بازدید 3198

فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره) در مورد اجکام اولاد

فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره) در مورد اجکام اولاد
کد خبر: ۸۶۶۱۱۰
تاریخ انتشار: ۱۳ دی ۱۳۹۷ - ۰۰:۳۷ 03 January 2019

فتاوای آیت الله العظمی اراکی (قدس سره)


احکام اولاد
سؤال: دختر و پسری رابطه نامشروع داشته اند و دخول نشده ولی خروج منی از مرد شده و رحم زن جذب کرده و دختر حامله شده و بعدا باهم ازدواج کرده اند آیا فرزند ولد الزناست یا ملحق به ابوین است؟

جواب: دخول به معنای التقاء ختانین شرط حد و عده و غسل می باشدو شرط الحاق ولد نیست بلکه الحاق ولد محقق می شود به انزال منی در اطراف فرج و جذب ماءپس در فرض سوال که زنا و دخول محقق نشده و جذب ماء شده کافی است در الحاق ولد ولو به مقدمات حرام بدون زنا محقق شده، پس مقتضای عمومات الحاق ولد است مگر زنا به معنای دخول محقق شده باشد که شرعا نفی است و غیر از زنا تحت عمومات باقی است.

سؤال: حق حضانت مادر که پس از انقضای مدت ساقط و باید فرزند تحت حضانت پدر باشد اگر در بعضی موارد گرفتن فرزند به مصلحت طفل نیست چون شرایط خانه پدر با وجود نامادری به نحوی است که از نظر تربیتی طفل را با مشکلاتی مواجه می کند و برای او اثر سوء دارد و خلاثه اصرار به فرزند است و اصرار پدر نیز به خاطر لجاجت می باشد نه لحاظ مصلحت فرزند. آیا در این مورد دادگاه می تواند حکم بقای حضانت مادر بدهد و همچنین اگر مادر به خاطر علاقه زاید از متعارف از دادن فرزند استنکاف نماید و موجب مشقت برای مادر است آیا دادگاه می تواند حکم به بقای حضانت مادر بدهد؟

جواب: اگر گرفتن فرزند از مادر و تحت حضانت پدر بودن برای طفل ضرر داشته باشد و یا مستلز مفسده ای برای او باشد حق حضانت پدر ساقط می شود و اما در صورتی که که فقط برای مادر حرج و مشقت داشته باشد حکم به سقوط حضانت پدر مشکل است.

سؤال: زنی که شوهرش به اتفاق نظر دکترها عقیم است با مرد اجنبی رابطه نامشروع داشته و حمل برداشته اینک زانی منکر ولد است آیا به قاعده (الولد للفراش) ولد ملحق به زوج است؟

جواب: قاعده فراش در صورت شک است پس اگر از گفته دکترها اطمینان و علم حاصل شود ملحق به او نیست و اگر احتمال الحاق باشد ملحق می شود

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس