بازدید 7612

ازسرگیری طرح انتقال آب از دریای خزر به سمنان

کد خبر: ۸۵۸۷۸۲
تاریخ انتشار: ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۴۰ 09 December 2018

با وجود این‌که اجرای طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان با تاخیر طولانی مدت روبه رو شد، اما رییس جمهوری در آخرین سخنان خود از حل مشکلات موجود برای اجرای این طرح خبر داد.

به گزارش ایسنا، طرح انتقال آب خزر به سمنان در کارگروه بررسی تأمین آب استان سمنان در سال ۱۳۸۴ به تصویب رسید و در پی آن، مصوبه هیات دولت در سال ۱۳۸۹ به وزارت نیرو، ابلاغ شد و سرانجام این طرح در سال ۱۳۹۱، به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به‌عنوان مجری ابلاغ شد.

اما این طرح که با هدف نمک‌زدایی و تصفیه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای خزر در سال و انتقال آن به شهرهای فلات مرکزی در استان سمنان، برای مصرف شرب و صنعت طراحی شد، طی این سال‌ها با محدودیت عدم اخذ مجوز از سوی سازمان محیط زیست روبرو شد که همین مساله نیز اجرای این طرح را به تاخیر انداخت.

تا اینکه اخیرا رییس جمهور در سفر استانی خود به استان سمنان اعلام کرد که از نظر دولت مشکلات انتقال آب از شمال ایران به استان سمنان برطرف شده و کارهای مطالعاتی مربوطه نیز انجام شده است و اگر سرمایه‌داری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکزیت کشور از جمله سمنان اقدام کند، دولت این آمادگی را دارد تا امکانات لازم را در اختیار او قرار دهد.

هم‌چنین ایرج حیدریان - مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان - در این باره اعلام کرد که تدوین و نهایی شدن سند توسعه آب استان سمنان عاملی شد که طرح‌های انتقال بین حوزه‌ای آب در استان، از جمله انتقال آب دریای خزر توجیه پذیری داشته باشد، اقداماتی که در راستای سند توسعه آب استان انجام و منجر به این شد که سند آمایش آب محور نیز تهیه و تدوین شود و این پشتوانه محکمی برای انتقال آب دریای خزر است.

به‌گفته وی سند توسعه آب استان سمنان، در جلسات شورای سازگاری با منابع آبی استان تهیه و تدوین و در جلسه شورای برنامه‌ریزی و توسعه استان ارائه شد و گزارش آن به وزیر نیرو نیز ابلاغ شد و وزیر نیرو بیان کرد که گام بلندی برای انتقال آب دریای خزر در استان سمنان برداشته شده است.

این موضوع اگرچه مخالفت‌های نمایندگان شهرهای شمالی کشور در مجلس را در پی داشته اما به‌نظر می‌رسد که عزم دولت برای اجرای این طرح جزم شده است و در آینده نزدیک این طرح وارد مرحله اجرا خواهد شد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۳۳
انتشار یافته: ۱۱
چرا آب دریای عمان را برای سیستان و بلوچستان مورد بهره برداری قرار نمیدهند ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
چند نکته
دریای خزر یک دریای بسته است
قیمت هر مترمکعب آب چقدر می شود؟ با قیمت جهانی بالای 50 هزار تومان تمام خواهد شد . پس دولت مجبور خواهد شد به محصولات یارانه بدهد
خدایا خودت نگهدار و کمکی کن.
ما که از بررسی دقیق قبل از انجام پروژه های عظیم این مسولین ناامیدیم.
انتقال آب از خزر به دریاچه ارومیه چرا مشکل زیست محیطی دارد ولی برای فلات مرکزی نه
انتقال آب بین حوزه ای جای تردید دارد لطفا فاجعه زیست محیطی دیگری درست نکنیم
وقتی طبیعت را تخریب می کنیم یادمان باشد تا جبران آن اگر مقدور باشد صدها سال طول می کشد !!
دریای خزر و جنگلها رو نابود کنید خیالتان راحت.
آفرین چه عجب یه کار مثبت.
علاوه بر مشکلات اجرایی این طرح موانع حقوقی هم دارد که کشورهای شمالی ایران را مجبور به مخالفت می کند. ممکن است این پروژه شروع شود اما تمام نمی شود
خوبه فورا اجرایی بشود
دریاچه ای که خشک نشه رو اینجوری باید خشک کرد!
وگرنه چرا از دریای عمان یا خلیج فارس برای ابرسانی به شهر های مرکزی استفاده نمیکنند؟!
چرا عادت کرده ای به هر حرکتی خوبی اعتراض میکنیم مگر مردم سمنان از ما وایرانی نیستند که با انجام این طرح مخالفت میکنید.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان