بازدید 8014
پیمانه اقتصادی؛

جهش بهای نفت با سیگنال مثبت از مذاکرات چین و آمریکا/ لیست ارزهای بانک مرکزی آپدیت شد: از تاکای بنگلادش تا کیات میانمار/ یک کمپانی آمریکایی، گران ترین شرکت جهان شد/ کسبه از ارزانی راضی‎ترند یا گرانی؟!

این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس یک درصد افزایش یافت، دلار به ۱۰۹۰۰ تومان رسید، پیش‌بینی‌ها قیمت نفت در سال جدید میلادی، ژاپنی‌ها به دنبال واردات نفت از ایران، ترکیه واردات نفت ایران را از ۲۰۰ هزار به ۵۴ هزار بشکه رساند، قیمت جهانی طلا کاهشی شد، ایران دارای بیشترین ذخایر گازی جهان است، بازار گوشت همچنان در حسرت کاهش قیمت و دو پیتزا به قیمت ۱۰ هزار بیت‌کوین را در بر دارد.
کد خبر: ۸۶۸۰۸۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 09 January 2019
جهش بهای نفت با سیگنال مثبت از مذاکرات چین و آمریکا/ لیست ارزهای بانک مرکزی آپدیت شد: از تاکای بنگلادش تا کیات میانمار/ یک کمپانی آمریکایی گرانترین شرکت جهان شد/ کسبه از ارزانی راضی‎ترند یا گرانی؟!پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.  

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون شاخص کل بورس یک درصد افزایش یافت، دلار به ۱۰۹۰۰ تومان رسید، پیش‌بینی‌ها قیمت نفت در سال جدید میلادی، ژاپنی‌ها به دنبال واردات نفت از ایران، ترکیه واردات نفت ایران را از ۲۰۰ هزار به ۵۴ هزار بشکه رساند، قیمت جهانی طلا کاهشی شد، ایران دارای بیشترین ذخایر گازی جهان است، بازار گوشت همچنان در حسرت کاهش قیمت و دو پیتزا به قیمت ۱۰ هزار بیت‌کوین را در بر دارد.

شاخص کل بورس یک درصد افزایش یافت

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، با افزایش ۱۶۴۳ واحدی معادل ۱.۰۱ درصد به رقم ۱۶۳ هزار و ۹۶۷ واحد رسید. همچنین دیروز شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با افزایش ۴۷۷ واحدی معادل ۱.۰۱ درصد به رقم ۴۷ هزار و ۶۶۳ واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد ۱۴۹ واحدی معادل ۰.۵۳ درصد، عدد ۲۸ هزار و ۲۵۵ واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش ۱۰۵ واحدی معادل ۰.۵۳ درصد به رقم ۱۹ هزار و ۸۹۷ واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور نیز، ۱۴۲۴ واحد افزایش معادل ۰.۸۰ درصد را رقم زد و به سطح ۱۷۸ هزار و ۵۹۳ واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با ۱۲۴۹ واحد افزایش معادل ۱.۰۴ درصد به رقم ۱۲۱ هزار و ۶ واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با ۳۰۸۹ واحد افزایش معادل ۰.۹۶ درصد همراه بود و عدد ۳۲۵ هزار و ۶۲۶ واحد را به نمایش گذاشت.  

بورس

دلار به ۱۰۹۰۰ تومان رسید

دیروز تابلوی صرافی‌های مجاز بانکی به عنوان اهرم‌های اثرگذار بانک مرکزی در جهت مدیریت بازار ارز، هر اسکناس دلار آمریکا را در لحظه تنظیم این خبر، با نرخ ۱۰۸۰۰ تومان خریداری کردند و با قیمت ۱۰۹۰۰ تومان به متقاضی ارز فروختند، که این رقم نسبت به روز قبل، افزایش ۲۰۰ تومانی برای نرخ فروش دلار به متقاضی را نشان می‌داد. همچنین هر اسکناس یورو در صرافی‌های بانکی، با نرخ ۱۰۶۵۰ تومان خریداری و با قیمت ۱۲۷۵۰ تومان به متقاضی ارز فروخته شد که این رقم نیز نسبت به روز قبل، ۱۵۰ افزایش را نشان می‌دهد.  

رشد سهام آسیایی با امید به توافق تجاری چین و آمریکا

روز سه‌شنبه، به امید نزدیک شدن آمریکا و چین به یک توافق تجاری و این که فدرال‌رزرو در صورت کند شدن بیشتر اقتصاد، افزایش نرخ بهره خود را متوقف کند، اکثر سهام آسیایی بالا رفتند. نیکی ژاپن بیش از یک درصد رشد کرد، در صورتی که گسترده‌ترین شاخص سهام آسیا اقیانوسیه ام‌اس‌سی‌آی، بدون سهام ژاپن، تنها ۰.۱ درصد رشد کرد. افت سی‌اس‌آی۳۰۰ چین و سهام تایوان، این شاخص را پایین کشید. کوسپی کره‌جنوبی ۰.۱۰ درصد افت کرد. سهام سامسونگ الکترونیکس، سنگین‌وزن صنعت کره، پس از این که درآمد‌های ربع چهارم این شرکت کمتر از انتظار بود، افت کرد. ای‌اس‌اکس استرالیا افت‌های اولیه خود را جبران کرد تا به رشدی ۰.۷ درصدی دست پیدا کند. سهام کامپوزیت شانگ‌های ۰.۲ درصد افت کرد، در حالی‌ که شن‌زن بدون تغییر ماند. اما هانگ‌سنگ هنگ‌کنگ ۰.۲۷ درصد رشد کرد.

جهش بهای نفت با سیگنال مثبت از مذاکرات چین و آمریکا

رویترز گزارش داد: تا ساعت ۲۲:۳۵ سه شنبه شب به وقت تهران، قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام برنت دریای شمال، بنچ‌مارک بین‌المللی قیمت نفت، ۱.۴۰ دلار یا ۲.۴۴ درصد جهش کرد و به ۵۸.۷۳ دلار رسید. قیمت پیش‌خرید هر بشکه نفت خام تگزاس غرب آمریکا، دابلیوتی‌آی، ۱.۲۹ دلار یا ۲.۶۶ درصد جهش کرد و به ۴۹.۸۱ دلار رسید. باب یاوگر، مدیر خرید کالا در شرکت میزوهو نیویورک، گفت: وضعیت تجاری کاملا امیدبخش است. اگر ما بتوانیم این توافق تجاری را ببندیم، ساختار خوبی برای تقاضا خواهیم داشت. استیون وینبرگ، عضو تیم مذاکره‌کننده آمریکا می‌گوید: مذاکرات تا به حال به خوبی پیش رفته‌اند و در روز چهارشنبه هم ادامه خواهند داشت. این اولین دیدار رو در روی مقامات چین و آمریکا پس از توافق بین ترامپ و رئیس‌جمهور چین برای آتش‌بس ۹۰ روزه در جنگ تجاری بین آنهاست. دوشنبه شب، وزیر تجارت آمریکا، ویلبور راس و وزارت خارجه چین، خوش‌بینی خود در مورد حل اختلافات را ابراز کردند.
 
اما برخی تحلیل‌گران هشدار داده‌اند، ممکن است تنش‌ها دوباره شعله‌ور شوند. مؤسسه جهانی اعتباردهی اس‌اندپی اعلام کرد که پیش‌بینی قیمت متوسط نفت در ۲۰۱۹ را ۱۰ دلار در هر بشکه کاهش داده  و به ۵۵ دلار برای نفت برنت و ۵۰ دلار برای نفت آمریکا، رسانده است. قیمت‌های نفت خام با کاهش تولید از سوی اوپک پلاس تقویت شده است. شرکت سرمایه‌گذاری عرب پترولیوم که یک شرکت سعودی است پیش‌بینی کرد که قیمت نفت تا اواسط سال ۲۰۱۹ به بشکه‌ای ۶۰ تا ۷۰ دلار برسد.

پیش‌بینی‌ها قیمت نفت در سال جدید میلادی

به نقل از شبکه خبری سی ان بی سی، گلدمن ساکس پیش‌بینی می‌کند، میانگین قیمت شاخص نفت خام برنت در سال ۲۰۱۹ میلادی ۶۲ دلار و ۵۰ سنت باشد، در حالی که این بانک پیش از این پیش‌بینی می‌کرد این رقم ۷۰ دلار برای هر بشکه باشد. این بانک همچنین انتظار دارد، میانگین قیمت شاخص دبلیو تی آی آمریکا در سال جاری میلادی، ۵۵ دلار و ۵۰ سنت باشد. تحلیلگران گلدمن ساکس در گزارشی اعلام کردند: بازار برای قیمت‌گذاری نفت، پیش‌بینی بسیار بدبینانه‌ای را درباره رشد اقتصادی مبنا قرار داده است؛ اگر رشد اقتصاد جهانی به کمتر از ۲.۵ درصد نرسد، این مسأله زمینه را برای بازسازی قیمت‌ها فراهم می‌کند.

ژاپنی‌ها به دنبال واردات نفت از ایران

رئیس انجمن نفت ژاپن به "اس اند پی گلوبال پلاتس" گفت: ما به دنبال تمدید معافیت‌ها از تحریم‌های آمریکا برای ادامه واردات نفت ایران هستیم. تسوتومو سوگیموری رئیس شرکت JXTG Holdings که شرکت مادر JXTG Nippon Oil & Energy - بزرگترین پالایشگاه ژاپن- است، اظهار کرد: ما امیدواریم واردات نفت ایران را هرچه سریع‌تر از سر بگیریم. ما ایران را منبع نفت مهمی می‌دانیم. از این‌ روی قصد داریم به محض این‌که چنین امکانی فراهم شد، بارگیری نفت ایران را هرچه سریع‌تر از سر بگیریم. سوگیموری در حاشیه مراسم سال نو انجمن نفت ژاپن در توکیو اظهار کرد: باید در نظر بگیریم که پس از مهلت ۱۸۰ روزه مشخص نیست،قادر خواهیم بود در مارس نفت ایران را بارگیری کنیم یا نه!
 
وی بدون توضیح کامل در ادامه افزود: ما امیدواریم بتوانیم بارگیری نفت ایران را در ماه میلادی جاری از سر بگیریم، اما تا روشن شدن موارد مختلف از جمله موارد مالی، امکان به تاخیر افتادن ازسرگیری خرید نفت ایران از ژانویه به فوریه وجود دارد. تاکاشی تسوکیوکا، رئیس انجمن نفت ژاپن نیز به خبرنگاران گفت: صنعت نفت ژاپن از دولت خواهد خواست تمدید معافیت از ۱۸۰ روزه فعلی از تحریم‌های آمریکا را تضمین کند.

ترکیه واردات نفت ایران را از ۲۰۰ هزار به ۵۴ هزار بشکه رساند

CNBS نوشت: با توجه به اینکه واشنگتن در ماه نوامبر به ترکیه معافیت از تحریم‌های ایران را داد، این کشور در ماه دسامبر به طور متوسط روزانه ۵۴ هزار بشکه از ایران وارد کرده است. بر اساس معافیت ارائه شده از سوی آمریکا، ترکیه می‌تواند شش ماه از ایران روزانه نفت بخرد. بنا به گفته منابع کارگزاری نفتی و کشتیرانی در حالی ترکیه در ماه دسامبر از ایران نفت خریده است که واردات نفت از این کشور را در ماه نوامبر متوقف کرده بود. البته پیش از تحریم‌های آمریکا، ترکیه روزانه ۲۰۰ هزار بشکه نفت از ایران وارد می‌کرد، اما با نزدیک شدن به زمان تحریم‌ها این رقم کاهش یافت و نهایتا در ماه دسامبر به صفر رسید.

قیمت جهانی طلا کاهشی شد

هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز سه شنبه بازار سنگاپور ۰.۵ درصد کاهش یافت و در ۱۲۸۲.۷ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار روز جمعه به ۱۲۹۸.۴۲ دلار صعود کرده بود که بالاترین قیمت از شش ماهه گذشته بود. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل فوری ۰.۵ درصد کاهش یافت و  به ۱۲۸۳.۵۰ دلار رسید. پیتر فانگ، مدیر تحقیقات شرکت فلزات ارزشمند وینگ  فانگ در هنگ کنگ اظهار کرد: به دنبال بهبود ریسک پذیری سرمایه گذاران، طلا از اوج قیمت اخیرش عقب نشینی کرده است. بازار به دلیل ابهامات پیرامون جنگ تجاری آمریکا و چین و افزایش نرخ‌های بهره آمریکا دچار تلاطم شده بود با این حال اکنون مقامات آمریکا و چین تلاش می‌کنند همکاری کرده و با لحن مثبتشان، فضای باثباتی را برای سرمایه گذاران ایجاد کرده‌اند.

لیست ارز‌های بانک مرکزی آپدیت شد: از تاکای بنگلادش تا کیات میانمار

روز گذشته،  بانک مرکزی نرخ رسمی ۴۷ ارز را اعلام کرد که بر این اساس دلار نیوزلند، تاکای بنگلادش، کیات میانمار، دینار اردن، لاری گرجستان، روپیه اندونزی، پزوی فیلیپین و منات ترکمنستان به لیست اعلام قیمت اضافه شد.  

ایران دارای بیشترین ذخایر گازی جهان است

براساس اطلاعات مندرج در ترازنامه هیدروکربوری سال ۹۵، میزان ذخایر گاز جهانی در سال ۲۰۱۶ نسبت به ۲۰۱۵، معادل ۰.۶۲ درصد افزایش داشته است. بنا بر جدول فوق خاورمیانه بیشترین ذخایر گاز را در خود جای داده است که بالاترین آن در این منطقه مربوط به ایران است و پس از آن اروپا و اوراسیا قرار دارند. کمترین ذخایر اثبات شده گاز نیز متعلق به منطقة آمریکای مرکزی و جنوبی است. براساس این گزارش، ایران با ذخایر اثبات شده ۳۳.۵ تریلیون متر مکعب و روسیه و قطر با ذخایر ۳۲.۲۷ و ۲۴.۳ تریلیون متر مکعب بیشترین ذخایر اثبات شده در جهان را دارا هستند.
 
گاز جهان ایران

دو پیتزا به قیمت ۱۰ هزار بیت‌کوین

دنیای اقتصاد نوشت: بیت‌کوین از زمان ظهورش در سوم ژانویه سال ۲۰۰۹ تاکنون روند صعودی و خیره‌کننده‌ای را پشت سر گذاشته است. بیت‌کوین به‌ عنوان یک ارزدیجیتالی ظهور کرد تا صنعت پولی و مالی سنتی را با کد‌های رمزنویسی شده کنار بگذارد. در ماه می‌ سال ۲۰۱۰ بود که اولین خرید با استفاده از بیت‌کوین گزارش شد؛ دو پیتزا بگیر و ببر با ۱۰هزار بیت‌کوین خریداری شده بود که در آن زمان ارزشی برابر ۳۰ دلار داشت. اما در سال‌های اخیر بیت‌کوین به‌عنوان ابزاری برای مبادله و معامله، کارآیی کمتری پیدا کرده است و بیشتر به‌ عنوان عاملی برای ایجاد هیجان و روند‌های مالی شناخته می‌شود. این ارز دیجیتالی حالا شباهت‌هایی با حباب‌های اقتصادی مهم تاریخ مانند جنون گل لاله در سال ۱۶۳۷ دارد. حباب اقتصادی جنون گل لاله در سال‌های میلادی ۱۶۳۴ تا ۱۶۳۷ رخ داد که در آن با افزایش چشمگیر قیمت پیاز گل لاله و سقوط ناگهانی آن نخستین حباب اقتصادی ایجاد شد. بیت‌کوین هم روند رشد عجیب و چشمگیری را پیموده است.

یک کمپانی آمریکایی گرانترین شرکت جهان شد

سی ان بی سی گزارش داد: شرکت آمازون عنوان گران قیمت‌ترین شرکت جهان را از مایکروسافت روبود و این عنوان را از آن خود کرد. در همین حال سرمایه بازار آمازون تقریبا به ۷۹۷ میلیارد دلار رسید که این رقم برای مایکروسافت ۷۸۳ میلیارد دلار است. پیش از این شرکت اپل هم که در میان سه رقیب جدی برای تصاحب عنوان گران قیمت‌ترین کمپانی جهان بود، اکنون با سقوط ارزش سرمایه بازار خود به ۷۰۲ میلیارد دلار از کسب این عنوان بسیار فاصله دارد. همچنین سهام آمازون با تقریبا ۳.۵ درصد افزایش در روز دوشنبه به ازاری یکهزار و ۶۲۹ دلار و ۵۱ سنت رسید؛ در حالی که سهام مایکروسافت با یک درصد رشد به ۱۰۲.۰۶ دلار به ازاری هر سهم خرید و فروش شد.  البته پیش از این در سپتامبر سال ۲۰۱۸ میلادی سرمایه بازار آمازون با رسیدن به یک تریلیون دلار رکوردار شد که اکنون با عبور از نوسانات بازار با رقم کمتری عنوان گرانقیمت‌ترین کمپانی جهان را به خود اختصاص داده است. کارشناسان اعلام کردند که خدمات کلود (فضای ابری) آمازون و تجارت الکترونیکی به رشد سرمایه بازار این شرکت کمک قابل توجهی کرده است؛ ضمن اینکه عامل دیگر به رهبری «جف بزوس» برمی‌گردد. تیم بزوس متشکل از تقریبا ۲۰ مدیر اجرایی است که حاکی از ثبات این شرکت دارد.  

بازار گوشت همچنان در حسرت کاهش قیمت

به گفته مدیرعامل شرکت پشتیبانی دام در مورد گوشت قرمز علاوه بر عرضه گسترده گوشت منجمد و گوسفندی تازه، ​برنامه‌هایی برای واردات دام زنده در نظر گرفته شده که در روز‌های آتی اجرا می‌شود.  به نقل از صداوسیما، حمید ورناصری اظهار داشت: قیمت هر کیلوگرم گوشت گوسفند تازه مخلوط (لاشه ای) ۴۰ هزار تومان و برای گوشت منجمد گوسفند کیلویی ۲۹ هزار تومان در نظر گرفته شده که این عرضه در روز‌های آتی بصورت گسترده در بازار صورت می‌گیرد و تا وقتی که بازار کشش داشته باشد عرضه ادامه می‌یابد. وی افزود: در همین راستا انتظار می‌رود قیمت گوشت قرمز در بازار روند کاهشی به خود بگیرد. مدیرعامل شرکت پشتیبانی دام و طیور ادامه داد: البته موضوع قاچاق نیز بعنوان یک عامل تأثیرگذار در قیمت دام خودنمایی می‌کند که با این عرضه و همچنین واردات دام زنده تلاش می‌شود که قیمت گوشت قرمز در بازار تثبیت و روند کاهشی داشته باشد.

ارمنستان به دنبال خرید گاز ایران است

نیکل پاشینیان، نخست‌وزیر ارمنستان گفت: ارمنستان به مذاکره در مورد امکان ارسال گاز طبیعی ایران ادامه می‌دهد. وی افزود: «موضوع ارسال گاز ایران همیشه در دستور کار بوده است. ما به بحث در این رابطه تا یافتن یک راه حل عملی و باصرفه ادامه خواهیم داد.» این مقام ارمنستانی افزود ایروان به مذاکره با روسیه بر سر قیمت گاز نیز ادامه خواهد داد. «ما به مذاکره ادامه می‌دهیم و تمام تلاش خود برای دفاع از منافع کشورمان را انجام خواهیم داد.» 

کسبه از ارزانی راضی‎ترند یا گرانی؟!

رئیس جدید اتاق اصناف ایران با بیان این که این اتاق مسئولیت نظارت بر بازار را دارد گفت: موضوع گرانی با گران‌فروشی متفاوت است و گران‌شدن اجناس و کالا‌ها دست ما نیست. ممبینی در ارتباط با وضعیت فعلی بازار عنوان کرد: این شرایط اقتصادی رکود سنگینی را بر بازار حاکم کرده و گرانی‌های اخیر به بازاریان نیز صدمه زده است. رئیس اتاق اصناف ایران بیان کرد: به هر میزان قیمت کالا‌ها تعدیل شود، کسبه نیز راضی‌تر هستند، زیرا با افزایش قدرت خرید مردم، فروش آن‌ها نیز بیشتر می‌شود. وی با بیان این که اصناف آمادگی همکاری با دولت را دارند، خاطر نشان کرد: در شرایط فعلی کمبودی بابت کالا‌های مصرفی مردم نداریم و ثبات نسبی به وجود آمده است و فعلا وضعیت موجودی کالا‌ها مناسب است.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱۱
کیات میانمار و منات ترکمنستانم آرزوست !!!!!!!!
تابناک جون، چرا آیکون رای دهی روی نظرات رو برداشتی از سایتت؟
یعنی سانسور نظر و رای مردم به شما هم رسیده ؟
واقعا جای تاسف داره...
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۱ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
حتی حاظر نیستید تعداد مخالفین خود را هم بدانید.انکار واقعیت تا چه حددددددددددددددددد
کسبه از ارزانی راضی‎ترند یا گرانی؟!
کسبه از گرانی راضی ترند چون انصاف که نیست نظارت هم که نیست هرچه دولت رو کالاها میکشه..کسبه هم بیشتر رو کالا ها میکشن................
کلمه اپدیت را حذف کن اگر به زبان رسمی کشور اهمیت می دهید
بعدش می گن ادم عقل دارد و میفهمد و دست ترین را انتخاب می کند
رسانه ای که خودش باید فرهنگ ساز باشد اینجوری است وای بر مردم عادی
انشالله نفت بشکه ای یک دلاربشه ومسولیین به جای فروش نفت به فکرپیشرفت درصنعت باشه
بعد ما دلمون رو خوش کردیم به ترکیه
با سلام . خوشبختانه قرار است بانک مرکزی نسبت به حذف چهار صفر اقدام نماید . این بهترین فرصت است که بانک مرکزی بداند که1= هر کد ملی چقدر اسکناس در اختیار دارد 2= ترتیبی فراهم نماید که مانند کشور سوئد اسکناسها در خزانه بانک مرکزی باشد و بالای 90% گردش مالی مردم با کارت بانکی انجام شود .3= نکهداری پولها توسط مردم در حساب های بانکی باشد . بدین صورت پدیده دزدی و قاچاق و رشوه و اختلاس برای همیشه از جامعه ایران پاک می شود . چون بانک مرکزی ناظر انتقال پولها می شود
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۳۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۹
خیلی خوش خیال هستی. کدام اقدام بانک مرکزی تا حالا به نفع ملت بوده؟
البته اکثریت کسبه خصوصا صنف لوازم یدکی دربازاربی انصافی راازحدگذرانده اند وچون نظارتی نیست هرقطعه رابه هرچه دلشان خواست می فروشند
2
- هرگاه در رسانه ی میلی ببخشید ملی گزارشگر از صرافان قیمت دلار را می پرسد و خیر بسیار مسرت بخشی از ارزان دلار و اینکه فروشنده بیشتر از خریدار است من شک ندارم که از فردای آن روز دلار گران خواهد شد.
- روحانی هم که گفت "ملت گوشت قرمز نخورند گوشت قرمز مضر است به جای آن به آبزیان روی بیاورند تکنولوژی آن هم امروزه در اختیار است. و بخشی از مسئولیت تغذیه را به دوش دریا بیندازیم" ملت از آن روز بسیار خوشحال و خندان رقصان سمت آبزیان ارزان برفتند و بخوردند و دریدند و دند.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار