بازدید 11020

درمان خانگی مسمومیت خطرآفرین است

کد خبر: ۸۴۳۸۴۷
تاریخ انتشار: ۲۶ مهر ۱۳۹۷ - ۰۹:۳۰ 18 October 2018

مسئول مرکز پاسخگویی 1490 سازمان غذا و داروی وزارت بهداشت گفت: درمان خانگی مسمومیت ها خطرناک است و می تواند عوارض جبران ناپذیری برای مسموم ایجاد کند.

به گزارش ایرنا، طلعت قانع افزود: در صورت بروز مسمومیت، هرکدام از مسومیت ها، کنترل و مدیریت مخصوص خود را دارد؛ به طور مثال «القای تهوع» برای همه انواع مسمومیت ها موثر نیست و به افراد دارای شرایط خاص مانند زنان باردار، مبتلایان بیماری های قلبی و عروقی، کودکان و سالمندان نباید توصیه کرد.

وی ادامه داد: علاوه بر این القای تهوع در مسمومیت با موادی مانند اسید، قلیا و مواد نفتی، وضعیت فرد مسموم را بدتر می کند؛ اگر مسمومیت با مواد اسیدی باشد نباید به او قلیا داد چرا که در پی ایجاد واکنش، سوختگی شدید مخاطی ایجاد می شود.

قانع اضافه کرد: هنگام مسمومیت با وایتکس به طور مثال هنگامی که کودکی از روی اشتباه، وایتکس می خورد به هیچ وجه نباید القای تهوع کرد بلکه بهترین راه حل در این وضعیت، خوردن شیر است چون پروتئین شیر خاصیت منعقد کننده دارد و واکنش سوختگی ایجاد نمی کند.

این مسئول سازمان غذا و دارو گفت: هنگام مسمومیت با موادی مانند شیشه پاک کن ها نیز تنها راه حل این است که به درمانگاه های مخصوص مسمومیت مراجعه شود و در اینگونه مواقع به هر پزشکی نمی توان مراجعه کرد.

قانع افزود: برخی گیاهان نیز مسمومیت زا هستند؛ به عنوان نمونه گیاه «دیفن باخیا» به شدت مسمومیت ایجاد می کند. در یکی از گزارش های بیمارستانی آمده بود که فردی ریشه این گیاه را در دهانش گذاشته بود و دهانش به شدت دچار سوختگی شده بود و کودکی نیز با دست زدن به این گیاه دچار مسمومیت و التهاب دست شده بود.

وی ادامه داد: گیاه خرزهره نیز سمی است؛ برخی گیاهان که در شمال کشور رشد می کنند سمی هستند و هر ساله با مواردی از مسمومیت با این گیاهان مواجه می شویم.

قانع با تاکید بر اینکه باید از مصرف خودسرانه داروها پرهیز شود، اظهار داشت: مصرف خودسرانه داروها نیز می تواند مسمومیت های شدید دارویی ایجاد کند.

این مسئول سازمان غذا و دارو اظهار داشت: افرادی که دچار بیماری زوال عقل مانند آلزایمر هستند در معرض مسمومیت های دارویی قرار دارند؛ برای مثال بیماری چهار بار داروی خود را مصرف کرده بود و یادش نمی آمد که دارو مصرف کرده است؛ این افراد باید تحت نظر باشند و جوان ترها از آنها مراقبت کنند.

قانع به مردم توصیه کرد: گیاهان، داروها و مواد ناشناخته را از نزدیک استنشاق نکنند، دست نزنند و نچشند چرا که هر کدام از این اقدامات می تواند اثرات و عوارضی داشته باشد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر