بازدید 13990
آیا مجلس و دستگاه ‌نظارتی، توافق سه‌جانبه وزیر ورزش، رئیس‌ کمیته ‌المپیک و رئیس ‌بازنشسته ‌فوتبال را تأیید می‌کنند؟

گزارش ‌تابناک از ابهام‌های ابقای ناگهانی ‌تاج؛ تکلیف بقیه بازنشسته‌های فدراسیون چه می‌شود؟/ ماده۶۰ تاج‌وتخت را تا کِی ‌نگه‌ می‌دارد؟/آیا سایر دولتی‌های ‌بازنشسته هم می‌توانند به‌ شیوه تاج بمانند؟

ماحصل نشست سه جانبه سلطانی فر، صالحی امیری و تاج به ابقای رئیس بازنشسته تاج انجامیده؛ اما کسی از این جمع سه نفره تا این لحظه به ابهام های موجود پاسخ نداده است. گفته می شود این توافق برای قانع کردن فیفا و ای اف سی و تنها برای ماندن شخص تاج حاصل شده و بقیه بازنشسته های فوتبال باید بروند. در همین حال، هنوز واکنشی از مجلس و سازمان بازرسی نیامده. اگر از شنبه، صدها مدیر بازنشسته ی جانبازِ زیر 50درصد، از ماده60 مدنظر تاج استفاده کنند، تکلیف چیست؟
کد خبر: ۸۵۱۹۸۱
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۷ 15 November 2018

بحران بازنشسته ها در فدراسیون فوتبال ایران که می رفت، فوتبال ایران را در آستانه جام ملت های آسیا معلق کند، با توافق در یک جلسه سه نفره موقتا رفع شد.

به گزارش «تابناک ورزشی»؛ مصاحبه امروز رئیس کمیته ملی المپیک با سایت این مجموعه نشان از تصمیمی است که نماینده دولت یعنی وزیر ورزش و جوانان در جلسه مشترک با مهدی تاج به آن رسیده، اما هنوز مشخص نیست واکنش مجلس شورای اسلامی و نهادهای نظارتی مثل سازمان بازرسی به استدلال به کار رفته در این تصمیم چیست؟

نکته مهم در این مصاحبه نامشخص ماندن وضعیت سایر بازنشسته های فدراسیون فوتبال است که تعدادشان به مراتب بیشتر است و به نظر می رسد، این تصمیم بر ابقای تاج، توافقی است برای کنار رفتن سایر بازنشسته های فدراسیون بخصوص علی کفاشیان، نایب رئیس مرموز اما جنجالی فدراسیون که حالا در کنفدراسیون فوتبال آسیا هم کرسی نایب رئیسی شیخ سلمان را در دست دارد. همچنین هفت عضو هیأت رئیسه فدراسیون نیز مشمول قانون منع به کارگیری بازنشستگان در مناصب دولتی و مشاغل هستند که با این توافق سه جانبه باید استعفا را پذیرفته و کنار بروند.

گزارش‌تابناک ازابهام‌های ابقای ناگهانی تاج؛تکلیف بقیه بازنشسته های فدراسیون چه می شود؟/ ماده۶۰ تاج‌وتخت را تا کِی نگه‌می‌دارد؟

رئیس کمیته ملی المپیک این گفت وگوی مهم را با هیچ یک از خبرگزاری ها یا سایت های معتبر انجام نداده است و به نظر می رسد او تمایلی نداشته تا به پرسش هایی نظیر سرنوشت سایر بازنشسته های فدراسیون و همچنین تاریخ برگزاری انتخابات برای تعیین جانشینان آنها پاسخ دهد.

صالحی امیری گفته است: در پی جلسات فشرده ای که با وزیر ورزش و ریاست فدراسیون فوتبال داشتیم، مقرر شد تا آقای تاج به خدمت خود در فدراسیون فوتبال ادامه دهد. فوتبال در شرایط حساس کنونی، به آرامش نیاز دارد و نتایج نشان می دهد عملکرد فوتبال در سال‌های اخیر درخشان و افتخارآمیز بوده است. رئیس کمیته ملی المپیک با تأکید بر ارزیابی مثبت وزیر ورزش از عملکرد فدراسیون فوتبال گفت: در آستانه جام ملت های آسیا هستیم و همه باید تمامی توان و ظرفیت، خود را برای موفقیت تیم ملی در کنار هم قرار دهیم.

اما استدلال صالحی امیری و وزیر ورزش برای پذیرش ابقای تاج در ریاست فدراسیون چیست؟ رئیس کمیته المپیک که خود در معرض این قانون قرار دارد و مشخص نیست چرا استعفا نمی دهد، با اشاره به قانون ماده ۶۰ خدمات مدیریت کشور گفت: بر اساس این قانون آقای تاج می تواند خود را از حالت بازنشستگی به اشتغال مجدد با رعایت قانون برگرداند. انصافا آقای تاج بارها اعلام کرد، در مسیر قانون قرار دارد و خود را ملزم به اجرای آن می داند. خوشبختانه شرایطی فراهم شده که بتوانیم از ظرفیت و توانمندی ایشان در چهارچوب قوانین و مقررات کشور استفاده کنیم و امیدوارم روال قانونی اعاده به خدمت ایشان انجام شود.

رئیس فدراسیون فوتبال کارمند فولاد مبارکه اصفهان است که با 25 سال سابقه خود را بازنشسته کرده بود. او پس از نامه‌نگاری‌های صورت‌گرفته از سوی AFC و فیفا مبنی بر تعلیق فوتبال ایران، مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان با رضا رحمانی، وزیر صنعت، معدن و تجارت در این خصوص صحبت‌های نهایی را انجام داد و پس از موافقت رئیس کارخانه فولاد مبارکه و رحمانی، وزیر صنایع مهدی تاج می‌تواند دوباره به‌عنوان کارمند این شرکت به کار خود بازگردد، به این ترتیب تاج بازنشسته محسوب نمی‌شود و می‌تواند در فدراسیون فوتبال ماندنی شود.

حالا پرسش مهم این که آیا سایر بازنشسته های فدراسیون و حتی کل بازنشسته های دولت در مناصب بالاتر می توانند با استناد به همین قانون بازگشت به کار بگیرند؟ آیا استفاده از این بند قانونی، دور زدن قانون صریح و جدید مجلس نیست و آیا با این رویه، کلیت هدف قانونگذار برای جانشینی جوان ها به جای نسل پیر مدیران جمهوری اسلامی، محقق می شود؟

در همین حال، کارشناسان قوانین اداری و استخدامی معتقدند؛ ماده ۶۰ خدمات مدیریت کشور را که اساس موافقت با ماندن تاج در راس فدراسیون فوتبال قرار داده اند، نمی توان برای ماندن همیشگی یک مدیر جانباز در مصدر ریاست به کار برد و این قانون تنها برای مدتی محدود قابلیت استناد دارد. باید دید آیا مهدی تاج که یک سال و نیم از دوره فعلی اش باقیمانده تا اردیبهشت 99 رئیس فدراسیون می ماند یا در اولین مجمع عادی فدراسیون فوتبال استعفا داده و جایش را قانونی و بر اساس تأکیدات فیفا طبق ساز و کار مورد علاقه این نهاد بین المللی به نفر بعدی می سپارد؟

به نظر می رسد، جدایی احتمالی سایر مدیران بازنشسته فدراسیون فوتبال بر اساس این توافق نیز بدون اعتراض و حواشی نباشد چرا که آنها می توانستند با حمایت از رئیس خود و حفظ یکپارچگی، از اهرم تعلیق فیفا برای ماندن خود استفاده کنند اما حالا اگر قرار باشد تاج بماند و آنها کنار بروند، دیگر آن انسجام قبلی وجود نخواهد داشت.

نکته جالب دیگر، اعلام ابقای یک مدیر بازنشسته از زبان یک مدیر بازنشسته دیگر است! مشخص نیست، چرا شخص وزیر ورزش و جوانان این خبر را اعلام نکرده و چرا این خبر اولین بار توسط پایگاه خبری وزارت ورزش منتشر نشده است؟ صالحی امیری که خود با همین قانون دست و پنجه نرم می کند و باید از ریاست کمیته کنار برود، چگونه محور یک لابی مهم درباره ابقای مدیر بازنشسته دیگر شده است؟ آیا این نحوه اعلام و انتشار خبر نشان می دهد که وزیر ورزش منتظر واکنش مجلس و سازمان بازرسی کل کشور است تا در صورت مخالفت آنها عواقب منفی دامان خودش را نگیرد؟

به نظر می رسد، همه این دردسرها و گرفتاری هایی که در مسیر اجرای قانون خوب «منع به کارگیری بازنشستگان» شکل گرفته است، فقدان دانش و دقت کافی قوه مقننه و مجلس قانونگذار است که پیش از پخته شدن یک طرح مفید، و تکمیل آن از هر جنبه، تصویب و به مرحله اجرا گذاشت و حالا می بینیم در نهادها، دستگاه ها و شرکت های مختلف زیرمجموعه مشکلات و گره های اساسی به وجود آورده است. مشکلی که امروز گریبان ورزش کشور با چندده فدراسیون را گرفته است، سکوت قانون مذکور در مورد نحوه تعامل با نهادهای بین المللی همچون فیفا و کمیته بین المللی المپیک و همچنین شورای المپیک آسیا و ای اف سی است که چندین رشته ورزشی و تیم های ملی را به محاق تعلیق و تعطیلی برده است. شاید بهتر بود پیش از ابلاغ شتابزده این قانون، همه فراز ونشیب هایش دیده می شد، تا حالا تبدیل به یک بحران نشود و ساعت ها انرژی و توان مدیران زیرمجموعه را صرف دور زدن و توجیه عدم اجرای آن نکند.

نویسنده: مجید کوهستانی

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۹
اشتیاق خدمت مدیران ما رو کشته. از در بیرونشون میکنن از پنجره میان تو. چقدر گدا صفتند
پاسخ ها
سبوس برنج شمال
| Germany |
۱۳:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
تشنگان قدرت















نه شیفتگان خدمت
معلمی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
متاسفم از این رانت و پارتی و ترس و....فقط قانون و اجرای آن
مدیرانی که فدراسیون کشور را تهدید میکنند و برای بقای پستشان به فیلا شکایت می کنند ,حتی اگر قانون هم ایرادی نگیرد ,لایق مدیریت نیستند چون به مملکت وملتشان بی احترامی کردند.
اصفهانی از اجرای قانون معاف هستند ولی شهردار لر تهران باید پست خود را ترک کند این همان اپارتاید است که سالهاست در ایران وجود دارد و سرانجام این کشور از هم می پاشد
میگن صداوسیما حدود 200 حکم بازنشستگی زده ولی مدیرا میگن ما نمیریم!!!؟؟؟
من یگ مدیر بازنشسته هستم اما با توجه به شرایطزندگی نوه و عروس و داماد که آخر هفته به ویلای من میایند و از من انتظار بهترین غذاها و پذیرایی را دارند من کار و پست خود را چطور کنار بگذارم؟
بنده تنها یک خدمتکار در منزل کوچک 380متری خود و یک سرایدار در ویلای شخصی ام دارم و حقوق اینها مجموعا 5میلیون میشود. خودروی بنده که مظلومانه بیش از 30 سال برای مردم خدمت کرده ام این خودرو هربار روغن که عوض کنم 1میلیون تومان هزینه دارد. لذا از مسولین خواهش میکنم به درد ما مدیران مظلوم رسیدگی شود
این چه وضع اجرای قانون مصوب کشوره؟
پاسخ ها
نوروزی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
تعریف قانون در ایران
قانون یک درصد از کل ماجراست و برای غیر خودی‌ها و البته تبصره‌های قانون ۹۹ درصد بوده و شامل همه زحمت‌کشان می‌شود ...
این کارها یعنی به سخره گرفتن قوانین و نظامات کشور به خاطر منافع فردی.
اگر همین آدم که تو این مدت دست به هر کاری زده تا در پست خودش ابقا شود (نامه نگاری با کنفدراسیون آسیا و اهرم فشار کردن آنها بر مسئولان، افزایش درصد جانبازی و اخیرا هم توافق سه جانبه برای ابقا) را بازنشست کردید، میتوانید این قانون را اجرا کنید وگرنه فاتحه قانون مملکت را بخوانید.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
خود دانید و مملکتتون
آقای تابناک اینجا ایران است کشور بصیرت خودت را ناراحت نکن
از بازنشستگان صدا وسیما چه خبر؟
در کشوری که برای استقلال و عدم وابستگی خودش هزینه های زیادی داده است، مدیر عالیرتبه (تاج) و همکارانش در فدراسیون که از سایه کشور و نظام به جایی رسیده اند، برای تحت فشار گذاشتن مسئولان و عدم اجرای قانون مصوب، از اهرم فشار فدراسیون های بین المللی استفاده میکنند. آیا چنین مدیری لیاقت مدیریت در نظام جمهوری اسلامی را دارد؟
صالحی امیری که از حلقه معتمدین رئیس جمهور است، استاد لابی و زد وبند و دور زدن قانون است.
تا زمانی که عقده های شما درمان شود.
فاجعه برای کشور همین طور همه قانون ها را دور میزنند
برای خودی قانون وجود ندارد بخاطر دارم یک خودی که از فامیل های اخوند نماینده مجلس بودایشان را از ادارات تابعه وزارت کشور از در بیرون میکردند از پنجره وارد میشد .رو نبود سنگ پای قزوین هم به گردش نمی رسید ملت دیگر ناامید شدند از این قانون های بدرد نخور
قانون قانونه





چرا باید بعضیا باید در الویت باشند؟
شکر خدا با سکه درگز گذاشتن مراحل را طی کرده و حالا لبند اصفهانیها ر در فوتبالا حفظ می کند و هر روز فربه می شود با شوق خدمت با دست آورد درخشان
کارمندان بانکها را حقوقشان را قطع کنید. 2ماه درمیان بهشون حقوق بدین مشکلات مملکت حل میشه
کارمندان بانکها را حقوقشان را قطع کنید. 2ماه درمیان بهشون حقوق بدین مشکلات مملکت حل میشه
چقدر برای خدمت گذاری میجنگند
این پست ها چقد نون و اب داره که حاضرن بخاطرش همه چی حتی قانون رو زیر پا بزارن..... خدمت به ورزش کشور که قصه اس
تاج اینفانتینو را آورد و یک زهر چشمی گرفت ازبقیه یعنی گفت که با ایشون طرفین
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
باید به پرونده تاج رسیدگی شود و از طریق قضایی محکوم کرد اونوقت فیفا هم چیزی نخواهد گفت
بالاخره برادران ایثارگر باید پاداش دنیوی خود را نیز دریافت کنند. ما برای برادر جانباز شیفته خدمت، آقای تاج که برای ارتقای کشور سر از پا نمیشناسد و هدف دیگری ندارد، آرزوی عمر هزار ساله و خدمت برای صدها سال دیگر را داریم.
خدایاااااااااااااااااااااااااااااااااااا
بعضی ها را از ظاهرشون میشه در مورد باطنشون قضاوت کرد. منظورم آقای ساکت هست ....
نمایندگان ، گزینشی ،آیا توان درک جهان کنونی را دارند ؟ عیب اصلی حکومتگران جمهوری اسلامی صلبیت است که فکر میکنند ،مرغ یک پا دارد ،و مرد از حرفش برنمیگردد ؟ در صورتیکه هر لحظه جهان در حال تکوین ،و تکامل است ،و تغییر ؟ طبق قانون اساسی بایستی هر ده سال یک بار بازنگری در قانون اساسی توسط نمایندگان واقعی ملت انجام بگیرد ،و برای نقد ،و بررسی در اختیار حقوقدانها ‌و سیاسیون ،و احزاب قرار گیرد ،و سپس پیش نویس اصلی اصلاح شده به رای عموم مردم ایران گذاشته شود ؟
به همین راحتی این حال و روز این روزهای ایران
واقعا که از ماست که بر ماست. خود یارو بازنشستس داره از یه بازنشست دیگه حمایت می کنه. رو که نبست سنگ پا قزوینه.
وقتی بازنشسته ها آنقدر قدرت دارند که قانون مصوب مجلس و تایید شورای نگهبان وابلاغ رییس جمهور ،جمهوری اسلامی ایران را به سخره بگیرند پس دیگر قوه مقننه با این همه نماینده مجلس واین همه بودجه برای چه باید وجود داشته باشد .شهر بی قانون شنیده بودیم ،کشور بی قانون نوبر ه
نه
این وضعیت ما درست بشو نیست که نیست
قانون گدار افراد گازوئیلی
تاج تخت پادشاهی رو رها کنه؟!! اصفهانی برای یک جوالدوز تا بغداد پیاده گز میکنه بباد ریاست رو رها کنه؟!@ اصولا کدام از سیاسیون هستند که نچسبند به میز تا لب گور؟!!
بسمه تعالی
بخاطر پر رو تر بودنش و اخطارهای فیفا.....خخخخخخخ
25 سال در سپاهان و 10 سال در فدراسیون فوتبال. تا چند سال کار بکنه بازنشسته میشه؟؟
سلام. اگر فکر میکنید مدیران عزیز و فرسوده کشور میز خود را به این راحتی رها میکنند در خیال باطل هستید. کما اینکه
بسباری از قوانین در کشور ما برای اجرا نشدن وضع میشوند...
پاسخ ها
یک بازنشسته
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
جالب تر اینکه یکی از همین فرسوده ها به کاندیدایی که جای بچه او بود میگفت که ایشان کهولت سن دارند ولی خودش دو دستی میز خدمت را چسبیده
حرف آقای تاج صحیح هست دولت و مجلس باید در اختیار گذاشتن اماکن دولت به فدراسیون فوتبال خودداری کنند ببینم آقای تاج با دست خودش استعفا نمیده. عملا فدراسیون جهانی هم نمیتونه کاری کنه
سلام
چرا مسئولین عاشق این میز های چند روزه هستند. چرا مقامات ارشد نظام بجای نیروهای بازنشسته به فکر بکارگیری نیوری میانی یا جوانتر نیستند.. امروز آقای تاج با ترفندهای مختلف بخواهند بمانند فردا چی .. کسی دیگر نمیخواهید بیاورید. فدراسیونی که بودجه اش را از دولت میگیرد چرا باید مستثنی از قانون باشد.
این برای نیرویی که خود را جانباز میداند بسیار شرم آور است که بدنبال پست ومقام است..
بابا تمام این قانونمداری ها به خاطر کوبیدن و ناتوان کردن جناح رقیبه ،
اگرنه این قانون سالهاست وجود دارد و کسی به آن عمل نمیکرد و خلاف قانون عمل میشد
بازنشسته ، دیگر حق ندارد از بیت المال دریافتی داشته باشد و باید از اندوخته های خودش استفاده نماید
تبعیض است تاج همچنان میماند
افشانی میرود
سلام. یعنی ما قحط الرجال داریم. و چه منافعی برای مدیران ارشد دارد که استعفا تمیدهند.
لفظ مرموز رو در مورد جناب مرباسیان خوب اومدید، ااما اساسا فوتبال ما مرموز است. مگر این امر طبیعی است که AFC به این سادگی در امور کشوری دخالت کند و روی ابقای رییس فدراسیون اون کشور نظر بدهد؟!
آیا این اتفاق حاکی از مافیایی بودن فوتبال ما و ارتباط این مافیا با مافیای بین المللی فوتبال نیست؟
نکته دیگر اینکه این اقدام که یک مدیر بازنشسته در مورد ابقای یک مدیر بازنشسته دیگر تصمیم گیری کند، این دور زدن قانون نیست! این بدعت، دور زدن یک ملت و یک فرهنگ است!
دو راه پیش روی خود داریم:
۱. کلا فدراسیون فوتبال و فوتبال خود را تعطیل و فوتبالیست ها را هم بفرستیم خونه خودشون! همه چی تعطیل
۲. مدیران از A تا Z فوتبال خودمون رو از خارج وارد کنیم، آن هم نه اینکه افراد بازنشسته ای که فعلا مدیر هستند مدیر خارجی انتخاب کنند. اول مدیران فعلی (کوچک و بزرگ) را بریزیم تو دریا تا خوراک کوسه ها بشوند بعد توسط خود AFC سیستم فوتبال ما از اول پایه ریزی بشود. این عبارات رو از ذهن یک ایرانی متعصب قبول کنید نه یک ایرانی وطن فروش!
تمام
آیا تاج عاشق و دلبستهء فوتبال ایران است ؟ چرا به از خود بیشتر عاشقان جوان اجازهء خدمت نمیدهد ؟همانند رییس قبلی فدراسیون . !!! پس بایداینجا دنبال رازقضیه بگردیم ، قبلا" هم راحت اعلام کرده بود که من نمیروم !!!
البته بله بخشی از مسئولین بازنشسته هم با حمایت امریکا وغرب در پستشان خواهند ماند چون شنیده ها وواقعیت ها حاکی از انستکه بعضی از مسئولین با سفارش ودر خواست انها یعنی غربی ها پست ها را اشغال کردهاند !!!!!!!!
مدیران فسیل تمام تلاش شون میکنن که بازنشسته نشن چون انقدردزدی کردن میترسن باامدن مدیران جدید دستشون روبشه
اگه آقای تاج هزار تا کار خوب کرده باشه که نکرده فقط بخاطر حضور زورکی کیروش باید استیضاح میشد و بعدش هم اخراج . اما از اونجا که قانون فقط در مورد شهروندان متوسط جامعه رعایت میشه تعجبی نداره که ابقا بشه . انگار نه انگار که 8 سال سرمایه و امکانات و دلار رو به زور توی جیب کیروش ریخته بدون نتیجه .
انشالله خدا باز نشسته شون کنه زودتر. دعای یک دهه شصتی بیکار
معلوم شد مصوبات مجلس چقدر قابل اجرا است نمایندگان خوابشان را بکنند لایحه و مصوبه ‌غیره پیشکش
قانونهایی که مجلس میگذاره بعد اینقدر تبصره و ..... به اونا می بندند که فقط برای بدبختها قابل اجراست قانون نیست.
این بندگان خدا شیفتگان قدرتند ونه تشنگان خدمت.مجلس وقتی که قانون تصویب میکند ودر وهله اول خودش را مستثنی مینماید فکر کردید دیگران بفکر دور زدن آن قانون تلاش نمیکنند؟اگر قانون است باید کلی باشداین یعنی چه که نمایندگان مجلس وشورای نگهبان و وزیران و...........با دیگران فرق داشته باشند؟قانون وضع میشود تا جلوی بی قانونی گرفته شود نه اینکه برایه سو استفاده وهرج ومرج ودوگانگی.به هرحال خودتان میدانید ومملکتتان!!!!!!
تابناک باعث تآسفه که منتشر نمیکنی
تمام اون نامه نگاری ها به فیفا و اون حقه بازی ها و در و دکان ها بخاطر بخور بخور کردن خودش و دار و دستش.
همه این دردسرها و گرفتاری هایی که در مسیر اجرای قانون خوب «منع به کارگیری بازنشستگان» شکل گرفته است، فقدان دانش و دقت کافی قوه مقننه و مجلس قانونگذار است که پیش از پخته شدن یک طرح مفید، و تکمیل آن از هر جنبه، تصویب و به مرحله اجرا گذاشت و حالا می بینیم در نهادها، دستگاه ها و شرکت های مختلف زیرمجموعه مشکلات و گره های اساسی به وجود آوردعزیز این قانونی خیلی خوبیه..فقط تشنگان قدرت اونو اجرا نمیکنن............
من هم بودم این قدرت واین در امد را داشتم عمرا می رفتم ؟/!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس