بازدید 36812
دانستنی‌های حقوقی؛

آشنایی با شرایط و موانع قانونی اجرای حکم اعدام

اعدام در لغت از ماده عدم به معنای نیست و نابود کردن است و در اصطلاح مجازاتی است که به موجب آن حیات مردم به طور کلی سلب شده و از ادامه زندگی بازمانده می‌شود. مجازات اعدام، شدیدترین نوع مجازاتی است که از قدیم الایام در تمامی جوامع بشری و تمدن‌ها وجود داشته است. در حقوق ایران نیز برخی اقسام کیفر اعدام بر مبنای متون و نصوص فقهی تشریع شده است.
کد خبر: ۸۵۱۷۳۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 16 November 2018

محمدرضا اسداله ـ اعدام در لغت از ماده عدم به معنای نیست و نابود کردن است و در اصطلاح مجازاتی است که به موجب آن حیات مردم به طور کلی سلب شده و از ادامه زندگی بازمانده می‌شود. مجازات اعدام، شدیدترین نوع مجازاتی است که از قدیم الایام در تمامی جوامع بشری و تمدن‌ها وجود داشته است. در حقوق ایران نیز برخی اقسام کیفر اعدام بر مبنای متون و نصوص فقهی تشریع شده است.

به گزارش «تابناک»؛ تمامی جرایم مستوجب اعدام در قانون مجازات اسلامی احصا نشده، بلکه علاوه بر آن می‌توان مجازات اعدام را در قانون مبارزه با مواد مخدر، قانون مجازات اخلال‌گران در نظام اقتصادی، قانون جرایم نیروهای مسلح و قانون تشدید مجازات مرتکبین ارتشاء و اختلاس و کلاهبرداری نیز دید.

پس از ارسال پرونده به اجرای احکام جهت اجرای حکم اعدام، قاضی موظف است قطعیت و لازم الاجرا بودن حکم را مورد بررسی قرار داده و در صورت قطعی بودن رأی و ابلاغ صحیح حکم به محکوم علیه یا وکیل وی، دستور اجرای حکم را صادر نماید.

موانع اجرای حکم اعدام

ممکن است در اجرای حکم اعدام، موانعی وجود داشته باشد که اجرای حکم را در آن زمان میسر نسازد. در این صورت تا رفع مانع، اجرای حکم متوقف خواهد شد. موانع مذکور عبارتند از؛

1. درخواست عفو

بر اساس ماده 4 آیین نامه اجرای احکام قصاص، رجم، قتل، صلب، اعدام و شلاق مصوب سال 1382، چنانچه محکوم به اعدام، پس از لازم الاجرا شدن حکم و قبل از اجرای آن، درخواست عفو نماید؛ به دستور دادگاه صادرکننده حکم، اجرای آن تا اعلام نتیجه از سوی کمیسیون عفو و بخشودگی به تأخیر خواهد افتاد.

2. زنی که در ایام بارداری یا نفاس است.

3. زن شیرده در ایامی که طفل وی شیرخوار است حداکثر به مدت دو سال

4. بیماری شدید محکوم به نحوی که قادر به ایستادن روی پای خود نباشد.

زمان اجرا

مطابق ماده 15 آیین نامه، زمان اجرای حکم، اول طلوع آفتاب خواهد بود مگر اینکه دادگاه زمان خاصی را تعیین کرده باشد.

مکان اجرا

محل اجرای حکم اعدام با توجه به ماده فوق، می‌تواند در محوطه زندان و توسط مأموران زندان یا خارج از محوطه زندان و توسط نیروی انتظامی اجرا گردد؛ البته اجرای علنی حکم طبق بخشنامه جدید منوط به موافقت رئیس قوه قضائیه و بنا به ضرورت های اجتماعی امکان پذیر خواهد بود

تشریفات اجرا

1. مطلع کردن اشخاص و مقامات ذی‌ربط

2. جدا کردن محکوم از سایر زندانیان 24 ساعت قبل از اجرای حکم ( جهت جلوگیری از اقدامات خشونت آمیز احتمالی محکوم علیه و تأمین امنیت و سلامت زندانیان )

3. معاینه محکوم قبل از اجرای حکم

4. برآوردن تقاضای ملاقات محکوم علیه

5. رسانیده وصایا و مکتوبات محکوم علیه

6. انجام مراسم مذهبی ( توبه و استغفار، غسل میت و کفن نمودن در صورتی که محکوم حاضر به انجام این موارد شود. )

7. برآوردن تقاضای خوردنی و آشامیدنی

8. تهیه صورت مجلس

اشخاص حاضر در صحنه اجرای حکم

بر اساس ماده 293 آ.د.ک و ماده 7 آیین نامه، مقامات و اشخاص ذیل باید در صحنه اجرای حکم حاضر باشند:

1. قاضی صادرکننده حکم

2. رئیس اداره زندان یا قائم مقام وی

3. فرمانده نیروی انتظامی محل یا قائم مقام وی

4. پزشک قانونی یا پزشک معتمد

5. یکی از روحانیون یا افراد بصیر برای انجام تشریفات دینی و مذهبی

6. منشی دادگاه

7. وکیل محکوم علیه

وظایف هر یک از اشخاص و مقامات فوق در قانون بیان شده است.

زمان و مکان اجرای حکم

پس از آن که محکوم به محل اجرای حکم آورده شد، حکم توسط منشی دادگاه قرائت می‌شود و سپس حکم به اجرا درمی‌آید.

اجرای اعدام ممکن است به صورت حلق آویز به چوبه دار و یا شلیک اسلحه آتشین و یا اتصال الکتریسیته و یا به نحو دیگر به تشخیص قاضی صادرکننده رأی انجام گیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱۱
واقعا لطف كرديد خيالمون راحت شد
مهمترین شرط اعدام این است که وابسته به کانونهای قدرت نباشی مثل همین سلطان سکه که مجریان فروش در ویلا و خریدار بالای دار؟
خواندن این مطلب دردآوره چه برسه به اجرای آن. کاشکی روزی اعدام‌های غیر ضروری که هیچ نتیجه‌ای برای کاهش جرم ندارند برچیده بشه . اعدام پاک کردن کردن مشکل است نه حل آن.
واقعا غیر انسانی است .حبس ابد بجای اعدام بهترین گزینه است . اگر قرار باشد تابع احکام قرون وسطائی باشیم نتنها از لحاظ فکری رشد نخواهیم بلکه مشکلات نیز به مراتب زیادتر خواهد شد. در خصوص این موارد رفراندوم ملی تنها راه انتخا ب است که اعدام باشد یا نباشد
درود بر تابناک مردمی









مطلب مفیدی نگارشتی.
قانون مشمئز كننده اعدام در قرن بيست و يك
اعدام‌مثل اروپا باید جمع بشه خیلی وحشتناکه در جهان سوم
منظورتان از سلب حق حیات انسانها که بسیار مشمیز کننده است وبا اب وتاب تعریف میکنید و/فقط برای مجرمین وقاتلان ومتجاوزان مورد قبول است/ چیست؟ با این نوشتار احساسات عمومی را جریحه دار میکنید
طبق آیین نامه مذکور قاضی اجرای احکام هم باید در صحنه اجرای حکم حاضر باشد
پیشنهادات :
1:اگر چه در ایران ایین نامه مجازات اعدام وضع شده است اما در این ایین نامه متاسفانه به جزئيات و نحوه صحیح اعدام نپرداخته است.فلذا پیشنهاد می شود برای حفظ شعائر اسلامی و انسانی با مشورت با متخصصین و پزشکان مربوطه این ایین نامه اصلاح شده و استاندارد های لازم بر اساس علم پزشکی وضع گردد.

2:انتخاب صحیح نوع طناب و همچنين طول و قطر طناب و زاویه گره طناب مناسب با وزن اعدامی (مطابق با تصویر) و قرار گرفتن محل اعدام در بلندی و استفاده از دریچه برای خالی کردن زیر پای طناب در نحوه صحیح سلب حیات و زجر کمتر اعدامي بسیار می تواند موثر باشد.

3:در اسلام و صدر اسلام و مطابق با حدود و دیات تحریر الوسیله و کتب فقهی هیچگاه به اعدام با طناب دار اشاره نشده است و اعدام بوسیله طناب دار یک امر وارداتی از غرب در زمان های قدیم می باشد فلذا می توان براحتی این روش را از مجازت ها حذف کرده و از روش بهتر در اجرای اعدام استفاده کرد.

4:پیشنهاد اخر اینجانب این است که هیچ جای متون اسلامی و دینی ما به زجر اعدامی اشاره نشده است و حضرت علی علیه السلام مولی متقیان نیز بر لزوم مهربانی با ضارب خویش به فرزندشان تاکید می فرمودند. پیشنهاد می کنم بجای اینکه از این روش ها سلب حیات اتفاق بیوفتد در صورت رضایت فرد اعدامی این سلب حیات با بخشش اعضای بدن اعدامی در محیط بیمارستانی اتفاق بیوفتد تا در کنار یک مرگ اعدامی چندین نفر به زندگی بازگردند.
کاش به جای دار زدن با شلیک گلوله انجام میشد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر