بازدید 5091

فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره) د رمورد ازدواج موقت

فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره) د رمورد ازدواج موقت
کد خبر: ۸۶۶۱۱۱
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۸ 03 January 2019

فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره)


ازدواج موقت
سؤال: در عده رجعیه فرد عیال قبلی خود را متعه می کند آیا متعه صحیح است یا نه رجوع محسوب می شود؟

جواب: نکاح در عده غیر موجب حرمت ابدی است و در عده خود جایز است اگر غیر رجعی باشد اما در عده رجعی باطل است چه دائم و چه منقطع چون مطلقه رجعیه به منزله زوجه است و الزوج لا یزوّج.

سؤال: در عقد متعه مدت ذکر کرده ولی مجهول است مثل قدوم مسافر، آیا باطل است یا به دایم منقلب می شود؟

جواب: هر گاه اجل را به صورت مره و مرتین ذکر کرده که به آن مبهمه گفته می شود که مورد روایت است و منقلب به دائم می شود و اما اگر اجل به صورت دیگری باشد احتیاط آن است که بقیه مدت را ببخشد و طلاق دهد و مجددا عقد کند.

سؤال: هر گاه زنی را یکساله متعه کرده پس از شش ماه می خواهد او را به عقد دائم درآورد وظیفه چیست؟

جواب: باید بقیه مدت را ببخشد و سپس عقد کند چون المزوج لا یزوج و اما نسبت به مهر متعه اگر قبل از دخول مدت را بخشید مهر نصف می شود و بعد از دخول تمام مهر را می دهد و تقسیط بر مدت نمی شود و مثل اجاره نیست.

سؤال: زنی به مردی می گوید وبا هم قرار می گذارند یکساله متعه شود و پس از مدت یکسال او را دائمی عقد کند و مرد او را سه ساله متعه می کند و به زن نمی گوید پس از سه سال می گوید حالا متعه تمام شد از حالا دایمی عقد می کنیم حکم این ازدواج و الحاق را بیان فرمایید؟

جواب: در مدت یک سال زوجیت منعقد شده و نسبت به دو سال بعد فضولی و محتاج به اجازه است و اگر اجازه دارد کشف می کند صحت را بنابراقوی که کشف حکمی است و ولد ملحق می شود.

سؤال: زنی را یکساله به مبلغی متعه کرده پس از گذشت شش ماه زن فوت می کند آیا تمام مهر را می برد یا نصف آن را؟

جواب: احوط تصالح است با ورثه .

سؤال: شخصی زنی را به عقد دایم یا انقطاعی خود درآورده است پس از دخول قبل از انقضای مدت بقیه مدت را بخشیده یا طلاق داده و قبل از انقضای عده مجددا متعه کرده و قبل از دخول مجددا بقیه مدت را می بخشد آیا مبدا شروع عده از چه زمانی حساب می شود؟

جواب: در فرض دخول در عقد اول و عدم دخول در ثانی احوط اعتبار عده است که پس از اتمام عده اولی عده ثانی شروع شود و همچنین است در فرض دخول در عقد ثانی بنابرعدم تداخل اسباب و مسببات.

سؤال: جوان شیعه با دختر سنی ازدواج موقت انجام داده و دختر حامله شده اگر بستگاندختر که اهل سنت هستند از قضیه مطلع شوند برای او خطر دارد آیا جایز است برای دختر در این شرایط سقط جنین کند و همچنین در مورد حمل از زنا جایز است سقط آن؟

جواب: سقط جنین در این فرض محل اشکال است.

سؤال: پدر به دختر اذن دایم داده آیا می تواند عقد انقطاعی کند؟

جواب: عقد دائم با عقد منقطع ضدان می باشند و اجازه احدهما کفایت از دیگری نمی کند.

سؤال: هر گاه مدت در عقد متعه بیش از عمر زوجین باشد آیا در حکم عقد دائم است همان طوری که بعضی از علما فتوی داده اند؟

جواب: در حکم عقد دائم نیست بلکه حقیقت متعه متقوم به ذکر اجل است هر چند بیش از عمر زوجین باشد اعتبار زوجیت موقته پس از موت زوجین لغو نیست به اعتبار بقای زوجیت انشا شده در زمان حیات انانا بله احداث زوجیت در زمان ممات اعتبار عقلایی ندارد.

سؤال: در عقد متعه شوهر نصف مدت را می بخشد آیا مهر هم تقسیط می شود یا همه مهر را باید بپردازد؟

جواب: پس از تحقق دخول تمام مهر را باید بپردازد و مهر تقسیط نمی شود.

سؤال: عده متمتع بها در من تحیض حیضتان است حال اگر زن بعد از انقضا مدت بلافاصله حیض شود و پس از انقضاء حیض و پاک شدن و فاصله شدن اقل طهر که 10 روز است با خوردن قرص حیض شود که مجموع عده 20 روز مثلا می شود آیا می تواند شوهر کند؟

جواب: به حسب قواعد حیضتان محقق شده

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل