بازدید 16550
۴

ماجرای پیام حسن روحانی: مادر شهیدان فریسات کیست؟

دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، روز هفتم آذر ۱۳۹۷ با صدور پیامی درگذشت مرحومه حاجیه خانم فریسات، مادر بزرگوار شهیدان صباح، خلف و کاظم فریسات را تسلیت گفت.
کد خبر: ۸۵۵۸۵۱
تاریخ انتشار: ۰۸ آذر ۱۳۹۷ - ۱۶:۴۶ 29 November 2018

تابناک / محسن حیدری: دکتر حسن روحانی، رئیس‌جمهوری، روز هفتم آذر ۱۳۹۷ با صدور پیامی درگذشت مرحومه حاجیه خانم فریسات، مادر بزرگوار شهیدان صباح، خلف و کاظم فریسات را تسلیت گفت و تأکید کرد: «این مادر صبور و فداکار که با ایمان و عزمی راسخ، فرزندان رشید خود را در راه پاسداری از ایران اسلامی روانۀ میدان جهاد و شهادت کرد، الگویی ماندگار برای مادران امروز و فردای این سرزمین خواهد بود».

در پی صدور پیام تسلیت رییس جمهور برای این مادر سه شهید، نگاهی خواهیم داشت به شهدای خانواده فریسات در استان خوزستان؛

۱. شهید مفقودالاثر صباح فریسات

صباح فریسات فرزند چبریت، در نهم آذر ۱۳۳۳ در دشت آزادگان به دنیا آمد. در جوانی پس از اخذ مدرک سیکل (پایان دوره راهنمایی) به عنوان کارگر در شرکت توانیر خوزستان مشغول به کار شد. همان زمان ازدواج کرد و ثمره این ازدواج دو فرزند پسر است.

در متن یادواره شهدای وزارت نیرو درباره صباح فریسات، محل اسارت وی را حمیدیه، تاریخ آن را دوم مهر ۱۳۵۹، نحوه شهادت وی را تیرباران و وضعیت پیکر او را مفقود الاثر دانسته و نوشته است: «در آغازین روزهای جنگ تحمیلی، با یورش نظامیان عراقی به شهرهای کشورمان بسیاری از مردم اسیر و قتل عام شدند. صباح از جمله کسانی بود که در حال بازگشت از محل کار، در دوم مهر ماه ۱۳۵۹ به اسارت نیروهای بعثی درآمد. تنها یک زن شاهد دستگیری او بود. صباح کاپشنش را به آن زن داد و از او خواست که آن را برای خانواده اش ببرد و خبر اسارتش را به آنها بدهد. مدتها بعد [پس از سقوط رژیم صدام] در سال ۱۳۸۲ خبر شهادت او توسط عوامل رژیم بعث رسید و توسط مسئولان ایرانی تأیید شد».

۲. شهید خلف فریسات

خلف فریسات فرزند چبریت، در پنجم مرداد ۱۳۴۰ در دشت آزادگان به دنیا آمد. وی در جریان یورش ارتش بعثی صدام به سوسنگرد، در بیست و پنجم مهر ماه ۱۳۵۹ به شهادت رسید.

۳. شهید کاظم فریسات

کاظم فریسات فرزند چبریت، روز دوم تیر ماه ۱۳۳۹ در دشت آزادگان به دنیا آمد. وی در روز بیست و سوم تیر ماه ۱۳۶۰ در امیدیه به شهادت رسید و در گلزار شهدای امیدیه به خاک سپرده شد.

سرلشکر محسن رضایی، فرمانده کل سپاه در دوران دفاع مقدس درباره جنایات ارتش بعثی در سوسنگرد و مقاومت مردم این شهر گفته است: «با گذشت ۳۴ سال از آن حماسه ماندگار کمتر کسی قدر مقاومت مردم شجاع سوسنگرد را می داند و باید همه قدر این مقاومت را بدانیم. صدام تصور می کرد با حمله به ایران و تصرف غرب خوزستان، مردم عرب این منطقه با گل به استقبال وی می شتابند، ولی برخلاف تصور باطل صدام، نخستین کسانی که مقابل دشمن بعثی ایستادند و با نثار سختاوتمندانه خون خود همه معادلات و تصورات باطل دشمن را برهم زدند، همین مردم عرب دشت آزادگان، هویزه و بستان بودند».

گفتنی است، بنا بر آمار رسمی بنیاد شهید، «مادران چند شهیدی» یا مادرانی که از یک شهید بیشتر تقدیم جامعه کرده اند به این شرح است: مادر دو شهید ۸۱۸۸ نفر، مادر سه شهید ۶۳۱، مادر چهار شهید ۸۲ نفر، مادر پنج شهید ۲۱ نفر، مادر شش شهید ۶ نفر، مادر هفت شهید یکنفر، مادر هشت شهید ۲ نفر، مادر نه شهید ۲ نفر.

پدیده «خانواده های چند شهیدی» در دفاع مقدس، گاه به خاطر بمباران هوایی ایجاد شده است یعنی چند عضو یک خانواده در جریان بمباران هوایی دشمن در یک روز مشخص به شهادت رسیده اند و گاه تقدیم چند شهید از یک خانواده در زمان و مکان متعدد و در موقعیت غیر پدافندی مثلا در مناطق عملیاتی جبهه های جنگ رخ داده است.

مادران چند شهیدی از جمله «حاجیه خانم فریسات» که از زنان مومنه، صبور، انقلابی بود و سه فرزند را در زمان و مکان مختلف تقدیم جامعه کرد، نقش مهمی در حماسه مردمی دفاع مقدس و استواری فرهنگ پایداری در کشور داشتند و در نوع خود یک حماسه جهانی کم نظیر را ایجاد کردند و همه ایرانیان با نگاهی همراه با حس قدردانی و احترام عمیق به این زنان بزرگ می نگرند و تجلیل از این مادران را بزرگداشت فرهنگ پایداری می دانند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱۹
انتشار یافته: ۴
مادر 9 شهید؟!
او که بوده است؟
آیا جگر گوشه هایش را به تدریج از دست داده یا جمعی؟
اگر به تدریج اونوقت ...
او چه بوده ؟!
من که فقط یه فقره دو تاییش رو دیدم. یه خاتون بود که تا شد بعد اون دو تا !
رحمت خدا بر مادران و پدران شهدای دفاع مقدس که صبورانه هستی و جانان خود را تقدیم اسلام نمودند.
آقایان مسئولین کی می خواهید بفهمید!! این تذهبون؟؟؟؟
خدایا به حق خون شهدای عزیز مسئولان خواب آلود این کشور را بیدار بفرما و به آنها معرفت خدمت گذاری و قدر شناسی به این مردم عنایت بفرما.
فراموش نمیکنم سیدنورخدا موسوی جانبازی که 10 سال تمام جلوی چشم فرزندانش مانند شمع آب شد اما دریغ از نوشتن یک پیام برای این غیور مرد لرستانی کاش کمی برایش احنرام قایل می شدند گاهی اوقات شهادت بعضی ها فاقد ایثارگری است یعنی در معرض جنگ قرار گرفته میشوند وشهید شده اند که قطعا اجر دارد اما گاهی فردی با نیت دفاع ومقاومت تا آخرین لحظه رزمیده است ودراین راه کشته شده است
خوشا بحالشان.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل