بازدید 17020

سهم ماهانه هر ایرانی از مصارف بودجه ۹۸ چقدر پیش بینی می‌شود؟

در چهارم دی ماه سال جاری بود که دولت از لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ رونمایی کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، قرار است دولت برای هر ایرانی در سال ۱۳۹۸ حدود ۵ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان، یا به عبارتی، ماهیانه حدود ۴۵۵ هزار تومان هزینه کند. پرسش این است که چقدر از این هزینه ها، صرف مجلس شورای اسلامی، امور قضایی و ... می‌شود؟
کد خبر: ۸۶۵۵۷۱
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۸ 01 January 2019

از رفاه اجتماعی تا محیط زیست؛ سهم ماهانه هر ایرانی از مصارف بودجه 98 چقدر پیش بینی می شود؟در چهارم دی ماه سال جاری بود که دولت از لایحه بودجه سال ۱۳۹۸ رونمایی کرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد، قرار است دولت برای هر ایرانی در سال ۱۳۹۸ حدود ۵ میلیون و ۴۶۰ هزار تومان، یا به عبارتی، ماهیانه حدود ۴۵۵ هزار تومان هزینه کند. پرسش این است که چقدر از این هزینه ها، صرف مجلس شورای اسلامی، امور قضایی و ... می‌شود؟

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ شش روز است، از رونمایی لایحه بودجه سال 1398 می گذرد و در این مدت، تحلیل های بسیاری پیرامون اعداد و ارقام موجود در لایحه بودجه سال آینده صورت گرفته است. به هر حال با توجه به اینکه سال آینده ـ به دلیل وجود تحریم ها ـ سال خاصی برای اقتصاد کشور می باشد، پرسش این است که دولت تصمیم گرفته در سال آینده چقدر برای هر ایرانی هزینه کند و این هزینه ها در بخش های مختلف به چه میزان خواهد بود؟ مثلا هر ایرانی در سال آینده، ماهیانه چقدر برای مجلس شورای اسلامی هزینه پرداخت خواهد کرد؟

از رفاه اجتماعی تا محیط زیست؛ سهم ماهانه هر ایرانی از مصارف بودجه 98 چقدر پیش بینی می شود؟

برای پاسخ به این پرسش باید به لایحه بودجه سال آینده رجوع کرده و جدول شماره 1 و میزان مصارف بودجه عمومی دولت را بررسی کنیم. این جدول نشان می دهد، مصارف بودجه عمومی دولت در سال آینده با کسر تسویه واگذاری دارایی های مالی یا همان پرداخت بدهی ها، حدود 454 هزار میلیارد تومان خواهد بود. اگر فرض بگیریم که جمعیت ایران 80 میلیون نفر است، این عدد نشان می دهد، دولت قرار است برای هر ایرانی در سال آینده، حدود 5 میلیون و 460 هزار تومان یا به عبارتی حدود 455 هزار تومان در ماه هزینه کند. این اعداد در حالی است که در لایحه بودجه سال 97، سهم هر ایرانی از مصارف بودجه حدود 4 میلیون و 891 هزار تومان در سال و یا به عبارتی حدود 408 هزار تومان در ماه بوده است.

از رفاه اجتماعی تا محیط زیست؛ سهم ماهانه هر ایرانی از مصارف بودجه 98 چقدر پیش بینی می شود؟

حالا پرسش اساسی این است که مبلغ 455 هزار تومان در ماه در چه بخش هایی قرار است هزینه شود و دولت قرار است به نمایندگی از هر ایرانی در سال 1398، به صورت ماهانه چقدر برای مجلس شورای اسلامی یا امور قضایی هزینه کند؟

در جدول زیر مشاهده می کنید که بخشی از این 455 هزار تومان در کجاها هزینه می شود. همان گونه که می بینید، بیشترین مبلغی که قرار است دولت به ازای هر ایرانی در سال آینده در هر ماه پرداخت کند، بابت رفاه اجتماعی شامل امداد و نجات، بیمه ها و... می باشد، که حدود 113 هزار و 780 تومان است. همچنین دولت قرار است به ازای هر ایرانی در سال آینده، ماهیانه 76980 تومان برای آموزش و پژوهش، 48741 تومان برای درمان، 31544 تومان برای دفاع از کشور پرداخت کند. همچنین دولت برای هر ایرانی در ماه، نزدیک به 400 تومان برای هر یک از موارد گردشگری و محیط زیست (حفاظت از محیط زیست، کاهش آلودگی و ...) و نزدیک به 600 تومان برای مجلس شورای اسلامی خرج خواهد کرد.

نکته شایان ذکر در جدول زیر این است که سهم هر ایرانی در ماه از هزینه های آموزش و پژوهش در لایحه بودجه سال 98 در مقایسه با سال 97 در مقایسه با سایر هزینه ها بیشترین افزایش را داشته است و بیشترین کاهش نیز به بخش انرژی تعلق دارد.

از رفاه اجتماعی تا محیط زیست؛ سهم ماهانه هر ایرانی از مصارف بودجه 98 چقدر پیش بینی می شود؟

اما دولت این مخارج را از کجا تأمین می کند؟ همان گونه که می دانید دولت درآمدهایی نیز دارد که از جمله مهمترین آنها، درآمدهای مالیاتی و نفتی است. مطابق با لایحه بودجه سال 1398 هر ایرانی در سال آینده، سالیانه، یک میلیون و 849 هزار تومان یا به صورت ماهانه حدود 154 هزار تومان مالیات پرداخت خواهد کرد. پس بخشی از هزینه های بالا از طریق درآمدهای مالیاتی تأمین خواهد شد. همچنین سهم هر ایرانی در سال آینده از درآمدهای نفتی حدود 149 هزار تومان در ماه خواهد بود؛ بنابراین، از 455 هزار تومانی که ماهانه دولت برای هر ایرانی هزینه خواهد کرد، 302 هزار تومان از محل درآمدهای نفتی و درآمدهای مالیاتی و مابقی مبلغ باقی مانده تا 455 هزار تومان، هم از محل واگذاریی دارایی های مالی 26 هزار تومان و مجموع سایر درآمدهای اختصاصی 127 هزار تومان تأمین خواهد شد.

از رفاه اجتماعی تا محیط زیست؛ سهم ماهانه هر ایرانی از مصارف بودجه 98 چقدر پیش بینی می شود؟

با همه این تفاسیر و با توجه به اینکه به هر حال، هزینه ها از جیب مردم به نوعی خارج می شود، مردم حق دارند، نسبت به کیفیت ارائه خدمات نظر بدهند و سؤال کنند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۲
انتشار یافته: ۲۲
کدخدادوستان و حامیان خارجی شون مثل بی بی سی روی بودجه نهادهای فرهنگی مانور می دهند تا کسی از نحوه هزینه کرد بودجه ۱۴۰۰ میلیاردی شرکت های دولتی ،سوال نکند..
چه رابطه ای بین بی بی سی و من و تو با غربگراهای داخلی است..؟؛!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۸ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
شما انحصارطلبها با اين ديدگاهتون ايران رو تبديل به ونزوئلا كرديد.
با تمام دنيا سرجنگ داريد معلومه تحريممون ميكنند و ما هم بايد در آتشي كه شما بپا كرديد بسوزيم و صلح طلبها رو كدخدا دوست معرفي ميكنيد.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۹ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
فشار بر ملت برای سازش
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۴ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
کسی سر جنگ نداره بلکه ارباباتون در خارج هزینه درست می کنند برای کشور
برو همان بی بی سی و من و تو نگاه کن و شست و شوی مغزی شوی که بعدا بیایید ایران را هم طلبکار می کنید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۲ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
سرجنگ؟
شما ها جز همان کسانی هستید که وقتی به ایران حمله می شود قایم می شوید و ادعا داریدکه چرا کشورتان ضعیف است که حمله شده به ان
برو عمو
دنیا دنیای جنگ است ولی ظاهرا برای غرب خوب است ولی برای ما از نظر شما گداهای غرب زده بد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۱
ونزولارا از کجا اوردی؟
اینقدر تبلیغ کردند براتون که ونزولا می شویم شما با توهم پیش می روید
در ضمن الان همان انحصار گرها در دولت دارند کار می کنند که نماد شما صلح طلبی است
خطاب به۲۳:۲۸
ناشناس
| Canada |
۰۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
شاید هم کره شمالی
سهم من به اندازه خرید یک ساندویچ فلافل بدون نوشابه ،
ممنونم از همه دولتمردان محترم و زحمتکش و خدوم و بامرام و ........
با این شرایط منطقه کاهش بودجه دفاعی خیانت به کشوره
سهم ماهانه هر ایرانی از مصارف بودجه 98 چقدر پیش بینی می شود؟

نگید سهم هر ایرانی از بودجه سال98
بگید سهم هر مسوول بابت اختلاس از سهم بودجه هر ایرانی در سال98 این درسته....
جدول آخر افزایش درآمدهای مالیاتی و درآمدهای نفتی مرا بعنوان یک ایرانی در هر ماه نشان می دهد. چه خوب وضعم بهتر می شود.
لطفا در يك جدول هم سهم هر غيرايراني رو از بودجه 98 نشان دهيد.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۰۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۱۰/۱۲
آفرین
این سرتاپا دروغه
یعنی سرمایه گذاری در بخش انرژی کاهش می یابد؟
چه رابطه ای بین اب و هوای پاریس و این بودجه است؟
نهاد نظارتی مجلس چه پاسخی دارند؟
لطف سهم اختلاس آقایان و آقازاده ها دامادها برادر و خواهران و افراد سببی و نصبی را جداگانه در نظر بگیرید
سهم مردم فلسطین و لبنان و یمن و سوریه رو هم در حد امکان مشخص کنید
سهم مردم فلسطین و لبنان و یمن و سوریه رو هم در حد امکان مشخص کنید
چرا به نهادهای بی خاصیت از بودجه پول الکی میدین چه خبره هر کی از یک جایی نگهداری میکنه پول میگیره بابا مردم راضی نیستن اینا پول یا مفت بگیرن
بهتره مال سالهای قبل رو هم دقیقا اعلام کنید که با پولها چه کا رهایی انجام شده تا شبهه ها بر طرف بشه
اینهمه پول واقعا جای درستی خرج می شه؟
چرا بودجه دفاعی و انرژی و دین و مذهب و ارتباطات و کشاورزی رو کاهش دادید،
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار