بازدید 6190

عادل الجبیر ارزیابی سیا از قتل خاشقچی را رد کرد

کد خبر: ۸۵۳۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ آبان ۱۳۹۷ - ۰۹:۱۴ 20 November 2018

وزیر خارجه سعودی با بیان اینکه محمد بن سلمان نقشی در قتل جمال خاشقچی نداشته است تاکید کرد که ملک سلمان و ولی‌عهد خط قرمز هستند و اجازه نخواهند داد آسیبی متوجه آنها شود.

به گزارش فارس به نقل از الشرق الاوسط، عادل الجبیر وزیر خارجه عربستان سعودی می‌گوید که اجرای عدالت در پرونده قتل جمال خاشقچی قبل از اینکه خواسته جامعه بین المللی باشد خواسته ریاض است.

وی با اشاره به اینکه ترکیه تایید کرده است که اتهامی متوجه محمد بن سلمان در این موضوع نیست تاکید کرد که ملک سلمان پادشاه سعودی و ولی‌عهد این کشور خط قرمز هستند و ما اجازه نخواهیم داد که آنها آسیبی ببینند.

وی همچنین گفت: ارزیابی سازمان سیا که در آن گفته شده است که بن سلمان دستور قتل خاشقچی را صادر کرده است درست نیست و با واقعیت منطبق نیست. ما این ادعا را به طور قطعی رد می‌کنیم.

اظهارات الجبیر در حالی مطرح شده است که ترکیه اعلام کرده است که تحقیقات هنوز ادامه دارد و اگر چه هنوز رسما اعلام نکرده است که محمد بن سلمان آمر قتل جمال خاشقچی است اما رسانه های ترکیه می‌گویند که فایلهای صوتی که آنکارا در اختیار دارد ثابت می‌کند که ولی‌عهد سعودی مسئول مستقیم این اتفاق است.

وزیر خارجه سعودی ابراز امیدواری کرد که ترکیه مدارک خود را در اختیار دادستانی عربستان سعودی قرار دهد.

دادستان کل سعودی در تاریخ هفتم آبان برای دیدار با دادستان استانبول و همچنین بازدید از کنسولگری و اقامتگاه سرکنسول سعودی در این شهر، به ترکیه سفر کرده بود. برخی منابع می‌گویند که پرونده‌ای 150 صفحه‌ای از یافته‌های پلیس ترکیه درباره قتل خاشقچی در اختیار وی قرار گرفته است اما در عین حال تاکید کردند که به نظر نمی‌رسد ریاض در همکاری با آنکارا برای تحقیق در این زمینه چندان جدی باشد.

روزنامه «ینی شفق» ترکیه روز دوشنبه اعلام کرد که فایل‌های صوتی قتل روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری استانبول، دوشنبه‌ یا نهایتا در هفته جاری در دسترس عموم قرار می‌گیرد.

ینی شفق قویاً احتمال داد فایل‌هایی که قرار است منتشر شود شامل بحث بین قاتلان خاشقچی، مکالمات آنها با ریاض بعد از اجرای جنایت، گفت‌وگوهایی که اثبات می‌کند محمد بن سلمان ولی‌عهد سعودی مستقیما دستور اجرای این قتل را داده، (شاید) نقش سازمان‌های اطلاعات مصری و اماراتی در این حادثه و اطلاعاتی که کارشناسان اطلاعاتی صهیونیست یا آمریکایی در اختیار داشتند، می‌شود.

بعد از نزدیک به سه هفته از ورودِ بی بازگشت این روزنامه‌نگار سعودی به داخل کنسولگری سعودی در استانبول، مقامات این کشور با انتشار بیانیه‌ای اعتراف کردند که خاشقچی در پی درگیری داخل این ساختمان کشته سپس تکه تکه شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان