بازدید 3781

انگلیس درباره ظهور دوباره القاعده هشدار داد

کد خبر: ۸۶۲۸۶۹
تاریخ انتشار: ۰۲ دی ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴ 23 December 2018

معاون امنیتی وزیر کشور انگلیس درباره ظهور دوباره القاعده هشدار داد و افزود که این گروه قصد دارد حملات تروریستی تازه‌ای را علیه فرودگاه‌ها و هواپیماهای مسافربری در سطح اروپا صورت دهد.

به گزارش ایرنا، «بن والاس» در گفت‌وگو با هفته‌نامه ساندی تایمز که روز یکشنبه منتشر شد گفت تهدید القاعده به سرعت رو افزایش است و خواب را از وزرای انگلیس گرفته است. وی افزود نتیجه تحقیقات دستگاه‌های امنیتی نشان می‌دهد که این گروه تروریستی اکنون روی فناوری‌های پیشرفته‌ای کار می‌کند که می‌تواند به سقوط هواپیماهای مسافربری منجر شود. آنها همچنین روی تجهیز هواپیماهای بدون سرنشین با مواد منفجره کار می‌کند تا از آن برای هدف قرار دادن مقاصد کلیدی بهره‌برداری کند.

والاس این اظهارات را در حالی مطرح کرد که پرواز پهپادهای ناشناس، فرودگاه گاتویک لندن را به مدت سه روز به تعطیلی کشاند و هزاران مسافر را سرگردان کرد. این فرودگاه از جمعه‌شب گذشته در حالی فعال‌شده است که نیروهای ارتش انگلیس برای شناسایی و ردیابی پهپادهای اخلال‌گر در این فرودگاه مستقر هستند.

معاون وزیر کشور انگلیس، یک هفته قبل از وقوع این حادثه با مقام‌های فرودگاه گاتویک ملاقات داشته و درباره تهدید نیروهای نفوذی القاعده در فرودگاه هشدار داده بود. او گفت: تهدید صنعت هوایی انگلیس واقعیت دارد و برای تروریست‌ها از جذابیت خاصی برخوردار است.

والاس یادآور شد: القاعده دوباره ظهور کرده و خود را ترمیم کرده است. آن‌ها اینک به دنبال حملات بیشتری در سطح اروپا هستند و با روش‌های مقابله ما آشنا شده‌اند.

این سیاستمدار انگلیسی در همین پیوند گفت که دولت لندن بودجه‌ای معادل 25 میلیون پوند برای حفاظت از هواپیماهای مسافربری در مقابل مواد منفجره تعبیه کرده است؛ اما با شکست داعش، القاعده اینک به دنبال آن است که خود را اولین گروه تروریستی جهان معرفی کند و در این رابطه صنایع هوایی را به‌عنوان اولین حوزه عملیات خود انتخاب کرده است.

وی گفت القاعده در مدتی که داعش مشغول حملات تروریستی بود در گوشه‌ای نشست و ویژگی‌های قرن بیست و یکم را مورد بررسی قرارداد. آن‌ها اینک در حوزه‌هایی ظهور کرده‌اند که ما فکر می‌کردیم پنهان مانده است.

ساندی تایمز با اشاره به حضور فعالی القاعده در کشورهای افغانستان، سوریه، یمن و لیبی عنوان کرد که مقام‌های انگلیس اینک نسبت به تصمیم آمریکا برای خروج نیروهای خود از سوریه نگران هستند. از نگاه انگلیس تصمیم دونالد ترامپ رئیس‌جمهوری آمریکا در این رابطه فضای امنیتی را برای گسترش فعالیت‌های القاعده فراهم می‌کند.

والاس اظهار داشت که افزایش تدابیر امنیتی در فرودگاه‌ها کار قاچاق مواد منفجره به داخل هواپیما را دشوار کرده است اما 'آن‌ها همچنان به دنبال راه‌های دیگری هستند که این مواد را داخل هواپیما کنند.' او گفت: اینک در آستانه سال 2019 بایستی نسبت به تهدید القاعده هشیار باشیم. آن‌ها مشغول احیای روابط پیشین خود هستند و بلندپروازی‌های آنان در رابطه با صنایع هوایی واقعی است.

این سیاستمدار انگلیسی عنوان کرد 'ایمن الظواهری ' معاون پیشین اسامه بن‌لادن همچنان رهبر معنوی القاعده است اما رهبران جدید این گروه تروریستی فعالیت‌های خود را افزایش داده و تصمیم‌های بیشتری را اتخاذ می‌کنند.

والاس گفت در حالی القاعده روی اتحاد دوباره این گروه و انجام حملات مستقیم حملات تروریستی در غرب کار می‌کند، داعش روی تروریست پروری در داخل برای انجام حملات تروریستی متمرکزشده است.

این سیاستمدار انگلیسی عنوان کرد که دستگاه‌های امنیتی اینک با چالش‌های پیچیده‌ای مواجه هستند. 'زمانی که یک نفر روی تختش مشغول جست‌وجو در اینترنت است و سال‌ها درباره حمله تروریستی سخن می‌گوید؛ نمی‌توان سال‌ها او را زیر نظر داشت.' وی افزود: اما آن‌ها ناگهان تصمیم می‌گیرند که داخل خودرو شوند رو چند نفر را زیر کنند.
این سیاستمدار انگلیسی گفت که این کشور از ماه مارس سال 2017 تاکنون 13 حمله تروریستی را خنثی کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل