بازدید 57855
همه واکنش‌‌ها به اتفاقی که پس از یک توهین رخ داد؛

حذف حساب 4.1 میلیونی تتلو در اینستاگرام، پایان سلبریتی مجازی؟

شخصی با بیش از چهار میلیون فالوئر ـ خواه یا ناخواه ـ می‌تواند بر گروهی ولو اندک، تأثیر منفی بگذارد و به همین دلیل، نمی‌توان با نادیده گرفتنِ آنچه او انجام داده، به سادگی از کنار ماجرا گذر کرد. در این شرایط، چنین پرسشی مطرح می‌شود که آیا واقعاً حذف سلبریتی مجازی نظیر تتلو با حذف اکانت او تحقق می‌یابد و آنچه دیشب رخ داد، مرگ یک سلبریتی با تبادل چند صفر و یک بود؟
کد خبر: ۸۴۸۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آبان ۱۳۹۷ - ۲۱:۴۷ 04 November 2018

حذف حساب 4.1 میلیونی تتلو در اینستاگرام، پایان سلبریتی مجازی بود؟حساب اینستاگرامی امیر تتلو، خواننده زیرزمینی رپ با گزارش‌های مکرر کاربران فارسی‌زبان حذف شد و بدین ترتیب، 4.1 میلیون فالوئر او به عنوان جامعه هدفش پیگیر او نیستند؛ اما آیا واقعاً سبلریتی‌ها مجازی به همین شکل حذف می‌شوند و بستر فضای مجازی تا همین حد سست و غیرقابل اتکاست، یا این تعداد دنبال کننده حتی برای چهره‌ مسأله‌داری چون تتلو نیز یک پشتوانه به سرعت قابل احیاست و باید با نگرانی نسبت به وضعیت اجتماعی که ساکنش هستیم، به آن نگریست؟!

به گزارش «تابناک»؛ امیرحسین مقصودلو، مشهور به امیر تتلو، بارها با برخوردهایی مواجه و در آخرین برخورد به واسطه تهدید مقام قضایی به قتل، ضرب و جرح و موارد اخلاقی به ده سال حبس محکوم شده بود. او تلاش مداومی برای فعالیت در فضای رسمی کرد و به هر روشی برای رسیدن به این ساحل امن فعالیت رسمی دست یازید؛ اما وقتی پی برد که بعید است به او مجوزی داده شود، سراغ فوتبال رفت، ولی همان اندک استعداد در موسیقی را نیز در فوتبال نداشت و حواشی‌اش، او را در مستطیل سبز نیز با کیفیتی دنبال کرد که اهالی فوتبال رابطه با او را انکار کردند.

حذف حساب 4.1 میلیونی تتلو در اینستاگرام، پایان سلبریتی مجازی بود؟

او چندی پیش که از بازگشت به فضای رسمی ناامید شد، رفتاری نامتعارف در پیش گرفت و سپس به ترکیه رفت تا این بار شاید در فضای خارج از کشور کنسرت بگذارد؛ اما از این کنسرت استقبالی نشد و کنسرت تتلو لغو شد. در واقع از میان چهار میلیون و صد هزار کاربری که او را در اینستاگرام دنبال می‌کردند و با در نظر گرفتن قانون احتمالات، باید چند هزار تن از آنها بخشی از میلیون‌ها مسافر ایرانی به ترکیه می‌بودند، حتی 100 نفر حاضر نشدند بلیت کنسرت این خواننده را بخرند و بدین ترتیب، باورهای او درباره قدرت تأثیرگذاری اجتماعی‌اش فرو ریخت.

این اتفاق نه صرفاً برای او بلکه برای برخی ناظران نشان داد که اعداد پیگیری کنندگان یک شخص در فضای مجازی به منزله میزان حمایت عمومی و سرمایه اجتماعی او نیست و می‌تواند این پیگیری از سر کنجکاوی یا تفریح باشد. پس از این نوع مواجهه شدید تتلو با واقعیت، او رفتارهای نامتعارف‌‎تری در پیش گرفت و با توجه به اینکه ساکن ایران نبود و پیگیر تعقیب حقوقی نداشت، ادبیات به شدت توهین آمیزی را به کار برد و در نهایت حتی به اعتقاد شیعیان به شکل غیرقابل باوری توهین کرد که به کشمکش سیاسی نیز منجر شد.

او در آخرین پرده با ادبیات جنسی درباره زنان و جایگاه زنان و دختران سخن گفت و مردان را دعوت به خشونت علیه زنان کرد که این تعابیر آنچنان شنیع و دور از انسانیت بود که واکنش طیف‌های مختلف را برانگیخت و گروه‌های مختلفی شب گذشته حساب کاربری او را گزارش کردند و با توجه به سیل گزارش‌ها و وضوح نقض مقررات اینستاگرام و ترویج خشونت توسط این شخص، اینستاگرام حساب تتلو را با وجود چند میلیون فالوئر بست؛ اتفاقی که واکنش‌های متفاوتی را در پی داشت.

حذف حساب 4.1 میلیونی تتلو در اینستاگرام، پایان سلبریتی مجازی بود؟

گروهی از آنچه رخ داد خرسند شدند و تأکید کردند تنبیه تتلو، یک هشدار برای آنهایی است که در ابعاد کوچک‌تر به هتاکی و نفرت پراکنی در فضای مجازی می‌پردازند. در مقابل، گروهی دیگر این نقد را وارد کردند که اگر واقعا نگران رفتارهای تتلو بودند، باید همان زمان که به اعتقادات مذهبی به عنوان باورهای عموم مردم توهین می کرد، چنین موجی شکل می‌گرفت؛ بنابراین، این اقدام دیرهنگام و به دلیل ضعیف‌تر از اتفاق پیشین رخ داده است. گروهی نیز بودند که اساساً تتلو را بیمار می‌خواندند و توجه ویژه به او را اشتباه قلمداد می‌کردند.

شخصی با بیش از چهار میلیون فالوئر ـ خواه یا ناخواه ـ می‌تواند بر گروهی ولو اندک، تأثیر منفی بگذارد و به همین دلیل، نمی‌توان با نادیده گرفتنِ آنچه او انجام داده، به سادگی از کنار ماجرا گذر کرد. در این شرایط، چنین پرسشی مطرح می‌شود که آیا واقعاً حذف سلبریتی مجازی نظیر تتلو با حذف اکانت او تحقق می‌یابد و آنچه دیشب رخ داد، مرگ یک سلبریتی با تبادل چند صفر و یک بود؟

شواهد نشان می‌دهد، هرچند جذب این تعداد فالوئر بسیار دشوار است، احتمالاً دست‌کم بخش وسیعی از آنهایی که چنین شخصی را دنبال و طیف قابل توجهی از آنها به قصد تفریح چنین اقدامی می‌کردند، دوباره چنین خواهند کرد؛ بنابراین، تتلو و امثال او با حذف اکانت‌شان به کل از فضا خارج نمی‌شوند و آنچه اثر آنها را کمرنگ می‌سازد، صرفاً کاهش توجه عمومی و عدم دنبال کردنِ آنها در فضای مجازی است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴۸
تحریم دلار و گرونی هیچی فقط تتلو مهمه
همچی خوبه فقط تتلو مشکلمونه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۶ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
چه ربطی داشت, اینم یه خبری بود بین خبرا
چرا اینهمه این قضیه رو بزرگ میکنید؟
یکی از علتهای اصلی بدبختی ها و رای آوردن دولت بی برنامه فعلی ( دولت حسن روحانی ) ، همین تتلوی بد ترکیب و بی ادب بود که با آمدنش به اردوگاه اصولگرایان موجب فرار رای دهنده ها از سمت رییسی به نفع روحانی شد
دولت تدبیر و امید کسب آراء بالای انتخابات سال گذشته را مدیون همین تتلوی است.

جا دارد از تتلو قدردانی و تقدیر شود !!!
من جای ريسي بودم حداقل اعلام میکردم به خاطر رفتار این بی وجود هرگز دوباره به ريس جمهوری فکر نمی کنم
خاااک تو سرش بریزن
یک جمله به زبان آذری هست که می گه: "جماعت دلی بازدیلار"
ترجمه فارسی آن یعنی " مردم دیوانه باز هستند"
تتلو همچون ترامپ و دیگر شخصیت ها اگر مورد توجه قرار می گیرند بیشتر بخاطر این است که یک سرگرمی و تفریح برای مردم هستند. از اینگونه شخصیت ها در تمامی جوامع وجود دارند و معمولا مورد توجه مردم قرار می گیرند
پاسخ ها
سعید
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
زبان ترکی
ناشناس
| Germany |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۴
خود دولت اذربایجان می گه زبان اذربایجانی. تو کاسه داغتر از آشی؟
یوسف اکبری
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
زبان ترکی درستره چون خود من ترک همدان هستم و زبانم با زبان تبریز تفاوت قابل توجهی ندارد ولی خودم را آزری نمی دانم مگر اینکه همدان را هم جزو آزربایجان حساب کنم
ali
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
خوبه خودت داری میگی زبان اذربایجانی. نه اذری. بعدش هم این زبان شاخه ای از زبان ترکی هست که اسمش ترکی اذربایجانی هست. همانطور که اسم ترکی کشور ترکیه ترکی استانبولی هست نه ترکی. یا زبان ازبکستان ترکی ازبکی هست. زیان ترکمنستان ترکی ترکمنی هست و ......
ناشناس
| India |
۰۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۶
دوست عزیز دولت آذربایجان به دنبال ثبت هویت برای
کشورشه که میگه زبان آذربایجانی مثل این که دولت پاکستان بخواد برای زبان اردو که در پاکستان و بخش وسیعی از هند صحبت میشه اسم زبان پاکستانی رو انتخاب کنه . یا انتخاب اسم خلیج عربی به جای خلیج فارس در واقعیت اسم اصلی تغییر ایجاد نمیکنه و جعلی بودنش به راحتی قابل اثباته. زبان مردم آذربایجان ترکی هست و حتی زبان آذری هم یک اسم جعلی هست .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۷
ترکی آذربایجانی
مرحبا به اینستاگرام که خیلی حزب الهی تر از بعضی ها هستند و راه رو از چاه میشناسند و هدفشون وسیله شون رو توجیه نمی کند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۳۳ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
این کارای اینستا برا جلب نظر مخاطبه مگه قبلا با گزارش کاربرا حذفش نکرده بودن چرا دوبار پا شد اومد اینستا? نه عزیزم اینا راه رو از چاه خودشون تشخیص میدن, بلدن چطور عوام فریبی کنن.
امام علی (ع):انسان دو رو کم هوش ,بی شرم و سیه روزگار است
حکایت این خواننده در پیت است که روزی داخل کشور با بزرگان شیعه هم نشین میشود و روزی خارج کشور به عقاید همان مراجع توهین میکند
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۱۲:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
؟بزرگان شیعه منظورت کیه
اونهایی که ایشون رو برای تبلیغ انتخاب کردن تو سیاست خارجه و داخله هم میدونند چنین کسایی رو انتخاب کنن
رفیق برخی است دیگه
شاید follower خریده، یعنی خیلی از follower ها ربات هستن و اصلا وجود خارجی ندارن.
متاسفانه اینها الگوی تعداد زیادی از نوجوانهای ایرانی میشن. باید همون ابتدای کار که این افراد خودشون رو نشون میدن، توسط بقیه ی هنرمندان و دست اندرکاران فرهنگی جامعه که حرفشون پیش نسل جوان خریدار داره، بایکوت بشن.
سلام اینستاگرام هنرکده ی گیلاس آرت که هنر ایرانی اسلامی هست انشالله برسه به ده میلیون صلوات
حداقل چهار میلیون رای ریسی از همین آقا بود
پاسخ ها
من
| Canada |
۰۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۵
چهارمیلیون فالو ر ایشان اکثرا 13 یا 14 ساله بودند که حق رای نداشتند.
مردم افراد معروف مردمی و ایران دوست را دنبال می کنند اما برای فرد روان پریشی مانند تتلو که حذب باد است و معلوم الحال هیچ ارزشی قائل نیستند
مردم افراد معروف مردمی و ایران دوست را دنبال می کنند اما برای فرد روان پریشی مانند تتلو که حذب باد است و معلوم الحال هیچ ارزشی قائل نیستند
من مانده ام که چرا آقای رییسی با چنین فردی عکس گرفت ؟ در اسلام هدف وسیله را توجیه نمی کند . وسیله همان هدف است . تمام تلاش ما این است که راه مستقیم را بیابیم و در آن بمانیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۲ - ۱۳۹۹/۰۲/۰۷
تتلو خودش رفت پیش آقای رئیسی, اگه رئیسی پسش می زد
چقدر برای همون آقای رئیسی حرف در میاوردید که تند رو و افراطیه
چشم آقای رییسی روشن!
همه 4 ميليون فالوراش مثل خودشن. من چندشم ميشه قيافه اينو ميبينم
هیچ چیز بهتر از سادگی و صداقت و گمنامی نیست . افراد مشهور و معروف ارامش ندارند .
زكوزه برون همان تراود كه در اوست.........
سلبریتی؟! هیچ هنری نداره....
شما معنی فالوئر را خیلی جدی گرفتی !!
آدم باید خیلی نادان باشه که طرفداراش بشه.
واقعانمیدانم چرااین ادم بی ارزش را اینقدربزرگ میکنند وانراسرتیترخبرمیکنند؟!!!
یکی از دلایل توجه مردم به وی توجه رسانه ها است که یک خبر کوچک را به سهولت در اختیار عموم قرار می دهند. پیدا است که رسانه ای مثل تابناک که دنبال کننده های زیادی دارد (این را می توان از حجم تبلیغات آزار دهنده گوشه و کنار صفحه تان نیز فهمید)، اگر مطلبی در مورد این فرد می نویسد خود به موجی از توجه و کنجکاوی دامن می زند. خودمان هستیم تاکنون چند بار در مورد این فرد (که به نظر من اصلاً در خور رسانه ای مثل شما نیست که اصلاً نامی از او ببرید) نوشته اید؟ چرا و به چه دلیلی این کار را می کنید. بیاییم یکی از احتمالات ضعیف را امید جذب یک عده اندک از این چند میلیون دنبال کننده ی او شاید باشد. اگر چنین است پس نباید از دیگران انتظاری داشت. بهترین کاری که یک رسانه در مورد اشخاصی مانند ایشان، مهندس چمران، احمدی نژاد و اشخاصی مانند او می توانند انجام دهند عدم درج هیچ مطلبی در مورد آنها است. این گونه مطالب اگر سرتاسر علیه آنها هم نوشته شده باشد صد در صد به نفع آنها است.
براش طلب خیر و شفا می کنم.
جناب رییسی کجایی که تتلو ت را زدند ؟! .
تا دیروز به کوروش بد و بیراه میگفت کسی ککش نگزید باید میدونستن یه روز اینطور میشه
"نشان داد که اعداد پیگیری کنندگان یک شخص در فضای مجازی به منزله میزان حمایت عمومی و سرمایه اجتماعی او نیست و می‌تواند این پیگیری از سر کنجکاوی یا تفریح باشد"
بابا این اوشگول رو بزرگش نکنین. نصف بیشتر کسانی که این احمق رو در صفحه ش دنبال میکردن فقط برای خندیدن بهش و مسخره کردنش دنبال میکردن. نمونه ش دوست خود من.

ولی از همه اینا بگذریم جناب رئیسی چی با خودش فکر میکنه الان؟؟؟؟
چهار میلیون نفر هوادار رئیسی پرید
بابا به عنوان یه جوان اصلا شخصیتم اجازه نمیده به همچین افرادی توجه کنم چه برسه به اینکه دنبال کننده باشم یا کنسرتش برم
ريىسى هم از فالور تتلو است
همیشه این سوال تو ذهنم بود که واقعا فالور های این آدم کیا هستند
اگه به اینستا باشه که دوباره تتلو صفحه باز می کنه, این همه صفحه غیر اخلاقی دارن توی اینستاگرام ترویج خشونت, فساد و . . . می کنن ولی سرپرستان اینستا ککشونم نمی گزه.
هی به نظر‌من تتلو یکی از بزرگ ترین رپر ها هست
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل