بازدید 16414
۸
آخرین تحولات خاورمیانه؛

بیانیه هشت کشور اروپایی درباره برجام/خبر اردوغان از عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات/اعزام هیأت عالی رتبه امنیتی کویتی به ترکیه/حمله جنگنده‌های عراقی به مواضع داعش در دیرالزور سوریه

خبر اردوغان از عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات، اعزام هیأت عالی رتبه امنیتی کویتی به ترکیه، هشدار روسیه نسبت به تضعیف برجام در شورای امنیت، حمله جنگنده‌های عراقی به مواضع داعش در دیرالزور سوریه و انفجار در نزدیکی نیروهای حامی ترکیه در شمال سوریه، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به بیانیه هشت کشور اروپایی درباره برجام نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۸۶۰۲۱۷
تاریخ انتشار: ۲۲ آذر ۱۳۹۷ - ۰۸:۵۷ 13 December 2018

خبر اردوغان از عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات، اعزام هیأت عالی رتبه امنیتی کویتی به ترکیه، هشدار روسیه نسبت به تضعیف برجام در شورای امنیت، حمله جنگنده‌های عراقی به مواضع داعش در دیرالزور سوریه و انفجار در نزدیکی نیروهای حامی ترکیه در شمال سوریه، از جمله مهم ترین خبرها و رویدادهای مرتبط با خاورمیانه در 24 ساعت گذشته بوده اند. در این میان، باید به بیانیه هشت کشور اروپایی درباره برجام نیز اشاره کرد.

به گزارش «تابناک»؛ نمایندگان هشت کشور بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، لهستان و سوئد در بیانیه‌ای، خواستار اجرای کامل و موثر برجام شدند.

این بیانیه با یادآور شدن پایبندی ایران به برجام تصریح کرده است: تا زمانی که ایران تعهداتش را کامل اجرا کند، اتحادیه اروپا به طور کامل اجرای آن را ادامه خواهد داد. وزرای خارجه اتحادیه اروپا بر این موضوع تأکید کردند.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا هجدهم اردیبهشت‌ماه، یکجانبه با نقض تعهدات آمریکا ذیل توافق هسته‌ای برجام کشورش را از این توافق خارج کرد. خزانه‌داری آمریکا اعلام کرد، تحریم‌های هسته‌ای که ذیل این توافق رفع شده بودند در دوره‌های 90 و 180 روزه احیا خواهند شد.

ترامپ شامگاه دوشنبه پانزدهم مردادماه با امضای فرمانی رسماً دستور اجرای اولین بسته تحریم‌ها علیه ایران را صادر کرد.

دومین بسته تحریم‌ها که بخش‌های کشتی‌رانی، مالی و انرژی ایران را هدف قرار می‌دهند هم از چهاردهم آبان‌ماه از سر گرفته شده‌اند.

دولت ترامپ، در این بسته تحریم‌ها از تلاش‌های اولیه برای به صفر رساندن صادرات نفت ایران عقب‌نشینی کرده و برای هشت کشور معافیت از تحریم‌های نفتی صادر کرد.

تصمیم ترامپ با مخالفت‌های زیادی در سراسر جهان رو به شده است و غیر از رژیم صهیونیستی و برخی کشورهای عربی، جامعه جهانی با آن مخالفت کرده‌اند.

خبر اردوغان از عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه از عملیات نظامی جدید این کشور که طی روزهای آتی در شرق فرات شروع خواهد شد، خبر داد.

وی افزود: عملیات ما در شرق فرات (منطقه تحت تسلط کردهای سوریه) طی دو روز آینده شروع خواهد شد. ما اصرار داریم که منطقه شرق فرات امن و امکان زندگی در آن باشد.

رئیس جمهور ترکیه در سخنانی بیان کرد: طی روزهای اندک آتی، عملیاتی در شرق فرات آغاز می کنیم و هدفمان سربازان آمریکایی نیستند، بلکه تروریست ها هستند.

بیانیه ۸ کشور اروپایی درباره برجام/خبر اردوغان از عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات/اعزام هیات عالی رتبه امنیتی کویتی به ترکیه/حمله جنگنده‌های عراقی به مواضع داعش در دیرالزور سوریه

وی گفت: آمریکا در موضوع منبج فریبکاری می کند و به نتیجه ای دست نیافته ایم. آنها به دنبال گذرگاه تروریستی در مرزهای ما هستند و شرکای راهبردی ما از جمله آمریکا بر عدم تروریست دانستن واحدهای حمایت مردمی اصرار دارند.

اردوغان که در نشست صنایع دفاعی این کشور در آنکارا سخن می گفت، در ادامه تأکید کرد: آنچه ما تا به امروز انجام داده ایم به مثابه گام های مقدماتی و اولیه بوده و از هم اکنون پیشرفت سریع خواهیم داشت. ما طرح های دفاعی به ارزش ۶۰ میلیارد دلار را دنبال می کنیم.

رئیس جمهور ترکیه گفت: ما بر توان بالگرد بومی آتاک می افزاییم و به تلاش هایمان برای توسعه جنگنده های بومی ادامه می دهیم. توصیه من به همه مؤسسات و نهادها این است که هر محصول یا مستلزماتی که ضرورت آنچنانی ندارد وارد نکنند.

اعزام هیأت عالی رتبه امنیتی کویتی به ترکیه

منابع کویتی از اعزام هیأت عالی رتبه امنیتی این کشور به ترکیه و امضای توافقنامه نظامی میان دو کشور ترکیه و کویت خبر دادند.

این توافق شامل همکاری دفاعی ـ نظامی میان طرفین در سال ۲۰۱۹ با هدف تقویت روابط دوجانبه و تحقق منظومه اقدام یکپارچه و مبادله تجارب است.

منابع کویتی اعلام کردند، ترکیه و کویت از این طریق به دنبال وحدت و توسعه مفاهیم و تحقق منظومه کار مشترک با هدف هماهنگی و انسجام بیشتر هستند. این در پایان پنجمین نشست کمیته همکاری نظامی میان دو کشور در وزارت دفاع کویت رخ داد.

همزمان روزنامه الانباء کویت از سفر هیأت امنیت عالی رتبه کویتی که شامل فرماندهان وزارت کشور، ارتش، گارد ملی و اداره هوانوردی این کشور است به ترکیه خبر داد.

بر اساس این گزارش این سفر چند روزه و با هدف تقویت روابط میان طرفین در زمینه های امنیتی و استفاده از تجارب ترکیه با توجه به توافقنامه همکاری امنیتی مشترک امضا شده میان طرفین است؛ از جمله اعضای این هیأت سپهبد مهندس هاشم الرفاعی معاون گارد ملی، جمال الصایغ معاون وزیر کشور و سرتیپ عادل الرجیب از وزارت دفاع کویت هستند.

هشدار روسیه نسبت به تضعیف برجام در شورای امنیت

در نشست شورای امنیت سازمان ملل درباره توافق هسته‌ای ایران، نماینده بریتانیا اظهار داشت، آزمایش‌های موشکی ایران این کشور را قادر خواهد ساخت تا موشک‌های بالستیک خود را توسعه و گسترش دهد.

در این نشست، همچنین نماینده روسیه نسبت به هر گونه تلاشی برای تضعیف و بی اثر کردن برجام در شورای امنیت هشدار داد و افزود تنها راه حفظ توافق چندجانبه برجام، پایبندی همه طرف‌ها به تعهدات خود در آن است.

بیانیه ۸ کشور اروپایی درباره برجام/خبر اردوغان از عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات/اعزام هیات عالی رتبه امنیتی کویتی به ترکیه/حمله جنگنده‌های عراقی به مواضع داعش در دیرالزور سوریه

در این نشست همچنین مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا به تکرار اتهامات همیشگی خود علیه ایران پرداخت و مدعی شد، تلاش می‌کنیم دوباره محدودیت‌های سازمان ملل علیه برنامه موشکی ایران را برقرار کنیم.

این نشست شورای امنیت در ادامه نشست های این نهاد برای بررسی توافق هسته ای ایران و کشورهای پنج به علاوه یک است که به جای هفته آینده، روز چهارشنبه برگزار شد.

حمله جنگنده‌های عراقی به مواضع داعش در دیرالزور سوریه

خبرنگار پایگاه خبری النشره گفت، جنگنده های عراقی دو هدف متعلق به گروه تروریستی داعش در منطقه سوسه در ریف استان دیرالزور را هدف قرار دادند.

وی افزود: این حملات هوایی علیه یک مقر سرکردگان داعش و یک مقر عناصر این گروه انجام شد.

بیانیه ۸ کشور اروپایی درباره برجام/خبر اردوغان از عملیات نظامی ترکیه در شرق فرات/اعزام هیات عالی رتبه امنیتی کویتی به ترکیه/حمله جنگنده‌های عراقی به مواضع داعش در دیرالزور سوریه

بر پایه این گزارش، نیروهای کرد سوری به نام «قسد» نیز به پیشروی ادامه داده و پس از درگیری شدید با عناصر داعش در آخرین محل حضور این گروه در شرق دیرالزور، خود را به بازار شهر هجین در ریف جنوب شرقی این استان رساندند تا از این طریق کنترل شهر هجین را گسترش داده و بعد از پیشروی از سه محور، نیمی از این شهر را به کنترل دربیاورند.

انفجار در نزدیکی نیروهای حامی ترکیه در شمال سوریه

ظهر روز چهارشنبه، یک خودروی بمب‌گذاری شده در شهر اعزاز، محلی که در کنترل نیروهای همسو با ترکیه قرار دارد، منفجر شد.

به نوشته پایگاه اطلاع‌رسانی نهاد به نام «دیده‌بان حقوق بشر سوریه» این انفجار در نزدیکی یک درمانگاه رخ داد و تا کنون کشته شدن یک کودک و زخمی شدن نوزده تن دیگر، گزارش شده است. حال برخی زخمی‌ها وخیم است.

بنا به این گزارش، انفجار موجب وارد آمدن خسارت شدید به خانه‌ها و مغازه‌های اطراف شده است. این حادثه زمانی رخ داد که نیروهای حامی ترکیه در نزدیکی انفجار بودند.

شهر اعزار و مناطق شمالی استان حلب که در کنترل نیروهای عملیاتی «سپر فرات» و «شاخه زیتون» قرار دارد، ماههاست که در نا آرامی به سر می‌برد. به گزارش دیده‌بان حقوق بشر سوریه، روز دوشنبه گذشته جنازه دو نیروی «پلیس حلب آزاد» در شهرک «تل رفعت» در شمال حلب کشف شد که هنوز مسببان و عاملان نا مشخص هستند.

همچنین در روزهای گذشته گروه های ناشناس اقدام به ربایش شهروندان عادی و باج‌خواهی کرده‌اند.

در هشتم دسامبر (شنبه گذشته) نیز صدای انفجار شدید منطقه «الزیادیه» در اطراف اعزاز را لرزاند. همان روز در شهرک «بزاعه» در نزدیکی شهر «الباب» نیز انفجار یک موتورسیکلت بمب‌گذاری شده خسارات مالی زیادی بر جای گذاشت. در شهر عفرین نیز انفجار بمب در نزدیکی مقر نیروهای حامی ترکیه، موجب کشته شدن یکی از فرماندهان شد.

ترکیه به همراه نیروهای هم‌پیمان خود از جمله گروهک «ارتش آزاد سوریه» در جریان عملیات «سپر فرات» ( ۲۴ آگوست ۲۰۱۶ الی ۲۹ مارس ۲۰۱۷) که هفت ماه و پنج روز به طول انجامید، در نبرد با داعش شهر «جرابلس»، «اعزار» و مناطقی در شمال سوریه را به کنترل خود درآورد و سپس در جریان عملیات «شاخه زیتون» علیه نیروهای کرد، (از ۲۰ ژانویه تا ۲۴ مارس ۲۰۱۸) که به مدت دو ماه و چهار روز طول کشید شهر «عفرین» را اشغال کرد. ترکیه تلاش دارد شمال سوریه را به منطقه نفوذ خود تبدیل کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۸
از زملن خروج امریکا ازبرجام و برگشت تحریمها شدیدترازگذشته ۷ ماه گذشت ودراین مدت اتحادیه اروپا فقط بیانیه صادرکرده وگفته تازمانیکه ایران به برجام پایبندباشه ماهم هستیم یکی نیست به این چشم ابی هابگه پایبندی شمادقیقا به چه مفهومی هست ؟ ایا صرف بیانیه دادن وحمایت لفظی به معنی پایبندی به برجام نافرجام است؟ امریکا دایمادرحال تحریمهای جدید هست که تخرین نمونه اش اعلام انصراف چین ازسرمایه گذاری درپارس جنوبی بود وما فقط دلمان رابه بیانیه های اروپا ولبخندهای خانم موگرینی خوش کرده ایم !!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
تازه بعد از این همه ملاطفت و همراهی آمریکا و اروپا با ایران ، بعضیا کلی عجله دارند تا به معاهده آب و هوایی پاریس و اف آی تی آف و احتمالا چیزای دیگه هم بپیوندیم ،
آخه بعضیا کی میخواند درس بگیرند ،
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
دیپلماسی لبحند این طور ایجاب می کنه که بیانیه داده بشه.
قلب برجام خیلی وقته از طپش ایستاده واقایان همچنان اصراربرادامه احیای ان دارند
اقایان چرانمی خواهیدبپذیرید که برجام مدتهاست که مرده ایا بوی تعفنش راحس نمیکنید؟!
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۴:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
زان هیاهو چه به جا مانده به جز اسمش
جسدی مانده ز برجام و ز روح و جسمش

بوی فاسد شدنش نیز بلند است بلند
ادکلن های اروپایی اگر بگذارند
قدرت دفاعی ایران باعث دوگانگی ظاهری اروپا و امریکا در موضوع برجام شده .
آمریکا هم امیدوارانه دنبال تضعیف قدرت دفاعی ایرانه
اگر این قدرت تضعیف بشه اروپا هم با آمریکا سر تحریم ایران همراه میشه و برای برجام تره هم خرد نمیکنه.
#داستان_خاورمیانه : ۴٠ سال پیش خاورمیانه آنقدر ثروتمند بود که مورد حسرت همه کشورهای جهان بود
عربستان ۱۵۰ میلیارد دلار ذخیره ارزی داشت.
عراق ۴۰ میلیارد.
ایران ۶۰ میلیارد دلار
با ارزش دلار آن زمان...

کویت آنقدر درآمد از سرمایه گذاری هایش داشت که میگفت دیگر نیازی به صدور نفت ندارد،و حکام آن زمان نمیدانستند با این همه دلار نفتی چکار کنند، از نمونه کارهای و ولخرجی شیوخ آن زمان ساختن پیست اسکی در یکی از گرمترین نقاط کره زمین را میتوان یادآورشد،
لیبی میگفت آنقدر پول داریم که می توانیم تا ۴ سال نفت صادر نکنیم.
حاکمان آن زمان ایران میگفتند، نمی خواهیم دیگر نفت خام صادر کنیم و تنها محصولات پتروشیمی صادر خواهیم کرد.
نفت حیف است که سوخته شود و برق اتمی را جایگزین آن می کنیم...
همه این آرزوها یکباره نقش بر آب شد.

اول پول ایران صرف خرید سلاح از اروپا و مخصوصا از آمریکا شد جهت تقابل احتمالی با شوروی، ایران شد انبار سلاح ها و مهماتی که فقط از این نمونه ایران داشت و قویترین قدرت نظامی جهان یعنی امریکا، انواع ناوهای پیشرفته سفارش داده شد،که هیچ وقت بدست ایران نرسید، انواع هواپیما فوق پیشرفته از جمله اف14 ،اف 4 و... که فقط در اختیار ایران قرار داده شد بود.
اما
جنگ ایران و عراق آغاز شد
و ایران و عراق ویران شدند.
پولهای حاصل از فروش نفت مستقیم و غیر مستقیم وارد جیبهای شرکتهای مهمات سازی شد،
عراق شد بزرگترین خریدار سلاح از غرب بعد از مدتی جنگ عراق و کویت، بقیه پول و سرمایه گذاری های کویت و عربستان صرف خرید سلاح و پرداخت به آمریکا برای بیرون راندن عراق از کویت و بازسازی کویت شد.
بعد عراق و افغانستان در حمله آمریکا ویران شدند و دچار جنگ داخلی و نفرت های قومی و مذهبی داخلی بی پایان شدند و پول همسایگانشان صرف حمایت از گروه های رقیب متخاصم شد.
گروه های تروریستی از جمله داعش تشکیل شدند و رشد کردند.
بعد مصر دچار بی ثباتی و هرج و مرج و تروریسم شد و صنعت توریسم و اقتصاد و رشد اقتصادی ۷ درصدی اش متوقف و نابود شد.
بعد حمله غرب به لیبی باعث ویرانی و جنگ داخلی و رشد گروه های تروریستی شد.
سکانس بعدی کلید خورد
ایران هراسی...
کشورهای عربی حوزه خلیج فارس شدند بزرگترین و مجهزترین انبار سلاح،
از نوع غربی به سرپرستی امریکا،
بعد حمایت غرب از شورشیان سوریه باعث جنگ ‌داخلی خانمانسوز و نفرت های بی پایان قومی و مذهبی و ویرانی و رشد داعش و القاعده شد.
سوریه شد بهشت تروریست ها
بقیه اش را هم شاهد هستیم...

‼سیاست همیشگی استعمار:
⁉تفرقه بیانداز و حکومت کن. . .
حالا خاورمیانه نفتش را با پایین ترین قیمت ممکن به حراج گذاشته است
جهت درگیری
مسلمان با مسلمان
برادر با برادر
همسایه با همسایه
وغرب روز به روز درحال پیشرفت،
در عرصه های مختلف و از رکود شدید اقتصادی جان بدر برد و کشورهای نفتی که اتفاقا اکثرا مسلمان هستند، درگیر جنگهای بیهوده و خانمان سوز هستند،
و این ماجرا ادامه خواهد داشت،تا این طلای سیاه به پایان برسد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۹/۲۲
درست میگویی.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر