بازدید 9564

موانع قانونی برای افزایش حقوق و دستمزد قابل رفع است/ دولت مقصر این وضعیت است و باید آن را اصلاح کند

افزایش قیمت‌ها در سال جاری، نخست دامن ارز و سکه را گرفت، ولی تنها یکی دو ماه لازم بود تا این افزایش قیمت به دیگر کالاها برسد؛ مسکن، خودرو، لوازم خانگی و پس از این‌ها، برخی کالاهایی که مورد مصرف روزمره جامعه هستند طعم افزایش قیمت را چشیدند.
کد خبر: ۸۵۱۹۲۴
تاریخ انتشار: ۲۴ آبان ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۳ 15 November 2018

موانع قانونی برای افزایش حقوق و دستمزد قابل رفع است/ دولت مقصر این وضعیت است و باید آن را اصلاح کندافزایش قیمت‌ها در سال جاری، نخست دامن ارز و سکه را گرفت، ولی تنها یکی دو ماه لازم بود تا این افزایش قیمت به دیگر کالاها برسد؛ مسکن، خودرو، لوازم خانگی و پس از این‌ها، برخی کالاهایی که مورد مصرف روزمره جامعه هستند طعم افزایش قیمت را چشیدند.

به گزارش «تابناک»؛ در برخی مواد غذایی حتی افزایش بیش از 100 درصد به ثبت رسید و همین امر مشکلاتی برای زندگی طبقات پایین‌تر جامعه ایجاد کرد، زیرا با وجود این افزایش قیمت‌ها، تغییری در میزان حقوق و دستمزد رخ نداده است.

اینجا بود که صدای جامعه کارگری بلند شد و از کاهش قدرت خرید خود شکایت کردند. پس از آن، جلساتی در شورای عالی کار برگزار شد؛ جلساتی که تا کنون تصمیم مشخصی برای بهبود این شرایط از دل آن بیرون نیامده است. یک ‌بار خبر افزایش حقوق تا 800 هزار تومان مطرح شده و بار دیگر، قول بن‌های خرید کالاهای اساسی، رویای سفره رنگین‌تر را برای خانواده کارگران رقم می‌زند.

اصغر آهنی‌ها، عضو هیأت مدیره کانون عالی کارفرمایان می‌گوید: بحث افزایش حقوق مطرح نیست، زیرا بر سر این موضوع در دو جلسه قبلی شورای عالی کار بحث شده و با توجه به ماده 41 قانون کار، امکان دو بار افزایش حقوق در سال را نداریم و افزایش دستمزد برای بار دوم در یک سال منع قانونی دارد؛ از همین روی، افزایش حقوق از دستور کار خارج شد؛ اما برخی نمایندگان مجلس بر این باورند که موانع قانونی قابل رفع است و می توان درباره این موضوع در مجلس بحث کرد و اگر ایرادی هست، آن را رفع نمود.

در همین زمینه، سلمان خدادادی، رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: با شرایط اقتصادی پدید آمده، قدرت خرید کارگران و کارمندان و حقوق بگیران کاهش بسیاری یافته است. برای همین، باید دولت برای همه کسانی که حقوق دریافت می کنند ـ چه کارگر و چه کارمند ـ تسهیلات یا دستمزد جدید در نظر گیرد.

وی گفت: آمارهای دولت نشان می دهد، حدود دو میلیون و 300 هزار کارمند رسمی و چهار میلیون و 100 هزار کارمند غیر رسمی از دولت حقوق می گیرند؛ این افراد اغلب در قالب نیروهای شرکتی، پیمانکاری، قرارداد معین و یا موارد دیگر کار می کنند. اگر بخواهیم در مجموع حساب کنیم، همه حقوق بگیران اعم از کارمند، کارگر، نظامی، بازنشسته و... بیش از 18 میلیون تن هستند که همه درآمد آنها، همان حقوقی است که دریافت می کنند و در اوضاع کنونی، با بحران بزرگی مواجه شده اند که دخلشان کفاف خرجشان را نمی دهد.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی گفت: به نظر من، دولت در پدید آمدن این شرایط مقصر است و چون خودش این شرایط را درست کرده، باید هزینه آن را نیز بپردازد و به فکر این افراد باشد، چون در غیر این صورت و اینکه اگر این کار صورت نگیرد، قطعا زمینه فساد فراهم خواهد شد.

وی در پاسخ به این که برخی موانع قانونی باعث شده تا کارفرمایان آن را بهانه ای برای عدم افزایش دستمزد قرار دهند نیز گفت: موانع قانونی قابل رفع است و می توان درباره این موضوع در مجلس بحث کرد و اگر ایرادی وجود دارد آن را برطرف نمود، مجلس آمادگی کامل برای حل مشکلات معیشتی مردم را دارد.

این نماینده مجلس در پاسخ به این که آیا اقدام به افزایش حقوق، باعث بالا رفتن تورم نمی شود، گفت: باید تمهیداتی اندیشیده شود که از ایجاد تورم در بازارها جلوگیری کند؛ البته دولت به فکر ایجاد بسته های حمایتی ویژه ای است، اما این موضوع را هم چند ماه که مطرح کرده ولی هنوز اثری از این بسته ها نیست.

موضوع دیگر در مورد بسته های حمایتی، نگرانی ما از احتمال ایجاد رانت است. نگرانی ما این است که در زمان خرید محصولات لازم برای بسته، برخی افراد با نزدیکی به دولت، سوءاستفاده های کلانی از آن ببرند؛ یعنی اگر دقت لازم نشود، در زمان تهیه این اقلام، از خرید آن گرفته تا نوع کیفیت و توزیع، بیش از ده معضل پدید می آید و شاید افرادی در این میان، سوءاستفاده های کلانی کنند.

وی در این باره همچنین افزود: ما سیستم منظم خرید و توزیع در کشور نداریم و چون ساختار غلط است، همیشه یکسری دزدی ها و رانت ها در این میان به وجود می آید، که مشکل ساز می شود؛ بنابراین، به نظر من بهتر است، اگر دولت می خواهد کمکی به مردم بکند، آن را به خودشان بسپارد و اجازه دهد، خود افراد هزینه هایشان را مدیریت کنند؛ اما احتمالا دولت می خواهد این کالاها را وارد کند، ولی به نظر من، در این شرایط، احتمال بالا رفتن تورم بیشتر خواهد بود.

رئیس کمیسیون اجتماعی مجلس گفت: برخی افراد به ما مراجعه می کنند و می گویند، شش ماه است گوشت نخریده اند و یا چند ماه است، برنج ندارند. متأسفانه هیچ کس با حقوق یک میلیون و صد هزار تومان نمی تواند کالایی بخرد و ادامه این روند، باعث برخی تبعات اجتماعی در جامعه خواهد شد، که کمترین آن بدبینی به مسئولین خواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۴۴
دولت مگه داریم؟
حداقل افزایش باید ۱۵۰ درصد باشد. اگرچه هنوزهم زیر خط فقر است !
کجایند کسانیکه میگفتند تورم تک رقمی شده ؟

کجایند کسانیکه دیگه هیچ اعتباری نزد مردم ندارند ؟
پاسخ ها
lمازیار
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
الان چه حالی داریم یک روز سلطان سکه یک روز سلطان ارز یکروز یک روز سلطان موز یکروز بانک ملی یکروز بانک ملت صادرات ثامن و..و..و..به اختلاص کشیده می شوند و..هر روز یکی ایران را به یغما مبره وتازه مسئولین هم مارا دعوت به اشکنه خوری وصبر و..و..فرا می خوانند
من کارگر یا معلم از ...ناامید شدم
پاسخ ها
معلم ناامید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
خدایا من معلم یا برادر کارگرم چگونه معیشت ابرومندانه داشته باشیم؟؟
دست از سر مردم بردارید،دیگه به نون شبمون موندیم
هر وقت قانون به نفع دولت باشد ان را به رخ مردم می کشد و هر جا به نفع مردم باشد بر آن سرپوش گذاشته و انکار میکند
افزایش حقوقی در کار نیست. سال آینده مجلس افزایش 40 درصدی پلکانی حقوق رو تصویب میکنه و دولت در مرداد ماه 98 به همه بین 10 تا 12 درصد پلکانی اضافه میکنه و مجلس هم چیزی نمیگه والسلام.
تا به کی میخواهند به گفتن این جفنگیات ادامه بدهند؟کدام افزایش حقوق ؟ما بیایم تو مجلس صحبت کنیم تا موانع افزایش حقوق برداشته شود!!!!!چه موانعی؟دولت بیاد از فردا حقوقها رو 10 درصد اضافه بکند کی میاد اعتراض کنه؟دست بردارید از اینهمه سفسطه ودروغ ونیرنگ
اخوی نوکرتیم نقدینگی ۴۵۰ تریلیونی را ۵ ساله کردید ۱۷۰۰ تریلیون چون هی پول جاپ کردید و برای کسب رای بین مردم پخش کردید و این بلا را سر ارزش پول ملی اوردید هنوز هم عبرت نمی گیرید؟در شرایطی که رشد اقتصادی منفی و درامد ملی کاهش یافته و به قول وزیر سابق کار امسال ۱ میلیون نفر کار خود را از دست می دهند با کدام پول میشود افزایش حقوق داد؟باز انتخابات نزدیک شد و پوپولیست ها فعال شدند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
پولی که در کار نیست. اما تا دلت بخواد غیر پاسخگو چاپ اسکناس را بلده.
اگه مردم ما گشنه هستند اگه حقوق بگیران ما قدرت خریدشان کم شده غمی نیست .زیرا دولت ما آمریکا را مستاصل کرده بشاراسد هم که دوباره به قدرت بازگشته برادران عراقی هم به آرامش رسیده اند وبه ماغذا درمقابل گازخواهند دادراهپیمایی چندین میلیونی اربعین هم که برگزارشد
پاسخ ها
نکته سنج
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۴
میدونید نعل وارونه یعنی چی.؟!
یعنی حرفهای این علی از تبریز با پرچم آمریکا
هم خودش وارونه است هم حرفاش!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
نخیر دولت خواست آمریکا را مسبب مشکلات نشان بده؛ اما رهبری به صراحت فرمودند که بخش اعظم مشکلات داخلی است. اما خود آمریکا هم مثل دولت دوست داره خودشو عامل اصلی مشکلات معرفی کنه.
بابا خودتونو سیاه کنید ..................
آمادگی کامل به چه درد مردم میخوره؟؟؟ شما آمادگی نداشته باش ولی برو تو گود یه حرکتی از خودت نشون بده!!!!
تابناک عزیز!... وقتی دقیقا یک سال پیش لایحه بودجه سال 97 به مجلس برده شد و عوارض خروج از کشور 10 برابر شد کاملا مشخص بود که دولت چه خوابی دیده و هیچکس هم اعتراضی نکرد و در مجلس هم تصویب شد و ...
مردم قدرت خرید ندارند کارخانه و تولید هم در رکود میرود و این چرخه معیوب بازتولید میشود و باز بیکاری و ...
دست دولت و مسئولين درد نكند اين همه زحمت ميكشن كه ما ارامش داشته باشيم من ناشكر نيستم خدارو شكر كه از اين همه نعمت كه داده بي نياز هستيم اخه يارانه ميگيريم حقوق كافي ميگيريم پس انداز كافي داريم به خاطر فقر از دين خارج نشديم به رفتن بهشت اميدواريم از اتش جهنم ميترسيم .بچه هامون در بهترين شرايط زندگي ميكنن .مدارس همه رايگان .درمان همه جا رايگان بيمه تكميلي داريم بيمه تامين اجتماعي داريم بهترين خودرو پرايد سوار ميشيم وهر هفته مسافرتيم پنج شنبه و جمعه منظورمه .البته بعضيهام كلا تعطيل شدن سكته قلبي كمتر شده اينقدر خوشيم كه بيشتر به فكر مدافع حرم شدن هستيم . اخيييييش از اين همه خوشي
دولت بر اساس کدام قانون ازر را چهار برابر کرده بر اساس همان قانون هم باید به مردم خسارت بپردازد. آیا دولت اجازه چپاول اموال مردم را دارد ولی مردم هیچ حقی ندارند.....؟
عموجان که با رای بدبختهایی مثل من نماینده مجلس شدی شما هم دلت به حال خودت سوخته چون سال آینده امتخابات مجلسه دلت به حال ما مردم بدبخت کلا زیر خط فقر نسوخته
اقای روحانی اقای وزرا اقایان نمایند مردم در مجلس کارمندان وبازنشستگان با این گرانی و نورم فلج شده اند وامید به زنده ماندن هم ندارند دلار پنج برابر شده وحقوق انها هنوز ثابت است


دولت وکشور دست شماها است حقوق اینها را هم پنج برابر کنید ظلم بسه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۶
دولت از خداشه مردم اینجوری تقاصای رفع مشکل داشته باشن. مگر برای دولت کاری دارد که حجم اسکناس در گردش را 5 برابر کند و به دستمزد من و شما نیز 500 درصد اضافه کند. دولت باید پاسخگو باشد اما نه این طور. بریز و بپاش وتشریفات و تعیین بودجه برای نهادهایی که کمترین فایده ای برای کشور ندارند و گرفتن مالیات حقه همه اینها اگر انجام بشه؛ آنوقت اعتماد مردم جلب میشه
این مطالب را نوشته اید که چه شود .تجربه ثابت کرده در تمامی ادوار وقتی اضافه حقوق چندرغازی ایجاد شده که دولت خواسته و کارفرما تن داده.و گر نه هیچ دوره ای و هیچ دولتی در این چهل سال را نمیشناسم که بر اساس خواست کارگر و کمک رسانه ،اضافه حقوقی داده باشند.
پاسخ ها
رضا
| Netherlands |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۲۵
برادر افرایش رفاه مکانیزم و الزامات دارد تا وقتی که رشد اقتصادی و رونق تولید بالا نباشد و تورم هم کاهش نیابد خبری از بهبود معیشت در کار نیست لذا دلتان را به افزایش حقوق کاذب با پول بی پشتوانه خوش نکنید که امسال نتیجه این نوع افزایش در ۵ سال گذشته را دیدید
سلام.بخدا راضی به زحمت شما عزیزان مجلس و دولت نیستیم که وقت گرانبهاتون رو صرف جلسات برا ما بکنید.برید به زن وبچه تون برسین گناه دارن اخه بیچاره ها
میشه بماا حقوق ندید فقط زندگی مردم را ابرومندانه نه صدقه سری اداره کنید
به هر دلیلی که این شرایط پدیدار شده فرقی نمیکنه چون قابل پیش بینی بوده پس کوتاهی مسوولین قابل چشم پوشی نیست. ه‍مه دولتی ها و مجلسیون به نوعی مقصر هستن و البته هرکه بامش بیش ...
فقط یه راه وجود داره . همانطور که امام فرمان شکست حصر آبادان را صادر کرد و همه برای این کار بسیج شدند و پیروز شدیم، از رهبر عزیز میخواهیم فرمان شکست حصر اقتصادی مردم رو صادر کنند تا همه برای این کار بسیج بشیم با فرماندهی ایشان و برنامه ریزی تیم اقتصادی مورد اعتماد
بستهٔ حمایتی ،صد تومانی ، آیا جبران گرانی هشت ماه از سال را میکند ؟ انشأالله خدا درکی درست و اگاهی عطا فرماید ،و به مردم ایران ،توان و تحمل فقر را عنایت نماید ؟ آمین ،،
همش حرف مجلس ,دولت را نصیحت میکند ,دولت مجلس را نصیحت میکند بابا مردم را خدا وکیلی توی این گرونی بی در پیکر که قیمت ها 2 برابر شده همتون گذاشتید سرکار
به تناسب نرخ دلار دولت باید حقوقها را افزایش دهد
فقط نا امیدی و فقر این است حاصل زندگی ی کارمند
با این گرانی حقوقها دویست در صد هم کفاف نمیکند
آقاي روحاني بارها ادعا كرده كه قيمت واقعي دلار حدود 7000 تومان است. ايشان به اين ادعا عمل كرده و قيمت دلار را به 7000 تومان كاهش دهند، افزايش حقوق پيشكش. مردم افزايش حقوق نمي خواهند تا تورم هم بدنبال آن افزايش يابد و باز هم قدرت خريد شان كم شود.
با سلام
تابناک عزیز
ساده ترین و صادقانه ترین راه برای به حقوق بگیران اینستکه
به حقوق بگیران بازنشسته قبل ار 86که متفاوت و در حد نصف بعداز 86 حقوق داده
میشود 15 روز یکبار و معادل یکماه به زیر سه ملیوحقوق داده شود و بالای سه ملیون بیست
روز یکبار و بعد 86 هر 25 روز
با اینکار اینبار و برعکس اوراق قرضه ملی دولت به بخشی از ملت قرضه دهد .
با اینکار چون قرضه است نیاری به بودجه
نیست و اینکار را تا عید انجام دهد و بعد از
به حالت عادی بر گردد و ماهیانه این مبلغ داده
شده را کسر نماید.
برای کارگران شاغل هم هر چقدر مقدورشان
هست با وجود شماره حساب آنها در تامین اجتماعی مبلغی را به کمک کارفرمایان به حساب آنان واریز کند تا سال بعد و دستمزد
بعد .
اینکار نه تورم میآورد و نه مشکل در چگونگی
پرداخت .
لطف کنید شما که امکان انعکاس به دولت را دارید این مطلب را منعکس نمایید .
یارانه بگیران واقعی را هم آنند کارگران عمل
نماید .
با تشکر
داده شود
افزایش دستمزد در سال ۹۷ تنها ۱۱درصد بوده است، پس چرا افزایش تورم واقعی در بازار ایران بیش از ۳۰۰درصد در سال ۹۷ شده است، نتیجه اینکه افزایش ۸۰درصدی دستمزد ها هیچ تاثیری بر نرخ تورم نخواهد داشت،و هرچه در این خصوص گفته می‌شود درست نمیباشد
دارندگان درامد ثابت در شرایط ناپایدار اقتصادی که لحظه به لحظه قیمتها اوج وارزش ریال کاهش می یابد ،دوما برای حفظ قدرت خرید هرچه قدر هم لازم باشد باید دستمزد وحقوق هارا ترمیم نمود با لج بازی یک طرفه کار بجایی نمی رسد
ظلمی که در پی افزایش قیمت سکه و ارز و به دنبال آن افزایش سرسام آور قیمت اجناس و لوازم خانگی و ابزار و مواد غذایی و سود باد آورده محتکران و دلالان به جیب زدند از یاد ملت بی دفاع و شهید داده تا قیامت نخواهد رفت .
ظلمی که در پی افزایش قیمت سکه و ارز و به دنبال آن افزایش سرسام آور قیمت اجناس و لوازم خانگی و ابزار و مواد غذایی و سود باد آورده محتکران و دلالان به جیب زدند از یاد ملت بی دفاع و شهید داده تا قیامت نخواهد رفت .
واقع برام عجیبه!!!!!
چرا تابناک این اشتباه رو بارها و بارها تکرار میکنه و قصدی برای اصلاح نداره؟!
برای انسان از واحد نفر استفاده میشه نه تن.

چرا اینقدر بیسواد؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
باید حقوق مدیران و مسئولین خدوم حتا بیشتر از صددرصد افزایش یابد چون واقعا این برادران زحمتکش ما هستند و در راه حل مشکلات ما شبانه روزی زحمت میکشند و فشارهای سختی را تحمل میکنند ...
تا این دولت و در راس آن روحانی هست آش همینه و کاسه همین
مدیران بی کفایت و بی تخصص نتیجه این شده. اش اینقدر شور شده که اشپز هم اعتراف کرده.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر