بازدید 2045
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس

تثبیت قیمت ارز، مهم‌تر از خود قیمت است

یک عضو کمیسیون اقتصادی مجلس می‌گوید که قیمت ارز مهم نیست، بلکه تثبیت این نرخ است که اهمیت دارد. همچنین لازم است فاصله بین نرخ‌های چندگانه ارز کاهش یابد و به یک قیمت معقول دست یابیم.
کد خبر: ۸۶۷۲۰۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵ 06 January 2019

احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی روز گذشته گفته بود که دولت در بازار ارز ورود کرده و نتیجه خوبی داشته است. در پایان هر سال میلادی و ابتدای هر سال جدید قیمت ارز به دلیل افزایش تقاضا بالا رفته و این روند کاملاً طبیعی است و مدیریت بازار ارز در دست دولت بوده و ارز زیر 10 هزار تومانی نیز مد نظر دولت است.

وضعیت بازار ارز در ماه‌های اخیر بر این حرف انارکی محمدی صحه می‌گذارد. اقدامات بانک مرکزی در حوزه‌های مختلف توانسته نوسانات بازار را کاهش دهد و می‌توان گفت بازار ارز به ثبات نسبی رسیده است.

انارکی محمدی در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید: اشاره به نرخ ارز زیر 10 هزار تومان نقل قول از آقای روحانی بوده مبنی بر اینکه نظر دولت این است که نرخ ارز به کمتر از 10 هزار تومان کاهش یابد. البته اینکه چنین کاری انجام شود، به میزان ارزی که وارد کشور می‌شود، بستگی دارد.

وی تصریح می‌کند: بازار ارز در اختیار دولت است و قطعاً دولت می‌تواند در این زمینه تعیین‌کننده باشد، منتها باید مانند همیشه ارز در اختیار داشته باشد. هنگامی که 55 میلیارد ارز حاصل از صادرات نفت در اختیار دولت است و قطعاً می‌تواند نسبت به تنظیم بازار ارز نیز اقدام کند.

انارکی محمدی درباره وضعیت نرخ ارز در پایان سال جاری می‌گوید: امیدواریم بشود نرخ کنونی را نگاه داریم. لازم است به جامعه نیز امید داده شود. همچنین برای جلوگیری از سوداگری‌ها و سواستفاده‌ها، لازم است دولت بتواند در پایان سال قیمت ارز را ثابت نگاه دارد. همواره در پایان سال میلادی، قدری افزایش نرخ ارز را شاهد بوده‌ایم و در پایان سال شمسی نیز با توجه به انجام سفرها، چنین اتفاقی رخ می‌دهد. امیدواریم دولت بتواند قیمت واقعی ارز را نگاه دارد.

*سرکوب نرخ اثر معکوس دارد

نماینده مردم انار و رفسنجان در مجلس شورای اسلامی یادآور می‌شود: اعلام نرخ 4200 تومانی اشتباه بود؛ نمی‌توانیم نرخ ارز را در یک قیمت ثابت اعلام کنیم، در حالی که پشتوانه آن را نداریم.‌ سرکوب قیمت ارز می‌تواند باعث جهش قیمت ارز شود. باید زیرساخت این کار آماده شود، ارز در کشور کنترل شود و از سوی دیگر باید ارز ورودی به کشور تأمین شود.

وی درباره حجم منابع و مصارف ارزی کشور می‌گوید: بیش از 40 میلیارد دلار در سال از محل صادرات غیرنفتی وارد کشور شده که تقریباً به همین میزان نیز واردات کالا داشته‌ایم و این نسبت تقریباً برابر بوده است. در عین حال 55 میلیارد دلار ارز ناشی از صادرات نفت داشتیم که این بخش می‌تواند بازار را تنظیم کند.

انارکی محمدی با تأکید بر اینکه با عنایت به شرایطی که بر کشور حکمفرماست. سرکوب نرخ ارز قطعاً نمی‌تواند پاسخگو باشد، اظهار می‌کند: این سرکوب در نقطه‌ای تمام می‌شود و ارز قیمت کاذب خود را از دست داده، قیمت واقعی خود را پیدا کرده و افزایش می‌یابد.

*اقدامات مؤثر سیاست‌گذار پولی

وی درباره اقدامات بانک مرکزی در دوره رئیس کل جدید می‌گوید: پیش از این هنگامی که برخی آئین‌نامه‌ها نوشته شد، بازار ارز در شرایطی دچار التهاباتی بود و تصمیم گرفته شد اقداماتی انجام شود. اکنون که بازار ارز یک ثبات نسبی پیدا کرده، راه‌هایی مانند خرید ارز در خارج از کشور باعث می‌شود ارز وارد کشور شده و انگیزه ایجاد شود. در نتیجه کسانی که صادرکننده هستند، می‌توانند ارز خود را به‌راحتی به کشور وارد کنند. این روش بسیار مناسبی است.

*تثبیت نرخ ارز مهم‌تر از قیمت آن است

این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس معتقد است: قیمت ارز مهم نیست، بلکه تثبیت این نرخ است که اهمیت دارد. زیرا باعث می‌شود بتوانیم برنامه‌ریزی و تصمیم‌گیری کنیم. وگرنه نوسان قیمت ارز می‌تواند خسارتی جبران‌ناپذیر به بخش تولیدی و سرمایه‌گذاری وارد کند. اگر دولت بتواند یک قیمت تثبیت شده از نرخ ارز و نزدیک به قیمت واقعی ارائه کند، این کار بسیار مهم و اثرگذار دارد.

وی با اشاره به چند نرخی که اکنون برای ارز وجود دارد، می‌گوید: فاصله بین ارزهای آزاد نیز خیلی مهم است. اکنون ارز 4200 تومانی، نیمایی، سنا و ارز بازار سیاه را داریم. هر چقدر فاصله این نرخ‌ها بیشتر باشد، رانت بیشتری نیز ایجاد می‌شود و هزینه‌های ما نیز بالا می‌رود. لازم است این فاصله‌ها کاهش یابد و به یک قیمت مطلوب و معقول دست یابیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر