بازدید 9850
۵

موسیقیدان ایل قشقایی درگذشت

کد خبر: ۸۴۷۹۱۳
تاریخ انتشار: ۱۰ آبان ۱۳۹۷ - ۰۷:۴۷ 01 November 2018

فرهاد گرگین پور دکترای ادبیات و استاد دانشگاه و موسیقیدان ایل قشقایی نهم آبان ماه بر اثر بیماری سرطان در شیراز درگذشت.

به گزارش ایرنا، فرهاد گرگین پور زاده سال 1327 در شیراز از موسیقیدانان ایل قشقایی بود که نوازندگی را با ساز آکاردئون و به همراه برادرش 'فرود' آغاز کرد.

این هنرمند دوران کودکی خود را در ایل و روستا گذراند و از سال 1335 شروع به آموختن موسیقی کرد و از آنجا که دچار نابینایی بود، ناچار شد مدتی مدرسه را ترک کند؛ اما پس از مدتی وقفه، دریافت که دچار کم بینایی است و می تواند دوباره تحصیل را در روستای محل اقامتش، زنجیران از سر گیرد.

وی دوره دبیرستان را در تهران به اتمام رساند و یکی از استادان او در ساز آکاردئون انوشیروان روحانی بود.

این هنرمند عمده تمرکز خود را بر نوازندگی آکاردئون بنا نهاد و در این سال ها آنچنان این ساز را در موسیقی قشقایی به کار گرفت که نوازندگی این ساز جزوی از فرهنگ موسیقایی قشقایی شد.

فرهاد گرگین پور پس از اتمام دوره دبیرستان در تهران، دانشجوی دانشگاه شیراز در رشته زبان و ادبیات فارسی شد و دوره کارشناسی ارشد و دکتری را در دانشگاه تهران سپری کرد و از سال 1353 به شغل معلمی روی آورد. وی افزون بر 20 سال به تدریس مشغول بود و عضو هیات علمی دانشگاه آزاد نیز بود.

وی در راه ترویج موسیقی قشقایی و موسیقی سنتی بسیار تلاش کرد تا آنجا که موسیقی قشقایی را با نام خانواده گرگین پور می شناسند.

فرهاد گرگین پور در سال های اخیر ساکن شهرستان آباده در شمال فارس بود و در سن 70 سالگی به علت بیماری سرطان در بیمارستان نمازی شیراز درگذشت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۵
تسلیت به ایشان و ایل بزرگ قشقایی و تمام ترک های جهان . همچنین ایشان معلم ادبیات فارسی بودن و جا دارد یک تسلیت هم به قوم پارس گفته شود.
ایل بزرگ قشقایی تسلیت
چه کسانی داریم و هیچکس آنها را نمی شناسند تاسف!!!!
:(
روحش شاد
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل