بازدید 2557

لزوم اصلاح نظام پرداخت و تعرفه سلامت

کد خبر: ۸۶۷۵۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ دی ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۶ 07 January 2019

سرپرست وزارت بهداشت با تاکید بر لزوم تدوین دستورالعمل‌ها و گایدلاین‌ها برای نظارت بهتر گفت: پدیده‌ای مانند زیرمیزی معلول یک نظام پرداخت و نظام تعرفه‌ای غیر منطبق با واقعیت‌های کشور است و باید آن‌ها را اصلاح کنیم.

به گزارش ایسنا، دکتر سعید نمکی در همایش سراسری آموزش و توانمندسازی مدیران و کارشناسان نظارت بر درمان با بیان اینکه برای مردم در عرصه سلامت گاهی غیر از خدا فریادرسی وجود ندارد، گفت: حدود ۳۲ سال پیش که مسئول دانشگاه علوم پزشکی کاشان بودم، شب‌ها به بیمارستان‌ها سر می‌زدم. در آن زمان امکانات خیلی محدود بود و هنوز پزشکان هندی، بنگلادشی و فیلیپینی در کشور حضور داشتند. شبی به اورژانسی سر زدم و دیدم یک درمان اشتباه برای پیرمردی ۸۰ ساله اتجام شده، در آنجا احساس کردم که تنها مدعی‌العموم آن بیمار من هستم و متخلف را تنبیه کردم.

وی افزود: نباید در دفاع از حقوق بیماران از هیچ موردی بگذریم. مردم ولی‌نعمت‌هایی هستند که سلامت‌شان را به عنوان بزرگترین موهبت الهی به ما سپرده‌اند بنابراین مهمترین میثاق ما دفاع از سلامت مردم است.

نمکی ادامه داد: دولت دکتر روحانی با همت دکتر هاشمی - وزیر سابق بهداشت - که از رفیع‌ترین همکاران در دولت و یار دکتر روحانی بودند طرح تحول نظام سلامت را آغاز کردند. اولین هدف ما از اجرای طرح تحول نظام سلامت حذف هزینه‌های کمرشکن درمان بود. در سه ماه ابتدایی با توجه به افزایش ناگهانی معادل ریالی قیمت ارز و تحمیل هزینه‌های کمرشکن به مردم یکی از پیشنهادات ما به رئیس جمهور این بود که بیماران به‌ویژه در حوزه بستری را دریابیم و هزینه‌های کمر شکن‌شان را کاهش دهیم. بر همین اساس طرح تحول سلامت شکل گرفت و اولین هدفش این بود که بار درمان از روی بیمار برداشته شود تا بیمار و همراهش دغدغه‌ای جز بیماری نداشته باشند.

نمکی با بیان اینکه خوشبختانه طرح تحول سلامت آغاز شد و بار هزینه‌های کمرشکن را کاهش داد، گفت: این طرح مورد تایید تمامی بخش‌های ذی‌صلاح جهانی است. من به عنوان سرپرست وزارت بهداشت و در آینده به عنوان وزیر بهداشت می‌کوشم این طرح را با شدت و حدت بیشتری ادامه دهم. در واقع طرح تحول نظام سلامت اصلی‌ترین اقدام وزارت بهداشت خواهد بود به‌ویژه باید در پکیج‌های بازنگری شده منطقی کمک کنیم.

نمکی تاکید کرد: نظارت بر درمان یکی از بحث‌های بسیار جدی ماست که البته نیازمند مقدماتی است. اول اینکه هر چقدر ضوابط، دستورالعمل‌ها و گایدلاین‌های بیشتری تدوین و ابلاغ شوند نظارت بهتری اتفاق می‌افتد و موفق‌تریم همچنین سازمان یافتگی نظارت مبتنی بر دستورالعمل‌ها اولین گامی است که باید برداریم.

سرپرست وزارت بهداشت با بیان اینکه طرح تحول نظام سلامت با چهار مقدمه پزشک خانواده، سیستم ارجاع، راهنماهای بالینی و پرونده الکترونیک سلامت اجرا شد، گفت: پنجمین موضوع مهم در طرح تحول تغییر نظام پرداخت از فی فور سرویس به نظام پرداخت سرانه‌ای است. هر چقدر ما این ابعاد را تقویت کنیم نظارت راحت‌تر می‌شود.

نمکی با بیان اینکه باید نظارت را از سلایق شخصی دور کنیم، اظهارکرد: یکی از آفات سیستم‌های نظارتی همین موضوع است بنابراین اگر نظارت چارچوب داشته باشد و ساختارهای مدون و هوشمند نظارتی داشته باشید سلایق افراد و سوءاستفاده‌های احتمالی کاهش می‌یابد بنابراین در تدوین شیوه‌های نظارت دقت بیشتری کنید.

نمکی تاکید کرد:‌ در عین حال ما سعی می‌کنیم مشکلات درون خانواده را به بیرون از خانواده نبریم. هنوز هم از شریف‌ترین اقشار جامعه، جامعه پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی هستند. چرا باید همکاران‌مان را به سیستم‌های بیرون از وزارت بهداشت و نظام پزشکی بسپاریم؟ ما باید بتوانیم در نظام پزشکی و وزارت بهداشت مشکلات درون حرفه را حل کنیم. کم‌عقلی است که مشکلات درون خانواده را به بیرون ببریم.

وی در ادامه صحبت‌هایش با تاکید بر لزوم برخورد قانونی با تخلفات گفت: تخلف از زمان آدم و حوا با خوردن میوه ممنوعه اتفاق افتاد. وقتی هم که جمعیت زمین چهار نفر شد جرم اتفاق افتاد و برادر، برادرش را کشت بنابراین نمی‌توان گفت هیچ تخلفی وجود ندارد چراکه این موضوع خلاف واقعیت است اما باید راه‌های پایش تخلف را ایجاد و در ساختارمان به گونه‌ای عمل کنیم که به اولین ریزه سنگ‌ها هم واکنش نشان دهیم و نگذاریم که جرم‌های کیفری اتفاق افتد و اگر هم تخلفی رخ داد آن را درون خانواده حل کنیم و جامعه شریف پزشکی، پرستاری و پیراپزشکی را تحویل جاهای دیگر ندهیم البته ممکن است همکارانی باشند که از مردم سوءاستفاده‌های مالی و به آنان بی احترامی کنند و کرامات انسانی را رعایت نکنند اما خودمان باید با ابزارهای خودمان گوش‌شان را بمالیم. هر چند ما را محکوم می‌کنند که به خوبی با تخلفات برخورد نمی‌کنیم اما اینطور نیست. ما باید در برابر تخلفات محکم بایستیم.

نمکی با بیان اینکه گاهی مسائلی در جامعه وجود دارد که بار آن را نظام سلامت به دوش می‌کشد،اظهارکرد: به عنوان مثال مردم در حوزه‌های دیگر بی حرمتی می‌بینند اما وقتی به بیمارستان می‌آیند به پرستار ما سیلی می‌زنند. ما باید این مسائل را تحمل کنیم و جور دیگر بخش‌های کشور را به دلیل دیوار کوتاهمان بکشیم البته سیاستگذاران هم باید به این موضوعات ورود کنند.

وی با بیان اینکه باید به تدوین دستورالعمل‌ها و گایدلاین‌ها بپردازیم، گفت: در عین حال باید نظام مالی پرداخت در حوزه سلامت و تعرفه‌ها را در نظام سلامت اصلاح کنیم. زیر میزی معلول یک نظام پرداخت و تعرفه‌ای غیر منطبق با واقعیت‌های کشور است بنابراین با اصلاح نظام پرداخت و نظام تعرفه باید تخلف‌زایی و جرم‌زایی را به حداقل برسانیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان