بازدید 35163

حقوقی که مردان با «ازدواج» به‌دست می‌آورند!

کد خبر: ۸۴۷۶۷۸
تاریخ انتشار: ۰۹ آبان ۱۳۹۷ - ۱۰:۱۲ 31 October 2018

یک فعال حقوق زنان با اشاره به اینکه زندانی شدن مردان به دنبال جرائم مرتبط با پرداخت مهریه، عوارض ناگوار اجتماعی به همراه خواهد داشت، گفت: با بهره‌مندی از «شروط ضمن عقد ازدواج» و یا پس از آن، وضعیت زن در خانواده تثبیت شده و او نیازی ندارد با هر چالشی که خانواده بدان مبتلا می‌شود به فکر استفاده ابزاری از «مهریه» بیفتد.

به گزارش ایسنا، مرضیه محبی با بیان این پرسش که مردان همزمان با ازدواج چه حقوقی بدست می‌آورند؟ گفت: اساسا نمی‌توان گفت صرف ازدواج از دست رفتن حقوق زن را بدنبال دارد، زیرا ممکن است برخی مردان هرگز از حق خود برای محدودیت زنان استفاده نکنند.

وی در ادامه توضیح داد« در واقع همه چیز از ماده ۱۹۰۵ قانون مدنی سرچشمه می‌گیرد که براساس آن گفته شده است که "در روابط زوجین، ریاست خانواده از خصایص شوهر است". بر اساس همین قانون است که محدودیت‌های قانونی برای زنان- ناشی از حق مرد به عنوان رییس خانواده و تکلیف زن به تمکین- ناشی می‌شود.

این فعال حقوق زنان در ادامه تصریح کرد: یکی این محدودیت‌ها که امروز بسیار به آنها پرداخته می‌شود «حق زنان بر داشتن شغل» است که با وجود تاکید قانون اساسی بر حق برابر همه مردم کشور برای داشتن اشتغال، ماده ۱۱۱۷ قانون مدنی مرد را محق دانسته که همسر خود را از حرفه یا صنعتی که به زعم او منافی مصالح خانواده یا حیثیات خود یا زن باشد، منع کند.

محبی با بیان اینکه امروزه برخی مردان، «حق تحصیل زنان» را نیز بر همین مبنا محدود می‌کنند، اظهار کرد: حق بعدی زنان که بر این اساس معمولا مورد بحث قرار می‌گیرد، «حق خروج از کشور زنان» است. ماده قانون گذرنامه، تحصیل گذرنامه ایرانی و خروج زن شوهردار از کشور را متوقف بر صدور اجازه رسمی از سوی شوهر کرده است.

به گفته وی دستیابی به این حقوق، با بهره‌گیری از ظرفیت‌های موجود قانونی و فقهی ممکن است، به طوریکه ماده ۱۱۱۹ قانون مدنی می‌گوید:"طرفین عقد ازدواج می‌توانند هر شرطی که مخالف با مقتضای عقد مزبور نباشد، در ضمن عقد ازدواج یا عقد، لازم دیگری نمایند". از آنجایی که در نظام حقوقی خانواده در کشور، طلاق حق مرد است، در این حالت مرد می‌تواند درضمن همان عقد ازدواج یا هرعقد دیگری همسر خود را وکیل در طلاق خود کند (اعطای حق طلاق به زن) و یا اینکه به زن وکالت بدهد که ازجانب او خروج از کشور یا تحصیل یا اشتغال خود را اجازه دهد.

این حقوق‌دان ادامه داد: طرفین همچنین برای دستیابی به یک سامان عادلانه و مشارکتی در خانواده می‌توانند شرط کنند که «در اموالی که پس از ازدواج بدست می‌آورند، شریک باشند» و در صورت طلاق یا فوت، اموال مشترک آنها به تساوی قسمت شود.

محبی افزود: با نگاهی کوتاه به این حقوق که بهره‌مندی از آن با شرط کردن آنها ضمن عقد ازدواج و یا پس از آن، ضمن عقد دیگری مثل صلح یا بیع یا....، امکان‌پذیر است، وضعیت زن در خانواده تثبیت شده و او نیازی ندارد با هر چالشی که خانواده بدان مبتلا می‌شود به فکر استفاده ابزاری از مهریه بیفتد. مهریه‌های بالا که امروزه به اسباب تضمین حقوق زن بدل شده‌اند، تاثیری جز ناامن کردن فضای خانواده و افزایش تنش و تبدیل زندگی خانوادگی به میدان جنگ طلبکار و بدهکار ندارند. کما اینکه زندانی شدن مردان در اجرای محکومیت به پرداخت مهریه، عوارض ناگوار اجتماعی را نیز در برخواهد داشت.

وی با بیان اینکه برای داشتن خانواده‌ای امن برای همه اعضا، به مشارکت همدلانه و با مفاهمه و درک مشترک همه اعضای خانواده نیاز است، اظهار کرد: پیشنهاد می‌کنیم دخترانی که قصد دارند پس از ازدواج فعالیت اجتماعی و اشتغال خود را تداوم بخشند و برای آن که نگران محدودیت‌های قانونی در مورد طلاق هم نباشند، با امضای شروط ضمن عقد، بر مهریه بالا چشم بپوشند و علاوه حصول حق خود، اعتماد و همراهی همسر خویش را نیز بدست آورند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۱۱
بنظرم باید همزمان هم مساله مهریه و هم مسایلی نظیرخروج ازکشور،کاروتحصیل زنان را درنظرگرفت.اگه مهریه حذف بشه یایه چیزخیلی کم باشه ،ولی درعوضش خروج ازکشورو سایرمواردموردبحث آزادبشه ، خیلی بهترازوضع موجوده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
خروج از کشور یه بحث نادرسته. هم مرد و هم زن باید رضایت همسرشون رو برای خروج از کشور کسب کنند. خانواده محل هم فکریه نه تکروی.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۰۹
لایک
این که حق طلاق به مرد داده شده حتما حکمتی در آن بوده است. اگر حق طلاق به دست زنان بود حتما موارد بیش تری از طلاق اتفاق می افتاد. از جانب دیگر اگر زن حق طلاق را به دست گیرد باید دست مرد را در پرداخت مهریه باز بگذارند. این فعال در حقوق زنان باید منصفانه قضاوت کند نه این که فقط منافع زنان را تامین کند.
نمیدونم چرا اینقدر سریع به فکر رفع مشکل مهریه افتادن ولی سالهاست زنان ایران بخاطر نداشتن حقوق اولیه انسانی در ایران در سختی هستن ولی هنوز هیچ اقدامی صورت نگرفته حتما باید زنی کشته بشه یا بچه ایی به فنا بره تا دولت و ملت ببرای لحظه ای به خودشون بیاین و بعدش دوباره فراموشی
واقعا مرگ اخلاق در جامعه مرد سالار ایرانی رو نمیبینن ؟؟؟!!!@
خانم محترم مردان مجبور نیستند مهریه را بپذیرند
مهریه عندالمطالبه است و وقتی سند ازدواج با مهریه بالا را امضا می کنند در واقع اگر همان ثانیه آن مقدار پول را نداشته باشند دروغ گفته اند علاوه بر این سند ازدواج یک قرارداد رسمی است و نمی شود خیلی راحت بگویند ندارم و غیره تا از انجام آن خودداری کنند
به جای این بهتر است خود آقایآن مبالغی از مهریه را تعهد کنند که توان پرداخت آن را داشته باشند
حتی در بسیاری از شهرهای ایران رسم است از قدیم که مهریه به این شکل نیست ولی در هنگام ازدواج خانه یا زمین به طور کامل به نام زن می شودکه به آن می گند پشت قباله
به زن ها کار می‌دین، وظیفه خرج زندگی بر عهده مرد. این میشه بی عدالتی و ازدواج نکردن یا طلاق. پس خرج زندگی رو هم مشترک کنین
بنظرم الان مهریه بالا شده ابزار دست خانم ها متاسفانه همین مساله برای بنده اتفاق افتاد و بنا به دوست داشتن همسرم ابتدا قبول کردم که به تعداد 1365 عدد سکه بهار آزادی ایشان رو به عقد در آورم ضمن اینکه قرار شد پس از ازدواج ایشان نصف آنرا ببخشند که هرگز اینکار رو نکرد . و با دروغ و تزویر بعد از مدتی از من طلب خانه کرد بنده هم از همه جا بی خبر خانه خودم را که با تلاش سالیان خرید کرده بودم بدون هیچ اقرار نامه ای بنام ایشان کردم !!!
پس از بازگشت از سفر به ناگاه دیدم درخواست مهریه و تامین خواسته از طرف دادگاه برای بنده آمده و در همین حین هم کلید آپارتمان عوض شده !!!!
دنیا روی سرم خراب شد . از یک طرف احساس و زندگی مو باختم از طرفی هم من موندم و بدهی حدوذ 5 و نیم میلیاردی مهریه ! آپارتمان دومم بازداشت و هر 2 ماشین هم بعلاوه حساب بانکی ام رو بستند ! الان حدود سکسال و 7 ماهه از این جریان میگذره . هر روز و شب با کابوس دارم زندگی میکنم . این حرف مفتی که گفته میشه مهریه رو می داده و کی گرفته همش دروغ محض اگر دارایی داشته باشین تا قرون آخرشو زن میتونه مطالبه کنه .
خدا نکنه کسی گیر خانواده آدم نما و نفهم بیفته . الان باید دوباره مهریه خانم رو بدم و دنبال ابطال سند بدلیل اینکه پولی رد و بدل نشده باشم که اونم خدا میدونه آیا قاضی قبول بکنه یا نه !!! از همین جا به همه آقایون میگم مراقب روزها و روزنه هایی که با اعتماد به طرف تون میدین باشین ! البته خانواده های خوب و خدا شناسی هم هستند که دنبال این چیزها نیستند . اما ....
دکتر مهیار متخصص قلب .
اکثر زنان حاضرند مهریه خود را در ازای حقوق مساوی و یا حتی فقط حق طلاق ببخشند. کافیست امتحان کنید ببینید با این کار چند درصد از زندانیان مهریه کم خواهد شد.
من یک مرد هستم از وقتی ازدواج کردم با کولی باززی های همسرم وقتی میرم خونه پدرم به دنبالش جنگ اعصاب در خانه راه می اندازه . داد و فریاد میزنه که چرا رفتی خونه پدرت و سر زدی به آنها . حالا زنها هستند که می خواهند مردان را محدود کنند . مردان هم اگر به قانون پناه ببرند و حق خواهی کنند مهریه را پیش می کشند . . مردان برای حفظ آبروی خود سکوت می کنند . این چه ازدواجی است که محدودیت برای مردان ایجاد میکند من بعد از ازدواجم به هر پسری میرسم می گویم که ازدواج کردن مردان در شرایط حاضر دیوانگی محض است . این همه مسئولیت را قبول کن و با گرانی خرجی زندگی را تامین کن و اخر سر وقتی به خانه پدریت میروی باید جنگ اعصاب داشته باشی. جا ل خالق از این همه انصاف . تازه پدر همسرم هم از رفتار همسرم دفاع میکنه و میگه تو نباید بگی که میری خونه بابات یا اینکه مرخصی بگیر برو خونه بابات!!!!!!! خیلی با حال شدیم
قانون ازدواج ایران مشکل داره و به طور کلی باید بازنگری شه
مثلا این خانم به حق طلاق زن اشاره کرده
هیچکس نمیگه مرد بخواد طلاق بگیره باید، باید بره دادگاه درخواست بده، حالا وقت دادگاه کی باشه خدا میدونه، بعد جلسه اول تشکیل میشه و تو اکثر موارد قاضی ها چون فرصت بدن برای آشتی میگن برین جلسه دوم بیاین.جلسه دوم کیه؟ کم کم ۲ماه بعد.
ولی حق طلاق زن فراتر از حق طلاق مرد هست، شما حق طلاق رو بده به زن
کافیه یک روز خواب بد ببینه، میتونه بره محضر، در عرض ۱۵ دقیقه طلاق بگیره، بدون اینکه اصلا مرد حضور داشته باشه یا اصلا خبر داشته باشه.
به همین راحتی
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر