرمایه و برای سرمایه گذاران ریسک گریزتر بجز نظام بانکی باقی نگذاشته و با شروع بهمن ماه شاهد تغییر سود سپرده‌ها از روز شمار به ماه شمارخواهیم بود که این موضوع نیز باعث خروج نقدینگی و حرکت آن به سمت بازار سرمایه می‌شود.
 
دلیل اقبال به نماد‌های بانکی و خودرویی
 

به گفته وی، اخبار مرتبط با نرخ تسعیر ارز و همچنین پیشنهاد معافیت پنج ساله برای افزایش سرمایه در فضای سرمایه گذاری در شرکت‌های بورسی موثر بوده و از دلایل اقبال به نماد‌های بانکی و خودرویی طی هفته گذشته به شمار می‌رود.

آقابزرگی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص دلیل اقبال سهامداران به نماد‌های بانکی و خودرویی و سهم بالای گردش نقدینگی در معاملات هفته گذشته در این گروه‌ها که در حال عبور از مقاومت‌های تکنیکالی هستند، ادامه داد: این انتظار وجود داشت که با توجه به پیش نویس لایحه بودجه و همچینین مفروضاتی که در بودجه سال ۹۸ برای دلار با نرخ ۵۷۰۰ تومان لحاظ شد، شرکت‌های با دارایی‌های ارزی بالا همچون بانک‌ها و همچنین شرکت‌هایی که دارایی‌های قابل توجهی دارند مثل گروه خودرو و نماد‌های وابسته به آن به دلیل ارزش جایگزینی با رعایت اصل بازار یعنی نوسان با اقبال سهامداران مواجه شوند که هفته گذشته شاهد نمود این مسأله در بازار بودیم.

 
تداوم روند صعودی بازار سرمایه
 

وی با اشاره به این که ذات بازار سرمایه نوسانی بوده، گفت: این نوسان با توجه به شرایط سیاسی و اقتصادی در برخی دوره‌ها شدت بیشتری گرفته و در برخی موارد نیز ممکن است کاهش یابد، ولی با توجه به مجموع این اخبار و پیش نویس بودجه، پیش بینی می‌شود طی دو ماه باقی مانده تا پایان سال روند صعودی بازار سرمایه تداوم داشته باشد؛ هرچند نسبت به رشد و جهش نیمه نخست سال شیب کمتری خواهد داشت.

آقابزرگی همچینین در خصوص اقبال سهامداران طی هفته گذشته به بازار سهام و افت ارزش و حجم معاملات در بازار‌های بدهی، مشتقه و صندوق‌های سرمایه گذاری نیز گفت: این چرخش طولانی مدت و عمقی قابل ارزیابی نیست چرا که ارتباط مستقیمی با ارائه گزارش‌ها و اطلاعات ۹ ماهه شرکت‌ها داشته و با توجه به کنترل نرخ ارز برای برخی صنایع و شرکت‌ها به مرور زمان شاهد افزایش درآمد و سودآوری این بنگاه‌های اقتصادی خواهیم بود که این موضوع دلیل اقبال سهامداران به سهام در بازار‌های اول و دوم و رویگردانی از بازار بدهی در معاملات هفته قبل بوده است.

نقطه قوت رئیس سازمان بورس

وی در خصوص عملکرد ریاست سازمان بورس که زمزمه‌های رفتن وی از طرف برخی رسانه‌ها مطرح شده ـ با اینکه هنوز اخبار رسمی در این خصوص منتشر نشده ـ گفت: معتقدم در مجموع عملکرد ریاست سازمان بورس مثبت بوده؛ هر چند در برخی ابعاد همچوم نظام حذف ‌ای پی اس و تمرکز بر انتشار اوراق بدهی و استهمال بدهی‌ها با ابهاماتی مواجه بوده، در مجموع نسبت به فعالیت‌هایی که در گذشته انجام شده، مثبت ارزیابی می‌شود.

به گفته آقابزرگی، نقطه بسیار قوت ریاست شاپور محمدی بر سازمان بورس، حضور وی به عنوان معاون وزیر اقتصاد در کابینه بود که منجر به شفاف سازی در خصوص ابهاماتی همچون نرخ خوراک پتروشیمی‌ها یا بهره مالکانه شد و همچنین ایجاد تعادل در تصمیماتی که یک طرفه برای حمایت از شرکت‌هایی که دولت سهم بیشتری در آن‌ها داشت و تعدیل این مسائل نقش پررنگی در فضای بازار سرمایه داشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۹
نحوه معامله در بورس را آسان کنید. مثلا افراد از بدون کاغذ بازی بتوانند با ثبت نام از طریق حساب بانکی خودشون آنلاین معامله کنند.
بازار بورس تهران با استقبال از خیزش نرخ ارز و فراخوان خامش در رشد شاخص ها صرفا بر مبنای افزایش دارایی های غیر نقدی آتهم ناشی از افزایش نرخ ارز عملا خود را حبابی کرده است.
اگر بازار بورس مثل بحران 90-91 با یک تاخیر یکساله شروع به باز سازی قیمت ها بر مبنای جهش قیمت دارایی های غیر نقدی و مالا شیب مثبت شاخص می کرد ٬ نه خود را به این وضع می ر ساند و نه عملا آب به اسیاب کاهش ارزش پول ملی می ریخت. اگر چه وقتی همه ملت از بدنه تا حاکمیت خود به روند کاهش ارزش پول ملی دامن بزنند دیگر کار چندانی از بازار بورس هم بر نمی آید.
اکنو ن هم بجای هر کار بهتر است با قدری صبر بیشتر ٬ با یک اراده ملی اقدام به باز تعریف همه قیمتها و نیز دستمزدها بر مبنای ارزش کاهش یافته پول ملی نمود.
مثلا در روز های عید نوروز به یک برنامه ریزی وسیع نرخ نامه های جامع و کلی را برای همه کالا ها خدمات و دست مزد ها که از 15 فروردین رسمیت خواهند یافت اعلان نمود.
نر خ ها همگی از سقف قیمت ها در 29 فروردین 97 هم بالاتر باشند. مثلا:
نرخ دلار 15000 تومان
یک لیتر بنزین 5000 تومان
حد اقل دستمزذ 5000000 تومان
یک نان سنگگ 4000تومان
....
از نیروی بسیج به فرماندهی یک پاسدار و یک دانشجو و یک نماینده از مسجد محله و یک نماینده ار دبیرستان محله به مدت شش ماه شورای نظارت بر قیمت های اعلا شده هر محله تشکیل با ختیار پلمب کردن مرحله ای و پلکانی بنگا هها در صورت مشاهده تخل استفاده شود.
پس از طی دور ه شش ماهه ٬ شو ره ها موقتا برچیده و هیپت های نظارت شهر و روستا از اوضاع مراقبت کنند.
پر نوروز سال بعد برنامه حذف صفر از پول ملی اعلان شده و همه سطوح قیمت ها و دستمز دها به ارقام کمتر تراز شوند
این تحولات یکساله باید با سیستم یارا نه ای موقت از نویزهای نوسان قیمت های بین لمللی ایزوله شوند
در این مسیر هم نرخ بانکی هم شاخص های رشد بازار سرمایه با استقرار پیش خوان های مشاوره در هر بنگاه ضمن هدایت و تشویق سرمایه گذار ها به سمت منافع واقعی خود ٬ قابل کنترل و اصلاح خواهند بود و نهایتا نقدینگی های سرسام آور نه لزوما بصورت فیزیکی بلکه در همین سفر مجازی ارقام و اعداد مهار خواهد شد.
این پویه اگر چه سوسیالیستی الحدوث بنظر میرسد اما میتواند کاپیتالیستی البقا هم باشد ! و لذا فوبیای چپ هم در آن قابل مهار شدن می باشد.
عملکرد رییس سازمان بورس منفی 100 است ایشان هر سهمی را که دلش بخواهد بالا می برد هر سهمی را بخواهد بر زمین می زند فقط با ارسال یک اطلاعیه ی کوچولو به همین راحتی
سهام بانکی و خودرویی را سال 94 ، چهارصد درصد بالا بردند و بعد ش با دستکاری صورتحسابشان سودها را به زیان تبدیل کردند و دوسال سهمشان را بستند و بعد از دوسال 70 درصد زیر قیمت باز کردند و دوباره از دست مردم گرفتند و باردیگر در عرض 3 ماه 300 درصد بالا بردند بدون آنکه کسی درد سهامداران مال باخته را درک کند و به فریادشان برسد
جور بیداد کند عمر جوانان کوتاه ای بزرگان وطن بهر خدا داد کنید
با افت بازدهی بازارهای بورس وطلا وارز وبانک ها سرمایه های سرگردان راهی جز بازارامن وسوداورمسکن ندارند
بیچاره سهامداران بدبخت پتروشیمی ها و سیمانی ها...
تا وقتی عده ای بتوانند قبل از برگزاری مجامع اطلاعات را بخرند بورس جای خطرناکی خواهد بود کار باید سالم و شفاف باشد!
با سلام دو سال است كه سرمايه قابل توجهي از سهامداران شركت كنتورسازي بلوكه شده است و همه بلا تكليفند.مشخصا قصور سازمان بورس برياست اقاي شاپور محمدي ،حسابرس مورد تاييد سازمان بورس،ناظر سازمان و البته كلاهبرداري مدير عامل شركت ثابت شده ولي هيچگونه اقدام موثري صورت نگرفته .لطفا موضوع را بشيو اهي موثر مطرح نماييد تا بلكه مشكل اين دسته از سهامداران حل شود.سپردن مسءوليت جديد و مهمت از بورس به اقاي شاپور محمدي دهان كجي به مردم و تشويق خاطييان خواهد بود.حداقل انتظار اينست كه ايشان مشكلات و مصاءب بوجود امده در دوره خود را حل كنند.قوه قضاييه هم در اين مسءله بسيار كند عمل كرده .
بیشترین اقبال خودروییها رانتشان هست و نفوذشان که با اینهمه کم کاری و بی کیفیتی همچنان به رشد قیمت خود ادامه می دهند و به لطف رانتی که شامل حالشان هست مردم را وادار به خرید می کنند
بورس ایران هم اکنون حداقل پنجاه هزار واحد حباب مثبت داره و معلوم نیست کی سقوط ازادش رو شروع میکنه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار