بازدید 15498
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت وگو با «تابناک»؛

درآمد دولت دست کم دو برابر و نیم افزایش پیدا کرده است؛ افزایش حقوق‌ها باید منطقی‌تر شود/ بسته‌های حمایتی دولتی، جبران خسارات وارده را نمی‌کند

بحث‌ها بر سر افزایش حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان همچنان ادامه دارد. دولت در آستانه تحویل بودجه سنواتی سال ۹۸ به دولت است و تلاش دارد افزایش حقوق و دستمزد برای سال آینده را حدود ۲۰ درصد در نظر نگیرد؛ اما از سوی دیگر، نمایندگان مجلس بر این باورند به واسطه افزایش قیمت ارز در کشور، درآمد دولت دست کم دو برابر و نیم افزایش پیدا کرده و بنابراین باید مبلغ بالاتری برای افزایش‌ها در نظر بگیرد.
کد خبر: ۸۵۳۰۱۰
تاریخ انتشار: ۲۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۸ 19 November 2018

بحث ها بر سر افزایش حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان همچنان ادامه دارد. دولت در آستانه تحویل بودجه سنواتی سال 98 به دولت است و تلاش دارد افزایش حقوق و دستمزد برای سال آینده را حدود 20 درصد در نظر نگیرد؛ اما از سوی دیگر، نمایندگان مجلس بر این باورند به واسطه افزایش قیمت ارز در کشور، درآمد دولت دست کم دو برابر و نیم افزایش پیدا کرده و بنابراین باید مبلغ بالاتری برای افزایش ها در نظر بگیرد.

به گزارش «تابناک»؛ در همین زمینه، محمدرضا پورابراهیمی، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: در شرایطی که کشور با شوک بزرگی روبه رو شده، یکی از پیامدهای منفی آن، کاهش قدرت خرید مردم به دلیل آثار تورمی است. این موضوع کاملا مشهود است و با مراجعه به بازار می توان این تغییر قیمت ها را به راحتی دید. پس این چیزی نیست که ما بخواهیم آن را پنهان کنیم و این بحث هایی هم که گاهی بانک مرکزی و مرکز آمار اعلام می کنند که تورم در کشور هنوز تک نرخی است، از عجایب روزگار ماست!

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اما چند راهکار برای افزایش قدرت خرید مردم وجود دارد که اگر دولت همت کند، می تواند بخشی از ضررهایی که به مردم وارد شده است، جبران کند. راهکار نخست اینکه ما فضای روانی و حبابی نرخ ارز را ـ که غیر واقعی در بازار شکل گرفته و تأثیر منفی بر قیمت های نهایی گذاشته ـ مدیریت کنیم، چون هر چقدر این اثر حبابی قیمتی کاهش پیدا کند، قدرت خرید مردم افزایش خواهد یافت؛ یعنی اگر ماه گذشته، دلار 14 هزار تومان بوده و روز گذشته به 11 هزار تومان رسیده، به این معناست که قدرت خرید مردم در این مدت، حدود 20 درصد افزایش یافته است؛ البته شرط آن این است که در میان‌مدت و درازمدت قیمت ها متناسب با نرخ ارز تغییر یابد.

این نماینده مجلس ادامه داد: برخی از نرخ ها مانند قیمت طلا لحظه ای تغییر می کند؛ مثلا طلایی که در بازار حدود 5.5 میلیون تومان بوده، روز گذشته به حدود 3900 رسیده است، اما کالاهایی مانند لوازم خانگی کمی زمان می برد تا قیمت هایش کاهش پیدا کند؛ بنابراین یکی از راهکارهایی که ما باید در شوک ارزی کنترل کنیم، این است که بخش غیر واقعی نرخ ارز ـ که بر بازار سایه افکنده و قیمت ها را افزایش داده ـ کنترل کنیم.

وی همچنین یادآور شد: البته راهکارهای کوتاه مدتی هم وجود دارد و آن این که ما بیاییم و بسته های حمایتی تعریف کنیم و بسته های حمایتی هم باید با اولویت قشرهای آسیب پذیر، افراد محروم و کارمندان پرداخت شود، چون برخی خانواده ها هستند که با یک بسته حمایتی کوچک تقویت می شوند، حال آنکه این راهکار برای افراد با درآمد بالا اثربخش نیست، ولی برای کسی که در انتظار پرداخت یارانه 45 هزار تومانی است تا ماه خود را اداره کند، کمک کننده است. البته این چیزی نیست که افراد در این گرانی ها از دست داده اند، ولی کمک کوچکی است تا بتوانند بخشی از هزینه های خود را تأمین کنند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: راهکار بعدی جبران افزایش حقوق و دستمزد کارگران و کارمندان است. در بحث افزایش حقوق باید نرخ تسعیر ارز توسط دولت محاسبه شود. دولت قبلا دلار را حدود 4000 تومان برای تسعیر ارز در نظر می گرفت، ولی هم اکنون حدود 12 هزار تومان است که تفاوتی حدود 10000 تومان نسبت به سال گذشته دارد.

وی گفت: به عبارت دیگر، مفهوم آن این است، اگر دولت در سال گذشته برای هر دلار 4000 تومان می گرفت، معادل 6000 تومان نسبت به سال گذشته مازاد دارد و اگر 10 میلیارد دلار ارز با کسر سهم صندوق توسعه ملی و کسری سهم نفت حدود 60 هزار میلیارد تومان دولت درآمد مازاد خواهد داشت. بنابراین این عددها می تواند مبنای ترمیم قرار گیرد، ولی دولت امسال تمایلی به افزایش حقوق ها ندارد؛ هر چند مجلس قانع نشده و تلاش دارد تا دولت را وادار به افزایش دستمزد کند تا بتواند حتی برای سه ماهه پایانی امسال هم که شده افزایش حقوق دهد، ولی برای سال آینده تصمیم بر افزایش است؛ هرچند 20 درصدی هم که دولت اعلام کرده است، پاسخگو نیست و طبیعتا باید نرخ ها واقعی تر شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۶۰
انتشار یافته: ۳۶
هی دو تاصفر جلو نرخ و تورم اضافه میشه یک صفر جلو حقوق و نقدینگی مردم شاید بنظر چیزی عوض نشه جز ارزش ریال و ابرو اقتصادی مملکت فرو میریزه.
بازی دراوردید برای فریب مردم؟!
این تیتر خبری ثابت میکنه عامل اصلی چهار برابر شدن ارز و تورم ویرانگر و رکود مطلق خود دولت تدبیر و امی و کلیده
ممنون
دولت جیبش گشاد تر ازین حرفاست 20 درصد افزایش یعنی فحش
این دولت باید شعارش را به دولت بی تدبیری و ناامیدی تغییر دهد
حدود ده ماهه که سوءاستفاده کنندگان و فرصت طلبان پدر ملت را در آوردند و هیچ برخوردی با آنها نشد ، مسئولین بجای مشغول کردن مردم با این موضوعات بهتره کسانی رو که باعث ایجاد وضعیت موجود شدند محاکمه کنند تا عدالت برقرار بشه . قرار نیست یه عده بخورن و یه عده جورشون رو بکشن .
به بی عدالتیها پایان دهید بسته های حمایتی را به همه بدهید کسی که کمتر از 3 ملیون حقوق میگیرد حداقل حقوقی دارد افرادی هم هستند که نه کاری دارند نه نامشان جایی ثبت است یا کارهای کم درآمد دارند یا بازاریانی که اجاره نشینند و سرمایه لازم را ندارند و درآمدشان شاید به کمتر از 1 ملیون در ماه میرسد لطفا به بی عدالتیها پایان دهید و بسته ها را به همه بدهید
وقتی پیر مرد طبسی به وزیر کشاورزی گفت خودتون و مملکتون می خواستم خون گریه کنم که دولت اسلامی با مردم مستضعف و کوخ نشین چه کرده که پیر مرد ایرانی اینگونه میگوید // هر روز بدتر دیروز
دولت دلار 3 هزارتومامی را تا 14هزار تومان رسانده و برای قیمت گذاری نهاده ها و حدماتش قیمت دلار آزاد را مبنا قرار می دهد و متناسب ان قیمت ها را افزایش داده اما وقتی به دستمزد کارمند و کارگر و کشاورز می رسد با دلار 4200 تومانی محاسبه می کند ! سر مردم کلاه نگذارید ! مردم را نفهم نینگارید
1-تجربه نشان داده حتی اگر حباب ارز از بین برود تولیدکنندگان و تجار ما حاضر نیستند یک ریال به نفع مردم عقب نشینی کنند مگر واردات از طرف دولت به داد مردم برسد که آنهم این روزها با سختیهایی مواجه است.
2_ محصولات کشاورزی و دامی که در داخل تولید میشوند ممکن است 10 الی 15 درصد از دلار تاثیر پذیری داشته باشد ولی شاهد دو نیم برابر شدن قیمت آنها هستیم پس حباب ارز کاری برای این بخش نخواهد کرد.
3_یکی از پیامدهای قطعی از بین رفتن حباب ارز ،ایجاد بهانه ایست که دولت بتواند بر اساس آن دست به افزایش حقوق 13یا14 درصدی بزند و بگوید که قیمت ارز را برگردانده ایم پس نیازی به افزایش بیشتر نیست.
4_عجیب تر از نرخ تک رقمی تورم امروز ،شکستن سکوت این نمایندگان آنهم بعد از مرگ سهراب است.چرا که در گیر و داری که این شوک سهمگین روی سر مردم آوار شد تمام نمایندگان یا سکوت کردند و یا به جای اصل به حاشیه پرداختند.
5_هیچگاه اضافه دریافت از کنار شُک های اینچنینی و تورم ملاک واقعی برای افزایش حقوق نبوده و مطمئنا نخواهد بود.پس نمایندگان فوق العاده محترم عوام فریبی نفرمایند.کما اینکه اضافه حقوق های دوره های قبل همگی بعد از تایید مجلس به دست حقوق بگیران رسیده و از این حاتم بخشی ها خبری نبوده است.
6_دولت محترم و نمایندگان محترم امسال هم مانند سالهای قبل یک مبلغ 20درصدی را عنوان میکنند و نهایتا با چکش کاری مجلس به 17 درصد میرسانند و برای اینکه خدای نکرده دولت متضرر نشود و پولی داشته باشد که در کشورهای دیگر خرج کند بحث پلکانی را پیش کشیده ،اجرا میکند در واقع نهایتا بصورت میانگین 8/5 درصد اضافه حقوق خواهند داد بعد از دو سال دوباره به کمک اقتصادانان مورد نظرشان موضوع افزایش نقدینگی مطرح و دوباره این دور باطل دست دولت در جیب حقوق بگیران رفتن برای حقوق بگیران اتفاق خواهد افتاد تا حقوق بگیران دل به مال دنیا نبندند و بیشتر به آخرتشان فکر کنند.
6_البته موقع انتخابات هم همین نمایندگان و دولت شروع به دادن قولهای آنچنانی میکنند و بعضا چند درصدی هم دانه میپاشند ،یا سود سهام میدهند.یا هزینه خروج از کشور را کم میکنند یا . ..و ما مردم ،و ما مردم دوباره میشویم مواد اولیه خام برای این مسئولین عزیز تر از جان.
هر‌دولت‌که‌روی‌کار‌می‌اید‌با‌کاهش‌ارزش‌ریال‌از‌حقوق‌کارمندان‌و‌کارگران‌می‌کاهدی‌مقدار‌پس‌اندازی‌را‌که‌می‌کند‌صرف‌توانمند‌سازی‌اطرافیان‌صاحب‌منصبان‌می‌کند‌تا‌بتوانند‌کارخانه‌های‌بزرگ‌را‌تملک‌کنند‌و‌این‌آقایان‌بجای‌خرید‌کارخانه‌پول‌های‌باد‌آورده‌را‌به‌خارج‌انتقال‌میدهندمردم‌مستضعف‌از‌این‌همه‌ظلم‌خسته‌شده‌انددولت‌حتی‌اگر‌در‌سال‌آینده‌حقوق‌ها‌را‌دو‌برابر‌کند‌باز‌هم‌قدرت‌خرید‌کارمندان‌کمتر‌از‌پارسال‌خواهد‌بودمگر‌کارگر‌هفت‌تپه‌چه‌می‌خواهدآیا‌انتظار‌داشتند‌‌کارگران‌چند‌مدت‌دیگر‌حقوق‌خود‌را‌مطالبه‌نکنندمگر‌یک‌گارگر‌چقدر‌می‌تواند‌پس‌انداز‌داشته‌باشد‌کمی‌انصاف داشته‌باشید‌هیچ‌آدم‌عاقلی‌حتی‌دشمنش‌را‌هم‌در.وضعیتی‌قرار‌نمی‌دهد‌که‌چیزی‌برای‌از‌دست‌دادن‌نداشته‌باشد
جناب پور ابراهیمی

اسوره تناقضگویی و سفسفته

از طرحها دفاع میکند
گندش در می آید زیرپای طرح را خالی میکند

سرچ کنید الاماشالله فراوان موجود دارند.
شاید بهتر باشد با نگرشی تازه ، تورم را به عنوان یک معضل در نظر گرفته و به جای پذیرش آن و ارائه راه حل برای معلول های تورم که یک از آنها کاهش قدرت خرید است ، علت های تورم را شناسایی و با از بین بردن علت های تورم ، اصل معضل را درمان کرد . اقتصاد شامل بخش های تولید ، توزیع و مصرف است که باید در هر راهکاری همه را با هم در نظر گرفت .
افزایش حقوق بیش از 15 درصد ظلم به خود مردم است. اشتباه میکنید اگر فکر میکنید افزایش حقوق باعث مهار تورم میشه. چاپ پول بدون پشتوانه = تورم افسارگسیخته

به قول آن کشاورز طبسی خود دانید و مملکت تان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۸
یارو رفت دم مغازه به مغازه دار گفت :آقا رُرُبع دارید ،مغازه دار گفت داریم ولی نه به این غلیظی !!!
عزیزم اینی که شنیدی درست است ،ولی هزار نکته ی باریکتر ز مو اینجاست که با احتساب آنها اگر فقط حقوق های حقوق بگیرها دو برابر شود و اسکناسهای چاپ شده یا پول تولید شده بجای رسیدن به دست کارگرها و حقوق بگیرها ،صد برابر آن در جای دیگر به حراج نرود اتفاق مورد نظر شما نمی افتد.
شما فکر کردی این نقدینگی ،نقدینگی که میگویند ،دست حقوق بگیرهاست.مثلا یک نفر که 2 میلیون میگیرد با 4سر عائله، الان 4میلیون بگیرد میتواند اقتصاد را دچار به هم ریخته گی کند نه عزیزم. همین طور کل حقوق بگیرهای کشور.
شما فکر میکنی چطور میشود که یک جوان 28 ساله 30000 تا سکه میخرد.؟ بدبخت شدن حقوق بگیرها از ناحیه ی اضافه حقوق بخور نمیر نیست ،از ناحیه آب گل آلود اقتصاد کشور است که یک عده ماهی های درشت میگیرند.ساده ترین و دم دست ترین مورد ، کارمندهای بانک هستند حتی مستخدم بانک ،که بعد از پنج ،شش سال چند خانه و ماشین و ویلا میخرند.و حقوق بگیرها ی دیگر و بازنشسته ها بعد از سی سال کار باید با حقوق یکی دو میلیونی سر کنند.پس بحث نقدینگی دست مردم نیست ،بحث نقدینگی« مردم خاص» است که که بقیه باید تاوان این تبعیض رسمی را بدهند.
این آقا رییس کمیسیون اقتصادی خودش اگه عرضه داشت، جلوی این گرونی ها رو باید می گرفت
تمام كالاهاي اساسي و غير اساسي حداقل دو برابر شدند و دولت می خواهد تنها 20% افزایش حقوق داشته باشد!
مردم از این سخنان فریبنده زیاد شنیده است کو عمل
يكي از را هاي افزايش قدرت خريد كارمندان و كارگران كاهش ضرايب ماليات بر دستمزد مي باشد و افزايش معافيت هاي مالياتي است زيرا محرك اقتصاد قشر متوسط است كه افزايش قيمت ها و التهاب بازار ارز طلا عملا به قشر پايين تر سقوط كرده و قطعا سقوط قشر متوسط اثرات منفي بر رشد اقتصاد داخلي GDP خواهد گذاشت البته كاهش رشد اقتصاد داخلي آثار زيان بار آشكار آن است و اثر مخرب تر آن بر رفتار شناسي انساني خواهد بود كه اندازه گيري آن هم به آساني نيست به نظر من افزايش بيش از حد دستمزدها قيمت تمام شده توليد را بالا خواهد برد و باعث تورم ميشود و همين حالا هم بنگاها در پرداخت حقوق مشكل دارند اما دولت كه از افزايش نرخ ارز سود خوبي برد بيايد ماليات حقوق بگيران را كم نمايد تا به نوعي دستمزدها ترميم شود و آثار تورمي نداشته باشد و هزينه جديدي هم به كارفرما ها تحميل نشود
با سلام و احترام: جقوق بگیری با2000000 تومان حقوق ماهیانه میتوانست 600دلار بخردل ولی امسال با همان جقوق ماهیانه تنهامیتواند فقط 120 دلاربخرد یعنی 480 دلار کمتر. امروز 480 دلار چند میلیون تومان میشود؟ خط فقر چند دلار است؟
دلار 12 تومنی از کجا میخری
آقاي رئيس كميسيون ! شما را به هركه مي پرستيد تا حقوقي زياد نشد اينقدر ازش صحبت نكنيد !
در چند روز اخير يك مشكل ديگر به بالارفتن قيمتها اضافه شده و آن اينست كه ميگويند ‹ حقوق كارمندها زياد ميشه › !!!
والله بي انصافي از حد گذشته ! در چندماه اخير همه چيز از پنير تا قبر با بهانه دلار افزايش قيمت داشته الا حقوق كارمندان و كارگر !!
متاسفانه پيامهايي كه دولت محترم را برنجاند هم نه درتابناك بلكه در خبرگزاري هاي ديگر هم منتشر نميشود و فقط بايد تعريف و تمجيد كنيم !
منِ كارمند با فوق ليسانس و حدود سي سال خدمت تقريباً چهارميليون درماه حقوق ميگيرم و اعتراف ميكنم از خيلي كارگران زحمتكش و كارمندان مظلوم بيشتر ميگيرم اما به هر چه كه مي پرستيد دوماه است نتوانسته ام گوشت يا يك مرغ كامل بگيرم واي بحال كار و كارمندي كه اندازه من هم حقوق نميگيرد !!!!!
آقاي ابراهيم و آقايان ابراهيمي ها !!! هر وقت لطف كرديد ( ببخشيد از واژه استفاده كردم چون در اين روزگار اگر حقت را هم بدهند لطف حساب ميشود !!! ) آنوقت در بوق و كرنا بدميد تا بلاي بيشتري سرمان نيايد !!!!!
اینم مثل بقیه سهمش رو از دولت می خواد تا یادش بیاد که « افزایش حقوق منجر به تورم می شه »
اینکه بگویند ، افزایش حقوق کارگران و کارمندان ،حجم نقدینگی را افزایش می دهد و تورم زاست ، ساده ترین راه حل مسئله است ، حجم بسیار عظیم نقدینگی در دست آن عده ای است که 700 میلیارد تومان سپرده بانکی در نظرشان رقم ناچیزیست نه در دست حقوق بگیرانی که در این چند ماه اخیر ، سرمایه شان تقلیل هم پیدا کرده، بنابراین باید برای کاستن فشار از روی دوش مردم ،افزایش حقوق ، مطابق بانرخ واقعی تورم باشد. برای کاهش نقدینگی به نظر میرسد یکی از راه ها ، سیستم مالیاتی و بانکی جامع ، بدون استثناء، بروز و کارآمد است که پیشنهاد می شود در این زمینه از کشور های موفق در این حوزه، الگو برداری شود .
افزایش حقوق با توجه به ۴ برابر شدن قیمتها باید ۴ برابر بشه وگرنه هر عدد دیگه ای مسخرست.
حقوق کارکنان دولت حداقل باید دو برابر شود.
شما فکر کردین با این افزایش دلار و کسب درامد از ان کسری های خود را جبران میکنید ونقدینگی را هم کاهش میدید ولی نمیدونستین که تو چنین مشکلی میفتید.تاوان این اشتباه را باید بدید خیلیهم گذاف باید پرداخت کنید .در ظمن فکر نکنید با این چندر قاذی که به مردم میدید قضیه حل میشه.سنگی را که شما انداختین تو چاه هزارتا عاقل نمیتونن در بیارن.
جناب پور ابراهبمی شما که اقتصاددانی یعنی پیروزی در انتخابات انقدر ارزش دارد که مجددا رویه های پوپولیستی را در پیش بگیرید و از منطق اقتصاد خارج شوید؟اولا که دولت بخش عمده ای از ارز خود را به نرخ ۴۲۰۰ تومان می فروشد و بخش بزرگ دیگری را به نرخ ۸۰۰۰ تومان شما عدد ۱۲۰۰۰ تومان را که فقط چند درصد بازار است و دست دولت هم نیست از کجا اورده اید؟ثانیا مگر با افزایش نرخ ارز هزینه های دولت بالا نرفته است ثالثا عمده حقوق بگیران کارگران هستند که در کارگاههای کوچک کار می کنند مگر این بنگاهها به بودجه دولتی وصل هستند که در این اوضاع وخیم بازار که همه بنگاهها در حال تعدیل نیر و و تعطیلی هستند از کیسه خلیفه بذل و بخشش می کنید و کارگاهها را به تعطیلی می کشانید؟
با هر ریالی که با قیمت ها اضافه می شود.فشار به حلقوم ققرا افزوده می شود.
افزایش درآمددولت تمام ازجیب مردم بیچاره است حرام است
درامدش شده دو و نیم برابر. یعنی دویست و پنجاه درصد. حالا تقریبا 4 ماهه میگن بسته حمایتی. 4 ماهه میگن. افزایش حقوق. همه چیز رو گرون کرده خود دولت. مثل دلار و مواد اولیه پتروشیمی و فلزات. حالا این دولت دلش نمیاد. دو زار اضافه کنه این حقوق رو
رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس فرمودند: اگر ماه گذشته، دلار 14 هزار تومان بوده و روز گذشته به 11 هزار تومان رسیده، به این معناست که قدرت خرید مردم در این مدت، حدود 20 درصد افزایش یافته است؛
واقعا دست مریزاد. شما نوابغی هستید که خدا به ما عطا کرد!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
چاره کار بازگشت قیمتهاست. نه افزایش دستمزدها.تورم این بار مطابق افزایش حقوق ها پیش رفته و برای بیکاران و آنهایی که خرجشان بر عهده خانواده است فاجعه بار خواهد بود. اگر همه حقوق بگیر دولت بودند خوب بود.
الکی وقت مردم را تلف نکنید چهل سال زمان کمی برای عمل به وعده ها نبوده است ؟تا کی وعده سر خرمن ؟
من می توانم حیوان خانگی شما را هوا خوری ببرم با کمترین دستمزد.
اگردلارتاعید۳۰تومن نشد هرچی خواستید به من بگید.هزینه دازد دربرابر مستکبرین ماندن.امامشکل مااینه که برخی مسولین سواستفاده کردندوامثال خاوریها مردم عادی را بی اعتمادکردند.این است که مسولین بگن شبه مردم میگن روزه
آقاي پورابراهيمي مردم را بر عليه دولت تحريك ميكني كار خوبي نيست . لطفا منطقي و اصولي برخورد كنيد
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی