بازدید 10072
فیلم‌های بخش نگاه نو سی و هفتمین جشنواره فجر؛

رقابت نسل دوم صدرعاملی و کیمیایی در کنار فیلم اولی‌ها

«موج اف ام، ردیف ۴۸»، «لابیرنت»، «نبات» و «نرگس» از جمله فیلم‌هایی هستند که گفته می‌شود نسخه‌ای از آنها به جشنواره فیلم فجر ارائه شده و مورد تایید قرار نگرفته‌اند؛ هرچند به رسم معمول برای حفظ حرمت فیلم‌هایی که انتخاب نشده‌اند، لیست فیلم‌های متقاضی حضور در این رویداد اعلام نشده و چه بسا برخی سینماگرانی که عنوان می‌کنند فیلم‌هایشان را به جشنواره نداده‌اند، از سوی هیات انتخاب پذیرفته نشده باشند!
کد خبر: ۸۶۴۵۶۵
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۷ - ۱۰:۲۰ 29 December 2018

رقابت نسل دوم صدرعاملی و کیمیایی در کنار فیلم اولی‌هاهیات انتخاب سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر، فیلم های بخش نگاه نو را معرفی کردند و در این میان همانگونه که انتظار می‌رفت اشتباهاتی رخ داد؛ هرچند فضای فیلم‌های انتخاب شده بی‌دردسر است و برخی فیلم‌های حاشیه‌دار پشت در کاخ جشنواره باقی ماندند و به جمع ده فیلم حاضر در بخش نگاه نو راه نیافتند.

به گزارش «تابناک»، هیات انتخاب سی و هفتمین جشنواره فیلم فجر متشکل از احمد امینی، محمد علی حسین نژاد، حسن خجسته، شاهرخ دولکو، بهروز شعیبی، حسین کرمی و رضا مقصودی که چهر‌ه‌هایی عمدتاً خنثی محسوب می‌شوند، واپسین روزهای ماموریت‌شان را پشت سر می‌گذارند و با معرفی فیلم‌های که از منظر آنها شایسته حضور در بخش‌های «سودای سیمرغ» (مسابقه اصلی) و «نگاه نو» (فیلم اولی‌ها)، کنار می‌روند.

این هیات انتخاب اکنون اسامی ده فیلم راه یافته به بخش «فیلم اولی‌ها» را معرفی کرده که در میان آنها، موارد مسئله‌سازی وجود دارد. «حمال طلا» به کارگردانی تورج اصلانی و «یلدا» به کارگردانی مسعود بخشی دو فیلمی هستند که کارگردان‌هایشان پیش از این فیلم ساخته بودند اما دبیرخانه جشنواره، فیلم های ساخته شده توسط تورج اصلانی و مسعود بخشی اولین فیلم سینمایی این کارگردانان محسوب می شود که دارای پروانه ساخت سینمایی است و فیلم های قبلی آنها دارای پروانه ساخت ویدیویی و یا تولید سیما بوده است. این حربه پیش از این برای هومن سیدی به کار گرفته شده بود.

همچنین پذیرفته شدن «روزهای نارنجی» که سال گذشته نیز متقاضی شرکت در جشنواره بود و طبق مقررات نمی‌توانست امسال در جشنواره حاضر باشد، محل سوال شده اما احمد امینی عضو هیات انتخاب جشنواره که سال گذشته و امسال عضو هیات انتخاب جشنواره فیلم فجر بوده، درباره فیلم «روزهای نارنجی» که سال گذشته با نام «واسطه» متقاضی جشنواره بود، گفت: «سال گذشته تنها دو سه سکانس از این فیلم برای هیات انتخاب ارسال شده بود که ما آن را مورد بازبینی قرار ندادیم و گفتیم فیلم باید به صورت کامل به دبیرخانه ارسال شود. نسخه نهایی سال گذشته به دست ما نرسید ولی امسال نسخه کاملی از فیلم درخواست شرکت داشت که آن را دیدیم و انتخاب ما این بود که فیلم در بخش «نگاه نو» این رویداد قرار گرفته است. امسال نیز چند فیلم دیگر به صورت ناقص به دبیرخانه ارسال شده بود که ما باز هم آنها را پس فرستادیم و گفتیم که مورد بازبینی قرار نمی دهیم.»

«موج اف ام، ردیف ۴۸»، «لابیرنت»، «نبات» و «نرگس» از جمله فیلم‌هایی هستند که گفته می‌شود نسخه‌ای از آنها به جشنواره فیلم فجر ارائه شده و مورد تایید قرار نگرفته‌اند؛ هرچند به رسم معمول برای حفظ حرمت فیلم‌هایی که انتخاب نشده‌اند، لیست فیلم‌های متقاضی حضور در این رویداد اعلام نشده و چه بسا برخی سینماگرانی که عنوان می‌کنند فیلم‌هایشان را به جشنواره نداده‌اند، از سوی هیات انتخاب پذیرفته نشده باشند! اما درباره ده فیلم بخش «نگاه نو» که نخستین تجربه فیلم سینمایی این کارگردان محسوب می‌شود، چه می‌دانیم؟

 

پالتو شتری

رقابت نسل دوم صدرعاملی و کیمیایی در کنار فیلم اولی‌ها
تهیه‌کننده: مجید شیخ‌انصاری
کارگردان: مهدی علی‌میرزایی
فیلمنامه نویس: مهدی علی‌میرزایی
مدیر فیلمبرداری: مسعود امینی تیرانی
بازیگران: سام درخشانی، بانیپال شومون، بهاره کیان افشار، لیندا کیانی، شاهرخ فروتنیان، افسانه چهره آزاده، پریوش نظریه، علیرضا مهران، طوفان مهردادیان، رضا شیخ انصاری
خلاصه داستان: داستانی درباره پیچیدگی‌های رفاقت و رقابت

 

جان‌دار

رقابت نسل دوم صدرعاملی و کیمیایی در کنار فیلم اولی‌ها
تهیه کننده: کامران مجیدی
کارگردان: حسین امیری‌دوماری ‌و پدرام پورامیری
فیلمنامه نویس: حسین امیری دوماری، پدرام پورامیری و محمد داودی
مدیر فیلمبرداری: هومن بهمنش
بازیگران: فاطمه معتمدآریا، حامد بهداد، باران کوثری، جواد عزتی، مسعود کرامتی، علی شادمان، گیتی قاسمی، محمدعلی محمدی و امیراحمد قزوینی
خلاصه داستان: «بخدا اگه یه بار دیگه بگین شام چی شد، غذا چیه، همین وسط خودم رو دار میزنم که غذاخوردن یادتون بره. بابا از گشنگی نمردین که؟؟»

 

حمال طلا

رقابت نسل دوم صدرعاملی و کیمیایی در کنار فیلم اولی‌ها
تهیه کننده: منصور سهراب‌پور
کارگردان: تورج اصلانی
فیلمنامه نویس: تورج اصلانی و هادی نادری
مدیر فیلمبرداری: تورج اصلانی
بازیگران: سعید آقاخانی، پیام احمدی نیا، لطف الله سیفی، ژاله صامتی، امید روحانی، امین آقا فرزانه، علیرضا مهران، حسن زاهدی، داود محمدآبادی، محمود شفیع خانی، رضا شفیع خانی
خلاصه داستان: رضا، حمال طلا است. شغلش رساندن طلا و جواهرات از کارگاه به مغازه است. یک روز در مسیر از او دزدی می شود و او باید غرامت بپردازد. او از دوستش لویی کمک میگیرد اما نوسانات بازار تهران اوضاع او را بدتر می کند.

 

دیدن این فیلم جرم است!

رقابت نسل دوم صدرعاملی و کیمیایی در کنار فیلم اولی‌ها
تهیه‌کننده: محمد حمزه‌زاده
کارگردان: رضا زهتابچیان
فیلمنامه نویس: رضا زهتابچیان
مدیر فیلمبرداری: -
بازیگران: لیندا کیانی، امید آقایی، حسین پاکدل، حمیدرضا پگاه
خلاصه داستان: فقط یک فیلم پنج‌دقیقه‌ای می‌خواستم تا بعداً بتونم از زنم و دخترم دفاع کنم ولی امونم ندادند... صدای آژیراشون داره نزدیک می‌شه... الآن مثل مور و ملخ می‌ریزن اینجا...

 

روزهای نارنجی

رقابت نسل دوم صدرعاملی و کیمیایی در کنار فیلم اولی‌ها
تهیه‌کننده: علیرضا قاسمخان
کارگردان: آرش لاهوتی
فیلمنامه نویس: آرش لاهوتی و جمیله داروشفایی
مدیر فیلمبرداری: فرشاد محمدی
بازیگران: هدیه تهرانی، علی مصفا، مهران احمدی، علیرضا استادی
خلاصه داستان: آبان، زنی میان‌سال واسطه استخدام کارگران زن فصلی برای کار در باغ‌های مرکبات شمال کشور شناخته می‌شود...

 

زهر مار

رقابت نسل دوم صدرعاملی و کیمیایی در کنار فیلم اولی‌ها
تهیه‌کننده: جواد نوروزبیگی
کارگردان: سیدجواد رضویان
فیلمنامه نویس: پیمان عباسی
مدیر فیلمبرداری: تورج اصلانی
بازیگران: سیامک انصاری، شبنم مقدمی، شقایق فراهانی، سیامک صفری، نسیم ادبی، علی استادی، رضا رویگری، حسین محب‌اهری و سیامک ادیب
خلاصه داستان: «حشمت: فکر نمی‌کردم تاوان اشتباهم رو با تو پس بدم. لیلا: زهرمار...»

 

سونامی

رقابت نسل دوم صدرعاملی و کیمیایی در کنار فیلم اولی‌ها
تهیه‌کننده: علی سرتیپی
کارگردان: میلاد صدرعاملی
فیلمنامه نویس: میلاد صدرعاملی
مدیر فیلمبرداری: پیمان شادمان‌فر
بازیگران: بهرام رادان، مهرداد صدیقیان، علیرضا شجاع‌نوری، رعنا آزادی‌ور
خلاصه داستان: در آخرین اردوی تیم ملی تکواندو سه تن از بهترین بازیکنان تیم در دانمارک پناهنده شده و به ایران بازنگشتند. این فرصتی است که خسروی، سرمربی قدیمی و کهنه‌کار بعد از سال‌ها بازگردد و کار نیمه‌تمامش را به پایان برساند. دشوارترین انتخاب او اما بین بهداد مقیمی نفر اول دنیا و تنها بازمانده تیم مرتضی نژادی، شاگرد قدیمی‌اش است...

 

مسخره باز

رقابت نسل دوم صدرعاملی و کیمیایی در کنار فیلم اولی‌ها
تهیه‌کننده: علی مصفا
کارگردان: همایون غنی‌زاده
فیلمنامه نویس: همایون غنی زاده
مدیر فیلمبرداری: علی قاضی
بازیگران: هدیه تهرانی، فرهاد اصلانی، صابر ابر، بابک حمیدیان، علی نصیریان، محسن حسینی، مهدی کوشکی، خسرو بامداد
خلاصه داستان: تو پرورشگاه صدام می کردند مسخره باز! اما من مشت محکمی حواله صورت یکیشون کردم تا داستان رو شروع کنم

 

معکوس

رقابت نسل دوم صدرعاملی و کیمیایی در کنار فیلم اولی‌ها
تهیه‌کننده: مسعود کیمیایی
کارگردان: پولاد کیمیایی
فیلمنامه نویس: پولاد کیمیایی
مدیر فیلمبرداری: تورج منصوری
بازیگران: اکبر زنجانپور، بابک حمیدیان، اکبر معززی، علیرضا کمالی، شهرام حقیقت دوست، مریم معصومی، لیلازارع
خلاصه داستان: سالار به همراه دوستش تعمیرگاهی سیار دارد و ماشین های قدیمی را تعمیر می کند. او با بحران هویتی روبروست و سوال های زیادی در ذهنش دارد تا اینکه پس از سال ها پدرش پیدا می شود. پدر، پسر را به آدرسی فرا می خواند.

 

یلدا

رقابت نسل دوم صدرعاملی و کیمیایی در کنار فیلم اولی‌ها
تهیه‌کننده: علی مصفا
کارگردان: مسعود بخشی
فیلمنامه نویس: -
مدیر فیلمبرداری: -
بازیگران: فرشته صدر عرفایی، بهناز جعفری، بابک کریمی، صدف عسگری
خلاصه داستان: مریم کمیجانی زن جوانی که به دلیل قتل شوهرش ناصر ضیا، به مرگ محکوم شده است در شب یلدا به استودیو برنامه تلویزیونی پربیننده لذت عفو آورده می‌شود تا توسط تنها فرزند مقتول، مونا ضیا بخشیده شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل