بازدید 43612

آیا نوشیدن شیر برای درمان سرماخوردگی خوب است؟

کد خبر: ۸۴۷۴۸۲
تاریخ انتشار: ۰۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۵:۲۸ 30 October 2018

نوشیدن شیر در زمان سرماخوردگی می‌تواند سبب تحریک علامت‌های بیماری و تاخیر در درمان شود.

به گزارش باشگاه خبرنگاران؛ کارشناسان درجدیدترین پژوهش‌های خود دریافته‌اند مصرف شیر در زمان ابتلا به سرما خوردگی می‌تواند سبب تشدید علامت‌های بیماری شود.

شیر نوعی آمولیسیون است که در ترکیبات با بزاق دهان حالتی چسبنده پیدا کرده و سبب تشدید علامت هایی، چون گلو درد و افزایش مخاط دربینی و گلو می‌شود.

البته این علامت‌ها در همه افراد یکسان نبوده و درافرادی که سابقه ترشح میزان زیاد موکوس درپشت حلق را دارند بیشتر مشاهده می‌شود.

موکوس شامل آب، نمک وپروتئین است که به وسیله سلول‌های داخل بینی، سینوس و ریه‌ها تولید شده و ذره‌های میکروب و گرد و خاک را به دام می‌اندازد.

آنزیم‌های ضد باکتری موجود درموکوس سبب کشته شدن میکروب‌ها و محافظت ازانسان دربرابر انواع عفونت‌ها می‌شود.

موکوس به سمت عقب گلو به وسیله مو‌های میکروسکوپی مشهور به Cilia هدایت می‌شود و از آنجا به وسیله بلع به درون مری راه می‌یابد.

موکوس معمولاً به میزان استاندارد دربدن انسان تولید می‌شود، اما در مواردی ازجمله بروز عفونت در بدن یا ایجاد حساسیت به میزان زیاد ترشح می‌شود. این مشکل می‌تواند سبب ایجاد آبریزش بینی، سرفه، گلو درد و گرفتگی صدا شود.

برای بررسی اثرگذاری مصرف شیر در زمان سرما خوردگی بر افزایش میزان موکوس و تشدید علامت‌های بیماری، دانشمندان به بررسی ۲۶ مرد و ۸۲ زن داوطلب در بیمارستان لیستر پرداختند که دچار افزایش ترشح‌های مخاط بینی بودند. پزشکان برای یک بازه زمانی ۶ روزه به آن‌ها رژیم خوراکی فاقد لبنیات ازجمله شیر، ماست، پنیر و کره تجویز کردند و پس از این مدت میزان ترشح‌های مخاط آن‌ها را بررسی کردند.

از روز ۶ آزمایش داوطلبان در دو گروه روزانه شیر گاو و شیر سویا مصرف کردند. این نتیجه به دست آمد که آن دسته از داوطلبان که شیرنوشیدنی حیوانی مصرف کرده بودند دوباره دچارافزایش میزان موکوس و ترشح‌های پشت حلق شده اند.

محققان بنا بر نتیجه‌های به دست آمده به افرادی که دچار علامت‌های سرما خوردگی و آنفلوآنزا هستند توصیه می‌کنند درصورتی که ترشح‌های پشت حلق آن‌ها زیاد است تا زمان کاهش علامت‌های بیماری مصرف مواد لبنی دررژیم خوراکی خود را کاهش دهند.

بنا بر یک تئوری، شیر حاوی نوعی پروتئین به نام بتاکائین A۱ است که می‌تواند ژن‌های مسئول تولید موکوس در بینی را فعال و تحریک کند.

البته محدود کردن مصرف مواد لبنی، به ویژه شیر برای بازه زمانی طولانی نیز می‌تواند سبب کاهش ویتامین‌ها و کلسیم مورد نیاز برای استخوان سازی بدن به ویژه درکودکان شود.

همزمان با بهبود علامت‌های بیماری مصرف شیر می‌تواند سبب تقویت بدن و کاهش دوران نقاهت از بیماری شود.

نتیجه این پژوهش درمجله (Laryngoscope) منتشر شده است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر