بازدید 23362

سخنان روحانی در سمنان جنجال به پا کرد

در پی سخنرانی رئیس جمهور در سمنان و پذیرش انتقال آب خزر به این استان، نمایندگان مازندران واکنش‌های مختلفی نشان دادند.
کد خبر: ۸۵۷۷۱۶
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۷ - ۱۴:۱۵ 05 December 2018

در پی سخنرانی رئیس جمهور در سمنان و پذیرش انتقال آب خزر به این استان، نمایندگان مازندران واکنش‌های مختلفی نشان دادند.

به گزارش ایسنا طرح انتقال آب خزر به سمنان در کارگروه بررسی تأمین آب استان سمنان در تاریخ هشتم تیرماه سال 84 با حضور معاون اول رئیس‌جمهور و وزیر نیرو به تصویب رسید و در پی آن، مصوبه هیئت دولت در سفر استانی سمنان در چهاردهم دی‌ماه سال 89 به وزارت نیرو، ابلاغ و سرانجام این طرح در تاریخ سی‌ام خردادماه 91 به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به‌عنوان مجری ابلاغ شد.

این طرح به‌ صورت 2 خط لوله به طول 160 کیلومتر از سواحل دریای کاسپین (خزر) در مجاورت نیروگاه نکا آغاز شده و پس از عبور از شالیزارها و مناطق جنگلی در استان مازندران در مسیر خط لوله نکا- ری، امتداد و از منطقه دوآب وارد منطقه خطیرکوه در استان سمنان می‌شود؛ درنهایت با عبور از تونل چشمه روزبه در حوالی شهر شهمیرزاد به 2 شاخه تبدیل می‌شود که یک خط لوله به سمت دامغان و شاهرود به طول 172 کیلومتر و دیگری به سمت سمنان به طول 132 کیلومتر کشیده خواهد شد.

آنطور که شرکت آب نیرو اعلام کرده است هدف از اجرای این طرح، نمک زدایی و تصفیه 200 میلیون مترمکعب آب از دریای خزر در سال و انتقال آن به شهرهای فلات مرکزی در استان سمنان است که صرفا به مصرف شرب و صنعت می‌رسد.

مدتی این طرح به دلایل اعتراض مسئولان مازندرانی و فعالان زیست محیطی مسکوت ماند اما مجددا با پافشاری نمایندگان سمنانی، پرونده باز شد و تیرنهایی با سخنان رئیس جمهور در سفر به سمنان و پذیرش این طرح به قلب خزر اصابت کرد.

اما با بازشدن این پرونده صدای اعتراض نمایندگان مازندران در مجلس شورای اسلامی بلند شد، محمد دامادی نماینده مردم ساری و میاندرود در صفحه مجازی خود از ایراد نطقی در این مورد در مجلس خبر داد و شاعری و یوسف نژاد دو نماینده دیگر مردم مازندران نیز واکنش هایی نسبت به این مساله داشتند.

تبعات جبران ناپذیر دستکاری در خزر

علی محمد شاعری، عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس اظهار کرد: سخنان رئیس جمهور که روز گذشته در سمنان درباره موافقت و آمادگی دولت با انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی کشور بیان کردند به هیچ عنوان مبنای کارشناسی ندارد چراکه خزر یک دریاچه بسته است و هر گونه دستکاری در این دریاچه تبعات جبران ناپذیری را برای محیط زیست منطقه، اقتصاد و اشتغال مردم شمال کشور و معیشت ساکنان دریای خزر در پی دارد.

وی افزود: سخنانی که اکنون به همین راحتی درباره انتقال آب دریای خزر می گویند دقیقا مانند سخنانی است که درباره اجرای پروژه پل بر روی دریاچه ارومیه گفتند که همه مطالعات و بررسی ها انجام شده اما همه دیدند که پس از احداث پل بر روی دریاچه ارومیه مشخص شد که بررسی های کارشناسی لازم صورت نگرفته بود و احداث آن پل تبعات زیادی را برای محیط زیست و اکوسیستم دریاچه ارومیه ایجاد کرد.

فاجعه دریاچه ارومیه دوباره تکرار خواهدشد؟

نماینده مردم شرق مازندران با بیان اینکه نباید بگذاریم فاجعه دریاچه ارومیه برای دریای خزر تکرار شود، تصریح کرد: راه‌حل اساسی برای تامین آب فلات مرکزی ایران، انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان است که به آب‌های آزاد متصل هستند که این پروژه مجوزهای لازم را اخذ کرد و در حال حاضر این پروژه در حال اجراست و ظرف حداکثر دو سال آینده آب خلیج فارس و دریای عمان به یزد و کرمان می‌رسد.

شاعری خاطرنشان کرد: از انتهای مسیر خط انتقال خلیج فارس به یزد تا ابتدای سمنان حدود 300 کیلومتر فاصله دارد و هیچ گونه تبعات زیست محیطی در پی ندارد.

نماینده شرق مازندران در مجلس با بیان اینکه در حال حاضر دریای خزر برای مردم شمال کشور یک فرصت است اما پس از انتقال آب به تهدید تبدیل می‌شود، گفت: انتقال آب از دریای خزر به سمنان به دلیل تبعات زیست محیطی، اقتصادی و اجتماعی توجیه ندارد و مردم مازندران با اطلاعات و دانشی که دارند قطعا میدانند که اجرای این پروژه زندگی آن ها را تهدید می‌کند.

شاعری اظهار کرد: مردم مازندران باید بدانند که پس از انتقال آب دریای خزر به سمنان قطعا پروژه‌های دیگری مانند انتقال آب خزر به تهران، اصفهان، خراسان شمالی و سایر نقاط کشور صورت می‌گیرد و هر استانی که با بحران آب مواجه شود مدعی انتقال آب از دریاچه خزر می‌شود و به تدریج خزر را خشک می‌کنند چرا که این دریاچه بسته اصلا ظرفیت دستکاری را ندارد.

وی افزود: در حال حاضر دریاچه خزر پشتوانه توسعه استان مازندران است و اگر آب خزر به سمنان انتقال یابد این دریاچه در آینده به کانون ریزگردها تبدیل می شود و همچنین مردم مازندران و تمام کسانی که در دریای خزر صیادی می کنند اشتغال خود را به تدریج از دست می دهند و آب دریا به تدریج گرم می شود و تمام آبزیان به سمت سواحل کشورهای همسایه مهاجرت می کنند.

پیامدهای انتقال آب خزر

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: آغاز انتقال آب خزر به سمنان پیامدهایی مانند پسروی شدید آب دریای خزر، بهم خوردن اکوسیستم دریای خزر، افزایش دمای آب، افزایش میزان شوری آب دریای خزر، افزایش غلظت نمک و آسیب شدید به چرخه حیات را در پی دارد.

شاعری خاطرنشان کرد: در مسیر انتقال آب خزر به سمنان بخش زیادی از درختان جنگل های هیرکانی قطع و هزینه های غیرقابل جبرانی بر 6 میلیون ساکنان دریای خزر تحمیل می شود و مهاجرت مردم از شمال به سایر نقاط کشور را شاهد خواهیم بود و دیگر مبحثی به نام گردشگری در شمال کشور معنا نخواهد داشت.

وی افزود: در حال حاضر یکی از منابع عظیم درآمد مردم شمال کشور جاذبه دریای خزر برای گردشگران است که سالانه 30 میلیون گردشگر ایرانی و خارجی به شمال کشور مسافرت می کنند و به دلیل همین حضور گردشگران در این منطقه شغل های زیادی برای مردم ایجاد شده است.

شاعری خاطرنشان کرد: با اجرای پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان، این شغل ها به مرور از بین می رود و آمار بیکاری در شمال کشور افزایش می یابد.

انتقال آب دریای خزر به سمنان، آغاز مرگ دریای خزر

نماینده مردم بهشهر، نکا و گلوگاه در مجلس با بیان اینکه بخشی از شغل ها در شمال کشور وابسته به دریا و آبزیان دریایی است و همچنین گردشگرانی که گردشگری دریایی را انتخاب می کنند خزر به عنوان مقصد این گردشگران است، عنوان کرد: آغاز پروژه انتقال آب دریای خزر به سمنان در حقیقت آغاز مرگ دریای خزر است و قطعا فاجعه زیست محیطی دریاچه ارومیه در مازندران تکرار می شود.

شاعری گفت: قطعا مجمع نمایندگان مازندارن، گیلان و گلستان واکنش های لازم را نسبت به این سخنان غیرکارشناسی رئیس جمهور در صحن مجلس ابراز و اعتراض خود را نسبت به اجرای این پروژه نشان می‌دهند.

وی تصریح کرد: سعی می کنیم در چارچوب اختیاراتی که داریم جلوی اجرای این پروژه را بگیریم اما امید اول ما آگاهی، مطلع بودن و واکنش مناسب مردم نسبت به این اقدام ضد محیط زیستی است که قطعا واکنش درست مردم جلوی این پروژه را می گیرد و نمایندگان ملت با همکاری و به پشتوانه مردم و همچنین با کمک دوستداران محیط زیست اجازه اجرای این پروژه را نمی دهند.

شاعری افزود: سخنرانی رئیس جمهور درباره موافقت دولت با اجرای انتقال آب خزر به سمنان موجب ایجاد تشنج و تنش میان جامعه می‌شود و بدبینی را نسبت به دولت ایجاد می‌کند و رئیس جمهور خود را در برابر حداقل 6 میلیون مردم شمال کشور قرار می‌دهد. رئیس جمهور مطمئن باشد که مردم شمال کشور از سخنان ایشان ناخرسند و ناراضی هستند چراکه این حرف غیرکارشناسی و جانبدارانه و ضد محیط زیستی است.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست مجلس گفت: حق نداریم زندگی مازندرانی‌ها را به مخاطره بیندازیم و من به عنوان نماینده ملت حاضرم برای احقاق حق مردم و برای جلوگیری از تکرار فاجعه زیست محیطی دریاچه ارومیه، با دکتر روحانی رئیس جمهور درباره پروژه انتقال آب خزر به سمنان یک مناظره انجام دهم و مباحث کارشناسی و اثرات سوء محیط زیستی آن را به صورت شفاف در برابر مردم بیان کنم.

شاعری تصریح کرد: نباید مردم را به جان یکدیگر بینداخت و در شرایط حساس کنونی انتظار می رود که جنگ آب میان استان های کشور به راه نینداخت بلکه باید به دنبال راهکار مناسب و کارشناسی برای حل مشکل بحران آب فلات مرکزی باشیم.

مجمع نمایندگان مازندران با طرح انتقال آب خزر مخالفند

علی اصغر یوسف نژاد، نماینده مردم ساری در مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به سخنان رییس‌جمهور در شاهرود مبنی بر انتقال آب دریای خزر به سمنان، گفت: طراحی مسئله‌ای از سال گذشته منسوخ شده بود و اینکه دولت با چه دلیلی دوباره این مورد را عنوان کرده مسئله‌ای که باید پیگیری شود.

وی با بیان اینکه مواضع مجمع نمایندگان مازندران نیز روشن است و با طرح انتقال اب دریای خزر مخالفیم و اجازه نخواهیم داد این مسئله اتفاق بیفتد، یادآورشد: در همین راستا امروز جلسه ای برای این امر مشخص خواهد شد و حتما با دولت مذاکره خواهیم کرد که اجرای این طرح کارشناسی نیست و دلایل قابل قبول برای اجرای آن وجود ندارد.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: در شرایطی که دولت نیاز به همدلی و همسویی در جامعه با مردم دارد و این مسئله قدیمی بوده و ازمسیر تصمیم گیری مجدد خارج شده است ما تعجب میکنیم که چرا این موضوع در چنین فضای عنوان می‌شود.

انتقال آب دریا خزر با اکوسیستم مازندران سازگاری ندارد

یوسف نژاد با اشاره به اینکه انتقال آب دریای خزر به دلایل مختلف کارشناسی نیست و مسائل زیست محیطی را به همراه دارد،یادآورشد: مجامع رسمی سازمان های زیست محیطی اظهار نظر کردند که انتقال آب دریا خزر با اکوسیستم مازندران سازگاری ندارد و از لحاظ مالی نیز قابل توجیه نبوده و از نظر تکنیکی و به لحاظ تخصصی امکان انتقال آب دریا تا ارتفاع بیش از هزار متر امکان پذیر نیست.

وی همچنین افزود: از نظر قانونی و حقوقی، مجلس در سال گذشته پیشنهاد انتقال آب دریای خزر به سمنان را که در لایحه دولت بوده حذف کرده است و مطرح کردن مجدد این طرح جای سوال است و ما وظیفه داریم به عنوان نماینده های مردم حرف و دیدگاه های مردم را عنوان کنیم، مردم با مسئله انتقال آب خزر به سمنان مخالف هستند.

این نماینده مجلس در پاسخ به اینکه عکس العمل کشورهای حاشیه دریای خزر با طرح انتقال آب چگونه خواهد بود، گفت: از لحاظ رژیم حقوقی دریای خزر با توجه به قراردادهایی که با کشورهای حاشیه دریای خزر داریم حتما این مورد مسئله ساز خواهد بود.

یوسف نژاد با بیان اینکه دستگاه های دولتی، وزارتخانه ها و قوه مجریه از طرح مسائلی که تحریک برانگیز است و موجبات ناراحتی مردم را فراهم می کند باید پرهیز کنند، خاطرنشان کرد: مابه عنوان نمایندگان مردم تکلیف داریم که این مسائل را به قوه مجریه متذکر شویم.

انتقال آب خزر توجیه عقلانی ندارد

محمد علی بهمنیار عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری نیز در مورد انتقال آب دریای خزر به سمنان ضمن غیرقابل توجیه توصیف کردن این حرکت اظهارکرد: این پروژه نیاز به مباحث کارشناسی اصولی داشته و چنانچه بخواهیم آب دریا را قابل مصرف کنیم باید مازاد نمک آن را در جای دیگری مورد استفاده قرار دهیم.

وی با بیان اینکه کاهش آب دریای خزر باعث افزایش شوری در دریا شده و زندگی موجودات زنده آن را با خطر مواجه خواهد کرد، گفت: چه تضمینی وجود دارد اتفاقی که برای دریاچه ارومیه افتاده برای دریای خزر بوجود نیامده و اقلیم مازندران دستخوش تغییرات نگردد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم کشاورزی و منابع طبیعی ساری، ضرر این طرح را بیشتر از منفعت آن اعلام و تصریح کرد: به چه قیمتی باید سطح سبز یک منطقه حاصلخیز را کاهش داده و به جای آن سطح سبز یک منطقه کویری را تقویت کنیم، چه توجیه عاقلانه ای برای آن وجود دارد.

بهمنیار با بیان اینکه می توان در سمنان از منابع دیگری بهره برد و استعدادهای این استان را شناسایی و بر روی آن مانور کرد، گفت: استان سمنان وضعیتی به مراتب بهتر از استان های در معرض هجوم ریزگردها داشته که می تواند با استفاده از ظرفیت های سرزمینی خود بر مشکل کم آبی فائق آید.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۳۴
انتشار یافته: ۳۳
ديروز هم روزي بود و بگذشت! جدي نگيريد!
دریای خزر دریای بزرگی است که از طریق کانال ولگا به آبهای آزاد وصل است.ضمن اینکه شیب دریای خزر به سمت ایران است و عمیق ترین بخش های آن در مجاورت ایران است و به فرض اینکه برداشت آب باعث کاهش آب و خشکی هم بشود در ساحل ایران این اتفاق رخ نمیدهد بلکه در ساحل روسیه این اتفاق می افتد
این طرح مسخره است. از اول هم یک شوخی بزرگ بود
هر کسی رییس جمهور میشه فقط فکر شهر خودشه حتی اگه به بهای نابودی کشور باشه
اعلام نظر در این رابطه البته به عهده کارشناسان محیط زیست است.ولی نمایندگان محترم مازندران چگونه کارشناسی کرده اند که انتقال آب دریای خزر به فلات مرکزی به محیط زیست آسیب وارد می کند ولی انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان ایرادی ندارد و خوب است؟!!
همه می دونن سطح اب خزر نسبت به 30 سال قبل چند متر بالا امده انوقت مشکل نداشت و نداره ؟!!! حالا انتقال مقداری از آب ان مشکل داره ؟! صد درصد وقتی که قراره اب شیرین بشه توان شیرین کردن حجم کمی از ان را دارند و اب را با دقت مصرف خواهند کرد در ثانی این چه رسمی است جدیدا باب شده این مال این استان است اون مال اون استان مشکل بقیه به من مربوط نیست ؟! حالا اگه خوزستان بگه نفت مال منه شما سهم ندارید چی میشه یا اصفهان بگه کارخانه ها مال منه شما سهم ندارید چی ؟ یا فارس بگه گندم و پزسک متخصص مال منه شما سهم ندارید ؟ یا فلان استان مرزی بگه اگه بخواهید جنس از اینجا رد کنید باید پول بدهید چی ؟ یا ..... مرز بندی استانها صرفا مجازی است
تنها راه برای در امان ماندن از این طرح ها این است به نامزدهای ریاست جمهوری که از منطقه سمنان هستند رای ندهیم. احمدی نژاد و روحانی هر دو سمنانی هستند و برای منطقه خودشان هر کاری می کنند و لذا باعث بدبختی ما مازندرانیها شدند. همینها باعث خشک شدن رودخانه تلار شدند چون سرچشمه های تلار که قبلا متعلق به مازندران بود را از مازندران گرفتندو به سمنان دادند و اونها هم آب اون مناطق را برای خودشون گرفتند. همین کار را میخواهند با رودخانه تجن ساری انجام بدهند و... مردم بدبخت شمال مصیبتی دارند با همسایگان جنوبی از تهران گرفته تا سمنان
وقتی آقایون بدون توجه به ظرفیت و استعداد هر منطقه با هدف(یا شعار) اشتغالزایی و ... میرن کارخانجات و صنایع آب بر رو توی کویر سمنان احداث میکنن، آب موردنیازش رو هم اینطور تامین میکنن، اما به قیمت چی؟
فقط به استان سمنان انجام شود.
با چه دلیل و منطقی میخواهند آب خزر را انتقال دهند, آن هم با کلی فجایع زیست محیطی ملی ؟!!!
آن روزی که کارخانجات و صنایع را عوض اینکه در سواحل جنوب یا شمال احداث کنند, در سمنان احداث کردند, باید فکرش را میکردند که با کمبود آب مواجه میشوند, نه الان!!
هر چه آب در سمنان است صرف صنایع میشود و مردم آن خطه با کمبود آب شرب مواجه شدند.
باید صنایع احداث شده را به حداقل برسانند تا آب شرم مردم عزیز سمنان تامین گردد.
آقا نكنيد
درياي خزر را خشك نكنيد
حسن آقا سلام لطفا با مازنی ها در نیافت ..
به این میگن از جیب خلیفه بخشیدن.
ارومیه وزاینده رود و... راخشک کردندحالا میخواهندخزرراهم خشک کنند
تا ملت یادش باشد هر گز کسی را از این استان نگذارد ریس جمهور بشه
دریاچه ارومیه رو خشک کردید خزر رو هم خشک کنید تا خیالتون راحت بشه

چرا آب خلیج فارس رو منتقل نمیکنید استانها سیستان و بلوچستان کرمان و خرسان و سمنان باید از آب خلیج فترس تعذیه شود
عمرا اگه بزاریم آبو ببرین.آب سد لارو گرفتین بسه فیروزکوه خطیر کوه شهمیرزاد امامزاده هاشم و .. رو گرفتید بسههمهخ رو باید برگردونید
برداشت آب از خزر هیچ مشکلی ایجاد نخواهد کرد
از جمله استعداد های خدادادی استان سمنان ، بروز و ظهور رئیس جمهور به تعداد کافی است که یکی از یکی بهتر ، علی برکت الله و العافیه و النصر
دریای خزر بدون شک در تاریخ آینده ایران فقط نامی از خود خواهد داشت مثل دریاچه ارومیه.مسئولین برای رفع مشکلات به صورت کوتاه مدت حاضرند دست به هر ریسکی بزنند.اینجا کسی از خطاهای گذشته درس نمی گیرد.
نزارید شمال جاذبه های گردشگری رو از دست بده، این تصمیم یک فاجعه است!!! اصلا اصولی نیست.
کاملا درست است هرگونه دستگاری به زیباترین دریاچه ایران باعث خشک شدن آن و خیانتی تاریخی به این سرزمین است
به نمایندگان محترم استان زر خیز مازندران بفرمایید که در حال حاضر مسئولان و مردم محترم این استان در حال فروش زمینهای زراعی خود و ساخت ویلا در آنها هستند و جنگلهای این خطه نیز بدست مبارکشان در حال نابودی است پس صحبت از کدام زراعت و کشاورزی میکنند
قطعا باید کارشناسی دقیق انجام گیرد و با مطالعه کافی باشد اما به اقایان نماینده استان مازنداران باید تذکر داد که حالا که گردشگری در این استان نقش مهمی دارد پس میهمانداران خوبی هم باشید و طوری رفتار نکنید که گویا از این سفرهای گردشگری به تنگ امده اید و گردشکران را با توهین و اظهار ناراحتی بدرقه نمایید
خزر مال 5کشور است بعید است کشورهای همسایه اجازه همچین کاری را به ما بدهند
کشورهایی مانند اردن که برهوت زیادی دارند از کارشناسان و محققان غربی کمک خواستند و هلندیها طرحی ارائه کردند که صحرای اردن رو تا چند سال دیگه حاصلخیز می کنه
اگه میشه برای یه چند سالی بزارید متخصصین داخلی استراحت کنند و کار رو بسپرید به دست متخصصین خارجی
توليد هر متر مکعب آب شيرين از آب درياي خزر بيش از بيست هزار تومان هزينه دارد !! انتقال آن هم بيست هزار تومان !!
آقاي رييس جمهور ! اين هزينه را چه کسي پرداخت ميکند؟
آيا مردم ايران بايستي ورشکسته شوند تا آب شيرين به سمنان برسد؟!!!
این همه هزینه و بدبختی که ابتدا برای مازندران و سپس برای گلستان و گیلان و در آخر به استان های دیگر سرایت خواهد کرد کافی نیست تا با کمی هزینه بیشتر از همان دریای عمان آب رسانی شود؟
بخش های عمده ای از سمنان (قومس) در گذشته جزیی از مازندران بوده و واضح هست که حس هموطن بودن در مازندرانی ها باعث می شه که ما هم از بی آبی در سمنان ناراحت و نگران باشیم اما وقتی این طرح غلط و اشتباه هست و در دراز مدت مشکلاتی را برای نه تنها مازندران و بلکه برای همه کشور ایجاد خواهد کرد چه اصراری به اجرای آن؟ وقتی آب دریای عمان تا یزد و کرمان آورده می شود خوب خنده دار است اگر هزینه ای کمتر نسبت به انتقال آب از مازندران به طرح جنوبی برای امتداد آن اضافه نشود.
روحاني خبر ندارد كه سطح آب درياي خزر حدود 27 متر از سطح آب هاي بين المللي پائين تر است پس امكان اين انتقال وجود ندارد .
يكي به اين روحاني بگه با اين اوصاف انتقال آب خليج فارس به دشت كوير كشور كه خيلي كم هزينه تر و راحتتر است كه پسر خوب !!!!
وقتی مطالعات انتقال اب از خلیج فارس انجام شده چرا از خزر ؟ دوم اینکه مجری این طرح کجا خواهد بود و پیمانکارش کیه ؟
ایشان بهتره دنبال کشورداری باشندواجرای قولهایی که داده بودند
اگرچه دریای خزرخیلی بزرگ است و آبش کم شدازسمت روسیه ودیگرکشورهای حاشیه سرازیزمیشودولی دربلندمدت انتقال ازخلیج فارس بدلیل دسترسی به آبهای آزادمنطقی ترواقتصادی تراست
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر